Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z3 coupe alustasarjat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Midas
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2012
    • 272
    • Petäjävesi

    Z3 coupe alustasarjat

    Tervehdys!

    Uutena harrastelijana kysyisin kokemuksia ja mielipiteitä alustasarjoista. Tekisi mieli pikkuisen pudottaa tuota vakiokorkuista kulkinetta ja silmään on pistänyt nuo Eibachin pro kitit Bilsteinin iskareilla. Onko moisesta kokemusta kenelläkään? Tavoitteena ulkonäön lisäksi ainakin yhtä hyvä ajettavuus, kuin vakionakin. Näyttäisi olevan 30/30 madaltava. Onko auto tuolla madalluksella suorassa vai jääkö (niinkuin monesti) keula pystyyn?
    Model 3

    Ex X5 40d
    Ex 330d
    Ex Z4m coupé ESS525
    Ex Z3 coupé Vf engineering 309
  • biglimited
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2006
    • 1519
    • Turku

    #2
    Itse vaihdoin kesällä säädettävän BC/BR vaimikäsenytolikaan, säädettävän alustan eikä valittamista. Kimppatilauksena foorumilta noin vuosi sitten.
    Deutchland uber alles!

    Comment

    • masumasu
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2009
      • 703
      • Joensuu

      #3
      Mulla on kokemusta yhden kesän verran D2 säädettävästä alustasta. Säätömahdollisuuksia tavan tallaajalle on niin paljon, että riittää normi ajeluihin täysin. Melkeimpä suosittelen vastaavan alusta hankkimista, nopeasti saa säätää korkeutta ja jäykkyttä oman mielen mukaan.
      Z3 coupe

      Comment

      • Midas
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2012
        • 272
        • Petäjävesi

        #4
        Voihan se olla säädettävä kuitenkin hyvä, että saisi mielen mukaan laskettua/nostettua. Tuollainen KW variant 2 voisi olla myös vaihtoehto.
        Model 3

        Ex X5 40d
        Ex 330d
        Ex Z4m coupé ESS525
        Ex Z3 coupé Vf engineering 309

        Comment

        • Midas
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2012
          • 272
          • Petäjävesi

          #5
          Originally posted by masumasu View Post
          Mulla on kokemusta yhden kesän verran D2 säädettävästä alustasta. Säätömahdollisuuksia tavan tallaajalle on niin paljon, että riittää normi ajeluihin täysin. Melkeimpä suosittelen vastaavan alusta hankkimista, nopeasti saa säätää korkeutta ja jäykkyttä oman mielen mukaan.
          Mites tuon D2:n tüv-hyväksyntä? Ei ollut mainintaa moisesta.
          Model 3

          Ex X5 40d
          Ex 330d
          Ex Z4m coupé ESS525
          Ex Z3 coupé Vf engineering 309

          Comment

          • masumasu
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2009
            • 703
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by Midas View Post
            Voihan se olla säädettävä kuitenkin hyvä, että saisi mielen mukaan laskettua/nostettua. Tuollainen KW variant 2 voisi olla myös vaihtoehto.
            KW variantti 1 oli mulla autossa alla kun tuon oman zetan ostin. Omaan käyttöön turhan pehmyt alusta oli. Tuo variant 2 voisi olla aikalailla loistava alusta

            Originally posted by Midas View Post
            Mites tuon D2:n tüv-hyväksyntä? Ei ollut mainintaa moisesta.
            Tüv hyväksyntä paperi tuli alustan mukana ja katsastusmieskin sen vilkaisi. Ei ollut mitään ongelmia katsastuksen yhteydessä
            Z3 coupe

            Comment

            • -TT
              Bimmer Rookie
              • Dec 2010
              • 192
              • Oulu

              #7
              Tulipa aamusta mieleen, että mitä jos down shifttais ton oman auton alustan. Eli palais johonkin lähelle alkuperäistä :think
              Nostais sitä jonkin 25mm ylemmäs, mitä nyt. Alle vakio vanne style 32 tai 40 m:stä vanne ja vakio kumikoko.
              Camberi taakse 0.5-1 aste. Nyt on 2.6 astetta.

              Lähtötilanne tämä.



              Nyky jousi/iskari on H&R coilovereilla. Olen jo nostanut 10mm ja vielläkin on stance kohdalla omasta mielestä.

              Nyky rengastus on 225/40 ja 255/35 18. Etuvanne 9.5" ja takanen 10"

              Meneekö koko auto pilalle sitten

              Ajattelin, että voishan tolla ajaa vähän enempikin. Nykyisella asetuksella on niin älytön uratutka, että välillä hävettä ajaa, kuin auto seilaa kaista reunasta reunaa, jos on uria.

              On toki vaihto käynyt mielessä 3 -> 4 coupeen. Ulkonäkö on vain 3:ssa niin paljon parempi. Vie voiton viel ajettavuuden kustannuksella.
              Last edited by -TT; 23-08-2013, 10:47.
              Coupe :think
              sigpic

              Comment

              • Z3M setä
                Bimmer Rookie
                • Mar 2012
                • 76
                • Pirkanmaa

                #8
                Tuosta uraherkkyydestä.

                Minulla oli aiemmin Z3 2.8 vakiovanteilla ja hyvillä premium-renkailla ja veteli aivan kamalasti. Vaihdon iskunvaimentimet säädettäviin Koneihin ja jäykensin säätöjä -> vetely väheni hieman. Ongelma ratkesi vaihtamalla eteen alatukivarsien puslat uretaanipusliksi. Vetely loppui siihen paikkaan. Alkuperäiset kumipuslat ovat "rei'itettyä" mallia ja uusinakin mielestäni liian vetelät ja päästävät alatukivarren takapään liikkumaan sivusuunnassa joka muuttaa renkaan kulmaa. Tuossa kohtaa uretaanipuslat eivät lisää melua eivätkä aiheuta mitään muitakaan haittoja, ainoastaan jämäköittävät ohjauksen. Vetelä pusla tuossa voi aiheuttaa myös jarrutuksissa värinää vaikka jarrulevyt yms. olisivatkin ihan ok. Jos renkaissa on leveyttä ja pitoa alkuperäisiä enemmän niin liian pehmeiden puslien aiheuttama ongelma vain korostuu.

                Nykyinen ajokki on Z3M jossa on etupyöräntuennassa erilaiset kulmat jo tehtaalta kuin perus-Z3:ssa. Z3M:ssä nuo alatukivarren puslat ovat myös jo alunperin jäykemmät ja ilman rei'ityksiä. Tässäkin tapauksessa vaikka puslat olivat ehjän näköiset niin ne olivat jo pehmenneet ajan hampaan vaikutuksesta ja kovemmassa kanttailussa sekä urissa huomasi ohjauksessa vapinaa ja keskialueella epätarkkuutta. Uretaanit tilalle ja ohjaus on tarkka eikä mitään vetelyä/värinää. Renkaina miinulla on edelssä 235/45 ja takana 255/40 Etuvanne 9.5" ja takanen 10", molemmat 17-tuumaisia.

                Jos camberit on sinulla jokseenkin kohdillaan. eli renkaat eivät lepää pahasti vain sisäkantilla suoraan ajettaessa, niin kannattaa ensin tsekata nuo etupään alatukivarsien puslat eli vaihtaa ne sen kummemin miettimättä kovempiin. Ei ole pahan hintainen kokeilu ja voi tuoda yllättävän eron !

                PS: Ai niin, renkaat ovat Continental Contisport 3, jotka tuntuvat toimivan Zetassa ok. Eri profiiliset renkaat voivat tietenkin aiheuttaa vetelyä samoin kuin väärät paineet. Varsinkin jos renkaat on keskeltä kuluneet montulle. Omat paineet edessä 2.7 ja takana 3.0 bar.
                Last edited by Z3M setä; 27-08-2013, 17:58. Reason: PS lisätty
                The older I get the faster I was.

                Comment

                • -TT
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2010
                  • 192
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Z3M setä View Post
                  Tuosta uraherkkyydestä.
                  Ei tullut eka mieleen noi takapään puslat, vaikka niitä tässä olenkin heilutellut. Täytyy vaihtaa kaikki puslat talven aikana. Homma on ollut jo työn alla pidempään
                  Kiitos

                  Pyörän kulmat takapäässä on ok, mut jos camberia vähän pienentää, niin silloin pitäis suuntavakaus parantua ja mutkanopeus laskea.
                  Täl hetkellä renkaat vastaa kohtuu hyvin tiehen, mut sisäkulmat kyl kuluu takaa nopeemmin. Normi homma.

                  Rengastus alla Bridgen S001 edessä ja takana Noksu. Paineet on kylmänä 2.7 ja 2.9.
                  Coupe :think
                  sigpic

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎