Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nokassa vai missä vika...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Saarikoski
    R.I.P.
    • Feb 2005
    • 726
    • KOKKOLA

    Nokassa vai missä vika...?

    Mitä teen ko HC arvo pyörii noin 1200 paikkeilla ja happi 5% tienoolla...
    Kone on b20 johon laitettu b23 alakerta 282 nokka kantta laskettu bensanpaineen säädin ja sellasta... Mut kuuluuko toi korkea HC arvo asiaan vai voiskohan se johtua liian jyrkästä nokasta tms...kone kylläkin on hoonattu ja rengastettu juuri (n.100 km) sitte....alkaa loppumaan tietotaito tässä vaiheessa...

    Onkohan se vaan sit niin et nokka liian jyrkkä noille rimmauksille tms. et ei saa puristuspainetta vai kuuluuko noi korkeat arvos asiaan, tai sit joku on menny päin vittua...???
  • larmatin
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 1118
    • Perttula

    #2
    Originally posted by Saarikoski
    Mitä teen ko HC arvo pyörii noin 1200 paikkeilla ja happi 5% tienoolla...
    Kone on b20 johon laitettu b23 alakerta 282 nokka kantta laskettu bensanpaineen säädin ja sellasta... Mut kuuluuko toi korkea HC arvo asiaan vai voiskohan se johtua liian jyrkästä nokasta tms...kone kylläkin on hoonattu ja rengastettu juuri (n.100 km) sitte....alkaa loppumaan tietotaito tässä vaiheessa...

    Onkohan se vaan sit niin et nokka liian jyrkkä noille rimmauksille tms. et ei saa puristuspainetta vai kuuluuko noi korkeat arvos asiaan, tai sit joku on menny päin vittua...???
    onko venttiilin välykset ok?
    käykö kone tasaisesti kaikilla pytyillä?
    onko seokset 1-5% ?
    ja miten sytkä enankko tyhjäkäynniillä?

    ja jos et sytytystä säätämällä saa HC arvoa ales (alle 600ppm)
    niin todennäköisesti jos nokka on liian kireä tai väärin ajoitettu.

    Comment

    • Saarikoski
      R.I.P.
      • Feb 2005
      • 726
      • KOKKOLA

      #3
      Originally posted by larmatin
      onko venttiilin välykset ok?
      käykö kone tasaisesti kaikilla pytyillä?
      onko seokset 1-5% ?
      ja miten sytkä enankko tyhjäkäynniillä?

      ja jos et sytytystä säätämällä saa HC arvoa ales (alle 600ppm)
      niin todennäköisesti jos nokka on liian kireä tai väärin ajoitettu.
      Kone käy kyllä tasasesti kaikilla....tänään selvis et virranjakajan keskipakohässäkät on paskana eli sytytysjärjestelmä pitää purkaa ja laittaa timmiin ennen ko voi ees yrittää säätää myllyä...mut ei luulis et toi 282:n on liian kiree vielä....sit seuraavaks säädettävää nokkapyörää tms peliin... Jossain vaiheessa on pakko tulla seinä vastaan millon koneeseen ei saa enää menemään rahaa....niin kauan ostetaan osaa ja säädetään et pelittää...

      Mut jos jollain on hyviä neuvoja mistä korkeat arvot saattaa johtua tms. miten HC arvoa saa laskettua...niin kaikki neuvot otetaan vastaan...

      Comment

      • Saarikoski
        R.I.P.
        • Feb 2005
        • 726
        • KOKKOLA

        #4
        Originally posted by larmatin
        onko venttiilin välykset ok?
        käykö kone tasaisesti kaikilla pytyillä?
        onko seokset 1-5% ?
        ja miten sytkä enankko tyhjäkäynniillä?

        ja jos et sytytystä säätämällä saa HC arvoa ales (alle 600ppm)
        niin todennäköisesti jos nokka on liian kireä tai väärin ajoitettu.
        MNitä muuten meinasit tolla seokset 1-5%....siis happea vai...se on 5%

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          ...putki nyt ensiksi tiiviiksi...

          Comment

          • sqxo
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 902
            • no man's land

            #6
            Happi kertoo vuotavasta pakoputkesta tai pakosarjasta tms. Ilmaa siis tulee pakokaasun sekaan jostain välistä. Mikähän on auton malli, vuosimalli, moottorin malli ja moottorielektroniikan tyyppi? Onko lambdalla? Jos on, niin happi pakokaasuissa pistää lambda-arvot vituilleen.

            Comment

            • larmatin
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 1118
              • Perttula

              #7
              Originally posted by Saarikoski
              MNitä muuten meinasit tolla seokset 1-5%....siis happea vai...se on 5%
              siis palo seokset (CO). silloin kun ne on tuossa haarukassa niin ne ei ainakaan nosta hc arvoa.
              katti pelissähän ne on ennen kattia noin 0.5%

              sitten se jakajan keskipakolimput ei haittaa jos kokeilee saako hc:een ales tyhjäkäynnillä. ne haittaa tosiaan sitten vasta kun autolla rupee ajaa.

              jos on paljon hc:eetä niin silloin on myös palokatkoksia ja epätäydellistä palamista ja sen takia happi arvosi voi olla noin 5% vaikka pakoputki on täysin tiivis, tarkista kuitenkin.

              Comment

              • Lanttu
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 1643

                #8
                Kyllä siellä on tosiaan ilmavuoto melko varmasti. Esimerkiksi juuri sieltä alipainesäätimen letkuhärdellistä tms.

                Comment

                • jakeboss
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2004
                  • 155
                  • hamina

                  #9
                  Joo kyl se voi johtua tuo HC myös tosta kireestä nokasta et ei saa ajotuksia täysin kohdalleen.
                  penkkiin säädättään lastu, tai sit se nokkapyörä, jos ei muu auta.
                  BMW E3six 325i sp-edition by jakeboss

                  Comment

                  • Saarikoski
                    R.I.P.
                    • Feb 2005
                    • 726
                    • KOKKOLA

                    #10
                    Originally posted by jakeboss
                    Joo kyl se voi johtua tuo HC myös tosta kireestä nokasta et ei saa ajotuksia täysin kohdalleen.
                    penkkiin säädättään lastu, tai sit se nokkapyörä, jos ei muu auta.
                    Juu...pakoputki on satavarmasti tiivis ainaski et siittä toi happi ei johdu, mut uusin nyt tulpat, jakajan kannen ym osaa nii sit saa seulottua ainaski sen pois!
                    Hämmästyttää vaan et 282 nokka ei pitäs olla liian kiree noille räpellyksille, mut ajotuksista en sit tiiä...mut enköhän mää saa Hänet säätöihin ennen bimmerfestiä ainaski.. ...ehkä..

                    Comment

                    • Saarikoski
                      R.I.P.
                      • Feb 2005
                      • 726
                      • KOKKOLA

                      #11
                      Originally posted by sqxo
                      Happi kertoo vuotavasta pakoputkesta tai pakosarjasta tms. Ilmaa siis tulee pakokaasun sekaan jostain välistä. Mikähän on auton malli, vuosimalli, moottorin malli ja moottorielektroniikan tyyppi? Onko lambdalla? Jos on, niin happi pakokaasuissa pistää lambda-arvot vituilleen.
                      Moottori on vm -84 320i jossa nyt 2,3 kampi... FMI seosmittari on mutta tahtoo näyttää mitä sattuu (liian rikasta) just varmaan ton korkeen HC:n ja just havaitun virranjakajan keskipakosäätimen rikkiolemisen takia...tai jotain..
                      Sytkä muuten oli 55astetta ennakkoon ko menin säätään kohilleen, en tienny et keskipakosääd. rikki ja säädin vaan parhaan kiihtyvyyden mukaan...

                      Comment

                      • dohc
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2004
                        • 251
                        • Pohojanmaa

                        #12
                        No nokan arvo "asteluku" voidaan ilmoittaa todella monella tavalla

                        On todennäköistä että venttiilit on sen verran jo yhtä aikaa auki eli tulee läpi huuhtelua ja siitä se hc nousee ja se ei oo mikään VIKA!

                        Ja jatkuvaa käyttöä aatellen se hc saa yläällä ollakin... ei se haittaa kun katsastuksessa... ja päästö lappuja saa...

                        Pakoputken korjauksella saa hapen alas...

                        Kun on oikee voimaa.... hc on luokkaa 5000...

                        Comment

                        • Saarikoski
                          R.I.P.
                          • Feb 2005
                          • 726
                          • KOKKOLA

                          #13
                          Originally posted by dohc
                          No nokan arvo "asteluku" voidaan ilmoittaa todella monella tavalla

                          On todennäköistä että venttiilit on sen verran jo yhtä aikaa auki eli tulee läpi huuhtelua ja siitä se hc nousee ja se ei oo mikään VIKA!

                          Ja jatkuvaa käyttöä aatellen se hc saa yläällä ollakin... ei se haittaa kun katsastuksessa... ja päästö lappuja saa...

                          Pakoputken korjauksella saa hapen alas...

                          Kun on oikee voimaa.... hc on luokkaa 5000...
                          Juu näin mulleki on isot pojat sanonu...mut toi happi??? putki ei kyllä niin vissiin varmasti vuoda...sen piti olla cranen 282 nokka...

                          Comment

                          • dohc
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2004
                            • 251
                            • Pohojanmaa

                            #14
                            Nokan asteluku voidaan ilmoittaa esim. 0.1-0.1mm tai 1.0-1.0mm jolloinka tilanne on aivan eri....

                            On myös muita ilmoittelu malleja mutta tuo oli nyt esimerkki.

                            Venttiilikopan kansi irti ja katso nokan numero niin kyllä se siitä selviää.

                            Comment

                            • Jonde
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2003
                              • 222
                              • Vaasa

                              #15
                              Jos sun putki ei vuoda, ja happi on silti noin korkea, niin sulla on ollu pakokaasupäästöanturi jossain aivan muualla kuin pakoputkes. Eli kannattaa katsoa että se on kunnolla sielä putkes!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎