Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaatin ongelmia??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lilla
    Newbiemmer
    • Oct 2004
    • 16

    Automaatin ongelmia??

    No tämmösiä oireita on ilmennyt: Kylmänä toimii todella hyvin, ei tosin vaihda isointa ennen kun on lämmennyt. Sitten kun on ajellut vähän pidempään eli lämmin, niin välillä vaihtaa "rajusti", jopa hieman nykäisten. Tietyllä kierrosluvulla ilmenee myös vaihtaa ei vaihda, eli nostaa hetkellisesti kierroksia. Ja nyt huomasin keskustan ruuhkassa seisoessani vaihde päällä auto yritti lähteä ikäänkuin liikkeelle vaikka jalka jarrulla. Laatikon öljyt vaihdettu n. 30 tuhatta sitten Laakkosella. Laatikko on 5hp18 ja auton mittarissa 289000.
  • jam75
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 654
    • Tornio

    #2
    Originally posted by Lilla
    No tämmösiä oireita on ilmennyt: Kylmänä toimii todella hyvin, ei tosin vaihda isointa ennen kun on lämmennyt. Sitten kun on ajellut vähän pidempään eli lämmin, niin välillä vaihtaa "rajusti", jopa hieman nykäisten. Tietyllä kierrosluvulla ilmenee myös vaihtaa ei vaihda, eli nostaa hetkellisesti kierroksia. Ja nyt huomasin keskustan ruuhkassa seisoessani vaihde päällä auto yritti lähteä ikäänkuin liikkeelle vaikka jalka jarrulla. Laatikon öljyt vaihdettu n. 30 tuhatta sitten Laakkosella. Laatikko on 5hp18 ja auton mittarissa 289000.

    Kilometrit melkein samat ku mulla, mulla heitti samanlainen laatikko kytkemästä vaihteita...häiriövalon pukkaa ja kolmonen/pakki toiminnassa. Odottelen edelleen specialistilta tuomiota miten on käynyt, merkkiliike nosti kädet pystyyn ja tarjos uutta laatikkoa. Luultavasti joku venttiili/solenoidi/nopeusanturi voi sekoilla laatikossa, mutta arvailuksi menee, joten laatikko pitää avata ja tutkia ja sit vasta hutkitaan. Tällä foorumilla on kahta mieltä noista öljynvaihdoista, jotkut sanoo että se on pahasta ja toiset että on hyvästä. Ite kuulun öljynvaihtoporukkaan ja tässä sit tulos(ko?) , tuskimpa. Rovaniemellä merkkihuollossa ei ainakaan avata laatikkoa vaan ohjaavat tunnetulle korjaajalle tai sit uutta laatikkoa tilalle, hinta reilu 4100egeä plus työt. Arvatkaa minkä valitsin . Automaatti on näköjään niin kauan hyvä kampe ku toimii, vian sattuessa kuka osaa sen sit korjata toimivaksi ja yleensä hinta sit pompsahtaa ku on speciaalitapaus. Ainakin täällä pohjoisen suunnalla hankala tapaus johtuen pienestä määrästä päteviä äijiä (pitkät jonotusajat korjuulle, laatikoita jonossa jos toinenkin), etelän suunnalla osaavia korjaajia on varmaan tiuhemmassa. Tonni toista on varmaan pikkuraha että saa oman kuntoon, toivottavasti vähemmällä pääsee.

    Comment

    • Lilla
      Newbiemmer
      • Oct 2004
      • 16

      #3
      voikohan nuo meikäläisen ongelmat johtua lootan öljyn vähyydestä, kun joku kehui Laakkosella laitetun liian vähän sitä öljyä? tiedä häntä.

      Comment

      • pete81
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 2056
        • .........

        #4
        Originally posted by Lilla
        voikohan nuo meikäläisen ongelmat johtua lootan öljyn vähyydestä, kun joku kehui Laakkosella laitetun liian vähän sitä öljyä? tiedä häntä.
        voi johtua mut vähän epäilen, siittä sitä kumminkin kannattaa liikkeelle lähteä et öljymäärän tarkastat. omasta autostani oli pakat päässy luistamaan, kaikki uusittiin+muuta sälää ja hintaa kerty 1500e hommalle!

        Comment

        • nootti84
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2002
          • 619
          • Kajaani

          #5
          Originally posted by pete1981
          voi johtua mut vähän epäilen, siittä sitä kumminkin kannattaa liikkeelle lähteä et öljymäärän tarkastat. omasta autostani oli pakat päässy luistamaan, kaikki uusittiin+muuta sälää ja hintaa kerty 1500e hommalle!
          Epäilen että et selviä pelkällä öljyn lisäyksellä....
          Kaverille vaihdettiin pariviikkoa sitten kaikki pakat!! hintaa tuli jokunen satanen ja töihin muutama yö!!! Eli jos ei ole aivan varma pystyykö sitä tekemään niin kannattaa jättää väliin!!
          "Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi."


          http://www.onnelanmatkailu.fi/ Rallia, elämyksiä ja illanviettoa ryhmille, firmoille jne...

          Comment

          • hopeanuoli
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 211
            • Helsinki

            #6
            Ei kuulosta siltä että siellä olisi pelkästään liian vähän öljyä, koska silloin se luistaisi pahemmin nimenomaan kylmänä - tuo laatikkoöljy kun laajenee melkoisesti lämmetessään. Kannattaa tarkistaa hetimiten miltä öljy näyttää, ja jos on tummaa/mustunutta/haisee palaneelle, niin vaihtaa öljyn lisäksi suodatin. Ja jos tosiaan teettää tuon työn Laakkosella (mitä en suosittele, nimimerkillä ryssivät oman laatikkoni melkein hajalle laittamalla sisään vaan puolet oikeasta öljymäärästä...), tarkkailee ettei laatikko ala luistamaan kylmänä liian pienen öljymäärän vuoksi... Jos ei tuo auta, niin sitten johonkin automaattilaatikkoammattilaiselle ja loota auki.
            e90 330d -05

            Comment

            • Lilla
              Newbiemmer
              • Oct 2004
              • 16

              #7
              no onkos täällä pk seudulla hyviä automaatin korjaajia/asiantuntijoita?

              Comment

              • Kump
                Bimmer Rookie
                • Jan 2005
                • 83

                #8
                E32 4hp24

                Öljyä tulee kerralla melkein kaikki pois jos nostaa autoa vain etupäästä,(myös torque converter:sta) jossa öljyä ainakin 3 litraa.Öljy mikä omastani pois tuli oli BMW-liikkeessä ison huollon yhteydessä vaihdettu(3 litraa) eli sisään jäi vielä 4l ruskehtavaa mönjää, joten kaiken paskan sisältä saaamiseks pitäis laatikko huuhdella monesti.Nyt siis vaihdoin tiivisteen filtterin ja yli 7 litraa öljyä(varaosamaailmasta atf-220 4€? litra). Hienosti vaihtaa,ennen oli välillä hiukan raju.Öljyn max ja min on todella pienenstä kiinni joten oikea öljymäärä on todella tärkeä,jos lootassa liian vähän öljyä niin ei tarvitse vikoja kauaa odotella.

                Kump

                Comment

                • hopeanuoli
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2004
                  • 211
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by Kump
                  Öljyä tulee kerralla melkein kaikki pois jos nostaa autoa vain etupäästä,(myös torque converter:sta) jossa öljyä ainakin 3 litraa.Öljy mikä omastani pois tuli oli BMW-liikkeessä ison huollon yhteydessä vaihdettu(3 litraa) eli sisään jäi vielä 4l ruskehtavaa mönjää, joten kaiken paskan sisältä saaamiseks pitäis laatikko huuhdella monesti.Nyt siis vaihdoin tiivisteen filtterin ja yli 7 litraa öljyä(varaosamaailmasta atf-220 4€? litra). Hienosti vaihtaa,ennen oli välillä hiukan raju.Öljyn max ja min on todella pienenstä kiinni joten oikea öljymäärä on todella tärkeä,jos lootassa liian vähän öljyä niin ei tarvitse vikoja kauaa odotella.

                  Kump
                  Mielenkiintoista, en tiennytkään että vain etupäästä nostamalla lootan saisi melkein tyhjäksi. Päteeköhän tuo ZF5HP18-tapauksessa myös? Itselläkin nimittäin on ollut ongelmana se, että Laakkosen jäljiltä puolikuivana ajetussa laatikossa öljyt ovat olleet mustaa möhnää, ja olen vaihtamassa niitä useaan kertaan jotta kaiken skeidan saisi sieltä pois. Suodattimen ajattelin vaihtaa vasta viimeisellä kerralla. Niin ja ei sitten kantsi laittaa tuota atf-220:stä ZF5HP18 laatikkoon, se ei ainakaan ole ZF:n hyväksymää. Sen öljymäärän lisäksi kun nämä vehkeet ovat nirsoja myös öljylaadun suhteen...
                  e90 330d -05

                  Comment

                  • Lilla
                    Newbiemmer
                    • Oct 2004
                    • 16

                    #10
                    Mietin tässä että voisko myös olla niin että Laakkosella vaihdetut öljyt erilaista kun sakemannin ajelemat? Ja taisipa siinä huollon lapussa lukea, että : vaihteisto öljy oli mustaa ja sitä oli liikaa. Ja nyt siellä on sitten liian vähän ja sekin vaahtoa

                    Comment

                    • hopeanuoli
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 211
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by Lilla
                      Mietin tässä että voisko myös olla niin että Laakkosella vaihdetut öljyt erilaista kun sakemannin ajelemat? Ja taisipa siinä huollon lapussa lukea, että : vaihteisto öljy oli mustaa ja sitä oli liikaa. Ja nyt siellä on sitten liian vähän ja sekin vaahtoa
                      No joo, mulle oli Laakkosella laitettu Shellin Donax TA -öljyä, mikä ei kyllä kuulu ZF:n hyväksyttyjen öljyjen listaan 11B. En tiedä kuinka paljon tuo voi tehdä hallaa lootalle. Uudemmissa ZF5HP18 laatikoissahan (vihreät proput) sallitaan vain Esson ATF LT 71141, muuta niihin ei saa laittaa.

                      Mutta että öljyä olisi laatikossa liikaa... Vähän vaikea uskoa, käsittääkseni sitä ei saa sinne liikaa kuin tekemällä vaihto-operaatio laatikon lämpötilan ollessa paljon alle 30 astetta (siis alhaalta täytettävissä malleissa, joissa ei ole mittatikkua). Ja kun autoa vielä käytetään öljymäärän lopputarkastuksessa, ei tuo temppu helposti onnistu vaikka yrittäisi. Veikkaisinpa sittenkin taas kerran että sieltä on vaan tullut enemmän ulos kuin mitä ovat saaneet takaisin sisään laitettua. Ulos pitäisi tulla se 3.2 litraa auton ollessa vaakasuorassa ja sisään mennä täsmälleen sama määrä. Niin ja jos öljy oli mustaa, olisi pitänyt vaihtaa myös suodatin.
                      e90 330d -05

                      Comment

                      • pete81
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 2056
                        • .........

                        #12
                        Originally posted by hopeanuoli
                        Uudemmissa ZF5HP18 laatikoissahan (vihreät proput) sallitaan vain Esson ATF LT 71141, muuta niihin ei saa laittaa.
                        toi on kans vähän kyseenalainen juttu vaikka joka paikassa niin mainitaan. kuullut joltain laatikkopajoilta että käy muutkin öljyt ja toi mainetsemasi öljy on vielä ihan älyttämän hintasta. omaan kyllä tuli noi öljyt kun laatikkoremontti tehtiin! mut tiedä sitten.

                        Comment

                        • hopeanuoli
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 211
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by pete1981
                          toi on kans vähän kyseenalainen juttu vaikka joka paikassa niin mainitaan. kuullut joltain laatikkopajoilta että käy muutkin öljyt ja toi mainetsemasi öljy on vielä ihan älyttämän hintasta. omaan kyllä tuli noi öljyt kun laatikkoremontti tehtiin! mut tiedä sitten.
                          Niin varmaan joku öljy suosituslistojen ulkopuoleltakin voi toimia, mutta itse en kyllä ottais tämän suhteen riskejä muutaman euron vuoksi. Jos kyse on noin kolmesta litrasta öljyä, saa se maksaa mun puolesta vaikka viiskymppiä litra kunhan tietää että ainakaan väärä öljy ei ole laatikkoa hajottamassa. Ja tietysti kyse on siitäkin, onko laatikkoja ammatikseen remppaavallakaan todella riittäviä tietoja arvioida toimiiko joku öljy vai ei. Luottaisin tässä kyllä vaan laatikon valmistajan suosituksiin.
                          e90 330d -05

                          Comment

                          • AcS325
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2005
                            • 227
                            • Road to Jalalabad

                            #14
                            Niin ja kyllähän se on niin että kun on liikkuvia osia ja niiden voitelemiseen käytetään öljyä niin vähän samalla tavalla kuin mootorissakin. Niin ei se ainakaan huononna sitä laatikkoa... Se on sitten eri juttu että ketä sen öljyn sinne laatikkoon laittaa, siis että osaako. Mulle vaihdettiin jus AD lämpöpuistossa. Nostivat perän ylös ja ajoivat sen laatikon tyhjäksi ja samalla lykkäs uutta öljyä sisään. Eli sieltä tuli se 5 -7 (en muita sitä tilavuutta) seitsemän litraa sitä mustaa magiaa ja saman verran sisään Vähän vähemmän mustaa magiaa. Voi kyllä olla että sekin oli väärä tapa. Mutta nyt se kyllä toimii kuin unelma.
                            "koita uudelleen kyllä se lähtee"

                            Comment

                            • Ändi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 1292
                              • Pori

                              #15
                              mikä mättää ku auto on vielä kylmä ja pysähdyn ekaan risteykseen kotoa lähtiessäni. kun lähen liikkeelle ei loota heitäkkään heti pykälää silmään???
                              antaa oottaa aika kauan... ei oikeestaan ajallisesti kauan mut kuiteskin enemmän ku pitäis. esim jos laitan kaasun heti pohjaan niin kiekat nousee n 3500kieppeille ja sit se nykäsee ittensä liikkeelle renkaat kiljahtaen...

                              joku vois tollasesta tykätä mut mun mielestä se ei kuulu olla tollanen.
                              nii ja lämpimänä se ei tee niin....

                              vois johtuu öljyn vähyydestä. ehkä.
                              lisäsin laatikkoon viikonloppuna n 0.5litraa öljyä.
                              oiskos siellä sit edelleen liian vähän?
                              sigpic
                              E46 2d 330 -02
                              EX.
                              E36 2d 328 -97
                              e92 335d -07
                              330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
                              Audi S4 -99 (324hp/497nm)
                              Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
                              Bmw 325 iA 2D -93
                              Bmw 325 4d -92

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎