Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akkuongelmia - Riittääkö normaali Exiden akku Z4:seen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mupelo
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1022
    • Helsinki

Akkuongelmia - Riittääkö normaali Exiden akku Z4:seen?

Heei.

Tuli hankittua juuri tuommoinen Z4 ja se ei pelitä ihan täysillä. Ilmastointi ei puhalla kunnolla ilmaa ja takalasinlämmitin ei toimi.

Ensin sain Bemu2000:lta hyvän vinkin, että auto olisi transport modessa, eli se pitäisi käydä BMW-huollossa nollaamassa. Tämä taas johtuisi siitä että auto joutui seisomaan kovissa pakkasissa muutaman päivän ja tämän jälkeen ei startannut enää. Kävin hakemassa siihen uuden 77 ampeerisen Exide Premium EA770 -akun, taisi olla puljun kallein ja kuulemma paras.

Tänään veinkin pikkukaverin Laakkoselle Herttoniemeen ja sieltähän sanottiin, että olen ostanut aivan väärän akun. Jos Zetaan ostaa "tarvikeakun" se täytyisi ohjelmoida sille uudestaan ja silloinkaan ei välttämättä toimi. He suosittelivat ehdottomasti että ostaisin heiltä suoraan AGM:n akun, jonka hinta on mitättömät 285e + sitten ohjelmointi päälle, eli yhteensä noin 400e. Vaihdoin vielä asiasta pari sanaa faijani kanssa, joka on tehnyt sähköhommia koko ikänsä ja eipä hänkään meinannut uskoa että hyvä Exiden akku ei muka toimisi Bemarissa ja että siitä voisi ongelmia syntyä. Päätettiin kuitenkin uskoa vastahakoisesti ammattilaisia ja jätettiin auto pihaan.

Tästä suivaantuneena lähdin viemään vanhaa Z3:stani iskareiden vaihtoon Malminkartanon Hupi-Autoon. Kysäsin huvikseni tästä akkuhommasta ja sieltä tämä kokeneempi kaveri, eli "Rännäri" vahvisti asian, että Laakkosen tarkoitus on vain myydä tuota 300e:n akkua ja että Z4 kulkee aivan yhtä hyvin tuolla Exiden hyvällä akulla. Pitäisi vaan lyyä laite koneeseen kiinni ja tsekata missä mättää. Voi kuulemma olla, että Z4 on vaan pätkinyt noita toimintoja pois uuden akun asennuksen yhteydessä ja ne saa luultavasti helposti palautettua. Tämän tiedon pohjalta juoksin vihaisena Herttoniemen Laakkoselle, lukitsin itseni vaijerilla tolppaan ja huusin että en lähde sieltä ennen kuin saan Z4:seni takaisin. Tähän suostuttiin mukisematta ja nyt olisi tarkoitus varata aika ensi viikolle Hupi-Autoon.

Nyt kysynkin Teiltä arvon foorumiasiantuntijat, teinkö nyt ihan oikean ratkaisun? Onko tuo BMW:n yritys myydä yhteensä 400e:llä kamaa + palveluita silkkaa kusetusta, vai pitäisikö tuollaisen "arvoauton" ollessa kyseessä luottaa vain alkuperäiseen AGM:n huippukalliiseen akkuun, vai riittääkö tuollainen noin 130e:n "tarvikeakku"?

Minkälainen homma?
  • Vesper
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2010
    • 240
    • Vantaa

Tarvikeakku toimii mainiosti. Ja ohjelmoinnin hoitaa Rahu Tuusulassa

Comment

• BemuZ4
      Newbiemmer
      • Nov 2007
      • 5
      • Helsinki

Originally posted by Vesper View Post
      Tarvikeakku toimii mainiosti. Ja ohjelmoinnin hoitaa Rahu Tuusulassa
      Itse olen ajellut 2003 3.0i roadsterilla 3-4 vuotta 62Ah tarvikeakulla ilman ongelmia ja ohjelmointeja, tosin vain kesäisin. Mikä ihme pitäis koodata akkua vaihdettaessa tarvikkeeseen?

Comment

• Järppä
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2006
        • 1108
        • Stadi, ladon takana.

Originally posted by BemuZ4 View Post
        Itse olen ajellut 2003 3.0i roadsterilla 3-4 vuotta 62Ah tarvikeakulla ilman ongelmia ja ohjelmointeja, tosin vain kesäisin. Mikä ihme pitäis koodata akkua vaihdettaessa tarvikkeeseen?
        Ei se ongelmia välttämättä tuokkaan, ainakaan itse en huomannut ongelmia (ennen/jälkeen ohjelmointia) kun akku vaihtui 80Ah -> 95Ah. Rahu mainitsi ohjelmoidessaan autooni uutta akkua ja lautauksen muutosta että ohjelmakin mainitsee akun rekisteröimättä jättämisestä ettei sähköjärjestelmä ei välttämättä toimi oikein. Tiedä sitten mitä pitää sisällään, varmasti koskee ainakin lataus Ah:ta
        Last edited by Järppä; 06-03-2012, 18:42.
        Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
        Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
        Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
        If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
        Top Gear review

Comment

Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎