Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kamalia varoitusvaloja palaa - Ajovakauden säätöjärjestelmän toimintahäiriö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mupelo
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1022
    • Helsinki

    Kamalia varoitusvaloja palaa - Ajovakauden säätöjärjestelmän toimintahäiriö?

    Moro!

    Lähdin ihan pelkoa hälvetäkseni kyselemään täältä että mitähän suunnilleen saattaa tarkoittaa, kun yhtäaikaisesti pärähtää palaamaan neljä varoitusvaloa? Katso liitteen kuva. Nuo kolme varoitusvaloa selitetään käyttöohjekirjasessa Ajovakauden säätöjärjestelmän toimintahäiriönä, mutta sitten mukana on vielä tuo rengaspaineen varoitusvalo. Facebookissa eräs Rupert Lindberg (nimi melkein muutettu) onnistuneesti arveli että kyse saattaa olla vain anturin hajoamisesta, että ehkä parilla satkulla saattaa selvitä.

    Jarrut tuntuvat toimivan normaalisti, en vielä ole päässyt kokeilemaan brutaalia driftausta, jotta selviäisi miten tuo ajovakauden säätöjärjestelmä reagoi. Varaan tänään ajan jo tutun korjaamolle vikakoodin lukuun, mutta jos joku haluaa lievittää stressiä ja kertoa että edessä ei ole kuudentonnin ajovakausjärjestelmävitturemonttia niin olen iloinen. Mulla on myös vielä semmoinen toivonkipinä että voisi johtua pakkasista tuo, jollain oli vähän vastaava ongelma ja oli ratkennut sillä että oli ajanut vähän pidemmän matkan jotta moottori ja auto oli lämmennyt kunnolla ja kyseiset varoitusvalot olivat sammuneet. Minunkin ajelu on aina sellaista 10min per suunta ja sitten useiden tuntien paussi, eli tosi lyhyttä ja harvaa kaupunkiajoa. No ehkä vähän kaukaa haettu tämä, mutta Toivossa on hyvä elää, sanoi joku loinen.
    Attached Files
  • Kissvesala
    Moderator
    • Jun 2010
    • 3110
    • Liminka

    #2
    Eiköhän se ole vain joku abs anturi tai johtovika. Täysin normaali tilanne että syttyy kaikki kuvan valot tauluun, jos ei joltaki renkaalta tule nopeustieto perille saakka.
    Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
    Kissvesala.fi
    Priva tai o443424479

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #3
      Bemareiden abs järjestelmiin ei 500e kalliimpaa remonttia tarvitse ikinä tehdä, väärissä paikoissa toki pelotellaan hurjemmilla summilla.

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10949
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by WSE1 View Post
        Bemareiden abs järjestelmiin ei 500e kalliimpaa remonttia tarvitse ikinä tehdä, väärissä paikoissa toki pelotellaan hurjemmilla summilla.
        Jos boksi ei ole korjauskuntoinen ja joutuu tehdas uuden laittamaan, niin 99% korjaamoista ei kyllä selviä alle 500€:lla, jos rempan teettää avaimet käteen periaatteella ja korjaamo hankkii uuden boksin Suomesta. Osien päällä sitten tietenkiin diagnosoinnin hinta+asennus+koodaus. Marmorilla se pelkkä boksi maksaa jo sen touhutonnin.

        En halua pelotella kalliilla remonteilla, mutta turha niitä korjauskuluja on alkaa ltodellisuutta pienemmiksikään väittämään. Korjaamalla boksin tai vaihtamalla käytetyn + koodaamalla voi toki selvitä 500€:lla. Tietenkin vielä halvemmalla selviää, jos itse hoitaa diagnosoinnin ja korjaukseen lähetyksen/vaihdon.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • mupelo
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 1022
          • Helsinki

          #5
          Niin juu hei, kiitoksia vastanneille, tässä tapauksessa selvittiin ihan vain anturin vaihdolla, onneksi. Jännästi myös hajonnut anturi aiheutti nopeus- ja matkamittarin toimimattomuuden. Näin tällä kertaa.

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #6
            [QUToki HTK12;3697955]Jos boksi ei ole korjauskuntoinen ja joutuu tehdas uuden laittamaan, niin 99% korjaamoista ei kyllä selviä alle 500€:lla, jos rempan teettää avaimet käteen periaatteella ja korjaamo hankkii uuden boksin Suomesta. Osien päällä sitten tietenkiin diagnosoinnin hinta+asennus+koodaus. Marmorilla se pelkkä boksi maksaa jo sen touhutonnin.

            En halua pelotella kalliilla remonteilla, mutta turha niitä korjauskuluja on alkaa ltodellisuutta pienemmiksikään väittämään. Korjaamalla boksin tai vaihtamalla käytetyn + koodaamalla voi toki selvitä 500€:lla. Tietenkin vielä halvemmalla selviää, jos itse hoitaa diagnosoinnin ja korjaukseen lähetyksen/vaihdon.[/QUOTE]

            Kyllä useimpiin bmw malleihin on vielä käytettyjä boksejakin saatavilla kohtuullisiin hintoihin. Tietenkin joskus voi olla tilanne ettei käytettyä ehjää vain löydy ja joutuu uuden laittamaan. Boksin korjaus on usein edullisin vaihtoehto. Vianrajoitus ei useimmissa tapauksissa kauaa vie jos ymmärtää mitä on tekemässä. Ikävä kyllä se ymmärrys ei monessakaan paikassa ole kovin hyvä, jolloin lasku voi olla ei toivottua suuruusluokkaa.
            Last edited by WSE1; 05-05-2016, 22:52.

            Comment

            • WSE1
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3242
              • Suomusjärvi

              #7
              Tupla.
              Last edited by WSE1; 05-05-2016, 22:51.

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10949
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by WSE1 View Post
                [QUToki HTK12;3697955]Jos boksi ei ole korjauskuntoinen ja joutuu tehdas uuden laittamaan, niin 99% korjaamoista ei kyllä selviä alle 500€:lla, jos rempan teettää avaimet käteen periaatteella ja korjaamo hankkii uuden boksin Suomesta. Osien päällä sitten tietenkiin diagnosoinnin hinta+asennus+koodaus. Marmorilla se pelkkä boksi maksaa jo sen touhutonnin.

                En halua pelotella kalliilla remonteilla, mutta turha niitä korjauskuluja on alkaa ltodellisuutta pienemmiksikään väittämään. Korjaamalla boksin tai vaihtamalla käytetyn + koodaamalla voi toki selvitä 500€:lla. Tietenkin vielä halvemmalla selviää, jos itse hoitaa diagnosoinnin ja korjaukseen lähetyksen/vaihdon.
                Kyllä useimpiin bmw malleihin on vielä käytettyjä boksejakin saatavilla kohtuullisiin hintoihin. Tietenkin joskus voi olla tilanne ettei käytettyä ehjää vain löydy ja joutuu uuden laittamaan. Boksin korjaus on usein edullisin vaihtoehto. Vianrajoitus ei useimmissa tapauksissa kauaa vie jos ymmärtää mitä on tekemässä. Ikävä kyllä se ymmärrys ei monessakaan paikassa ole kovin hyvä, jolloin lasku voi olla ei toivottua suuruusluokkaa.[/QUOTE]

                Toki asiansa osaavassa korjaamossa selviää alle 500€, mutta kuinka paljon niitä on? Itse väitän omien ja kavereiden/tuttavien kokemusten perusteella, että ei kovin paljoa. Ongelma on juuri siinä, että sitä vian rajausta ei osata/viitsitä tehdä heti kunnolla vaan aloitetaan osa ruletti.

                Boksin korjauksen ongelma korjaamon näkökulmasta on se, että siinä usein kestää ja asiakas haluaisi auton takaisin ajoon mahdollisimman nopeasti. Itse korjaavalle toki ei mikään ongelma kun autolla voi ajaa ilmankin (vaikka älypuhelimesta saa nopeuden näkyviin). Moni korjaamo vaan ei mahda antaa autoa asiakkaalle takaisin kun siinä ei toimi nopeusmittari, abs, ajonvakautus (silloin kun boksi on korjauksessa).. Helpoimmalla pääsevät kun vaihtavat ensin anturin ja ellei sillä tule kuntoon niin sitten uusi boksi.

                Moni autoilija kun ei itse paljoa autoista ymmärrä he joutuvat luottamaan siihen mitä korjaamo sanoo.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5151
                  • Kuopio

                  #9
                  Voisiko topicin aloittaja kertoa mikä oli vika ja mitä korjaus tuli lopulta maksamaan?
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Originally posted by jani View Post
                    Voisiko topicin aloittaja kertoa mikä oli vika ja mitä korjaus tuli lopulta maksamaan?
                    Katsoppas postaus numero 5...

                    Siinä lukee ainakin vika.
                    Last edited by Muurahainen; 06-05-2016, 18:10.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎