Niin eli tarkoitus olis purkaa ja korjata toi vauhtipyörä tai vaihtaa uuteen ja lueskelin, että rupeis tds:ssä yli 200hv mahdollisesti oleen kytkin äärirajoilla. Eli myydäänko jossain kyseiseen laitokseen jäykempää paineasetelmaa. Tarkoituksena olis jossain vaiheessa piristellä lisää konetta, eikä viittis kytkimen luistamisen takia taas purkaa laatikkoa irti!
Announcement
Collapse
No announcement yet.
TDS:ään Jäykempi paineasetelma
Collapse
X
-
Nyt pitää vähän selventää näitä tietoja.
Ensinnäkin kun mulla luisti kytkin silloin sen vastusvirityksen kanssa, se johtui siitä että niissä silloisissa levyissä oli joku vika. Pintaa oli vielä mutta luisti silti. Vaihdatin uuden Sachsin kytkimen, äijä kysyi että riittääkö tämä vai laitetaanko vielä 2x jäykempi paineasetelma, tulee lisähintaa (muistaakseni) jotain 500 euroa... Sanoin että onpas kallis, ei nyt tällä kertaa laiteta, katotaan nyt jos tulevaisuudessa innostuu enemmän virittelemään niin sitten.
Kun kytkin tuli kuntoon, laitoin myös lastun kiinni. Kokeilin sekä lastua että vastusviritystä yhdessä, tehoa tuntui olevan paljon enemmän(ARVIO jotain 200hv luokkaa, voitin sillä kevyesti mm. Volvo V70 2,5T:n). Mutta silti ei luistanut. Jos esimerkiksi vitosella painoi jossain 2000:ssa kaasun pohjaan, alkoi murisemaan ja melkein täristämään oudosti, en ole varma mikä paikka se oli mikä valitti mutta en halua ruveta kuuntelemaan sellaista... Ensimmäisenä tuli mieleen että se olisi kytkin mutta ei se kunnolla luistanut. Kuulosti vaan pahalta. Otin vastussysteemin pois ja päätin että parempi tyytyä pelkkään lastuun kuin hajottaa kone(sitä ei tiedä hajoaisiko ensiksi kytkin vai turbo vai kansi).
Tuo heittämäni "vakiokytkimen luisto 200hv tehojen jälkeen" oli siis täysin ARVIO. Kun Mauri H:n kanssa puhuttiin siitä, mitä tehoja saa milläkin turbolla, tarkoitin sitä että kyllä kai tuo paineasetelman vaihtokin tulee ajankohtaiseksi jossain vaiheessa jos tehoja ottaa ulos 200-300hv. Tarkkaa teholukemaa en tietenkään tiedä.
Eli ennenkuin käy laittamaan mitään jäykempää paineasetelmaa, kannattaa ehdottomasti ensin kokeilla kestääkö alkuperäinen, kunhan ensin joku edes saisi aikaiseksi virittää TDS:äänsä sen verran! VNT:llä ja Lassi-S:llä on sentään jo projektit käynnissä mutta eivät ole vielä valmiita.BMW F15 X5 M50d -14
Comment
-
-
Vähän vielä lisäystä että jos oot 100% varma että tulet lähiaikoina virittämään kiesiäsi niin paljon että tehoja löytyy pitkälti yli 200hv, paineasetelman vaihto etukäteen voi olla ihan järkevää. Mutta jos sulle riittää joku 190-200hv, kannattaa varmaan kokeilla ensin kestääkö se.
Se saattoi olla Sachsin valmistama mitä se äijä ehdotti mulle. Voin kysyä tänään.BMW F15 X5 M50d -14
Comment
-
-
Originally posted by TuomasTeeJos esimerkiksi vitosella painoi jossain 2000:ssa kaasun pohjaan, alkoi murisemaan ja melkein täristämään oudosti, en ole varma mikä paikka se oli mikä valitti mutta en halua ruveta kuuntelemaan sellaista... Ensimmäisenä tuli mieleen että se olisi kytkin mutta ei se kunnolla luistanut. Kuulosti vaan pahalta.
Comment
-
-
Kytkin on vähän sellainen osa, että alimitoitettuna se ei aiheuta kuin harmaita hiuksia. Itse jos olisi epäilyskin siitä että viritys saattaa kiinnostaa, vaihtaisin vakiota järeämmän levyn ja asetelman.
Sintteri ei ole ainoa oikea, E36 M3:n levy on ollut tosi hyvä, ja sopivan jäykällä asetelmalla se kestää n. 600 Nm väännöt. Mersuissa on käytetty Sprintterin asetelmaa, on tosi jämäkkä.F11 530D xDrive
Comment
-
-
Tarkoitus oli, että päivitän kytkimen ja vauhtipyörän sillein että ne ei ainakaan aivasta ensimmäisenä ja sitten vasta rupean paneutumaan tohon lisävirittelyyn.
Ei jaksais kovin monesti tota laatikkoa rassata irti! Tehotavoitteet on kyllä yli 200hv:ssa et voi olla että ei toi vakiokytkin kestä. Olen muuten jo yhden levyn vaitanut kun luisti, eikä se vanhakaan levy näyttänyt niin kovin kuluneelta.
Comment
-
Comment