Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kestääkö automaatti?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aartsi76
    Newbiemmer
    • Jan 2004
    • 6

    Kestääkö automaatti?

    Siis kestääkö 525 tds e39 vm-96 automaatti laatikko lastuttamista.
    Oon kuullut monen moista juttua ja nyt päätin tulla kyselemään myös täältä.Kiitos vastauksista.
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #2
    Vaihteiston tyyppi varaosa CD:n mukaan on A5S 310Z. Kenties häpeilivät ZF:n nimen laittamista(?), koska edellisissä malleissa niiden kanssa oli ongelmia.

    Todellinen tyyppi on ZF5HP19(?). Uudemmat ZF:t eivät kärsi niin pahoista lastentaudeista kuin vanhemmat mallit (ZF4HP...).

    Paljon riippuu tulevasta väännöstä. Olettaisin että tuo jälimmäinen numero eli 310 (A5S 310Z) ilmoittaa maksimi väännön. 310Nm se kestää, ei enempää.

    Samasta tyypistä on eri versioita, eri teho/vääntö alueille. Mitä tehokkaampi kone, sitä suurempi viimeinen numero (esim. ZF5HP24 => 520Nm, ZF5HP30 => 560Nm). Tai BMW CD:n mukaan A5S 360 (360Nm), A5S 390 (390Nm), A5S 560 (560Nm), ....

    Timo

    Comment

    • Jarkko S
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2003
      • 595
      • Käärmelahti/Maaninka

      #3
      Onkos tuo vielä sillä vanhemmalla koneella? Eli ei ole 525d?

      ZF:n loota ei tosiaan ole sieltä lujimmasta päästä, vaikka onkin toiminnaltaan hyvä. Tuossa 525d:ssä on jo GM:n tekemä laatikko, 5L40E, joka on myös 530d-mallissa, se alkaa olla jo nykyturbodieselille sopiva.

      Kestää se ZF:kin lastutuksen, kunhan ei ala rääkkäämään autoa malliin Vatanen 8)
      E60 530d M-Sport
      E53 X5 3.0d Sport
      E53 X5 3.0d Sport Paku
      E93 330d
      E61 535d M-Sport
      E61 520d
      E46 320i

      Comment

      • juzze85
        Bimmer Rookie
        • May 2003
        • 145
        • Heinävesi

        #4
        ei lastulla niin isoja tehoja oteta että se vaikuttais laatikon kestävyyteen...
        **************BMW 325i E30
        *TEAM HooCee*
        **************

        Comment

        • Remotion
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 15285
          • Ajamisen Iloa

          #5
          Originally posted by juzze85
          ei lastulla niin isoja tehoja oteta että se vaikuttais laatikon kestävyyteen...
          :roll: tiukkaa faktaa... :? Kyllä vääntökäyrän huippua ainakin uusissa autoissa on nimenomaan leikattu laatikon kestävyyden takaamiseksi.
          Z3 coupé individual

          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

          Comment

          • JD
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 1195
            • Espoo

            #6
            Originally posted by tihuovin
            Todellinen tyyppi on ZF5HP19(?). Uudemmat ZF:t eivät kärsi niin pahoista lastentaudeista kuin vanhemmat mallit (ZF4HP...).
            Timo
            Entä mikäs noissa laatikoissa voi aiheuttaa etä puhaltelee öljyjä ulos mittatikun kautta? Mistä se mahtaa olla oire?

            JD
            Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
            https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

            Comment

            • Jarkko S
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2003
              • 595
              • Käärmelahti/Maaninka

              #7
              Originally posted by JD
              Entä mikäs noissa laatikoissa voi aiheuttaa etä puhaltelee öljyjä ulos mittatikun kautta? Mistä se mahtaa olla oire?

              JD
              Liikaa öljyä? Tulikos huohottimesta?
              E60 530d M-Sport
              E53 X5 3.0d Sport
              E53 X5 3.0d Sport Paku
              E93 330d
              E61 535d M-Sport
              E61 520d
              E46 320i

              Comment

              • nut
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 1613
                • Vaasa/Kauhajoki

                #8
                Huohotin tukossa?
                BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                Comment

                • JD
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 1195
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by Jarkko S
                  Originally posted by JD
                  Entä mikäs noissa laatikoissa voi aiheuttaa etä puhaltelee öljyjä ulos mittatikun kautta? Mistä se mahtaa olla oire?

                  JD
                  Liikaa öljyä? Tulikos huohottimesta?
                  Oli liikaa täytetty, mutta ei ole enää
                  Tuo huohotin täytyy tarkastaa, sillä jäljistä päätellen oli tullut ennenkin => jonka vuoksi täytelty liikaa.

                  Ja selvittää missä on huohotin ZF4... laatikossa... :?

                  JD
                  Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                  https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                  Comment

                  • Jarkko S
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2003
                    • 595
                    • Käärmelahti/Maaninka

                    #10
                    4hp22, ilmeisesti. Huohotin on pyrstössä yläpuolella, semmoinen pieni vaalea muovihattu pitäisi löytyä. Lootan ollessa paikallaan on aika ahtaassa paikassa, mutta pitäisi näkyä kun oikeasta kulmasta katsoo. Tosin onhan siinä kardaanit ja muut mukavat edessä.

                    Öljyn pakeneminen johtuu yleensä ylitäytöstä, jonka takia öljy ylettää pyöriville osille ja vaahtoutuu. Ja vaahto tietysti "paisuu" ja karkaa helpommista paikoista pihalle (huohottimesta eka). Ja kun vaahto lentää pihalle, jää lootaan liian vähän öljyä joka saattaa tehdä turman.
                    E60 530d M-Sport
                    E53 X5 3.0d Sport
                    E53 X5 3.0d Sport Paku
                    E93 330d
                    E61 535d M-Sport
                    E61 520d
                    E46 320i

                    Comment

                    • JD
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 1195
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by Jarkko S
                      4hp22, ilmeisesti. Huohotin on pyrstössä yläpuolella, semmoinen pieni vaalea muovihattu pitäisi löytyä. Lootan ollessa paikallaan on aika ahtaassa paikassa, mutta pitäisi näkyä kun oikeasta kulmasta katsoo. Tosin onhan siinä kardaanit ja muut mukavat edessä.

                      Öljyn pakeneminen johtuu yleensä ylitäytöstä, jonka takia öljy ylettää pyöriville osille ja vaahtoutuu. Ja vaahto tietysti "paisuu" ja karkaa helpommista paikoista pihalle (huohottimesta eka). Ja kun vaahto lentää pihalle, jää lootaan liian vähän öljyä joka saattaa tehdä turman.
                      Tuolta se vaikuttaa, osasin odottaakin että se liika öljy jostain tulee pois kun huomasin että oli reilusti yli maksimin. Täytyy ottaa nyt tarkkailuun ja katsoa kuinka normaalimäärä viihtyy sisällä. Etelän "kova" (vajaa 20) pakkanen taisi edesauttaa asiaa tai sitten vain sattumaa...


                      JD
                      Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                      https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                      Comment

                      • tihuovin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1422
                        • Oulu

                        #12
                        Muistathan että ZF:n öljymäärä tarkistetaan kun kone on käynnissä ja auto vaakatasossa. Vasta silloin se voidaan arvioida oikein. Jos tarkista kun kone ei käy, mittatikun mukaan kaikki OK => liian vähän öljyä. Se vajenee paljon, kun öljy lähtee kiertoon.

                        Huohotin kannattaa tarkistaa kerran vuodessa, yleensä se pysyy auki jos se "hattu" on paikoillaan, ei pääse irtopaska tukkimaan.

                        Timo

                        Comment

                        • esorvist
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2003
                          • 127
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by tihuovin
                          Vaihteiston tyyppi varaosa CD:n mukaan on A5S 310Z. Kenties häpeilivät ZF:n nimen laittamista(?), koska edellisissä malleissa niiden kanssa oli ongelmia.

                          Todellinen tyyppi on ZF5HP19(?). Uudemmat ZF:t eivät kärsi niin pahoista lastentaudeista kuin vanhemmat mallit (ZF4HP...).

                          Paljon riippuu tulevasta väännöstä. Olettaisin että tuo jälimmäinen numero eli 310 (A5S 310Z) ilmoittaa maksimi väännön. 310Nm se kestää, ei enempää.


                          Timo
                          A5S 310Z on BMW:n oma tyyppikoodi vaihteistolle ZF5HP18 jossa:
                          A=automatik
                          5=vaihteiden lukumäärä
                          S=ylivaihde (overdrive)
                          310= vääntömomenttin mitoitus kesto (input torque)
                          Z=valmistaja eli ZF


                          Näitä 'koodeja' voi voi sitten tulkita valmistajasta riippumatta esim jos viimeinen kirjain J=Jatco tai R=HMS
                          Ensimmäinen kirjain S=manual jne...
                          -Espen-

                          Comment

                          • Suutari
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2003
                            • 3064
                            • Suomi

                            #14

                            Tuolta BMW tuning ja malleja kun selaa niin näyttäspä juurikin ZF4 HP22 EH lootaan(E30/E34 jne. elektrohydrayliset..) tarjoavan mm. Dinankin tuon puljun tekemää Switchlogic pakettia..F1 vaihteisto bemuun/mersuun hiukka erilaisella systeemillä..

                            Now, more than ever, the entry level BMW and still a great place to start. If you're looking for a performance car, then make sure you start with a 325i and explore the options of the excellent-value H26 engine conversion, or the comprehensive H27 rebuild.
                            For those of you who are happy with outright performance, perhaps suspension, Switchlogic or detail accessories will meet your needs - click on the links above to open your eyes to a new world of tuning.
                            Todellakin kun noita automaatteja on tuntunut joillain hajoavan urakalla ja toisilla kestävän ikuisuuden nin ei ole kyllä tainnut tulla selvää et mikä se lopullinen totuus on..osassa varmasti vikoja ja osa tuntunut pelaavan ihan kohtuudella. Olis mukava tietää vikaprosentti tuolle A-pakan paineistavan tiivisteen hajoamiselle.. ja valmistettujen lootien määrän. Taitaa pitää ite kokeilla tuon lootan kestävyyttä ...onneks on manuska varastossa niin ei hirveitä kuluja tule jos potkasee tyhjää tuo entinen. Toisaalta "Tiptronic" voiskin olla jotain mukavaa vaihteeks..taitaa pitää ettiä tuon EH lootan kytkis jostain...


                            Seuraavassa muutakin kätevää tietoa bemuista kuin tuosta systeemistä..myös laatikoista paljon asiaa. Ja muistakin "tyyppivioista".
                            Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                            -Official BTCF-Sauna Team-
                            -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                            -Team BTCF Top Alcohol-
                            -Team Pimp My Bride-
                            TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                            R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                            R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                            526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                            Comment

                            • Suutari
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2003
                              • 3064
                              • Suomi

                              #15


                              Tuolla väitettäs asiaa korjatun 86-->ja huolloissa niihin on kait tehty jotain modauksia jos on huollossa käytetty..
                              Lootaa käyttänyt mm. jaguar isoissakin malleissa 90--> vielä joten kaikki ei ehkä ole ihan susia..range rover yms. "paskat merkit" myös..
                              nyt mä ainakin meen nukkumaan kun eiköhän yhelle illalle oo ettiny tarpeeks infoa aiheesta..
                              Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                              -Official BTCF-Sauna Team-
                              -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                              -Team BTCF Top Alcohol-
                              -Team Pimp My Bride-
                              TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                              R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                              R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                              526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎