Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton kovavahaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Restive
    Bimmer Rookie
    • Oct 2003
    • 64
    • Kuopio

    Auton kovavahaus

    Kevät alkaa lähestyä ja olisi hyvä suojata jälleen auton maalipinta kunnolla talven jäljiltä. Onko kukaan teetättänyt auton kovavahausta savolaisten pääkaupungissa Kuopiossa tai lähiseudulla, ja mihinkä hintaan työ on tehty?

    Onko kovavahauksesta mitään hyötyä vai kannattaako ennemmin käyttää aikaa ja tehdä täydellinen pesu + vahaus itse? Esson baarin juttujen mukaan kovavahauksille annetaan jopa jonkinlaisia takuita... pitääkö huhut paikkaansa?

    Hyvää pääsiäistä kaikille tasapuolisesti!
    BMW E46 320d
  • kaol
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 5007
    • Ilmajoki

    #2
    Kokemuksia ei löydy, mutta itse saan hyvän mielenrauhan kun teen itse kaikki huoltohommat, niin ei pääse mitkään harjoittelijat säätämään.
    Kokeilemalla se selviää...

    Comment

    • herja
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1649

      #3
      No joo sama täällä, kaikki mitä voidaan tehdään itse. Tollanen vahan levittäminen on sen sortin homma, että turha maksaa 100e+ siitä kun silläkin pärjää kun lataa muutaman kerran vuodessa auto glymin kultasta pintaan. Myllytys on tietysti ihan toinen juttu.
      Retard Member

      Comment

      • Axum
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 4416
        • Kuopio

        #4
        putsipum taitaa ainakin tehdä noita hommia, naapuri käytti -87 nissanin siellä ja ei voi kuin kehua työnjälkeä
        - E30 325i M52B28TU Cabriolet
        - E39 528ia
        - KUOPION PUTKIMIEHET -team
        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

        Puretaan 520ia -97
        https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

        Comment

        • Restive
          Bimmer Rookie
          • Oct 2003
          • 64
          • Kuopio

          #5
          Originally posted by Axum
          putsipum taitaa ainakin tehdä noita hommia, naapuri käytti -87 nissanin siellä ja ei voi kuin kehua työnjälkeä
          Tiedätkö teetättikö pelkän pesun + vahauksen vai sisältyikö myllytys dealiin? Mitenkähän lie hintapuoli - osaatko sanoa?
          BMW E46 320d

          Comment

          • Axum
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 4416
            • Kuopio

            #6
            En tiedä, pitää käydä vaikka kysymässä..
            - E30 325i M52B28TU Cabriolet
            - E39 528ia
            - KUOPION PUTKIMIEHET -team
            - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

            Puretaan 520ia -97
            https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

            Comment

            • loyal
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2003
              • 1480
              • Vantaa

              #7
              Kovavaha ja pinnoitus on sitten eri asia yleensä.
              Jos käyttää myllytyksessä, niin sillä saa naarmut pois.
              Nuo naarmut kerää happea ja silloin maalipinta on haaleampi.
              Myllytyksessä siis tuo värisi syventyy ja tulee samanlaiseksi kuin esimerkiksi oviaukoissa. Kovavaha vedetään yleensä myös koneella, joten tuo vaha pureutuu maalipinnan huokosiin todella tehokkaasti. Tuota ei voi verrata käsillä levitettyyn vahaan millään tavalla.

              Kannattaa viedä vaan.

              Tuossa on esimerkki maalipinnan myllytyksestä, mitä sillä voi saada aikaan:

              Comment

              • Keimo
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2032
                • Kekkoslovakia

                #8
                Originally posted by loyal
                Kovavaha ja pinnoitus on sitten eri asia yleensä.
                Jos käyttää myllytyksessä, niin sillä saa naarmut pois.
                Nuo naarmut kerää happea ja silloin maalipinta on haaleampi.
                Myllytyksessä siis tuo värisi syventyy ja tulee samanlaiseksi kuin esimerkiksi oviaukoissa. Kovavaha vedetään yleensä myös koneella, joten tuo vaha pureutuu maalipinnan huokosiin todella tehokkaasti. Tuota ei voi verrata käsillä levitettyyn vahaan millään tavalla.

                Kannattaa viedä vaan.

                Tuossa on esimerkki maalipinnan myllytyksestä, mitä sillä voi saada aikaan:
                http://www.shinetec.fi/muutos.htm
                Ei taida tuossa kuvassa olla ihan samanlaiset valaistusolosuhteet? Eikös tuossa jälkeen kuvassa ole spottivalo konepeltiin suunnattuna. Siinä konepellin vasemmassa reunassa on tummempi kohta (valo ei osu siihen), niin ero ei ole suuri.

                Pitäisi nähdä kuva samalla valaistuksella, niin näkisi sen eron. Varmaan eroa on, mutta tuosta kuvasta sitä on vaikea sanoa.

                Comment

                • jsa
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2004
                  • 53
                  • jkl mlk

                  #9
                  Taitaapi olla olosuhteet ihan verrattavissa. Kyseessä on vaan aivan ääriesimerkki mitä pintakäsittelyllä voi saada aikaan. Tavallinen suorakiiltopunainen kun ei oo ihan parhaita värejä pitämään kiiltoa ja tässäkään tapauksessa tuskin on saanut takuuta, että kiilto säilyy täysin ensimmäistä pesua pidempään. Millään muulla värillä moista eroa ei saa aikaan, koska ei niistä noin kauheen näkösiä tulekkaan. Varsinkin lakatut (metallivärit), joissa pigmentti ei pääse tekemisiin hapen ja uv-säteilyn kanssa, haalistuu ainoastaan naarmuuntumalla.

                  Vahauksesta yleensä tulee aivan riittävän hyvä käsinkin tehtynä, mut ammattimies tekee myös hienoo jälkee, näkyyhän se kuvastakin.

                  Comment

                  • loyal
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2003
                    • 1480
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by Keimo
                    Ei taida tuossa kuvassa olla ihan samanlaiset valaistusolosuhteet? Eikös tuossa jälkeen kuvassa ole spottivalo konepeltiin suunnattuna. Siinä konepellin vasemmassa reunassa on tummempi kohta (valo ei osu siihen), niin ero ei ole suuri.

                    Pitäisi nähdä kuva samalla valaistuksella, niin näkisi sen eron. Varmaan eroa on, mutta tuosta kuvasta sitä on vaikea sanoa.
                    Siinä on yksi valo enemmän päällä, ei sen kuvaamisen takia,
                    vaan sen takia, että näkee naarmut paremmin työstää kun on valot päällä.
                    Jos tarkasti katsot esimerkiksi kattoa, niin siinä on selvästi huomioitavissa tuo
                    haalistuman poisto.. Eli se valo jäi ihan vahingossa päälle.
                    Jos katsot kattoa, niin siinä huomaa kyllä tuon väri eron selvästi.

                    Comment

                    • Axum
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 4416
                      • Kuopio

                      #11
                      Originally posted by Restive
                      Tiedätkö teetättikö pelkän pesun + vahauksen vai sisältyikö myllytys dealiin? Mitenkähän lie hintapuoli - osaatko sanoa?
                      Korjataas vähän: eli naapuri käytti Haapaniemellä olevalla pajalla (siinä markantalon lähellä, nimeä en muista) mutta myllytys+kovavaha jotain 130-140 euroa mutta sai tingittyä 75:een ku on joku puoltuttu..
                      - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                      - E39 528ia
                      - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                      Puretaan 520ia -97
                      https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                      Comment

                      • Mr. Z
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2003
                        • 943
                        • Manse

                        #12
                        Originally posted by jsa
                        Taitaapi olla olosuhteet ihan verrattavissa. Kyseessä on vaan aivan ääriesimerkki mitä pintakäsittelyllä voi saada aikaan. Tavallinen suorakiiltopunainen kun ei oo ihan parhaita värejä pitämään kiiltoa ja tässäkään tapauksessa tuskin on saanut takuuta, että kiilto säilyy täysin ensimmäistä pesua pidempään. Millään muulla värillä moista eroa ei saa aikaan, koska ei niistä noin kauheen näkösiä tulekkaan. Varsinkin lakatut (metallivärit), joissa pigmentti ei pääse tekemisiin hapen ja uv-säteilyn kanssa, haalistuu ainoastaan naarmuuntumalla.

                        Vahauksesta yleensä tulee aivan riittävän hyvä käsinkin tehtynä, mut ammattimies tekee myös hienoo jälkee, näkyyhän se kuvastakin.
                        Kaksi punaista auton omistanut jotka on myllytetty, pysyivät oman omistushistorian ajan kirkkaina. Asiaan tietysti vaikuttaa se että käyttääkö vahaa myllytyksen jälkeen ollenkaan..
                        E38 740ia
                        E39 530 dAT
                        ex. E34 520i sedan
                        ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
                        ex. E36 325i sedan
                        ex. E36 328i touring
                        ex. E36 318 iS qp
                        ex. E36 325i qp -R.I.P-
                        ex. E21 320i sedan
                        ex. E30 318i sedan
                        ex. E3 2500 sedan

                        Comment

                        • hawkki
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 458
                          • Vuosaari

                          #13
                          Olisi tarkoitus viedä auto tuonne loyalin luokse täydelliseen käsittelyyn ja saas nähdä mikä lopputulos tulee olemaan. Raportoin sitten tänne kokemuksista sekä ennen/jälkeen kuvia pistän.

                          Comment

                          • Ändi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 1292
                            • Pori

                            #14
                            keroiskos joku kokemuksia et minkämoinen tulee ku mustan myllyttää... siinähän näkyy vanhat naarmut tosi helposti.
                            siis ihan perus musta. ei metalliväri.
                            sigpic
                            E46 2d 330 -02
                            EX.
                            E36 2d 328 -97
                            e92 335d -07
                            330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
                            Audi S4 -99 (324hp/497nm)
                            Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
                            Bmw 325 iA 2D -93
                            Bmw 325 4d -92

                            Comment

                            • jsa
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2004
                              • 53
                              • jkl mlk

                              #15
                              Originally posted by Ändi
                              keroiskos joku kokemuksia et minkämoinen tulee ku mustan myllyttää... siinähän näkyy vanhat naarmut tosi helposti.
                              siis ihan perus musta. ei metalliväri.
                              Helvetin hyvä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎