Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 745 käynnistys ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Parsakaali
    Bimmer Rookie
    • Jan 2004
    • 117
    • Porvoo

    BMW 745 käynnistys ongelma

    Kone remontin jälkeen yritin pyörittää konetta jotta saisin öljyt kiertoon. Mutta ei lähde avaimesta pyörittämään.

    Startin herätejohtoon tulee irroitettuna startista 11.6 voltin jännite avainta käännettäessä

    Starttiin kiinnitettynä vain n.6 volttia kun avaimesta kääntää

    Suoraan akulta virta herätenapaan lähtee pyörimään iloisesti

    elikkä mistä lähtis metsästämään vikaa

    Mitä kaikkea ja missä (releitä, maadoituksia yms) on matkalla virtalukon pohjasta startin päähän tulevassa heräte johdossa.
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 9994
    • KVLA

    #2
    Originally posted by Parsakaali
    Kone remontin jälkeen yritin pyörittää konetta jotta saisin öljyt kiertoon. Mutta ei lähde avaimesta pyörittämään.

    Startin herätejohtoon tulee irroitettuna startista 11.6 voltin jännite avainta käännettäessä

    Starttiin kiinnitettynä vain n.6 volttia kun avaimesta kääntää

    Suoraan akulta virta herätenapaan lähtee pyörimään iloisesti

    elikkä mistä lähtis metsästämään vikaa

    Mitä kaikkea ja missä (releitä, maadoituksia yms) on matkalla virtalukon pohjasta startin päähän tulevassa heräte johdossa.
    Jos jännite on "vain" 6V on todennäköistä,että tuo jännitteen pudotus johtuu siitä että herätevirta maadoittuu startilla (solenoidin käämin kautta).Eikä mittari siis näytäkkään "täyttä" jännitettä.
    Onko virtalukon pohja ok.?

    Comment

    • Parsakaali
      Bimmer Rookie
      • Jan 2004
      • 117
      • Porvoo

      #3
      Virtalukon pohjaa ei ole tarkistettu onko OK, mutta toimi moitettomasti ennen koneen pois ottoa. Tosin ei se mikään tae sen toimimisesta ole. Siinä on automaatti ja sekin oli poissa joten saattaa vika löytyä siitäkin päästä, mutta kun sinne herätejohdolle kuitenkin tulee se jännite niin.....hmmm?

      Comment

      • reddewil
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 3015
        • West Coast

        #4
        Tarkista kaikki maapiuhat!
        ...

        Comment

        • Parsakaali
          Bimmer Rookie
          • Jan 2004
          • 117
          • Porvoo

          #5
          Mistäs ne kaikki löytyy??

          Kone on ollut poissa ja kaikki paikat puhdistettu ja maadoitettu, mutta missä löytyy muut maadoitus kohdat jotka liittyy starttiin? Olen kyllä tavannut Bentleyn kirjaa mutta se on E28 varten.

          Comment

          • reddewil
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 3015
            • West Coast

            #6
            Originally posted by Parsakaali
            Mistäs ne kaikki löytyy??

            Kone on ollut poissa ja kaikki paikat puhdistettu ja maadoitettu, mutta missä löytyy muut maadoitus kohdat jotka liittyy starttiin? Olen kyllä tavannut Bentleyn kirjaa mutta se on E28 varten.
            Siis padan maita tarkotin, kun ne tekee ihme temppuja jos ei kunnossa. Mutta akulta jos annat + startin solenoidille ja se starttaa ok, niin sillon vika jäisi virtalukon ja startin välille. Onko siinä relettä vielä, eli ei tulisi suoraan virtalukolta?

            {edit] mites ajonesto, tai bensapaineen tarkkailu, onko moisia kun et moottorin / auton vuotta kertonu?
            Last edited by reddewil; 28-03-2005, 23:30.
            ...

            Comment

            • Parsakaali
              Bimmer Rookie
              • Jan 2004
              • 117
              • Porvoo

              #7
              Auto -85, jossa on jonkinmoinen ajonesto. Mutta kun sinne tulee kuitenkin jännite joka tosin alenee kun johdon pistää kiinni starttiin. Kyllä siellä jossain täytyy olla joku rele joka katkaisee virrat kun esim. vaihdevipu ei ole P:llä tai N:llä. Ainakin sellainen löytyy E28:sta jossa on tomaatti.

              Comment

              • tihuovin
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1422
                • Oulu

                #8
                Morientes,

                Kyllä siellä sellainen rele on (au-tomaatin "käynnistyksen esto"), löytyy ohjaustolpan vasemmalta puolelta, sieltä kuskin "polvisuojuksen" takaa. Eli se estää starttauksen jos vaihde on päällä => startin herätevirta puuttuu kokonaan.

                Ajotietokoneessahan on ajonesto. Eli siihen voi syöttää 4 numeroisen koodin ja ilman koodia auto ei käynnisty. Mutta se vaikuttaa lähinnä sytytykseen, ei starttiin. Eli iloisesti se koodi päällä pyörittää starttia, kone ei vian herää "tulille".

                Starttausongelmien syynä E23:ssa on yleensä virtalukon pohja (eli virta-avaimesta väännettäessä startti ei "iskekään" päälle). Mutta ennen kuin alat virtalukon pohjaa repimään irti, tarkista ne konehuoneen maadoitukset.

                Koska kone on ollut irti, voi hyvinkin olla että joku piuha on vielä irti. Moottorin ja korin välillä pitää ehdottomasti olla maakaapeli. Se unohtuu useasti konerempan jälkeen. 745:ssa se kaapeli on yleensä turbon puoleisella sivulla; taaimmaisen venttiilikopan mutterin alla, toinen pää tulipellissä kiinni.

                Laturin maapiuha on toinen mikä unohtuu herkästi, mutta se tosin vaikuttaa vain lataukseen. Tarkista myös akun - napaan liitetty maajohto. Ja kaikki siihen kytketyt maajohdot (RUSKEAT piuhat). Tarkista myös koriin liitetyt maapisteet. Sulakeboxin ja akun välimaastosta löydät ainakin yhden sellaisen, saattaa olla useampiakin (2-3?, en nyt muista tarkkaan). Eli joko pistehitsillä korissa kiinni tai sitten pultattu useampi maapiuha samaan pisteeseen, sulakerasian etupuolella, suoraan keulaan päin.

                Tarkista startattaessa (joko "hyppylangalla" tai virta-avaimella) että tuleeko kipinä, tarkista ainakin kahdesta tulpan johdosta. Jos kipinäkin puuttuu, vika on jossain muualla kuin startissa.

                t: Timo

                Comment

                • Parsakaali
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2004
                  • 117
                  • Porvoo

                  #9
                  Ei ole unohtunut maakaapeli venakopan ja rungon välillä, eikä edes laturin maapiuha joka tulee öljyputsarin runkoon. Siis tarkoitushan ei ole käynnistää (vielä) vaan ainoastaan saada kone pyörimään ja pyörihän se kun pisti suoraan + akulta startin herätenapaan, joten startti OK. Ongelma on mihin se hiivatin jännite katoaa. Kun se johto (terminal 50 = heräte) on startista irti niin karvan alle 12V ja starttiin yhdistettynä n.6 volttia avainta käännettäessä. Tämän takia en niinkään epäile automaatin estoja vaan maavikaa. Saattaapi siis olla juuri mainitsemasi rattiputken luona oleva rele joka saa huonon maan? Tätä tietoa juuri kaipasin Timo, KIITOS. Toivottavasti se vika löytyy sieltä.

                  Comment

                  • leifeugen
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2004
                    • 144
                    • porvoo

                    #10
                    Jos ei vielä edellisillä ohjeella lähde käyntiin,niin pitäisikö tutkia alkuperäistä
                    saksankielistä korjausopasta?

                    Comment

                    • tihuovin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 1422
                      • Oulu

                      #11
                      E23:n ETM olisi varmaan kova sana.... . Siitä käy ilmi mm. mihin kaikkiin pisteisiin se pinni 50 startissa on kytketty. Mm. motronic ECU/pinni4, kylmäkäynnistys venttiili, lämpöaikakytkin, diagnostiikkaliitin/pinni 11, "starttirele"/pinni 87, mittaritauluun, "nakutusboxi"/pinni17 (hanskalokeron yläosassa)... . Eli se +6V ei välltämättä ole virhe, jännite laskee kun virta-vain II asennossa, mutta on kenties +12V kun avain on III asennossa.

                      Hitto kun muistaisi miten se omassa härrävärkissä on... . Se kuitenkin on varmaa, että jos ko. piuha (startin pinniin 50 menevä piuha) on irti, moottori käy kuin vessanpönttö. Heti kun tökkää sen takaisin starttiin, käynti palaa ennalleen (=tasaiseksi).

                      Se startin heräte tulee "moottoriliittimen" (sulakerasian vieressä oleva kantikas liitin) kautta, sen pinnistä 8.

                      t: Timo

                      Comment

                      • Parsakaali
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2004
                        • 117
                        • Porvoo

                        #12
                        Kiitos taas Timo. Tutkin sen pinni 8:n. Tänään olen jo kokeillut siten, että avain on käännetty startti asaentoon ja siirretty vaihdevalitsinta P -> eteenpäin niin kyllä se n.12 volttia (alle 12) tulee kun on asennoissa P ja N muuten tippuu tonne 6 volttiin? Ja jossain rele vetää kun osuu P:lle tai N:lle. Elikkä tosta vetäisin johtopäätöksen, että vaihteen siirtimen kytkimessä ei olisi vikaa.

                        Olen myös lisämaadoittanut koneen ja rungon välin ilman tulosta.

                        745:ssa tulee muuten kaksi "abikoa" startin solenoidiin toinen on heräte ja toinen on? Käsittääkseni se liittyy motroniciin (olenko hakoteillä vai tarkoititko täällä pinni 50:tä). Bentleyn (E28) mukaan se olisi heräte se pinni 50?

                        Comment

                        • tihuovin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 1422
                          • Oulu

                          #13
                          Vaihteensiirtimen kytkin pelaa, se vaikuttaa nyt varmalta, kuulemasi releen äänen perustella. Myöskin tämä "start intermit relay" eli startinesto rele "vetää", mutta se ei takaa että se olisi OK. Se tarkoittaa vain että vetokela on OK ja toimii, mutta yhteyttä ei välttämättä ole ko. releen pinnien 30 ja 87 välillä. Monestikin olen moisiin releisiin törmännyt. Onneksi kyseinen rele on ihan tuiki tavallinen yleisrele, joten paljoa se ei maksa. Tai jos varastosta löytyy irtorele, voit sitäkin kokeilla sen tilalle.

                          Se lisämaadoitus ei mennyt hukkaan, vaikka siitä ei apua nyt ollutkaan. Itsekin olen maadoittanut moottorin kahdesta kohtaa runkoon ("varmuuden vuoksi, niinkuin vanhalla piialla tissit ja paavilla pallit").

                          Se toinen piuha tuskin on originaali, näin ainakin uskoisin. Lienee joku edellisistä omistajista tehnyt jonkin virityksen. Solenoidille ei pitäisi tulla kuin yksi piuha, se 2.5mm2 musta-keltainen (schwarz-gelb=SWGE). Ei tule myöskään kytkiksen mukaan. Kai sinulla se 745:n moottorin kytkentäkaavio on?

                          Motronic liittyy asiaan, startin pinnistä 50 on suora yhteys motronicin pinniin 4, kuin myös nakutusboxin pinniin 17. Ja myös noihin muihin edellisessä vastineessani kuvaamiini pisteisiin (lämpöaikakytkin, ...).

                          Startille tulee se "kuudentoistamillin kupari" (musta 16mm2 johto) akulta. Startti on myös kytketty laturiin (10mm2 punainen piuha), sen pinniin B+. Tämän muistan aina väärin. Eli latausvirta akulle kulkee startin kautta, starttia ei ole kytketty suoraan akkuun.

                          t: Timo

                          Comment

                          • Parsakaali
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2004
                            • 117
                            • Porvoo

                            #14
                            TOIMII

                            Startti oli paska, vaikka oli kunnostettu uudella solenoidilla ja toimi kun heitti virrat suoraan akulta?. Hain uuden Motonetistä ja nyt pelittää kuin unelma. Ja kyllä siihen tulee kaksi abikoa. Toinen menee diagnostiikka pistokkeeseen. KIIIIIITOS Timo, on mukavaa kun on kanssa ymmärtäjiä tällaisille harvinaisuuksille kuin 745. Mulla ei muuten ole muistaakseni 745:n sähkistä, mutta oli toi Bentleyn E28:n ihan samanlainen sähkökaavioiltaan kuin oma 745 elikkä pistokkeet ja johtojen värit stemmas. Sain muuten pelaamaan k.lukonkin "uudella" keskusyksiköllä. Jos sais sen vakionopeussäätimen vielä vörkkimään.

                            T. Roni

                            Comment

                            • tihuovin
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 1422
                              • Oulu

                              #15
                              Pistä se vakkarin keskusyksikkö mulle tulemaan, niin vaihdan siihen ne 4 komparaattoria ja tarkistan on hapettumia tahi kylmäjuotoksia.

                              Pitäisi mulla olla ainakin yksi ylimääräinen vakionopeussäädinkin, hela sydeemi eli täydellinen. Jos tarvitsee etsiskellä mikä on viallinen.

                              745n moottorikytkis on toki pääosin samanlainen kuin E28n, mutta erojakin on paljon. Itse luotan vain siihen originaalin BMW kytkikseen 745n osalta.

                              Pistä sählöpotsi osoitteesi, niin minä mailaan ne kytkikset. Sekä moottorin että vaihteiston osalta.

                              Timo

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎