Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rosterin kiillotus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pemppa
    BTCF Member
    • Aug 2004
    • 80
    • Imatra

    Rosterin kiillotus

    Eli milläs konsteilla parraite kiillottuu...mitä paperii, tahnaa, laikkaa... sorvissa ois tarkotus putkea pyörittää jos ois vinkkejä ni ei tartteis ihan kaikkee kokeilla
    SOPEMÄKI RACING.COM

    Coupe 325
  • DONNERWETTER
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 1666
    • Turku, Finland

    #2
    Originally posted by Pemppa
    Eli milläs konsteilla parraite kiillottuu...mitä paperii, tahnaa, laikkaa... sorvissa ois tarkotus putkea pyörittää jos ois vinkkejä ni ei tartteis ihan kaikkee kokeilla
    Riippuu hyvin pitkälti lähtökohdista, mutta kutakuinkin pitäis riittää, jos aloittaa 240 paperilla ja sen jälkeen jopu hieman hienompi. Itse vetäisin tarralaikalla ja kulmahiomakoneella, riippuen tietty kappaleesta. Sen jälkeen harjalla ja sopiva vaha. Viimeiseksi rätillä ja sopivalla kiillotusvahalla, mutta voi olla, että sorvi on hieman hidas pyörimään ja homma sen takia etenee hieman eri tavalla kuin kiillotus-/nauhakoneella, joissa ainakin meidän verstaalla >2700 rpm. Mene ja tiedä
    Porsche 911/996 GT3 Mk II
    Porsche 911/997 Turbo MK I
    BMW M Coupe DS Motorsport
    BMW F20 120iM -16
    ____________________________
    Ex. BMW E36 325iM Coupe -94
    Ex. BMW E30 318i -88

    "Er ist kein wollte gern, er ist gern"

    Comment

    • -PT-
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2006
      • 580
      • Rovaniemi

      #3
      Mulla olis aikeissa kiilloittaa 4kpl 70mmØ x 500mm rosteriputkia. Tohtisko vetää suoraan vaan lamelli laikalla vai tuleeko pinnasta epätasanen? Tarkoituksena olis eka tasoittaa suurimmat jäljet putkesta pois jonka jälkeen kiilloitus.
      Peugeot 407 HDi 136 -04
      Ex: E46 320i -00
      Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

      Comment

      • 325E
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1227
        • LAHTI

        #4
        Laita....

        Originally posted by Pemppa View Post
        Eli milläs konsteilla parraite kiillottuu...mitä paperii, tahnaa, laikkaa... sorvissa ois tarkotus putkea pyörittää jos ois vinkkejä ni ei tartteis ihan kaikkee kokeilla
        Itse olen huomannut hyväksi ...Pikku rälläkkään ...sellaisen santapaperilaikan jossa ne paperit ovat viistossa...alkuhionta P64 syö hyvin ja sitten hapotus...
        Hapotus aika saa olla huoneen lämmössä 1 tunti 15 minuuttia ja pesu kylämällä
        painepesurilla on paras ja tiskiharjakin käy... Ehdottomasti Hapotuksessa käytettävä SUOJALASEJA ja HANSKOJA sillä se hapotus kama on niin vahvaa kun kastat pensselin purkkiin lähtee samassa pensselistä kromit kävelee...

        325E

        Comment

        • _Pietu_
          BTCF Member
          • Oct 2005
          • 3660
          • Kuopio / Maaninka

          #5
          Originally posted by 325E View Post
          Itse olen huomannut hyväksi ...Pikku rälläkkään ...sellaisen santapaperilaikan jossa ne paperit ovat viistossa...alkuhionta P64 syö hyvin ja sitten hapotus...
          Hapotus aika saa olla huoneen lämmössä 1 tunti 15 minuuttia ja pesu kylämällä
          painepesurilla on paras ja tiskiharjakin käy... Ehdottomasti Hapotuksessa käytettävä SUOJALASEJA ja HANSKOJA sillä se hapotus kama on niin vahvaa kun kastat pensselin purkkiin lähtee samassa pensselistä kromit kävelee...

          325E
          Eikös tässä ollut kysymys kiillotuksesta eikä hapotuksesta? Kun en ainakaan minä ole hapottamalla onnistunut saamaan kiiltävää pintaa..
          Jos putkea kiillottaa ja on sorvi, niin alkuun ihan jollain 200+ hiomapaperilla vetelee, sitten ohempaa vesipaperia ja lopuksi rättilaikka hioma/porakoneeseen ja kiillotustahnaa.
          BMW F25 xDrive 20d
          ex BMW e91 320dA
          ex BMW e36 325i
          - SAWO CONNECTION - - Normaalisti kännissä ja alasti
          Normaalisti peukalo keskellä kämmentä

          Comment

          • 325E
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1227
            • LAHTI

            #6
            Niin lopuksi kiilloitetaan...

            Originally posted by _Pietu_ View Post
            Eikös tässä ollut kysymys kiillotuksesta eikä hapotuksesta? Kun en ainakaan minä ole hapottamalla onnistunut saamaan kiiltävää pintaa..
            Jos putkea kiillottaa ja on sorvi, niin alkuun ihan jollain 200+ hiomapaperilla vetelee, sitten ohempaa vesipaperia ja lopuksi rättilaikka hioma/porakoneeseen ja kiillotustahnaa.
            Kun tämä koko prosessi käydään näin läpi tulee hyvä....

            Ja se mitä taas kiilloittamisella tarkoitetaan eli jos se läpikäydään hiomapaperilla se on mataamista eli tyyliin melkeimpä ns. harjattua ja minä ainakin käsitän kiilloittamisella sitä tasoa että, siitä näkee naamansa..en tosin nyt tarkkaan tiedä mikä on haluamasi pinnan lopputulos.

            Jos pinta pitää olla kiiltävää se harjataan rosteriteräsharjalla, siksi ei käytetä rautaista harjasta ettei siitä jää rauta hiukkasia ja ne ruostuvat rosterin pinnalla ja hapotuksen yksi syy on saada rauta hiukkaset poistumaan rosterin pinnasta.....
            asiaan...jos pinnasta halutaan "kiiltävä" se harjataan siis lopuksi
            rosteriteräsharjalla ja lopuksi kiilloitetaan rattilaikalla käyttäen siinä tahnaa eli käytännössä vahaa ja näin ei mitään palamista pääse muodostumaan ja kiilto saadaan vahan kanssa paremmaksi.

            Kukin voi homman tehdä tyylillään kunhan lopputulos on itseään tyydyttävä.

            325E
            Last edited by 325E; 31-12-2007, 10:06.

            Comment

            • Vehkis
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2007
              • 1441
              • Turku

              #7
              Originally posted by -PT- View Post
              Mulla olis aikeissa kiilloittaa 4kpl 70mmØ x 500mm rosteriputkia. Tohtisko vetää suoraan vaan lamelli laikalla vai tuleeko pinnasta epätasanen? Tarkoituksena olis eka tasoittaa suurimmat jäljet putkesta pois jonka jälkeen kiilloitus.
              Kyllä se sorvissa pitää kiillottaa.Jos alat pyöreää putkea rälläkällä kiillottamaan,niin ei siitä kyllä hyvä tule.
              Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
              ex E39 535iA -97
              sekä x määrä riisikippoja


              Kesäautona toimii vw kupla -65

              Comment

              • juhape
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2004
                • 321
                • Pieksämäki

                #8
                Käytät jossain firmassa sähkökiillotuksessa. noita vehkeitä ei kylläkään ole ihan joka puljussa mutta siinä tulee kyllä ihan peilipinta olettaen että kiillotettava pinta on tasainen.
                Meidän firmassa käsitellään miljoonia kiloja rosteria vuodessa joten on kokemusta.

                Saa sen kyllä hiomallakin kiiltäväksi mutta pitää olla sopivat laikat ja tahnat.
                -BMW 530d Touring -14 LCI
                -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
                -Zetor 6245-89
                -David Brown 996 -76
                -MF 35 -58
                -Tunturi Super Sport -85
                -Tunturi Super Sport -77

                Comment

                • makkis
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 5152
                  • Kouvola, Savisto

                  #9
                  Nii no eihän hapotus muuta tee kuin putsaa sen pinnan, tavallaan ei mitään hyötyä mielestäni kiillotuspuuhissa.

                  Itse olen tehnyt aina näin:

                  Lähtökohdasta riippuen aloittaa vaikka 240 paperilla sitten vaikka 400, 600, 1000, 2000 ja sitten vaan rättilaikalla metalpolishia ja pitäs oma naama peilailla rosterista.
                  Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                  Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                  Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                  Comment

                  • BeniE30
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2006
                    • 452
                    • Helsinki

                    #10
                    Juuri tuossa viikonloppuna kiilotin valmiiksi tulleet ahtoputket.. eli alotin 120p hiomapaperilla ja siitä siirruin sitten hienompaan ja lopetin 400 kun ei löytynyt kaapista hienompaa.. keskivaiheilla teräsvillan käyttäminen on hyvä tulee silee ja hyvä pinta, melkeinpä tonniseen kannattaa vasta lopettaa ja sen jälkee putsaa putken ja AUTOSOL merkkisellä kiilotus tahnalla sitten koneella vetää yli, sellainen kone jossa on pehmä laikka, tulee muuten peilikirkasta!

                    Comment

                    • -PT-
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2006
                      • 580
                      • Rovaniemi

                      #11
                      Originally posted by Vehkis View Post
                      Kyllä se sorvissa pitää kiillottaa.Jos alat pyöreää putkea rälläkällä kiillottamaan,niin ei siitä kyllä hyvä tule.
                      Jep, taidan pyöräyttää sorvissa noita putkia...
                      Peugeot 407 HDi 136 -04
                      Ex: E46 320i -00
                      Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

                      Comment

                      • mika68
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2004
                        • 1966
                        • ......

                        #12
                        Pitääpäs kysäistä duunissa hiojalta, millä se kiilloitti mun tekemät putkenpäät.
                        Jälki ainakin on helvetin hyvä, niinkuin kuvasta näkyy
                        Last edited by mika68; 14-11-2008, 21:31.

                        Comment

                        • biglimited
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2006
                          • 1519
                          • Turku

                          #13
                          Hiukan OT:

                          Onkohan kaikissa 3-osasissa ac snizun vanteissa rosterikehät??? Omat 10" takakehät tarvii pientä kiillotusta tässä kun vaan kerkiän ottaa työn alle
                          Kaiketi niitä kiillotan silti saman kaavan mukaan kun ennenkin eli ei hiekkapaperia jos pinnat ovat ehjät, vaan autosolia ja laikkaa jos pelkkää himmentymää...
                          Deutchland uber alles!

                          Comment

                          • S.Kaulaote
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2006
                            • 1579
                            • Woikkaalla

                            #14
                            Originally posted by makkis View Post
                            Nii no eihän hapotus muuta tee kuin putsaa sen pinnan, tavallaan ei mitään hyötyä mielestäni kiillotuspuuhissa.

                            Itse olen tehnyt aina näin:

                            Lähtökohdasta riippuen aloittaa vaikka 240 paperilla sitten vaikka 400, 600, 1000, 2000 ja sitten vaan rättilaikalla metalpolishia ja pitäs oma naama peilailla rosterista.
                            Juu ei toi hapotus muuta kun putsaa ja vetää pinnan tasasen harmaaks..
                            Paperia ja Autoglymin Metal Polishia/lumppulaikka ni avot!!
                            Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

                            -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
                            -Mitsubishi "runkkari"

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎