Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z3 tutisee/ravistaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Allianz
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 386
    • Vantaa

    Z3 tutisee/ravistaa

    Auto ravistaa tutisee 30-70kmh vauhdissa. Alkoi noin kaksiviikkoa sitten. Katsastettu viikkositten (oikea alapallonivel oli väliä vaihdettu koko alatukivarsi). Tärinä alkoi kuitenkin ennemmin. Vasen etujarru laahasi leimalle mentäessä niin pahasti, että savu nousi levystä. Leima kuitenkin tuli. Olin jo ajamassa ostamaan uutta jarrusylinteriä, mutta kun pääsin liikkeen pihaan vika oli poissa ja jarru tuskin lämpöinen. Ajattelin että jos olisi ohimenevä etten turhaan vaihda. No ei ollut. Muutaman kilometrin ajo moottoritiellä niin ratti vispaa huolella puolelta toiselle. Auto kulkee kuitenkin suoraan ja ei täristä jarrutettaessa lainkaan.

    Voiko jarrulevy olla kiero, vaikka ei täristäisi rattia jarruttaessa? Vaihtaisin kerralla levyt, palat ja männät jos näillä vika korjaantuisi. "tutina syö miestä"
    En kuitenkaan hyvikseni levyjä vaihda, mikäli edellämainittu ei ole "mahdollista".

    Voiko laahaava jarru vavistaa koko autoa, ilman että ratti tärisee? Yli 80kmh vauhdissa vapinaa/täristystä ei ole lukuunottamatta kahtakertaa jolloin ratti on ruvennut tärisemään.

    Minkälaista tutinaa/vapinaa vetoakselit voivat aiheuttaa? Leimalla huomasin, että oli hieman tullut rasvaa pihalle sisemmistä suojakumeista.

    Moottoritien rampin jälkeen (rajumpi kiihdytys) kun nostaa kaasun joutuu tekemään pienen korjausliikkeen ratilla. Tuntuu kuin takapää eläisi omaa elämäänsä. Takapään kaikki puslat, jouset, iskarit vaihdettu toissakesänä.
    Kieltäydyn uskomasta puslien antautumiseen. PRKL pitääkö niitäkin vaihdella melkein vuosittain?

    Eli ensimmäisenä nyt tuo laahaava jarru kuntoon, mutta mieluusti tekisi samalla kertaa kaiken. Ellei kaikki voi johtua tuosta kyseisestä jarrusta.
    Porsche 911S/Powerkit/Pccb, f10 M5 "kauppakassi III"
    ex:e93 M3 convertible "kauppakassi II", Porsche Boxster S 986, e46 M3 coupe "kauppakassi"
    "perheenjäsen e60 530ia", e36/7 z3 2.8i,e36/7 z3 1.9i, e30 325i convertible US , e30 327i ,e28 520ia, e34 525iT, e34 525i , e36 318iS Class II, e28 520i, e28 520i R.I.P., e28 518i, e34 520ia
  • Z3M setä
    Bimmer Rookie
    • Mar 2012
    • 76
    • Pirkanmaa

    #2
    Varmastikin joudut ne jarrutkin katsomaan tuon jumittelun takia mutta siinä voi riittää jarrusylinterien herkistely ja sen varmistaminen että satulat pääsevät vapaasti liukumaan tapeissaan. Palat irti ja niidenkin osalta varmistus että ne pääsevät sivusuunnassa liikkumaan satulassa eivätkä ole ruostuneet siihen kiinni.

    Mutta näin kevään kurakeleillä voi sattua sellainenkin juttu että vanteiden kaareen sisäpuolelle kertyy aimo annos kuraa joka päivällä +kelissä on juoksevaa ja kun parkkeeraat auton yöksi niin se valuu vanteen alaosaan. Jos auto on vielä ulkona niin se kuraköntti on aamulla näin alkukeväästä jäässä ja vanteet aika pahasti epätasapainossa. Mulla tätä esiintyi edellisessä 2.8:ssa varsinkin takapäässä jolloin auto hypytti aika rajusti vauhdissa. Herkkyys tälle riippuu vannetyypistä. Tämä kannattaa tsekata koska on aika halpa korjaus ...
    The older I get the faster I was.

    Comment

    • Allianz
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 386
      • Vantaa

      #3
      En kirjoittanut tuohon, mutta putsasin etupään jarrut ja vasen puoli laahasi niin että ei saanut levyä pyöritettyä. Rasvasin tapit ja männän painoin muutaman kerran sisään. Samalla vaihdoin jarrunesteet.(Ei auttanut) Etuvanteet puhdistin sisäpuolelta huolellisesti. Takaa en vielä sen tarkemmin kuin pestessä keskitin painepesuria sisäpuolille. Vanteina 16 tuumaiset viisipuolaiset orkkisalut. Jotenkin vain tuntuu, että lika vanteissa vavisuttaisi autoa ennemminkin +70kmh vauhdissa eikä 30kmh vauhdissa.
      Porsche 911S/Powerkit/Pccb, f10 M5 "kauppakassi III"
      ex:e93 M3 convertible "kauppakassi II", Porsche Boxster S 986, e46 M3 coupe "kauppakassi"
      "perheenjäsen e60 530ia", e36/7 z3 2.8i,e36/7 z3 1.9i, e30 325i convertible US , e30 327i ,e28 520ia, e34 525iT, e34 525i , e36 318iS Class II, e28 520i, e28 520i R.I.P., e28 518i, e34 520ia

      Comment

      • Riedle
        BTCF Member
        • Dec 2003
        • 440
        • Kokkola

        #4
        Olisko jonkin renkaan runkoon tullut vaurio?
        Last edited by Riedle; 17-03-2012, 13:55.
        Z3 Coupé 2.8
        Pajero Pinin
        BMW Cruise Bike

        Comment

        • Allianz
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 386
          • Vantaa

          #5
          Tutinan aiheuttajana runkovaurio oikeassa takarenkaassa. Jarrumäntäkin vaihdettu. Vanhassa männässä/satulassa ei ollut ruostetta, mutta männän tiivisteen kohta oli rankasti likainen joten todennäköisesti jumitti siihen.
          Porsche 911S/Powerkit/Pccb, f10 M5 "kauppakassi III"
          ex:e93 M3 convertible "kauppakassi II", Porsche Boxster S 986, e46 M3 coupe "kauppakassi"
          "perheenjäsen e60 530ia", e36/7 z3 2.8i,e36/7 z3 1.9i, e30 325i convertible US , e30 327i ,e28 520ia, e34 525iT, e34 525i , e36 318iS Class II, e28 520i, e28 520i R.I.P., e28 518i, e34 520ia

          Comment

          • Sigfried
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2006
            • 261
            • Rannalla

            #6
            Originally posted by Allianz View Post
            Tutinan aiheuttajana runkovaurio oikeassa takarenkaassa. Jarrumäntäkin vaihdettu. Vanhassa männässä/satulassa ei ollut ruostetta, mutta männän tiivisteen kohta oli rankasti likainen joten todennäköisesti jumitti siihen.
            Tutisiko auto ajossa koko ajan? Mulla on ongelmana että välillä toimii ihan ok ja välillä taas (vauhdit 40-120) alkaa tutisemaan niin että ratti tekee todella reilua liikettä.

            Viimeksi leimalla ei ollut (heinäkuussa) mitään väljää missään mutta silti teki tuota aina välillä. Ja tämä tapahtuu sekä kesä- että talvirenkailla (ovat siis samoilla vanteilla eli niihin on aina vaan vaihdettu kumit.

            Nimittäin voisi olla looginen syy tutinalle että kumi(t) ovat vaihdoissa viottuneet (veltostuneet?). vai voiko alustassa olla joku palikka/pusla jne. joka joskus jumittuu ja välillä taas toimii ok.

            Kun on tutina päällä niin siihen ei auta jarruttelut eikä kääntelyt vaan se loppuu omia aikojaan ilman mitään tiettyä kaavaa.

            Comment

            • Allianz
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 386
              • Vantaa

              #7
              Runkovauriosta aiheutunut tutina ei havaittavasti esiintynyt enää +60kmh nopeuksissa. Sen alla kokoajan. Ratissa tämä tutina ei tuntunut. Laahaava jarru taasen ravisti rattia ajoittain railakkaasti.
              Porsche 911S/Powerkit/Pccb, f10 M5 "kauppakassi III"
              ex:e93 M3 convertible "kauppakassi II", Porsche Boxster S 986, e46 M3 coupe "kauppakassi"
              "perheenjäsen e60 530ia", e36/7 z3 2.8i,e36/7 z3 1.9i, e30 325i convertible US , e30 327i ,e28 520ia, e34 525iT, e34 525i , e36 318iS Class II, e28 520i, e28 520i R.I.P., e28 518i, e34 520ia

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎