Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pari peruskysymystä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bnito
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 333

    Pari peruskysymystä.

    Eli ostin tuossa alkuviikosta Järvenpäästä vaalean sinisen E30 320i (325i tekniikalla) vuosimallia '85. Bemu siis rekisteröity 320i:ksi mutta kone on 325:sta. Tekniikka on vaihdettu 2002, jolloin vaihdettu aikas paljon palikkaa mm. tuo kone, lyhyempi välitteinen loota, öljy jäähd. lukkoperä, kynät, jouset, levyt joka kulmaan, sekä sisustaakin taitaa olla vaihdettu aikalailla, siinä sivussa vielä abs sekä "ajotietokone"... onkohan kiertänyt jonkun klubilaisen kautta joskus...?

    Joka tapauksessa, bemu noviisina on heränny muutamat kysymykset tuon suhteen ja täältä voisi varmaan saada vastauksia jotkut kysymykset voi olla hiemän tyhmiä mutta kysymällä oppii

    Eli :

    Sisustaakun on vaihdettu niin hanskalokero on jäänyt jumiin tai sitten jopa pultattu kiinni, uskaltaiskos moista ruveta oikein väkivalloin ruveta repiin auki, esim ruuvari väliin ja naps...? edellinen omista sano että olivat sitä pikaseen koittanu avata mutteivät saanet auki.

    Saisko tuosta perästä jotain tietoa jos tetsais auton alle ja kattois jospa siellä olis jotain numero koodia? ihan mielenkiinnosta tekis mieli saada tietoa mistä moinen sinne on ryöminyt. Muutenkin yleisesti lukkoperistä olis semmonen kysymys että kuinka isolla prosentilla nuo yleisesti lyövät täydellä kaasulla itsensä lukkoon jos otetaan vaikka taulukolla 0 = avonainen ja 100 täysin lukossa (esim hitsattu diffin sisäset mikälie pyörät yhteen ).

    Missäpäin sijaitsee tuo moottorin ohjaus boksi, ja mistä saisi tietoon koneen tyypin?

    perästä vielä semmoinen että kuinka usein moiseen kannattas öljyt tarkista/vaihtaa...

    Siinä nyt alkuun muuta kyssäri vastailkoon ken osaapi

    Kiitos
    Bnito
    Attached Files
    Last edited by Bnito; 15-04-2005, 14:07.
    F11 525 3.0 -10

    Ex E46 330d Touring -00
    Ex 316/325 '85
  • mika68
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2004
    • 1965
    • ......

    #2
    Originally posted by Bnito
    Eli ostin tuossa alkuviikosta Järvenpäästä vaalean sinisen E30 320i (325i tekniikalla) vuosimallia '85. Bemu siis rekisteröity 320i:ksi mutta kone on 325:sta. Tekniikka on vaihdettu 2002, jolloin vaihdettu aikas paljon palikkaa mm. tuo kone, lyhyempi välitteinen loota, öljy jäähd. lukkoperä, kynät, jouset, levyt joka kulmaan, sekä sisustaakin taitaa olla vaihdettu aikalailla, siinä sivussa vielä abs sekä "ajotietokone"... onkohan kiertänyt jonkun klubilaisen kautta joskus...?

    Joka tapauksessa, bemu noviisina on heränny muutamat kysymykset tuon suhteen ja täältä voisi varmaan saada vastauksia jotkut kysymykset voi olla hiemän tyhmiä mutta kysymällä oppii

    Eli :

    Sisustaakun on vaihdettu niin hanskalokero on jäänyt jumiin tai sitten jopa pultattu kiinni, uskaltaiskos moista ruveta oikein väkivalloin ruveta repiin auki, esim ruuvari väliin ja naps...? edellinen omista sano että olivat sitä pikaseen koittanu avata mutteivät saanet auki.

    Saisko tuosta perästä jotain tietoa jos tetsais auton alle ja kattois jospa siellä olis jotain numero koodia? ihan mielenkiinnosta tekis mieli saada tietoa mistä moinen sinne on ryöminyt. Muutenkin yleisesti lukkoperistä olis semmonen kysymys että kuinka isolla prosentilla nuo yleisesti lyövät täydellä kaasulla itsensä lukkoon jos otetaan vaikka taulukolla 0 = avonainen ja 100 täysin lukossa (esim hitsattu diffin sisäset mikälie pyörät yhteen ).

    Missäpäin sijaitsee tuo moottorin ohjaus boksi, ja mistä saisi tietoon koneen tyypin?

    perästä vielä semmoinen että kuinka usein moiseen kannattas öljyt tarkista/vaihtaa...

    Siinä nyt alkuun muuta kyssäri vastailkoon ken osaapi

    Kiitos
    Bnito
    Mielenkiinnosta kysyn, onko relisteriotteeseen merkitty muutosprosentteja?
    Jos ei ole, niin soita AKE:een ja kysy!

    Vastauksia:
    - Onko hanskalokero lukollinen vai lukoton? Ettei vaan ole lukkoasennossa?
    Ellei auta, niin ota kiinnitysruuvit auki saranoinnin vierestä. Pitäisi tippua koko luukku alas. Ei kannata hajoittaa lukko osaa!
    - Perän välitys pitäisi lukea alumiinisessa lätkässä, mikä löytyy perälevyn pultinkannan alta. Lukon prosentit yleensä 25.
    - ohjausboksi löytyy, kun saat hanskalokeron auki ja muovin irti hanskiksen päältä.
    - eikös koneen tyyppi löydy lohkon kyljestä? Ellei ole rälläköity pois?

    Comment

    • Bnito
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2005
      • 333

      #3
      Kiitoksia vastauksesta.

      Koneen kyljestä pikasesti kun vilkasin löysin pyöreen ulokkeen jossa oli numerot 25 ja 2.7....

      Muutos prosentit on tosiaan juu merkitty rek. otteeseen, itellä sitä tosin ei nyt enää ole kun kävin juuri äsken vakuutuksiin laittamassa ja täti sielä sen vei ja sano et uus tulloo joskus

      Prosentteja taisi olla n. 23-24.

      Hanskalokeroa täytyy illalla vilkasta ja se on lukoton..Vettä on satanu kokopäivän joten en jaksa mennä ryömiin auton alle
      Last edited by Bnito; 15-04-2005, 11:19.
      F11 525 3.0 -10

      Ex E46 330d Touring -00
      Ex 316/325 '85

      Comment

      • Bmw_e30
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2004
        • 1260
        • joutseno

        #4
        peräöljyt o helppo kattoo otat ylemmän 6kulmasen auki jos sieltä valuu kirkasta öljyy nii sit o hyvä jos ei valu.. nii sit kannattaapi vaik vaihtaa ku ei maksa paljoo.. tosin ota eka selvää et onko siin lukkoa vai ei.. lukkoperää pitää olla omat ölkät
        ex 325i -85 325i
        325i soupe -92 325i

        Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri

        Comment

        • Bnito
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2005
          • 333

          #5
          kyllä se kahta viivaa piirtää..
          F11 525 3.0 -10

          Ex E46 330d Touring -00
          Ex 316/325 '85

          Comment

          • Bmw_e30
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2004
            • 1260
            • joutseno

            #6
            peräpiirtää kahta viivoo jos o menos paskaks... koriseeko yhtää perä.. tai pitääkö mitää ääntä.. vihellys or ??
            ex 325i -85 325i
            325i soupe -92 325i

            Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri

            Comment

            • Bnito
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2005
              • 333

              #7
              Kyllä se lukko on, sen verran luotan myyjään, ainakin ite luulisin että hänen omistuksensa aikana olisi jo kilahtanut kunnolla, tosin eihän nyt myyjän puheisiin kannata ihan 100-0 luottaa, pitäis ryömiä alle ja katsastaa ite, mutta on vaa taas tänään niin perkeleen kylmä ilma ettei jaksa mennä ryömiin

              Mitä ääneen tulee niin ei vingu eikä mongu kummempia, mitä vertaan esim kaverini ex pommi sierraan jossa perä metelöi aikas reippaasti, ite veikaan että siellä on jotain välystä (ehkä jotain pikkuvikaakin) hieman koska esim hitaasti ajaessa (kävelyvauhtia) ykkösellä ryömien n.1k rpm perä hieman nykii, vaikea selittää.

              Mutta en nyt ite kuitenkaan povaa mitään hirmutuntemusta autoista, vaikka ne paljon kiinnostavatkin, että periaatteessa vaan veikkailen lukemani/kuulemani perusteella...

              Mutta asiaan, eli taas ilmeni pari kysymys merkkiä eri asiosta, enkä viitsi uutta aihetta suotta startata vaan kysäsempä nyt sit tähän jatkoks muutaman kysymyksen, tähän menneisistä vastauksista jo kiitosta kaikille, lisää kuitenkin kaivataan

              Eli, oon täs jo hetken aikaa etsiskellyt ja katsellut kesänakkeja+aluja, kun ei enää viitsisi noita nastakumeja tuhota aivan totaalisesti asfaltilla....

              Kävin piruuttani kattelemas kuin paljon on tilaa nykyisten talvi nakkien (175/70/14) kanssa lokareis, ja taakse tuntuis saavan noin 50mm leveämmät kunhan rengas vaan leviää ulospäin, sisäsuuntaan oli tilaa n. 20mm ehkä vähemmänkin, nyt kiinnostais saada selvyyttä että mikä noiden talvikumien et: on, ovat siis perus pöläreis kiinni...

              Edessä tilanna näytti hieman huolestuttavalta, toki saa leveys suunnassa sen 30-40mm ulospäin sisäänkin on hieman tilaa levittää, mutta korkeus suunnassa jo nykysilläkin talvirenkailla on liikerataa n. 30mm, eli siitä heräsi tärkein kysymys joka kuuluu, millä tunnistan onko eteen vaihdettu säädettävät iskarit, voin ottaa digi kameralla kuvia, jollei joku jotain selvää nyrkki sääntöä jolla voisin iskarit tunnistaa keksi...tekisi niitä mieli hitusen kiristää taikka tarkistaa missä kireydessä ovat, ettei vaan renkaat nuolisi lokareita kuopissa, tuskin sentään pohjaa mutta kuiteskin....

              ja vielä yleisesti, jos omaa säädettävät iskarit, onko niissä yleisesti bump ja rebound säädettävissä, suomeksi siis isku ja vastaisku...

              Paljon kiitoksia jo etukäteen, niille varsinkin jotka vaivautuvat vastailemaan
              Last edited by Bnito; 19-04-2005, 14:51.
              F11 525 3.0 -10

              Ex E46 330d Touring -00
              Ex 316/325 '85

              Comment

              • Bmw_e30
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2004
                • 1260
                • joutseno

                #8
                katot ekana konepellin alla otat iskarin korkin irti et onko siin säätöä.. jos ei nii sit on jossai alhaalla.. sit kannattaa kattoo sitä iskarin merkkii, yleensä on merkki kohtaset säädöt ja värit.. esim bilsteinit keltaiset säätö ylhäällä ja konit taitaa olla punaset ja yleensämiten ala säätö.. voin olla väärässäkin =/
                ex 325i -85 325i
                325i soupe -92 325i

                Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri

                Comment

                • Bnito
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2005
                  • 333

                  #9
                  Jees kattelin nyt vihosta viimein sitä perää, lappu kyl löyty mut ei saanu oikein selvää mitä siinä lukee , voisko joku kertoa jotain esimerkkejä mitä lukisi jos lukko, ja mitä jos ei lukko ? välitys siinä taitaa aina lukea ainakin?

                  Kattelin myös puslia, eikös ne ne mustat kumit ole sielä takajousituksen ja perän eri kiinnitys kohdissa? tuntuivat aikas haurailta ja kovilta, tarvis varmaan vaihtaa jos auttas tuohon "klonksumiseen" joka tapahtuu kytkintä painaessa ja vaihteita vaihtaessa...

                  mitä maksaa puslat takapäähän joka koloon, entäs eteen mahdollisesti ?
                  jos on rahaa niin kannattaako nuo powerflexin puslat hommata, ja kuuluuko siihen mitkä puslat? koitin tätä selvittää powerflexin sivuilta mutta jostain syystä auton ja mallin valitsemis taulukko ei toiminut siellä sivuil...

                  Sitten vielä osaako joku keksiä minkä merkkiset iskarit/jouset ovat kun, jouset ovat siniset ja ainakin takaiskarit keltaiset, voiko siellä iskarin varressa tai jousen matkalla olla merkin nimi ?

                  iskarin Säätöjä ei ainakaan edessä ollut yläpäässä...

                  kiitokset jälleen vastauksista
                  F11 525 3.0 -10

                  Ex E46 330d Touring -00
                  Ex 316/325 '85

                  Comment

                  • jani73
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 4339
                    • Turku

                    #10
                    Soittaisit vaikka edelliselle omistajalle ja tiedustelet mitä jousia ja iskareita se on vaihdellut autoon.

                    Comment

                    • Bnito
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2005
                      • 333

                      #11
                      Originally posted by jani73
                      Soittaisit vaikka edelliselle omistajalle ja tiedustelet mitä jousia ja iskareita se on vaihdellut autoon.
                      Toki tuokin on yks mahdollisuus, räkätaudis ja kuumees vaan tuo yläpään toiminto on välillä hieman vajanaista Täytyy soitella jospa olis pojulla tietoa...

                      Osaakos kukaan sanoa, saako ake:sta tietoon edelliset omistajat rek numeron perusteella, vai ovatko moiset jotain luottamus tietoo jota ei voida jakaa ns. kolmannelle osapuolelle... ? tekis mieli kysellä omani rakentajalta vähän kaikenmoista...
                      F11 525 3.0 -10

                      Ex E46 330d Touring -00
                      Ex 316/325 '85

                      Comment

                      • Bnito
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2005
                        • 333

                        #12
                        Soitin tuos äsken edelliselle omistajalle, mutta hänkään ei tiennyt kuka on alunperin muutokset tehnyt autoon, ja mitkä jouset ja iskarit on vaihdettu. Varmuuden kumminkin sain että perä on lukollinen, oli varmistettu bemarin liikkeessä jossa myös todettiin että kone on 2.5 eikä 2.0.

                        Mutta jos joku osaisi vastata tuohon minun pusla kysymykseeni olisin erittäin kiitollinen
                        F11 525 3.0 -10

                        Ex E46 330d Touring -00
                        Ex 316/325 '85

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎