Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 M43/TU vakionopeudensäätimen retrofit ongelma #Post 12: Problem solved!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Magirus
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 875
    • Keski-Suomi und Sawo

    E46 M43/TU vakionopeudensäätimen retrofit ongelma #Post 12: Problem solved!

    Ongelma siis suoraan toisesta aiheesta lainaten seuraava:
    (Linkki keskusteluun)
    Originally posted by Magirus
    Nyt on auto ollut ajossa sunnuntaista lähtien. Winkfp:llä sain vaihdettua 316i:n DME:n 318i:ksi.

    Kaikki muu pelaa hyvin mutta cruisea en ole saanut vielä eloon. Kaikki napit toimii mutta nähtävästi automaatin ja manuaalin purkeissa jotain eroja koodauksessa? "Main Switch" ei aktivoidu mitenkään INPA:lla tutkittaessa, kaikki napit kyllä pelaa mutta tässä automaatissakaan ei edes mitään "Main switchiä" ollut. Mittaristoonkin syttyy cruisen valo mutta ku ei pelaa niin ei pelaa. Parit kuvat:
    Eli lyhyesti vielä kertaus:

    Siirsin siis 8/00 valmistetusta britti 318iA:sta tekniikan varusteineen karvalakki suomi 316:seen (10/00). Koodasin DME:n vastaamaan 318i:tä ja lisäsin uudet varusteet SA,VN,GM numerosarjoihin. Kytkinpolkimen mikrokatkaisijaa ei tällä hetkellä ole mutta sen johdin on kytketty maihin -> Luulee kytkimen olevan koko ajan ylhäällä. Vakkari ei yksinkertaisesti aktivoidu, ilmeisesti puuttuva automaattilaatikon ja vakkarin välinen "keskustelu" asettaa tuon vakionopeuden säätimen moduulin passiiviseen tilaan:

    Originally posted by Magirus
    EDIT: Tällaista löytyi WDS:stä vielä:
    "The information exchange between the tempomat control unit and transmission control unit takes place via a single-wire link from the tempomat control unit to the transmission control unit.Data transfer begins when the control unit supply voltage is applied.The tempomat main switch has no influence on the start and end of data transfer.
    If a data transfer fault occurs, for the transmission control this is equivalent to the status "cruise control passive".If, after a data transfer error, correct signals are received once again, they are once again taken into consideration by the transmission control."
    NCSexpertillä on tarkastettu purkin asetukset ja siellä oli seuraavaa:
    - Rattinapit
    - 4-syl 66 kW M43
    - Manuaali

    Nyt alkaa olla jo itsellä ideat vähissä.. LED syttyy mittaristoon, mutta itse "Main Switch" ei aktivoidu:
    Last edited by Magirus; 08-11-2014, 12:12.

    M47TU E61 520D FamilyWagon -06
    M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
    M20 E30 320i/323i Rooflost -86
    M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


    O: E24 osasia
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    #2
    Jos auto kerran on manuaali mikset muuta auton tietoja / softaa manuaalimallin softaksi? (Muistaakseni kyllä itse softassa ei olisi eroa vaan kyse on koodauksesta). itse fyysisessä raudassa kun ei pitäisi kyllä mitään eroa olla cruisen boksin tai moottorinohjaimen osalta.
    Last edited by WSE1; 13-09-2014, 08:40.

    Comment

    • Magirus
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 875
      • Keski-Suomi und Sawo

      #3
      Originally posted by WSE1 View Post
      Jos auto kerran on manuaali mikset muuta auton tietoja / softaa manuaalimallin softaksi? (Muistaakseni kyllä itse softassa ei olisi eroa vaan kyse on koodauksesta). itse fyysisessä raudassa kun ei pitäisi kyllä mitään eroa olla cruisen boksin tai moottorinohjaimen osalta.
      Nyt meni tämä vähän ohi.. Minne siis vielä pitäisi muuttaa auton tiedot manuaaliksi? DME:n softan päivitin vastaamaan 318i manuaalia (aiemmin 316i manuaali -> DISA:n ohjaus ei toiminut). Varustelistat vastaa manuaalia ja vakkarin moduulissakin on manuaalin asetukset.

      M47TU E61 520D FamilyWagon -06
      M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
      M20 E30 320i/323i Rooflost -86
      M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


      O: E24 osasia

      Comment

      • Magirus
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2006
        • 875
        • Keski-Suomi und Sawo

        #4
        Juupah.. Kertaalleen vielä tsekkasin koodaukset ja varuiksi muutin tuon FGR:n setit siten että vastaa myös nykyistä 87 kW:sta moottoria. Lisäksi tutkailin syöttääkö tuo vakkarin moduuli mitään tuohon KE-RU -johtoon, eipä syöttänyt (ainakaan yleismittarilla nähtävää jännitettä). Samoten koitin siihen tarjota +12V tuloksetta, edelleenkään ei kytkeydy vakkari ajaessa päälle.

        Voisko joku viitseliäs ihminen ottaa tällaisen screenshotin INPA:sta:
        [/QUOTE]

        Mielellään vielä painelisi vakkarin I/O nappia ja jos oikein hurjaksi heittäytyy niin voisi käydä ajelemassa ja tutkia muuttaako tuo "Main Switch" - täppä missään vaiheessa tilaansa. Jotta autot nyt olisi suht. samanlaisia niin vertailtavan auton pitäisi siis olla:

        - E46 prefacelift
        - M43/TU (316i tai 318i)
        - Manuaali
        - Rattinapit (sporttiruori?)
        - Ilman erillisiä, kojetaulussa sijaitsevia "pääkatkaisijoita".

        Alkaa olla tämä ongelma melkoinen piikki lihassa. Ratkaisijalle tarjoan pullakahvit ja tarvittaessa huurteisen jahka maailmalla törmätään!

        M47TU E61 520D FamilyWagon -06
        M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
        M20 E30 320i/323i Rooflost -86
        M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


        O: E24 osasia

        Comment

        • Magirus
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 875
          • Keski-Suomi und Sawo

          #5
          Originally posted by Magirus View Post

          Voisko joku viitseliäs ihminen ottaa tällaisen screenshotin INPA:sta:


          Mielellään vielä painelisi vakkarin I/O nappia ja jos oikein hurjaksi heittäytyy niin voisi käydä ajelemassa ja tutkia muuttaako tuo "Main Switch" - täppä missään vaiheessa tilaansa. Jotta autot nyt olisi suht. samanlaisia niin vertailtavan auton pitäisi siis olla:

          - E46 prefacelift
          - M43/TU (316i tai 318i)
          - Manuaali
          - Rattinapit (sporttiruori?)
          - Ilman erillisiä, kojetaulussa sijaitsevia "pääkatkaisijoita".
          Oisko halukkaita tutkimaan omaa neljäkuutosta hieman INPA:lla? Vakkari ei nääs toimi vieläkään.

          M47TU E61 520D FamilyWagon -06
          M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
          M20 E30 320i/323i Rooflost -86
          M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


          O: E24 osasia

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6935
            • N/A

            #6
            Ei taida olla apua jos katson M54 / 6 - sylinterisestä?

            Comment

            • Magirus
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 875
              • Keski-Suomi und Sawo

              #7
              Originally posted by Antti O View Post
              Ei taida olla apua jos katson M54 / 6 - sylinterisestä?
              Siinä taitaa olla jo sähköinen kaasuläppä ja sitä kautta täysin erilainen systeemi. Toki, jos INPA:sta löytyy "Status" tilasta Cruisen osiosta nuo samat täpät niin kyllä se varmasti hyödyttäisi minua jos voisit katsoa meneekö tuo "Main Switch" missään vaiheessa aktiiviseksi.

              M47TU E61 520D FamilyWagon -06
              M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
              M20 E30 320i/323i Rooflost -86
              M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


              O: E24 osasia

              Comment

              • Antti O
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6935
                • N/A

                #8
                Originally posted by Magirus View Post
                Siinä taitaa olla jo sähköinen kaasuläppä ja sitä kautta täysin erilainen systeemi. Toki, jos INPA:sta löytyy "Status" tilasta Cruisen osiosta nuo samat täpät niin kyllä se varmasti hyödyttäisi minua jos voisit katsoa meneekö tuo "Main Switch" missään vaiheessa aktiiviseksi.
                Sähköläppä on juu. Mutta minä voin sitä katsoa tänään tai huomenna.

                Comment

                • Magirus
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2006
                  • 875
                  • Keski-Suomi und Sawo

                  #9
                  Melko hiljasta on täälläkin.. Laajennetaan sen verran tuota autojen skaalaa että vertailukohteeksi kelpaa mitkä tahansa vaijerikaasulla varustetut bemarit vaikka väliltä 96-02 (e36, e46, e39, e38). Eli riittäisi jos saisi selville miten tuo "Main switch" vaihtaa tilaa käytännössä.

                  Edelleen ihmetyttää että johtuuko tuo vakkarin toimimattomuus siitä yhdestä ainoasta kytkemättä jätetystä johdosta vai onko esimerkiksi käyttömoottori (actuator) rikki.

                  M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                  M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                  M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                  M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                  O: E24 osasia

                  Comment

                  • Magirus
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2006
                    • 875
                    • Keski-Suomi und Sawo

                    #10
                    Kattelinpa tänään taas NCSexpertin ja NCSDummyn kanssa nuo koodaukset enkä kyllä niistä mitään syytä toimimattomuuteen löytänyt. Vilkaisisin mieluusti minkälaiset koodaukset muilla on FGR:n sisällä, vaijerikaasullisissa autoissa (e36,e46,e39,e38 jne.). Vikassa kuvassa on tuo varustelista, minkä siis muutin vastaamaan uusia varusteita. Se on kieltämättä sekava ja siellä on muutama kohta moneenkin kertaan, ilmeisesti Zeko -ohjelma ei olekaan paras vaihtoehto rakennella uutta VN,GM ja SA:ta.. IKE:ssä ja EWS:ssä on auton mallina 316i vaikka DME päivitetty vastaamaan 318i:tä, tämä tuskin kuitenkaan vakkarin toimintaan mitenkään vaikuttaa..






                    M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                    M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                    M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                    M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                    O: E24 osasia

                    Comment

                    • Magirus
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2006
                      • 875
                      • Keski-Suomi und Sawo

                      #11
                      Ei helvetin perkele... Olin tänään jo aivan varma että ongelma on selvitetty. Kytkentäkaavioista selvisi että automaatissa vaihteenasentotieto vakkarille tulee järjestyksessä EGS moduuli -> EWS moduuli -> Cruisen moduuli:


                      No tässä vaiheessa olin varma että kuvassa oleva BR/SW piuha välillä EWS - GR oli nyt siis minulla ylimääräisenä ja siitä johtuu cruisen passiivisuus. Seuraavat kuvat vahvistaa sen (eli manuaalissa; not used):




                      Eli manuaali vaihteistolla varustetussa ei kytketä tuota EWS - GR välistä piuhaa eikä myöskään sitä aiemmin mainittua EGS - GR välistä piuhaa (punasella merkityt on tällä hetkellä irtaallaan cruisen liittimestä):


                      Lopputulema: irroitin johdon (pin nro. 5) cruisen moduulista ja lähdin koeajolle hymyssä suin... VAAN EIPÄ toimi vieläkään. Tämän jälkeen kokeilin vaihtaa koodausta manuaalista automaatiksi, eipä auttanut sekään. Alkaa pikku hiljaa sähkötekniikan inssiopiskelijaltakin neuvot loppumaan tämän kanssa, AA PUU VA!

                      EDIT: Yritin kaverin autosta (N42 318i, sähkönen kaasuläppä) katsoa noita vakkarin asetuksia vaan eipähän siinä enää erillistä cruisen ohjausmoduulia ole eikä näin ollen auennut myöskään cruisen välilehti INPA:lla..
                      Last edited by Magirus; 01-11-2014, 09:57.

                      M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                      M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                      M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                      M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                      O: E24 osasia

                      Comment

                      • Magirus
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2006
                        • 875
                        • Keski-Suomi und Sawo

                        #12
                        Problem:


                        Solved:


                        Ja mikä olikaan sitten lopullinen syy toimimattomuuteen:

                        Vakkari purettiin automaattivaihteistollisesta autosta periaatteella; johto irti -> lappuun merkintä mistä irroitettu. Kasaus tapahtui päinvastaisessa järjestyksessä manuaalilla varustettuun autoon; mistä irroitettu -> sinne kytkentä.

                        Noh, tässä onkin sitten pari muuttujaa matkassa. Aluksihan sitä oletti tietysti että kytkemättä jäänyt EGS - GR välinen johto aiheuttaa ongelman. Sen jälkeen sitten epäilys siirtyi tähän toiseen johtoon jolta vakkari sai asentotiedo (EGS - EWS - GR).

                        Eilen sitten illalla väsäsin excel taulukon, mistä selvisi mikä johto lähtee mihinkin ja mikä on johdon tarkoitus. Tarkoitus oli piipata tänään kaikki johdot vielä varmistuksen vuoksi. Siinä taulukkoa väsätessä huomasin sitten eriskummalisen poikkeavuuden omien kytkentöjen ja WDS kaavioiden välillä. PIN nro. 10 (mus/va) oli omissa muistilapuissa jätetty kytkemättä, niin kuin se automaatissa olikin. Sitä lähdin sitten tutkimaan ja kas kummaa, kyseessä on nopeusmittarilta signaali vakkarille. Mitenkäs se on sitten voinut toimia automaatissa kun tätä johtoa ei ole kytketty? Vastaus lienee se, että automaatillisessa nopeussignaali (oletettavasti) tulee eri johdon kautta, tuolta aiemmin mainitulta EGS - GR väliseltä johdolta kenties..?

                        Eli kytkentöihin muutos sulaketaulun yläpuolella. Ensin etsin kytkemättä jätetyn mu/va johdon, joka lähti vakkarilta. Tämän jälkeen tutkimaan sulaketaulun yläpuolelta löytyvää "jakorasiaa" ja kas kummaa, sieltähän löytyy valmiiksi liitinrima johon tulee kaksi mu/va johtoa. Yksinäinen johto samaan rimaan muiden rinnalle kiinni ja zädäm, vakkari toimii

                        EDIT: Ongelmastahan hauskan teki vielä se, että kytkentävaiheessa mittariston taakse tosiaan kytkettiin piuha, joka tuli vakkarilta. Silloinhan sitä luuli nopeustietoa siirtäväksi piuhaksi vaan eipä ollutkaan, sillä piuhalla ainoastaan sytytetään mittaristoon tämä "Vakkari aktiivinen" -ledi.
                        Last edited by Magirus; 08-11-2014, 13:02.

                        M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                        M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                        M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                        M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                        O: E24 osasia

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎