memebuy23buy

Tyhjäkäynti katosi: kaasuläpän asentotunnistin rikki?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Phaedrus
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1888
    • Helsinki

    Tyhjäkäynti katosi: kaasuläpän asentotunnistin rikki?

    Tyhjäkäynti alkoi vaeltamaan, ja kun moottori lämpenee kasvaa hakeminen niin suureksi että kone sammuu. Kun lisäilmaluistista ottaa sähköt pois ei tapahdu mitään (kierrokset eivät nouse eikä laske, vaeltavat kuten sitä ennen). Jos kaasuläpän asentotunnistimen (TPS) ottaa pois käytöstä loppuu vaeltaminen välittömästi (mutta "tyhjäkäynti" on ymmärrettävästi liian ylhäällä). Jos tässä tilanteessa ottaa lisäilmaluistista sähköt pois, niin kierrokset hyppäävät ylöspäin. Luulisi, että kierrosten pitäisi nousta myös edellisessä tilanteessa eli silloin kun TPS on kytkettynä. Voiko tästä päätellä että kaasuläpän asentotunnistin olisi rikki?

    Mittasin TPS:n resistanssit suhteessa kaasuläpän asentoon, ja ne olivat kiinniasennossa luokkaa 2-6 ohmia (riippuen ympäristön lämpötilasta) ja auki-asennossa resistanssi oli ääretön. Muutos on selkeä kun läppää hieman avaa, ja täysikaasukin näkyy vastusmittauksessa oikein.

    Oireet alkoivat välittömästi sen jälkeen kun vaihdoin koneeseen (M40/316i/89) uuden lämpöanturin ja otin ilmamäärämittaria kaksi napsausta rikkaammalle (koneen luonne parani merkittävästi). Testasin lämpöanturin ennen asennusta, ja se näytti toimivan ok (mallia Motonet). Koska kone käy hyvin ilman TPS:ää voisi kuvitella että lämpöanturi olisi kunnossa. Jäljelle jää ilmamäärämittari: voisiko kahden hampaan muutos voi vaikuttaa tyhjäkäyntiseokseen näin dramaattisesti? Koska kone käy nätisti kun TPS:n ottaa pois päältä, luulisi että ongelma ei voi johtua väärästä seoksestakaan?
  • larmatin
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 1118
    • Perttula

    #2
    Originally posted by Phaedrus
    Tyhjäkäynti alkoi vaeltamaan, ja kun moottori lämpenee kasvaa hakeminen niin suureksi että kone sammuu. Kun lisäilmaluistista ottaa sähköt pois ei tapahdu mitään (kierrokset eivät nouse eikä laske, vaeltavat kuten sitä ennen). Jos kaasuläpän asentotunnistimen (TPS) ottaa pois käytöstä loppuu vaeltaminen välittömästi (mutta "tyhjäkäynti" on ymmärrettävästi liian ylhäällä). Jos tässä tilanteessa ottaa lisäilmaluistista sähköt pois, niin kierrokset hyppäävät ylöspäin. Luulisi, että kierrosten pitäisi nousta myös edellisessä tilanteessa eli silloin kun TPS on kytkettynä. Voiko tästä päätellä että kaasuläpän asentotunnistin olisi rikki?

    Mittasin TPS:n resistanssit suhteessa kaasuläpän asentoon, ja ne olivat kiinniasennossa luokkaa 2-6 ohmia (riippuen ympäristön lämpötilasta) ja auki-asennossa resistanssi oli ääretön. Muutos on selkeä kun läppää hieman avaa, ja täysikaasukin näkyy vastusmittauksessa oikein.

    Oireet alkoivat välittömästi sen jälkeen kun vaihdoin koneeseen (M40/316i/89) uuden lämpöanturin ja otin ilmamäärämittaria kaksi napsausta rikkaammalle (koneen luonne parani merkittävästi). Testasin lämpöanturin ennen asennusta, ja se näytti toimivan ok (mallia Motonet). Koska kone käy hyvin ilman TPS:ää voisi kuvitella että lämpöanturi olisi kunnossa. Jäljelle jää ilmamäärämittari: voisiko kahden hampaan muutos voi vaikuttaa tyhjäkäyntiseokseen näin dramaattisesti? Koska kone käy nätisti kun TPS:n ottaa pois päältä, luulisi että ongelma ei voi johtua väärästä seoksestakaan?
    kyllä kandee kokeilla kääntää ne pari naksuu takaisin meinaan aikapaljon vaikuttaa...

    Comment

    • Phaedrus
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1888
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by larmatin
      kyllä kandee kokeilla kääntää ne pari naksuu takaisin meinaan aikapaljon vaikuttaa...
      Koneen luonne parani niin paljon ilmamäärämittarin säädön jälkeen, että en millään halua palauttaa aiempaa säätöä takaisin (muutos oli 1,5 hammasta). Yritin säätää tyhjäkäyntiseosta erikseen, mutta se ei tuntunut vaikuttavan vaeltamiseen millään tavalla. Täytyy varmaan kokeilla palauttaa aiempi säätö takaisin, testimielessä (pitikin mennä liimaamaan se heti kiinni). Jotenkin on sellainen fiilis, että vaeltaminen ei voi tuosta johtua...

      Comment

      • antti79
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 2499
        • Littoinen

        #4
        En tiedä tuosta M40 koneen TP (Throttle Position) anturista, mutta M50 koneen vastaavan anturin arvot ovat seuraavat:
        Läppä täysin auki: pinnien 1 ja 2 välillä -> 3500 Ohm - 5000 Ohm
        Läppä kiinni: pinnien 1 ja 2 välillä -> 1000 Ohm - 2000 Ohm
        Sytytysvirran ollessa päällä pinnien 1 ja 3 välillä 5V käyttöjännite.
        Toivottavasti pätee myös M40 myllyyn
        sigpic
        Originally Posted by jari kihlman
        "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

        Comment

        • Masinol
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2003
          • 988
          • "Turku"

          #5
          Originally posted by antti79
          En tiedä tuosta M40 koneen TP (Throttle Position) anturista, mutta M50 koneen vastaavan anturin arvot ovat seuraavat:
          Läppä täysin auki: pinnien 1 ja 2 välillä -> 3500 Ohm - 5000 Ohm
          Läppä kiinni: pinnien 1 ja 2 välillä -> 1000 Ohm - 2000 Ohm
          Sytytysvirran ollessa päällä pinnien 1 ja 3 välillä 5V käyttöjännite.
          Toivottavasti pätee myös M40 myllyyn

          M40 koneessa se on vain kytkin.....
          Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

          Comment

          • Phaedrus
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1888
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Masinol
            M40 koneessa se on vain kytkin.....
            Onko kellään tietoa voiko TPS:n toimintaa testata/simuloida yksinkertaisesti kytkemellä tunnistimelle tulevan sähköjohdon pinnit 2 ja 18 toisiinsa? Tarkoitus olisi saada Motronic ajamaan tyhjäkäyntiohjelmaa ja sitä kautta poissulkea vikamahdollisuuksia (viallinen TPS, pielessä oleva tyhjäyntiseos). Vai saako tällainen kytkentä sulakkeen/johdon/boksin rikki?

            http://dl.bmworg.ru/book/haynes/3&5_06.pdf [luku4, kohdat 26-32]

            Comment

            • wj
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 3253
              • Järvenpää

              #7
              Onko tossa vastaava 3-napanen tunnistin kun l-jetissä?`
              Jos on 1 ja 2 pinnit piippaa läppä kiinni ja 2 ja 3 pinnit piippaa läppä auki.
              Eli jos on voit testata laittamalla "oikariin" liittimestä
              - 2006 Mustang cabriolet
              - Sleekcraft Enforcer 28'

              Comment

              • bmwjack
                Bimmer Rookie
                • Oct 2003
                • 138
                • Tampere

                #8
                säädä sitä TPS:ää, kokeile eri asentoja.

                update: kävi muuten mielessä, ettei kai se ilmamäärämittarin kannen aukaisu päästä ilmaa mittarin ohitse ja se sotkisi tyhjäkäyntiä? Pääseekö se vuotamaan siitä kannen alta?

                Pitää kyllä itsekkin kokeilla tota säätöä tossa 318i:ssä, jos se kerran on noin paljon auttanut moottoriluonteeseen. Jotain piileviä kykyjä sieltä varmaan löytyisi, kun joskus joku ilmamäärämittari yms varmaan jumitti ja veti seokset rikkaalle, silloint lähti kuin eno veneestä kiihdyttäessä(siis verrattuna normaaliin lähtöön). oikein yllätti, että mikäs sille nyt tuli. Pintakaasulla armoton meno päällä.

                JT
                Last edited by bmwjack; 28-02-2005, 15:09.

                Comment

                • Phaedrus
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1888
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by Wittu_joo
                  Onko tossa vastaava 3-napanen tunnistin kun l-jetissä?`
                  Jos on 1 ja 2 pinnit piippaa läppä kiinni ja 2 ja 3 pinnit piippaa läppä auki.
                  Eli jos on voit testata laittamalla "oikariin" liittimestä
                  Jep, toimi niin kuin arvelitkin, eli hyppylangalla saa boksin tyhjäkäyntiohjelmalle. Kylmällä koneella tyhjäkäynti pelaa kuin unelma, mutta koneen lämmitessä alkaa hakeminen ja lopulta moottori sammuu. Eli vika ei ollut kaasuläpän asentotunnistimessa. On se vaan kumma että kone käy lämpimänäkin älyttömän hyvin/tasaisesti, kunhan vaan tyhjäkäyntiohjelma on disabloituna (eli STP:n johto irroitettuna). En ymmärrä. Pitääkö tässä alkaa etsiä uutta ECU:a?

                  Comment

                  • Phaedrus
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1888
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by bmwjack
                    update: kävi muuten mielessä, ettei kai se ilmamäärämittarin kannen aukaisu päästä ilmaa mittarin ohitse ja se sotkisi tyhjäkäyntiä? Pääseekö se vuotamaan siitä kannen alta?
                    En usko, liimasin sen huolella kiinni. Ja tyhjäkäyntihäikkä ilmenee vain lämpimällä koneella...

                    Originally posted by bmwjack
                    Pitää kyllä itsekkin kokeilla tota säätöä tossa 318i:ssä, jos se kerran on noin paljon auttanut moottoriluonteeseen. Jotain piileviä kykyjä sieltä varmaan löytyisi, kun joskus joku ilmamäärämittari yms varmaan jumitti ja veti seokset rikkaalle, silloint lähti kuin eno veneestä kiihdyttäessä(siis verrattuna normaaliin lähtöön). oikein yllätti, että mikäs sille nyt tuli. Pintakaasulla armoton meno päällä.
                    Suosittelen. En tiedä miten tämä vaikuttaa päästöihin, pitäisi varmaan käyttää autoa Hätälän putiikissa ja kysyä samalla tätä tyhjäkäyntipuolta.

                    Comment

                    • toni78
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2004
                      • 285
                      • Nousiainen

                      #11
                      Lainataas hiukan tätä....

                      on tullut noitten japsivehkeiden kanssa pelattua enemmän ja niissä kun yleensä ainakin kun tps:n mukaan kaasuläppä on kiinni niin bensantulo katkee noin 1700rpm..... mutta mites bosch:n motronic oisko versio M3.3 mut sillä tuskin on suurta merkitystä?.. kai senkin pitäis katkaista jollain kierroksilla bensan syöttö jos tps näyttää kaasuläpän olevan kiinni?

                      Comment

                      • jani73
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 4339
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by Phaedrus
                        ...Oireet alkoivat välittömästi sen jälkeen kun vaihdoin koneeseen (M40/316i/89) uuden lämpöanturin ja otin ilmamäärämittaria kaksi napsausta rikkaammalle...
                        Ehkä kannattaisi ensin kokeilla lämpöanturia mallia BMW Motonetin anturin tilalla.

                        Comment

                        • Phaedrus
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1888
                          • Helsinki

                          #13
                          Tuskailun jälkeen tuli palautettua aiempi asetus ilmamäärämittariin (1,5 hammasta laihemmalle) ja - uskomatonta kyllä - tyhjäkäynti pelaa jälleen. Eli ongelma ei johtunut TPS:stä eikä lämpötila-anturista. Osaisiko joku vääntää rautalangasta, miksi seoksen säätäminen tappoi tyhjäkäynnin mutta paransi käyntiä muulla kierrosalueella? [Edit] Ihmetystä aiheutti nimenomaan se, että tyhjäkäynti oli kylmällä koneella ok, mutta lämpimänä alkoi hakeminen. [/Edit]

                          Foorumia lukemalla tulee käsitys, että monet ovat tehneet suurempiakin muutoksia (jopa neljä hammasta) ilman vastaavia ongelmia. Vai johtuuko tämä siitä, että tässä mallissa ei ole lambdaa?
                          Last edited by Phaedrus; 03-03-2005, 14:12.

                          Comment

                          • wj
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 3253
                            • Järvenpää

                            #14
                            No yleisesti kun joustä löysää niin tyhjäynti nousee.
                            Sen saa kuriin laskemalla tyhjäyntiä rikastinsuuttimen vierestä (L-jet) ja sen jälkeen säätää ilmäärämittarin 6-kolo ruuvista seoksen kohalleen.

                            Motronicia en ole kertaakaan säätänyt. Mutta L-jettia muutaman tankillisen verran

                            Edit: ja se kierrosten seilaaminen johtuu tosiaankin siitä jos kone on "tyhkäyntiohjelmalla" se katkaisee bensansyötön. l-jetissä n. 1500rpm
                            Kierrokset tippuu ja taas nousee ylös.
                            - 2006 Mustang cabriolet
                            - Sleekcraft Enforcer 28'

                            Comment

                            • Phaedrus
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1888
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by Wittu_joo
                              Edit: ja se kierrosten seilaaminen johtuu tosiaankin siitä jos kone on "tyhkäyntiohjelmalla" se katkaisee bensansyötön. l-jetissä n. 1500rpm Kierrokset tippuu ja taas nousee ylös.
                              Kiitokset kommentista, mutta en ymmärrä tätä asiaa vieläkään. Mitä yritin netin kautta katsoa muualta, niin bensansyöttö katkaistaan lähinnä silloin kun koneen maksimi kierrosluku ylittyy tai kun tehdään moottorijarrutus (ja tässäkin vain silloin kun koneessa on yli 1500 RPM). Kyseessä on ECU:n ns. Fuel Cut Mode.

                              Samassa lähteessä puhutaan siitä, että yleensä ECU hienosäätää itse oikean seoksen O2-sensorin eli lambdan antaman tiedon perusteella. Muita seokseen ja sytytykseen vaikuttavia tekijöitä ovat koneen kierrosluku, kaasuläpän asento, ilmamäärä, imuilman lämpötila ja koneen lämpötila.

                              Tämän perusteella voisi ajatella, että lambdalla varustetuissa malleissa ilmamäärämittarin modifioiminen ei toimi, koska ECU korjaa itse seoksen lambdalta tulevan tiedon perusteella (ns. Closed Loop Mode). Kun omassa autossani ei ole katalysaattoria eikä lambdaa, niin kuvittelisin että ECU säätää seoksen pelkästään 'esiohjelmoitujen taulukoiden' perusteella (ns. Open Loop Mode). Lambdalla varustetut koneetkin käyvät aluksi pelkillä esiohjelmoiduilla tiedoilla (open loop) ennen kuin saavutetaan riittävä lämpötila, minkä jälkeen siirrytään käyttämään lambdalta tulevaa tietoa (closed loop).

                              Jos tilanne on tämä, niin minkä ihmeen takia tyhjäkäynti lähtee rikkaalla seoksella vaeltamaan nimenomaan koneen lämpeämisen myötä? Käykö kone rikkaalla seoksella liian nopealla kierrosluvulla, jota Motronic yrittää hillitä vähentämällä polttoaineen määrää tms? En käsitä.

                              Comment

                              Working...
                              X