Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z3 airbag/turvavyön sähköt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Allianz
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 386
    • Vantaa

    Z3 airbag/turvavyön sähköt

    Ostin marraskuussa z3 coupen sporttipenkit vanhojen paikalle. Penkit ovat todennäköisesti 99-vuoden euro coupesta. Usan malleissa ainankin käsittääkseni on kaksivaiheiset turvatyynyt joiden vaiheiden laukeaminen riippuu siitä onko turvavyöt kiinni vai ei. Usa mallin turvavyön kiinnikkeisiin menee 3johtoa ja esikiristimen johto. Euro mallissa on vain tuo esikiristimen johto.

    Kysymys kuuluukin, että minkäväriset johdot pitää kietoa yhteen, että järjestelmä tietää turvavöiden olevan kiinni? En haluaisi noita vanhoja laittaa penkkeihin kiinni, kun viimekesänä antoi vikakoodia turvavyön esikiristimestä ja punaiset press napit ovat auringon raiskaamat. (yleismittarillakin tämä varmasti selviää, mutta omani on juuri nyt lainassa). Tätä autoahan ei ajeta ilman turvavöitä, joten on turha jättää sellaista optiota järjestelmänkään päätettäväksi.
    Last edited by Allianz; 04-02-2016, 23:42.
    Porsche 911S/Powerkit/Pccb, f10 M5 "kauppakassi III"
    ex:e93 M3 convertible "kauppakassi II", Porsche Boxster S 986, e46 M3 coupe "kauppakassi"
    "perheenjäsen e60 530ia", e36/7 z3 2.8i,e36/7 z3 1.9i, e30 325i convertible US , e30 327i ,e28 520ia, e34 525iT, e34 525i , e36 318iS Class II, e28 520i, e28 520i R.I.P., e28 518i, e34 520ia
  • Dunky
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 4929
    • Kotka

    #2
    Ei se kolmas johto liity mitenkään kaksi tai yksi toimiseen bägiin.
    Se kolmas piuha kertoo USA koodatulle autolle et onko turvavyö kiinni vai ei.
    Siis Euro autoissa ei ole muistuttimena toimivaa lihavaa punaista miestä mittaristossa, Jenkkejä pitää huomauttaa siitäkin
    Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

    Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

    Comment

    • Allianz
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 386
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by Dunky View Post
      Ei se kolmas johto liity mitenkään kaksi tai yksi toimiseen bägiin.
      Se kolmas piuha kertoo USA koodatulle autolle et onko turvavyö kiinni vai ei.
      Siis Euro autoissa ei ole muistuttimena toimivaa lihavaa punaista miestä mittaristossa, Jenkkejä pitää huomauttaa siitäkin
      Minulla ei nyt ole noita antureita kiinni, eikä jää turvavyön valo palamaan. Tekee kuten aina ennenkin syttyy kun käynnistää ja sammuu hetken kuluttua riippumatta onko vyöt kiinni vai ei.(odotin aikanaan että usamalli "vaatisi" laittamaan vyöt kiinni)

      Jostain mielestäni luin, että mikäli turvavyö ei ole kiinni turvatyynystä laukeisi vain ensimmäinen vaihe. Ja kun vyöt kiinni toimivat molemmat vaiheet.

      edit: Tiedä sitten noista vaiheista, mutta kyllä nuo turvavyön kiinni/auki tiedot minun mielestä etm katsottuna näyttävät bägisysteemille menevän.
      kohdassa: 3234.0-01

      Last edited by Allianz; 29-03-2012, 21:59.
      Porsche 911S/Powerkit/Pccb, f10 M5 "kauppakassi III"
      ex:e93 M3 convertible "kauppakassi II", Porsche Boxster S 986, e46 M3 coupe "kauppakassi"
      "perheenjäsen e60 530ia", e36/7 z3 2.8i,e36/7 z3 1.9i, e30 325i convertible US , e30 327i ,e28 520ia, e34 525iT, e34 525i , e36 318iS Class II, e28 520i, e28 520i R.I.P., e28 518i, e34 520ia

      Comment

      • Dunky
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 4929
        • Kotka

        #4
        Siis sun auto on USA mallia ja uudet penkit Euro malliset?

        Juu, tokihan se vöiden kiinni/auki tieto menee bägin ECUlle...
        Mitä vikakoodia se sitten pukkaa? Lue livetataa bägiltä niin näet mitä se tahtoo
        Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

        Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

        Comment

        • Allianz
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 386
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by Dunky View Post
          Siis sun auto on USA mallia ja uudet penkit Euro malliset?

          Juu, tokihan se vöiden kiinni/auki tieto menee bägin ECUlle...
          Mitä vikakoodia se sitten pukkaa? Lue livetataa bägiltä niin näet mitä se tahtoo
          Juurikin näin. Tänään sain kaapeli adapterin postista.

          Vikakoodeja:

          17 Belt switch, passenger´s side
          16 Belt switch, driver´s side
          19 not defined (ilmeisesti ensisijainen varoitusvalo) näitähän on sielä kaksi.

          "
          Originally Posted by MParallel
          And folks, the belt buckle doesn't tell the airbag to go off or not.
          Yes and no. The American seatbelt switch lowers the threshold for firing the airbag when it is unbuckled: to protect an unbelted dummy crashing his car into a soild wall (at least in U.S. crash tests). A buckled seat belt sets the airbag to go off at its normal, higher threshold.

          If a crash is of intermediate severity, the airbag will go off if the occupant is unbelted and won't go off if he buckled up. In that restricted but real sense, the belt buckle can tell the airbag to go off or not."

          Täältä löytyikin seikkaperäisesti kerrottuna noista turvavöistä. Omissani leima 28.4.97. Ei kuitenkaan johtojen suoranaista "kytkentää"
          Last edited by Allianz; 03-04-2012, 20:15.
          Porsche 911S/Powerkit/Pccb, f10 M5 "kauppakassi III"
          ex:e93 M3 convertible "kauppakassi II", Porsche Boxster S 986, e46 M3 coupe "kauppakassi"
          "perheenjäsen e60 530ia", e36/7 z3 2.8i,e36/7 z3 1.9i, e30 325i convertible US , e30 327i ,e28 520ia, e34 525iT, e34 525i , e36 318iS Class II, e28 520i, e28 520i R.I.P., e28 518i, e34 520ia

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Mites jos koodauttais sen euro-asetuksille?

            edit: pikaisella vilkaisulla, euromalleissa on ollut vain yhtä paukullista kiristintä, usa-malleissa kahta joista toinen 5/00 jälkeen. Mikäs vm tämä autosi on?
            Last edited by Cell; 03-04-2012, 22:11.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Allianz
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 386
              • Vantaa

              #7
              97 heinäkuussa syntymäpäivät. Ongelma korjattu. Tyylillä taltta ja vasara vanhat turvavyönlukot auki ja mikrokytkimet sieltä johtoineen. Kytkimet teipillä ja nippusiteellä kiinni asentoon ja penkin alle muiden johtojen seuraan. Airbägin valo takaisin normaalisti paikalleen. Vikakoodien nollaus ja valmista tuli.

              Mikrokytkimissä pienet piirilevyt joissa diodeja tjsp komponentteja kiinni eli näitä tuskin olisi vain johdot yhteen solmimalla saanut toimimaan.
              Last edited by Allianz; 03-04-2012, 22:37.
              Porsche 911S/Powerkit/Pccb, f10 M5 "kauppakassi III"
              ex:e93 M3 convertible "kauppakassi II", Porsche Boxster S 986, e46 M3 coupe "kauppakassi"
              "perheenjäsen e60 530ia", e36/7 z3 2.8i,e36/7 z3 1.9i, e30 325i convertible US , e30 327i ,e28 520ia, e34 525iT, e34 525i , e36 318iS Class II, e28 520i, e28 520i R.I.P., e28 518i, e34 520ia

              Comment

              • pyyn0
                BTCF Member
                • Jun 2008
                • 1053
                • Fin

                #8
                tohon linkittämääsi sähkökuvaan oli piirretty kytkimien sisään vastukset. olisi varmaan pystynyt lenkittämään mittaamalla vastus-arvon.
                mut hyvä jos sait liima/purkka viritelmällä toimimaan.
                -BMW F11 530xd -12
                -BMW E60 530dA -04
                -BMW E23 735iA -85
                Ex
                -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                -BMW E39 528i 96

                Comment

                • kimmo1
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2008
                  • 60

                  #9
                  ois myynnissä tunnistinmaton ohitin, käy muihinki bemuihin, plug and play. 30e.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎