Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaatti takkuilee taas....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • minttu2
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 46
    • Jyväskylä

    Automaatti takkuilee taas....

    Eli nyt ilmenee seuraavanlaista ongelmaa;

    suuremmissa nopeuksissa kun alkaa kiihdyttää, kierrokset nousee melkein punaiselle ennekuin vaihtaa isommalle. Eikä tässä vielä se ongelma olekaan, vaan jos kesken kiihdytyksen lasken kaasun, alkaa moottorijarrutus, eli isompi vaihde ei mene "sisään" vaikka näin pitäisi tapahtua.

    Hitaammissa nopeuksissa ja normaalilla ajotyylillä laatikko vaikuttaa normaalilta, mutta pari päivää sitten huomasin tuon ongelman. Se jää jurraamaan korkeille kierroksille, eikä meinaa vaihtaa isommalle....mikä siis mättää?

    Laatikon historia on seuraavanlainen; ostaessa siihen oli tehty öljynvaihto, ja loota toimi kuin unelma. Jossakin vaiheessa alkoi tökkiminen ja todettiin että laatikossa liian vähän öljyä. Sitten selvisi syykin öljyn vähyyteen, eli se vuoti ulos kun sieltä oli menny öljynjäähdytin rikki.

    se vaihdettiin ja laatikko on toiminut tähän asti ihan ok. Ja jotta tästä tulis oikein novelli niin kerrottakoon vielä että autohuollossa siihen laatikkoon oli kuulemma laitettu Castrolin öljyt vaikka Laakkoselta oli sanottu että ei muita öljyjä saa laittaa kuin mitä juuri siihen lootaan on tarkoitettu...Castrolin äijä oli sanonu että laittakaa vaan....
  • minttu2
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 46
    • Jyväskylä

    #2
    Avatkaahan nyt sanainen arkkunne..edes joku

    Comment

    • KFZ-Koenig
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 2900

      #3
      Originally posted by minttu2
      Castrolin öljyt vaikka Laakkoselta oli sanottu että ei muita öljyjä saa laittaa kuin mitä juuri siihen lootaan on tarkoitettu...Castrolin äijä oli sanonu että laittakaa vaan....
      Ja sitten haetaan korvaukset Castrolin äijältä.
      Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

      Comment

      • minttu2
        Bimmer Rookie
        • Sep 2004
        • 46
        • Jyväskylä

        #4
        Joo, näin mun annettiin ymmärtää että jos laatikko sanoo sopimuksen irti niin ne saa korvata sen uuden lootan mulle...mutta vähän outoa meininkiä, mihin tässä kohta uskaltaa autonsa korjaukseen viedä?

        Comment

        • KFZ-Koenig
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 2900

          #5
          Pitää korjaa ite. Näin oon ite tehny sen jälkeen kun eräs firma korjas autoni kolme kertaa, rahasti monta tuhatta markkaa ja jätti lopulta alkuperäsen vian korjaamatta, saatuaan sentään monta muuta osaa rikki. Kulutussuojalautakunnassa ne voitti vielä jutun pisteenä iin päälle.
          Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

          Comment

          • minttu2
            Bimmer Rookie
            • Sep 2004
            • 46
            • Jyväskylä

            #6
            Kyllähän sitä korjaisi ite jos vaan olisi tietotaitoa, välineet siihen ja paikka...mutta ei ole oikein mitään näistä

            Comment

            • hopeanuoli
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 211
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by minttu2
              Eli nyt ilmenee seuraavanlaista ongelmaa;

              suuremmissa nopeuksissa kun alkaa kiihdyttää, kierrokset nousee melkein punaiselle ennekuin vaihtaa isommalle. Eikä tässä vielä se ongelma olekaan, vaan jos kesken kiihdytyksen lasken kaasun, alkaa moottorijarrutus, eli isompi vaihde ei mene "sisään" vaikka näin pitäisi tapahtua.

              Hitaammissa nopeuksissa ja normaalilla ajotyylillä laatikko vaikuttaa normaalilta, mutta pari päivää sitten huomasin tuon ongelman. Se jää jurraamaan korkeille kierroksille, eikä meinaa vaihtaa isommalle....mikä siis mättää?

              Laatikon historia on seuraavanlainen; ostaessa siihen oli tehty öljynvaihto, ja loota toimi kuin unelma. Jossakin vaiheessa alkoi tökkiminen ja todettiin että laatikossa liian vähän öljyä. Sitten selvisi syykin öljyn vähyyteen, eli se vuoti ulos kun sieltä oli menny öljynjäähdytin rikki.

              se vaihdettiin ja laatikko on toiminut tähän asti ihan ok. Ja jotta tästä tulis oikein novelli niin kerrottakoon vielä että autohuollossa siihen laatikkoon oli kuulemma laitettu Castrolin öljyt vaikka Laakkoselta oli sanottu että ei muita öljyjä saa laittaa kuin mitä juuri siihen lootaan on tarkoitettu...Castrolin äijä oli sanonu että laittakaa vaan....
              Vaihdettiinko niitä öljyjä ja suodatinta silloin kun tuo öljyn vähyys huomattiin, vai lisättiinkö pelkästään uutta öljyä? Silloin aiemmin muistaakseni kerroit että öljy haiskahti palaneelle / oli mustunutta, ja tuolloin suodatin+öljyt pitäisi tietysti vaihtaa. Ja vaikka tuo vikaantuminen tuskin väärästä öljymerkistä johtuu, niin en tosiaan laittaisi laatikkoon muita kuin ZF:n suosittelemia öljyjä. Tosin jos siinä on musta tyyppikilpi, käy Castrolinkin öljyistä mm. Transmax Z.
              e90 330d -05

              Comment

              • 525TDS Touring
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2004
                • 483
                • Sahalahti

                #8
                Originally posted by minttu2
                laatikkoon oli kuulemma laitettu Castrolin öljyt vaikka Laakkoselta oli sanottu että ei muita öljyjä saa laittaa kuin mitä juuri siihen lootaan on tarkoitettu...Castrolin äijä oli sanonu että laittakaa vaan....
                Tässä viimekuukausina on mulle selvinny sellanen seikka, kuultuna turbiinispesialistilta, että siihen vihreälätkäseen voi laittaa Dexron III: sta, mutta sen jälkeen on vaihdettava öljyt 20-30 tkm välein. Eli se ZF: n ikiöljy on synteettistä, normaali Dexron III mineraalipohjainen. Rakenteeltaan musta ja vihreälätkäiset ei eroa toisistaan. Näin mulle on kerrottu. Noi sun laatikon takkuamiset tuntuis viittaavan laatikon ohjauspuolelle. Kokeile ensiks ottaa akun miinuskenkä n. puoleksi tunniksi irti, jos et vielä ole sitä kokeillu. Tai sitten siinä lauhduttimen (luultavasti putkien) vaihdossa on menny moskaa laatikkoon ja oireet johtuu siitä. Tai sitten kaikista yhdessä, öljyn vähyys, - vaihto, lika. Automaattilaatikot on aina sellasia että vian aiheuttaja voi olla hankala löytää.
                Ex-525TDSa Touring -98
                Ex-MB E220T CDi -02
                E61 520D -09
                F11 518d -16

                Comment

                • minttu2
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2004
                  • 46
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Ei vaihdettu suodatinta eikä öljyjä kokonaan, lisättiin vaan öljyä. Mutta ei se haju luultavasti tullu sieltä laatikosta, kai...

                  Enpä ole vielä kokeillut ottaa sitä miinusnapaa irti, pitäis varmaan testata. Joku tuossa epäili kanssa että öljyä saattaisi olla liian vähän vieläkin jos ne ei ole siellä huollossa laittaneet sitä riittävästi. Tarttis soitella sinne ja vähän neuvotella että ne tarkistais sen öljymäärän...

                  Comment

                  • hopeanuoli
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 211
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by minttu2
                    Ei vaihdettu suodatinta eikä öljyjä kokonaan, lisättiin vaan öljyä. Mutta ei se haju luultavasti tullu sieltä laatikosta, kai...

                    Enpä ole vielä kokeillut ottaa sitä miinusnapaa irti, pitäis varmaan testata. Joku tuossa epäili kanssa että öljyä saattaisi olla liian vähän vieläkin jos ne ei ole siellä huollossa laittaneet sitä riittävästi. Tarttis soitella sinne ja vähän neuvotella että ne tarkistais sen öljymäärän...
                    No tarkistettiinko edes onko se vanha öljy ok näköistä? Sori että tivaan tämmöisiä itsestäänselvyyksiä, mutta kun en luota kovinkaan paljon siihen että "ammattilaiset" tällaisista asioista paljon välittävät tai niistä vaivautuvat kertomaan. Olen KFZ-Koenigin kanssa hyvinkin samoilla linjoilla... Ei tarvi laatikon kauaa luistaa, niin kitkapinnat on öljyn seassa mustana liejuna.

                    Eikös se nyt aika luonnollinen arvaus olisi että vika johtuu siitä että laatikkoa on ajettu liian vähillä öljyillä... Tuskin mikään ohjausboksin vika sattumalta just nyt sinne on tullut. Tarkistuta se öljyn puhtaus, kun veikkaan että siitä tuo nyt on kiinni.
                    e90 330d -05

                    Comment

                    • 525TDS Touring
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 483
                      • Sahalahti

                      #11
                      Se öljyn oikean määrän toteminen ei ole todellakaan niin yksinkertaista kuin luulisi. Lämpötilan pitää olla oikea n.40 astetta, eikä missään tapauksessa yli 50 celsiusta. Ja kun öljyjä aletaan vaihtamaan, laatikon pitää olla kylmä. Sama myös lisätessä. Sellainen kysymys vielä, kyllähän silloin ostohetkellä öljynvaihdon yhteydessä vaihdettiin myös suodatin?
                      Ex-525TDSa Touring -98
                      Ex-MB E220T CDi -02
                      E61 520D -09
                      F11 518d -16

                      Comment

                      • minttu2
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2004
                        • 46
                        • Jyväskylä

                        #12
                        silloin kun ekan kerran käytin Laakkosella ja se tyyppi tarkasti sen öljyn ja lisäsi sitä, se sanoi että kaikki muuten ok, öljyä vaan oli liian vähän. Mutta ei me puhuttu siitä öljyn laadusta mitään.

                        Tyhmä kysymys, mutta jos vien auton uudelleen siihen paikkaan missä remontti tehtiin (ei siis Laakkonen), niin samalla kun ne tarkastaa sen öljyn määrän, niin näkeekö ne sen öljyn laadun? Vai kuinka se asia todetaan?


                        siis joo, silloin kun ostin auton, niin siihen oli vaihdettu öljyt sekä suodatin.

                        Comment

                        • 525TDS Touring
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 483
                          • Sahalahti

                          #13
                          Originally posted by minttu2
                          silloin kun ekan kerran käytin Laakkosella ja se tyyppi tarkasti sen öljyn ja lisäsi sitä, se sanoi että kaikki muuten ok, öljyä vaan oli liian vähän. Mutta ei me puhuttu siitä öljyn laadusta mitään.

                          Tyhmä kysymys, mutta jos vien auton uudelleen siihen paikkaan missä remontti tehtiin (ei siis Laakkonen), niin samalla kun ne tarkastaa sen öljyn määrän, niin näkeekö ne sen öljyn laadun? Vai kuinka se asia todetaan?


                          siis joo, silloin kun ostin auton, niin siihen oli vaihdettu öljyt sekä suodatin.
                          No lähinnä silmämääräisesti todetaan, tuskin niillä siihen mitään testeriä ole. Ja haistamalla sen onko öljy palanutta, ja jos kitkat on kärvähtäny, öljy haisee vaikka se olisi vaihdettu moneenkin kertaan. Tummaa se on melko varmasti. Itsellä oli melko mustaa, mutta oli läpikuultavaa eikä haissu, eikä öljypohjan magneetteihin ei ollu kerääntyny mitään "epämääräistä". Mun autolla oli ajettu silloin 197000, ja ikiöljyt.
                          Ex-525TDSa Touring -98
                          Ex-MB E220T CDi -02
                          E61 520D -09
                          F11 518d -16

                          Comment

                          • minttu2
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2004
                            • 46
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by 525TDS Touring
                            Kokeile ensiks ottaa akun miinuskenkä n. puoleksi tunniksi irti, jos et vielä ole sitä kokeillu.
                            searchilla löytyi samankaltaisia pulmia ja siellä luki jossakin tekstissä että ota molemmat akun kengät irti...eli onko sillä merkitystä otanko vain miinuskengän irti vai otanko molemmat? Ajattelin kokeilla tuota muistin tyhjentämistä kun viime aikoina on tullut paljon pelkkää kaupunkiajoa

                            Keskiviikkona vien auton sinne korjaamoon jossa se jäähdytin remppa tehtiin. Pyysin että tarkastavat öljyn määrän sekä laadun, et haiseeko se pahalle tms.

                            Comment

                            • Kump
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2005
                              • 83

                              #15
                              Laita vielä kengät yhteen kun ovat irti

                              Originally posted by minttu2
                              searchilla löytyi samankaltaisia pulmia ja siellä luki jossakin tekstissä että ota molemmat akun kengät irti...eli onko sillä merkitystä otanko vain miinuskengän irti vai otanko molemmat? Ajattelin kokeilla tuota muistin tyhjentämistä kun viime aikoina on tullut paljon pelkkää kaupunkiajoa

                              Keskiviikkona vien auton sinne korjaamoon jossa se jäähdytin remppa tehtiin. Pyysin että tarkastavat öljyn määrän sekä laadun, et haiseeko se pahalle tms.
                              Eli kengät teipillä yhteen puoleks tunniks niin tulee kaikki virta imettyä joka palikasta niin pääset alottaan puhtaalta pöydältä.Elektroniikan joutuu sen jälkeen opettaan uusiks,(kovaa ajoa pienillä vaihteilla,yli 5000rpm ykkösellä kotvasen on ohje esim vanhaa E32:een)

                              Kump

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎