Announcement

Collapse
No announcement yet.

Outoa käyttäytymistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • narude
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 245
    • Helsinki

    Outoa käyttäytymistä

    onko kenelläkään ilmennyt sellaista ongelmaa E36 korilla että auto tuppaa välillä ohjautumaan itekseen johonkin suuntaan?

    en tiedä johtuuko renkaista, liukkaudesta ja urista tiellä vaiko voimakkaasta sivutuulesta kun tuossa kolmostiellä n.100 km/h nopeudessa välillä tuntui et auto menee aavistuksen sivuttain aina hetkittäin. alko vaan vähän arveluttaan et lähteeks se miten helposti lapasesta ku on 25% lukkoperä eikä mitään luistonesto järjestelmää?
    -18 F30 318iA
    -04 E46 316i
    -04 E46 316i
    -95 E36 320i Coupe
    -85 E30 316
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by narude
    onko kenelläkään ilmennyt sellaista ongelmaa E36 korilla että auto tuppaa välillä ohjautumaan itekseen johonkin suuntaan?

    en tiedä johtuuko renkaista, liukkaudesta ja urista tiellä vaiko voimakkaasta sivutuulesta kun tuossa kolmostiellä n.100 km/h nopeudessa välillä tuntui et auto menee aavistuksen sivuttain aina hetkittäin. alko vaan vähän arveluttaan et lähteeks se miten helposti lapasesta ku on 25% lukkoperä eikä mitään luistonesto järjestelmää?
    Taka-apurungon puslat finaalissa. Silloin perä tuntuu "irtonaiselta", kohta se alkaa kolajamaan liikkeellelähdöissä.

    Comment

    • Antti_
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2004
      • 364

      #3
      eli siis missäpäin nämä kyseiset puslat sijaitsee , olisko mitään kuvaa josta näkis?

      Comment

      • narude
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 245
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by Kyytsis
        Taka-apurungon puslat finaalissa. Silloin perä tuntuu "irtonaiselta", kohta se alkaa kolajamaan liikkeellelähdöissä.
        paljoko moinen operaatio kustantaa huoltamoilla? onko vaikea vaihtaa itse?
        -18 F30 318iA
        -04 E46 316i
        -04 E46 316i
        -95 E36 320i Coupe
        -85 E30 316

        Comment

        • seppokurhinen
          Newbiemmer
          • Nov 2004
          • 12
          • Helsinki

          #5
          En lähtis vaihtamaan itse vaan korjaamolle. On hirvee homma. Maksaa alle pari sataa vaihdattaa.

          Comment

          • minurmi
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2003
            • 222
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by narude
            onko kenelläkään ilmennyt sellaista ongelmaa E36 korilla että auto tuppaa välillä ohjautumaan itekseen johonkin suuntaan?

            en tiedä johtuuko renkaista, liukkaudesta ja urista tiellä vaiko voimakkaasta sivutuulesta kun tuossa kolmostiellä n.100 km/h nopeudessa välillä tuntui et auto menee aavistuksen sivuttain aina hetkittäin. alko vaan vähän arveluttaan et lähteeks se miten helposti lapasesta ku on 25% lukkoperä eikä mitään luistonesto järjestelmää?
            Itse huomasin mielenkiintoisen jutun, kun kävin rengaspaineet tsekkaamassa huoltiksella. Laitoin auton suosituspaineet eli:

            Eteen 2,2 (oli 2,1)
            Taakse 2,6 (oli 2,4)

            Luulis ettei noin pieni muutos juurikaan vaikuta käyttäytymiseen mutta toimenpiteen jälkeen auto tuntui suoralla talvisella (mutta hyväkuntoisella)tiellä ajettaessa ihan siltä että kohta on kylki vierellä. Oikein aloin pelkäämään kotiin päin ajellessa. Jatkuvasti vähänkin kiihdytettäessä tuntuma oli että perä lähtee alta justiinsa. Ilmiötä ei ollut havaittavissa ennen paineiden tarkastusta.

            ps. Renkaina HKPL4 orggiskoossa eli 205-60-15, ei lukkoperää eikä sutimisenestoa.
            ** E92 330i Coupé M-Sport -11 **
            ex. E46 330 Ci M-Sport -03
            ex. E36 325i Coupé M-Technic -93
            ex. E36 316i -92

            Comment

            • dunkelblau
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2003
              • 1151
              • Uusimaa

              #7
              Noi sakemannien painesuositukset talvinakeille on niiden omasta maasta, motareilta ja renkailla. Eivät päde varsinaisesti Suomessa. Eli toisin sanoen, ne lähtökohtaiset paineet oli lähempänä oikeaa, ottaa kumi ja nastat katuun niinku pitääkin. Ite suosittelisin 2.2/2.2 eteen/taakse.
              "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

              Comment

              • tertsunen
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2004
                • 1343
                • JKL

                #8
                Originally posted by minurmi
                Itse huomasin mielenkiintoisen jutun, kun kävin rengaspaineet tsekkaamassa huoltiksella. Laitoin auton suosituspaineet eli:

                Eteen 2,2 (oli 2,1)
                Taakse 2,6 (oli 2,4)
                Sitten kannattaa huomioida se, että olet tosiaankin katsomassa huoltoasemalla rengaspaineita.
                Vertailtiin jokunen vuosi sitten huoltoasemien mittareita ja niissä oli aivan hillittömiä eroja.
                Huoltamolla X laitettu ilmamäärä saattoi olla mittarin mukaan 2.0, mutta tarkastuksessa oikea määrä olikin 3.2
                Itse suhtaudun huoltamoiden mittareihin varauksella.

                Comment

                • Fabsu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 1754

                  #9
                  Eiks joku joskus täällä puhunut, että Hkpl 4:ssa pitäs käyttää pikkasen korkeampia paineita, kun suositukset antavat ymmärtää? On kuulemma niin pehmeä seos tuossa kumissa, että "lelluu" alla liian pienillä paineilla. Näin ainakin muistan että joku täällä selitti asiaa...
                  AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                  ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                  e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                  e30 318i -88

                  Comment

                  • minurmi
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2003
                    • 222
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by tertsunen
                    Sitten kannattaa huomioida se, että olet tosiaankin katsomassa huoltoasemalla rengaspaineita.
                    Vertailtiin jokunen vuosi sitten huoltoasemien mittareita ja niissä oli aivan hillittömiä eroja.
                    Huoltamolla X laitettu ilmamäärä saattoi olla mittarin mukaan 2.0, mutta tarkastuksessa oikea määrä olikin 3.2
                    Itse suhtaudun huoltamoiden mittareihin varauksella.
                    Toi pitää paikkansa. Luin ton jutun itsekin ja olen kyllä sen jälkeen kans aika skeptisesti niihin suhtautunut. Yleensä olenkin toisella huoltiksella käynyt vielä vertaamassa lukemia. Lisäksi kannattaa pitää mielessä minkä lämpöiseen renkaaseen paineen on asettanut.

                    Toi että kyseessä on "Saksan paineet" on kanssa mielenkiintoinen juttu koska kuitenkin suomenkielinen ohjekirjakin näyttää samoja lukemia. Eli Suomen maahantuoja ei ole asiaa korjannut. Ja olet aivan oikeassa siinä että ne suosituspaineet on kyllä aivan väärät ainakin tällä meikäläisen konstruktiolla. Tosiaankin taakse on liikaa tuo 2,6 kiloo.
                    ** E92 330i Coupé M-Sport -11 **
                    ex. E46 330 Ci M-Sport -03
                    ex. E36 325i Coupé M-Technic -93
                    ex. E36 316i -92

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎