Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jakoketjun kiristäjän vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • damet
    Bimmer Rookie
    • Jun 2004
    • 30
    • Seinäjoki

    Jakoketjun kiristäjän vaihto

    Nyt on ollut sellainen ongelma, että tietyllä kierrosalueella koneesta kuuluu rahinaa. Nyt vkonloppuna ajoin 800km ja välillä happea antaen, niin nyt sieltä kuuluu kokoajan aikamoista rahinaa, että oliskohan se ketjun kiristäjä mennyt loppuun?
    -Auto on 318is coupe -92 ja moottori ilmeisesti M42?
    -Mitä täytyy ottaa huomioon sitä kiristäjää vaihtaessa?
    -Voiko sen tehdä ihan kotikonstein?
    -Olen kuullut,että siinä tarvisi vetää moottorin kyljestä joku pultti pois ja laittaa uusi kiristin sinne tilalle. Sitten kun laittaisi koneen käyntiin, niin se kiristää itsestään sen ketjun?
  • Ha2
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1786
    • Oulu

    #2
    Tuolta ohjeet M42 koneen ketjunkiristimen vaihtoon. Googlella löyty 2 sekunnissa. Koppaan sen tekstin tähän vielä:

    tensioner 11 31 1 743 187
    washer 07 11 9 963 355

    When facing the engine from the front, Its located on the left side of the
    cylinder head, at the front, just above where the head meets the block,
    just above the AC unit and just below the AC pipes. The plug is either
    17 or 19 mm.

    You just unscrew the old one and pop in the new one, tighten to about, 18ft-lbs, just don't over tighten, could crack the head.

    Then start the engine and maintain revs at about 3500 rpm. It will be noisy
    for about 15 seconds.

    Suomennetaanko vielä vai meneekö nuin?
    E61 525d LCI

    Comment

    • damet
      Bimmer Rookie
      • Jun 2004
      • 30
      • Seinäjoki

      #3
      Kiitos! Ymmärsin tuon kyllä. Eli siinä ei siis ole muuta kuin vaihtaa vaan se kiristäjä avaamalla sen pultin moottorin kyljestä. Sit viä yks tyhmä kysymys.. Mitenkä saan väännettyä sen pultin takaisin 18 momenttiin? Ettei vaan mee yli?

      Comment

      • Ha2
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 1786
        • Oulu

        #4
        No vaikka momenttiavaimella, jossa on tuo lbs-asteikko. Biltsusta 4,95 .

        "1/2” neliökiinnitys. Sekä vasen- että oikeakierteinen. Asteikko helpottaa lukemista. Vääntömomentti 0-150 LBft ja 0-20 kgm. Pituus 470 mm."

        Tiiä sitte kuin tarkka tuo on mutta luulisin, että pärjäät ilman momenttiavaintaki kunhan et puolen metrin varrella roiku kaksin käsin siitä avaimesta. Kunnes pultti stoppaa nätillä kiertämisellä ja sitte pikku tiukkaus...
        Last edited by Ha2; 11-04-2005, 11:34.
        E61 525d LCI

        Comment

        • damet
          Bimmer Rookie
          • Jun 2004
          • 30
          • Seinäjoki

          #5
          Viä semmostakin olis, kun tuossa linkissä puhuttiin jotain niistä vaihdon vaikeuksista, nii mitä ne siinä oikein oli, ku en niistä oikeen selvyyttä saanut?
          -Soitin BMW:n merkkiliikkeeseen, kun niitä kiristäjiä ei tarvikkeena tehdä, nii ne tarjos mulle jotain Kiskoa (71e) ja Patruunaa (53e).. Pitääköhän molemmat vaihtaa, ku tuos tekstis puhuttiin vaan jtn 50-60 punnan varaosasta?

          Comment

          • Ha2
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1786
            • Oulu

            #6
            Tuosta kuvasta osa nro 17. On kumma, että eivät voi myydä. Jos kerta ulkomailla sitä voi ostaa.

            Onkohan se kisko sitten osa nro 14. Siitä en voi tietää, koska en minä paljoakaan mottooreista tajua mutta oon ymmärtäny, että tuo osa nro 17 ois se mikä tarvitaan. Ja jossain suositeltiin myös uuden prikan ostamista.

            Tuossa mun eka vastauksessahan on osanumerokin sille kiristäjälle.
            Last edited by Ha2; 12-04-2005, 12:42.
            E61 525d LCI

            Comment

            • Ha2
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 1786
              • Oulu

              #7
              Rupes häiritteen ku muistin yhtäkkiä, että onhan tuohon hommaan jossakin kuvallisetkin ohjeet. Ja löytyhän ne tunnin googletuksen jälkeen:

              Klikkaa!

              Eipä ihme, etteivät myyneet sulle M42-koneen ketjunkiristäjää ku sitä ei saa enää mistään, valmistus lopetettu, koska kiristäjä on susi. Mutta kun lukee tuon yo. linkin nettisivun niin tietää tilata tiskiltä M44-koneen kiristäjän (paranneltu malli, joka käy myös M42:seen) ja sitten homma on muutaman minuutin homma. Nih.
              E61 525d LCI

              Comment

              • eeki
                BTCF Member
                • Jul 2003
                • 1966
                • HKI

                #8
                ETK näyttää myös M42:lle tuota parannettua mallia, eli kyllä ne siellä tiskillä osaavat oikean osan antaa. Se miksi ne sitten tarjosivat kiskoa siihen kylkiäiseksi johtuu varmaan vaan siitä etteivät tietäneet ihan tarkalleen tienneet mistä on kyse. (ei yllätys )

                Voihan sitä tosiaan sitten tuolla osanumerolla varmistaa että saa oikean osan, ellei sen numero ole mennyt muuttumaan jossain välissä..
                Ducati 998 -02 //

                Comment

                • damet
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2004
                  • 30
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Kiitoksia avuliaisuudesta!
                  Tänään soitin sinne merkkiliikkeeseen uudestaan, niin ne tarjos mulle koko jakopään vaihtoa uuteen ja sanoivat vielä että n.1500e maksaa!! Noh, huomenna tilaan tuon mainitsemanne osan ja vaihdan sen.. pitäkäähän peukkuja, että se poistaa kaikki nuo äänet..

                  Comment

                  • dunkelblau
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2003
                    • 1151
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by damet
                    Tänään soitin sinne merkkiliikkeeseen uudestaan, niin ne tarjos mulle koko jakopään vaihtoa uuteen ja sanoivat vielä että n.1500e maksaa!!
                    Hehee.. ne kyllä jaksaa aina olla yhtä vitsikkäitä (muutappa toi mummoiks)
                    "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎