Announcement

Collapse
No announcement yet.

ei starttaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _riskus
    Bimmer Rookie
    • Jan 2005
    • 102

    ei starttaa

    Mikähän tossa mun 85" 325i:ssä on kun ei lähe käyntiin vaik kuinka sahais?
    auto toimi aivan loistavasti mut sit ku tuli -20°c aamu niin ei millään. Lämmitin bensapumpun ja bensaputket kunnolla lämpöisiksi puhaltimella, ja starttailin hyvän aikaa, mut sit ku otin yhen tulpista irti niin ei ollut yhtään sen näkönen että olis bensaa nähnytkää. eikä tullu kipinääkään. Yks kaveri sano et aivoboksi antaa kipinää vain, jos bensapumppu toimii eli vika voisi olla bensapumpun releessä. Onko jollakin ollut samanlaisia kokemuksia?
    Autossa on motronic-ruisku.
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #2
    Moikka,

    Ettei tule kipinää, muttei tule bensaakaan, noi sehän viittaa motronic ongelmaan tai sitten anturi ongelmaan.

    Kaverisi on väärässä, ehdottoman väärässä, motronic ohjaa sekä kipinää että bensapumppua, tosin pumppua releen kautta. Motronic ohjaa bensareleen maita (pinni 85), kun se pinni on maissa (maadoittuu motronicin kautta), bensapumppu pyörii, muutoin ei.

    Tarkistappa aluksi onko kampiakselin asentotunnistin ja kierroslukuanturi kunnossa. Molemmat ovat ns. induktioantureita ja voi mitata yleismittarilla, resistanssi on luokkaa 10 kilo-ohmia (tai sitten n. 1 kilo-hmi, kun en nyt muista tarkasti, mutta jompi kumpi)

    Omassa E23/745:ssa (motronicilla) molemmat anturit on kytkinkopan kyljessä, ja täsmälleen samanlaisia. E30:ssä tilanne saattaa olla toinen, eli ne on muualla konehuoneessa. "Haku" -toiminnolla löydät varmaan aikaisempia artikkeleita, joissa antureiden sijainti selostettu.

    Jos kampiakselin asentotunnistin on sökö, voi olla varma että ei starttaa, ei edes yritä. Ei kipinää, ei bensaa. Joten siitä lähtisin itse liikkeelle, ko. antureiden tarkistuksesta (osanumero on (kenties) 12 14 1 710 668(?)). Jos sinulla ei ole ETK:ta, etsi ko. osa täältä., kts. kuvasta osa numero 7.

    Timo

    Comment

    • _riskus
      Bimmer Rookie
      • Jan 2005
      • 102

      #3
      kiitos kovasti, vika on kuitenkin osoittautunut hieman vaikeaksi sillä kun hinasin auton korjaamolle ja se oli sisällä pari tuntia, niin lähti käyntiin (sähköjärjestelmässä joku osa melkein hajalla eikä toimi pakkasilla?) eikä sielä päässä osata korjata, kun ei tiedä mistä lähtisi korjaamaan kun auto kerran lähti käyntiin sisällä. Onko jollakin ollut vastaavanlaisia kokemuksia? Tai tietäisikö joku onko tossa motronicissa jotakin semmosta herkkää kohtaa mistä kannattais ruveta ettiin vikaa? Vika ei kaiketi voi olla polttoainejärjestelmässä, sillä kun käynnistelin sitä kotona kylmässä ei tullut kipinää.

      Comment

      • _riskus
        Bimmer Rookie
        • Jan 2005
        • 102

        #4
        olen kyllä kuullut monesta paikasta, että ne vauhtipyörän anturit tulisi tarkistaa, kuitenkin kun auto ei lähtenyt käyntiin minä otin ne anturit irti ja putsasin ne ja laitoin takaisin, (en jostakin syystä tajunnut mitata) luulisi että ne lämpenivät jo siinä kädessäni ollessaan sen verran, mitä ne voisivat lämmetä sielä hallissa... eikä lähtenyt putsaamisen jälkeen.

        Comment

        • tihuovin
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1422
          • Oulu

          #5
          Originally posted by _riskus
          olen kyllä kuullut monesta paikasta, että ne vauhtipyörän anturit tulisi tarkistaa, kuitenkin kun auto ei lähtenyt käyntiin minä otin ne anturit irti ja putsasin ne ja laitoin takaisin, (en jostakin syystä tajunnut mitata) luulisi että ne lämpenivät jo siinä kädessäni ollessaan sen verran, mitä ne voisivat lämmetä sielä hallissa... eikä lähtenyt putsaamisen jälkeen.
          Kyseiset anturit ovat mainitsemani kampiakselin asentotunnistin ja kierroslukuanturi. Ne on samanlaisia, joten joskus vaarana on sekoittaa ne keskenään eli kytkeä ristiin (asentotunnistin kierroslukuanturin liittimeen ja päinvastoin). Hyvin yleinen "moka".

          Epäilisin että vikana on kampiakselin asentotunnistin, se on niistä se "taaempi" eli lähempänä vaihdelaatikkoa, koneenpuoleinen on RPM anturi.

          Ne on ns. induktioantureita, sisällä on pieni magneetti, jonka ympärille käämitetty kuparilankaa. Siinä voi olla kosketushäiriöi tai lanka melkein poikki tai on poikki, kosketus syntyy lämpimänä kun lanka on laajempi. Kylmässä se kutistuu ja kosketusta ei synny. Arvaushan tämä on, mutta perusteltu sellainen.

          Seuraavan kerran kun sama tapahtuu, irroita kampiakselin asentotunnistimen liitin ja mittaa resistanssi pinnien välistä. Siinä on kolme pinniä, kahden välistä mitattuna pitäisi olla joko n. 1 kilo-ohmi tai n. 10 kilo-ohmia (jompi kumpi). Jos näyttää ääretöntä, se on sökö.

          Voit myös vaihtaa niiden paikkaa päittäin, kierroslukuanturi (eli RPM anturi) kampiakselin asentotunnistimen paikalle, muista myös vaihtaa ne liittimet ristiin ja kokeilla toimiiko sitten. Jos toimii, vika on varmasti siinä toisessa anturissa.

          Timo

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎