Tyhjäkäynti alkoi vaeltamaan, ja kun moottori lämpenee kasvaa hakeminen niin suureksi että kone sammuu. Kun lisäilmaluistista ottaa sähköt pois ei tapahdu mitään (kierrokset eivät nouse eikä laske, vaeltavat kuten sitä ennen). Jos kaasuläpän asentotunnistimen (TPS) ottaa pois käytöstä loppuu vaeltaminen välittömästi (mutta "tyhjäkäynti" on ymmärrettävästi liian ylhäällä). Jos tässä tilanteessa ottaa lisäilmaluistista sähköt pois, niin kierrokset hyppäävät ylöspäin. Luulisi, että kierrosten pitäisi nousta myös edellisessä tilanteessa eli silloin kun TPS on kytkettynä. Voiko tästä päätellä että kaasuläpän asentotunnistin olisi rikki?
Mittasin TPS:n resistanssit suhteessa kaasuläpän asentoon, ja ne olivat kiinniasennossa luokkaa 2-6 ohmia (riippuen ympäristön lämpötilasta) ja auki-asennossa resistanssi oli ääretön. Muutos on selkeä kun läppää hieman avaa, ja täysikaasukin näkyy vastusmittauksessa oikein.
Oireet alkoivat välittömästi sen jälkeen kun vaihdoin koneeseen (M40/316i/89) uuden lämpöanturin ja otin ilmamäärämittaria kaksi napsausta rikkaammalle (koneen luonne parani merkittävästi). Testasin lämpöanturin ennen asennusta, ja se näytti toimivan ok (mallia Motonet). Koska kone käy hyvin ilman TPS:ää voisi kuvitella että lämpöanturi olisi kunnossa. Jäljelle jää ilmamäärämittari: voisiko kahden hampaan muutos voi vaikuttaa tyhjäkäyntiseokseen näin dramaattisesti? Koska kone käy nätisti kun TPS:n ottaa pois päältä, luulisi että ongelma ei voi johtua väärästä seoksestakaan?
Mittasin TPS:n resistanssit suhteessa kaasuläpän asentoon, ja ne olivat kiinniasennossa luokkaa 2-6 ohmia (riippuen ympäristön lämpötilasta) ja auki-asennossa resistanssi oli ääretön. Muutos on selkeä kun läppää hieman avaa, ja täysikaasukin näkyy vastusmittauksessa oikein.
Oireet alkoivat välittömästi sen jälkeen kun vaihdoin koneeseen (M40/316i/89) uuden lämpöanturin ja otin ilmamäärämittaria kaksi napsausta rikkaammalle (koneen luonne parani merkittävästi). Testasin lämpöanturin ennen asennusta, ja se näytti toimivan ok (mallia Motonet). Koska kone käy hyvin ilman TPS:ää voisi kuvitella että lämpöanturi olisi kunnossa. Jäljelle jää ilmamäärämittari: voisiko kahden hampaan muutos voi vaikuttaa tyhjäkäyntiseokseen näin dramaattisesti? Koska kone käy nätisti kun TPS:n ottaa pois päältä, luulisi että ongelma ei voi johtua väärästä seoksestakaan?
Comment