Originally posted by biglimited
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Hyvä (etu) Camber/Caster säätösarja Z3:een?
Collapse
X
-
Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
-
-
Originally posted by Tonton View Posttuu kattomaan
ni ei tarvi sikaa säkissä ostaa
vastaa vähän huonosti sähköpostiin ja tuli päivän tai kaksi myöhässä ilmoitetusta ajasta
tilauksen kun pisti niin sieltä tuli vastaus ja seuraavaksi paketti ilmestyi postiin vaikka kyselin niiden perään välissäkin
veikkaan ettei ymmärtänyt englantia kunnolla ja/tai teki osat vasta kun raha näkyi
mutta ei noista varmaksi tiedäO_7777
Comment
-
-
Originally posted by Z3C View PostVoihan Vi.....
Sain camber lätkät eilen mutta tottakai siinä on väärä iskarin lukitusmutteri Ei ainakaan KW:n iskareiden kanssa sovi yhteen...
Tietääköhän joku mitä kierrettä KW iskareissa käytetään? M12 se näyttäisi olevan ja hienokierre mutta onko 1,25mm vai 1,5mm nousulla?
superkoneistuksella onnistunee kierteiden muuttaminensigpic
M-B Vito -22
Transit Custom -18
Yamaha vx ho cruiser -22
Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
[email protected]
Comment
-
-
Originally posted by Tonton View Postvastasiko laatu hintaa?
superkoneistuksella onnistunee kierteiden muuttaminen
Uuden mutterin saa samalta puljulta kuin säätöpalatkin. Täytyy vaan tietää mitä tarvitsee. Olisko mitään tietoa mikä kierre KW:n iskareiisa on? M12 hienokierre näyttäisi olevan mutta onko 1,25mm vai 1,5mm nousulla?
Toinen asia mikä tuli mieleen on että koko laakeripesä on kyllä todella jäykkä. Onkohän se kuinka epämukava/äänekäs ajossa? Sinne alumiinilätkien väliinhän saisi aika yksinkertaisesti jotain vaimentajaa, vaikka muutaman millin neopreenimatto. Onko joku kokeillut sellaista viritystä? Kannattaako vaivautua? :thinkO_7777
Comment
-
-
Originally posted by Z3C View PostMitähän ne katsastusmiehet sanoo noista camber säätöpalikoista? :think Pitääkö nämäkin muutoskatsastaa?
Noille ostamilleni palikoille ei ainakaan TUV papereita paljon kannata kysellä.
Comment
-
-
Nyt pitää kommentoida tuota camber säätösarjaa. On nimittäin osoittautunut aika surkeaksi hankinnaksi ainakin minun kohdalta.
Kyseessä siis Puolassa valmistettu camber/caster säätösarja, jota myy ebay:ssa nimimerkki "dibed...*". Kaverilla on näköjään useampi vesio tuosta nimimerkistä sillä itse ostin sarjan nimimerkiltä "dibed_uk" ja nyt sarja on myytävänä nimimerkillä "dibed-vertus":
Säätölevyissä on sellainen ongelma, että tuo laakeripesä on aivan liian tiukka tuolle laakerille. Laakeri on sitten tungettu pesään "väkisin" ja se ei tämän vuoksi tahdo pyöriä. Tuon laakerin pitää päästä pyörimään vapaasti koska siihen kiinnitettävä iskari pyörii kun eturenkaita käännetään. Koska laakeri ei pyöri, kiertyy iskari pikku hiljaa ulos laakerissa olevasta kiinnitysmutterista ja alkaa kolisemaan n. viikon sisällä kiristyksestä.
Olen yrittänyt herkistää laakeria, rasvata se, liimata mutteri locktitella jne. Sain pysymään toisen puolen kiinni liimalla (toistaiseksi) mutta toinen laakeri on selvästi tiukempi eikä siihen auta mikään.
Vaikka mutterin saisi pysymään kiinni, tuntuu laakereiden jäykkyys selvästi ratissa asti. Normaalistihän tuossa kohtaa on kuulalaakeri joka pyörii höyhenkevyesti eikä se siis ole sattumaa.
Edellisen lisäksi huomasin laakereista toisenkin ongelman. Laakereina on nimittäin käytetty teflon pinnoitettuja laakereita. Tälläinen laakeri on huoltovapaa mutta soveltuu valmistajien mukaan ainoastaan erittäin puhtaisiin sovelluksiin. Pöly ja muu lika kuluttaa pehmeän teflonpinnan pois joten iskarin ylälaakerina tuo tuskin kovin kauan kestää...:think
Koitin pyytää apua ongelmiini palikoiden myyjältä mutta sen varaan nyt ei tietenkään kannata laskea. Häneltä on vaikeaa saada vastausta kaupanteon yhteydessäkään.
En siis suosittele noiden palkoiden ostamista jos joku niitä harkitsee. Näiden kohdalla pätee vanha sanonta: köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.
Suosittelen myös tonton:lle, että tarkistat pyöriikö ne iskareiden kiinnitysmutterit iskarin kanssa vai ei. Lisäksi vielä sellaista vinkkiä, että noita teflon laakereita ei sitten saa rasvata. Laakerikauppiaan mukaan rasvat toimii teflonin kanssa niin, että kummankin vaikutus häviää.O_7777
Comment
-
-
Tuonkaltaisia ongelmia taitaa olla monessa uniball tyyppisessä yläpäässä. Jos se pyörisi siellä herkästi, sinne rakoon menisi jo pöly ja kaikki muukin ja sitten se olisi aika nopeasti valmista tavaraa. Kuulalaakeroituun tavalliseen yläpäähän ei kannata verrata. Tuon rakenteen perusratkaisu on vaan hieman haasteellinen siviiliautoihin. Rasvatakaan ei sovi, ellei nivelessä satu olemaan rasvanippoja. Muussa tapauksesa pölyn, paskan ja rasvan aikaan saama mämmi alkaa aika nopeasti hiomaan paikkoja valmiiksi. Se nivel on vaan uutena jäykkä ja siinä kohtaa kun se alkaa olla herkkä, se on aika lailla elinkaarensa loppupäässä. Toki noissa on eroja ja ei tuokaan polakki varmaan aitoja uniballeja ole yläpäihinsä laittanut. Voisikohan ne nivelet koitta vaihtaa toisin jos toteutus muuten on järkevä? Kunnolliset pölysuojatut uniballit ei oo sitten ihan halpoja...
Comment
-
-
Originally posted by Z3C View PostNyt pitää kommentoida tuota camber säätösarjaa. On nimittäin osoittautunut aika surkeaksi hankinnaksi ainakin minun kohdalta.
Kyseessä siis Puolassa valmistettu camber/caster säätösarja, jota myy ebay:ssa nimimerkki "dibed...*". Kaverilla on näköjään useampi vesio tuosta nimimerkistä sillä itse ostin sarjan nimimerkiltä "dibed_uk" ja nyt sarja on myytävänä nimimerkillä "dibed-vertus":
Säätölevyissä on sellainen ongelma, että tuo laakeripesä on aivan liian tiukka tuolle laakerille. Laakeri on sitten tungettu pesään "väkisin" ja se ei tämän vuoksi tahdo pyöriä. Tuon laakerin pitää päästä pyörimään vapaasti koska siihen kiinnitettävä iskari pyörii kun eturenkaita käännetään. Koska laakeri ei pyöri, kiertyy iskari pikku hiljaa ulos laakerissa olevasta kiinnitysmutterista ja alkaa kolisemaan n. viikon sisällä kiristyksestä.
Olen yrittänyt herkistää laakeria, rasvata se, liimata mutteri locktitella jne. Sain pysymään toisen puolen kiinni liimalla (toistaiseksi) mutta toinen laakeri on selvästi tiukempi eikä siihen auta mikään.
Vaikka mutterin saisi pysymään kiinni, tuntuu laakereiden jäykkyys selvästi ratissa asti. Normaalistihän tuossa kohtaa on kuulalaakeri joka pyörii höyhenkevyesti eikä se siis ole sattumaa.
Edellisen lisäksi huomasin laakereista toisenkin ongelman. Laakereina on nimittäin käytetty teflon pinnoitettuja laakereita. Tälläinen laakeri on huoltovapaa mutta soveltuu valmistajien mukaan ainoastaan erittäin puhtaisiin sovelluksiin. Pöly ja muu lika kuluttaa pehmeän teflonpinnan pois joten iskarin ylälaakerina tuo tuskin kovin kauan kestää...:think
Koitin pyytää apua ongelmiini palikoiden myyjältä mutta sen varaan nyt ei tietenkään kannata laskea. Häneltä on vaikeaa saada vastausta kaupanteon yhteydessäkään.
En siis suosittele noiden palkoiden ostamista jos joku niitä harkitsee. Näiden kohdalla pätee vanha sanonta: köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.
Suosittelen myös tonton:lle, että tarkistat pyöriikö ne iskareiden kiinnitysmutterit iskarin kanssa vai ei. Lisäksi vielä sellaista vinkkiä, että noita teflon laakereita ei sitten saa rasvata. Laakerikauppiaan mukaan rasvat toimii teflonin kanssa niin, että kummankin vaikutus häviää.
joten ei pitäisi tulla ongelmaa sen suhteensigpic
M-B Vito -22
Transit Custom -18
Yamaha vx ho cruiser -22
Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
[email protected]
Comment
-
-
No joo, sain korjattua tuon ongelman nyt sitten jotenkin. Toivottavasti pystyisi edes tämän kesäkauden ajamaan loppuun.
Vaihdoin alkuperäisen laakerin ja sehän ei tuosta pesästä ehjänä tule! Ostin sinne ensin SKF:n tiivisteillä varustetun laakerin(ETRA ,35e). Laakeripesä on kuitenkin niin tiukka että onnistuin hajottamaan tuon uudenkin laakerin asennettaessa! Noh, kävin hakemassa sitten AD:ltä halvemman nivelen. Hioin pesän isommaksi ja nyt on sitten laakeri sisällä. Pyörii herkemmin kuin aiempi mutta ei mitenkään herkkä tietenkään.
Näillä mennään vähän aikaa.O_7777
Comment
-
-
Tuon samaisen ongelman kanssa viime keväänä touhunneena. Asensin ihan halvat FK:n coil Itse kyllä muutin sen iskarin poikittaisen alapultin 2mm ohuemmaksi ja vedin rengasta ulos niin sain camberin perus ohjearvoihin. Olisiko ollu aste tai hieman vajaa sisäkallistusta kun oli täysin ulos vedetty. Tuota voi tietenkin painaa myös sisään samalla systeemillä sen verran kun vanteella on tilaa. Tietty spacerilla saa aina hiukan lisää tarvittaessa vaikka se jo aika viritykseksi menee. Toisaalta minulla oli tarkoitus ostaa ratapäivärenkaan, niin samalla vaivalla ne spacerit lattaa kun camberin vääntää.
Comment
-
Comment