Missä saisi turun lähistöllä tuollaiseen -89 535i bemuun asennutettua teholastun ja mitä sellainen suunnilleen maksaa? Tai onko sellaista helppo asentaa itse? Ja saako sellaisesta jotain tuntuvaa hyötyä? Pari saksalaista tuttua kertoivat, että teholastulla saisi 3000rpm ja 4000rpm kohdilla olevat "tyhjät" alueet pois ja tehojakin jopa +20hp...
Announcement
Collapse
No announcement yet.
-89 535i teholastu?
Collapse
X
-
Taitaa olla +20HP pelkällä lastun vaihdolla pelkkä "märkäuni"...
Sinänsä se "lastun" vaihto ei ole kummoinen operaatio, jos entinen on asennettu mikropiirin kannalle. Senkn nyppäisee vanhan pois ja asentaa uuden tilalle. Mutta ESD (ElectroStatic Discharge) asiat kannattaa ottaa huomioon, ettei tuhoa koko boxia.
Lastuja on myynnissä pilvin pimein, pahimmillaan niistä on muutettu pelkkää sytytyskarttaa, ja vieläpä sama määrä koko kartan alueella. Näistä "lastuista" ei juurikaan iloa ole, koko kierros- ja kuorma-alueella. Ne toimivat kyllä joten kuten tietyllä alueella, mutta sitten huonommin toisilla alueilla. Huonoja toiminta-alueita enemmän kuin hyviä. Alla esimerkki:
0000 021 026 037 042 048 053 063 079 090 100 122 142 ms
0800 035 038 044 047 049 049 049 049 049 049 049 049 Ignition Map 1
0960 035 038 044 047 049 049 049 049 049 049 049 049
1120 035 042 049 057 064 064 051 049 049 049 049 049
1440 050 057 064 064 064 065 052 049 045 045 045 045
1760 055 064 064 068 068 060 057 051 046 045 045 045
2080 060 064 064 067 068 065 059 054 052 045 041 041
2400 064 071 071 071 071 066 060 055 052 045 041 041
3360 070 075 079 079 079 072 069 064 057 049 046 045
4000 070 075 079 079 079 072 072 069 061 054 047 045
4640 070 075 079 079 079 072 072 069 061 054 047 045
5600 070 075 079 079 079 072 072 069 064 056 049 047
6240 070 075 079 079 079 072 072 069 063 055 048 046
RPM
Eli niissä tapauksissa muutetaan noita sytytyskartan arvoja, siis ihan KAIKKIA, lisäämällä/vähentämällä kaikkiin sama lukuarvo (esimerkiksi 8, 35 => 43 jne.). Eli kannattaa valita se "lastu" oikein.
Oikein tehty "lastu" on "säädetty" siten, että muutetaan vain ja ainoastaan niitä arvoja mitä tarvitsee (tietyiltä kierrosluku/kuorma alueilta). Ihan suoraan "hihasta vedetty" esimerkki kuvassa keltaisella fonttilla (esimerkillä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa). Ja jos homma tehdään OIKEIN, lastu pitäisi säätää sinun koneellesi, sinun asetuksia ("set up") vastaavaksi. Sillä koneen ja apulaitteiden kunto (vakio kone versus modifioitu kone), käytetty imuputkisto (ilmansuodatinta myöten), käytetty pakoputkisto yms. vaikuttaa säätöihin.
Jos esim. ostat "lastun", jolla joku toinen on saanut +15HP enemmän koneesta ulos, et voi todellakaan olettaa että sinä saat myös +15HP lisää tehoa. Kaverin koneessa saattaa olla sen lisäksi portattu kansi, suuremmat puristukset, eri suuttimet, vapaavirtasuodatin, isompi pakoputkisto yms. yms. Eli "set up" on ihan erilainen, kuin kenties sinulla, vaikka kone perustaltaan olisikin samanlainen.
Timo
-
-
Mulla on jo toisessa 535i:ssä tuota tyhjää aluetta 3k ja 4k kohdalla. ja samaa huomasin kaverillakin. se on kyllä hyvin pieni eikä oikeastaan häiritsekään mitenkään...
Mutta niin. Mahtaako turussa tai lähellä olla jotain paikkaa, jossa moottorin voisi käydä säädättämässä ja "lastuttamassa"? Ja olisiko sähköposteja joista voisi hintoja kysellä?Nyt:
e65 745iA
Ja ennen:
e32 750iA x2
e34 535i
Comment
-
-
Originally posted by sepppoMulla on jo toisessa 535i:ssä tuota tyhjää aluetta 3k ja 4k kohdalla. ja samaa huomasin kaverillakin. se on kyllä hyvin pieni eikä oikeastaan häiritsekään mitenkään...
Comment
-
Comment