Announcement

Collapse
No announcement yet.

530 d:n ilmamassamittari rikki!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • k1mmalin
    Bimmer Rookie
    • Feb 2004
    • 76
    • Kuopio

    530 d:n ilmamassamittari rikki!

    Elikkä volvolla nostivat ton hintaa yli 300 eskon, mistä mittari halvalla ja minkä auton mittari kävisi? Kun ei viitsisi maksasaa kovinkaan paljon ku kuitenkin hajoo kohta!!!
    530 kiisseli
  • fel929
    Bimmer Rookie
    • Jan 2004
    • 29
    • oulu

    #2
    osta heti pari..

    tarvikeliikkeestä boschin tai pierburin anturi vaan paikalleen, sama anturia on käytetty volkkareissa ja mersuissa.. hyvin on toiminut.. hintaa 75-100e
    -k-

    Comment

    • Keimo
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2032
      • Kekkoslovakia

      #3
      Originally posted by fel929
      tarvikeliikkeestä boschin tai pierburin anturi vaan paikalleen, sama anturia on käytetty volkkareissa ja mersuissa.. hyvin on toiminut.. hintaa 75-100e
      Meneekö anturi paikalleen ilman modailuja. Ilmeisesti vaatii kuitenkin sen ohjelmoinnin?

      Comment

      • k1mmalin
        Bimmer Rookie
        • Feb 2004
        • 76
        • Kuopio

        #4
        Kävin hakemassa motonetistä volkkariin ja mersuun käyvän mittarin (64€) ja nyt toimii! Ei tarvitse ohjelmoida tota mallia ja kävi heittämällä paikalle!
        530 kiisseli

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #5
          Näköjään vuosimallikohtainen juttu tuo ilmamassamittarin muutos. Olen itse odotellut vikaa mutta ajettuihin 150 tkm:iin se ei ole vielä osunut. Katselin eilen erään korjaamon pöydällä noin 50 rikkinäistä ilmamassamittarin sondia. Merkkiin ja malliin katsomatta osa oli aina samanlainen. Yksi ero löytyi, osasta puuttui ilmanlämpöanturi. Senkin nastat oli kuitenkin valmiina ja osa olikin korjattu erilaisella mittarilla juottamalla kylkeen valmiiseen kohtaan vastus.

          "Säätäjän" mukaan 02-vuotisista uudempiin sondi on muuttunut 530:sissä ja jos merkkiliikkeestä hakee massamittarin, he korvaavat vanhan uudella ja se edellyttää ohjelmointia (samalla mahdollinen "lastutus" poistuu). Vanhanmallinen sondi sopii aina ilman ohjelmointia.

          Mitenköhän tuo Volkkarin sondi? Uutta vai vanhaa mallia?
          ---

          Comment

          • Keimo
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2032
            • Kekkoslovakia

            #6
            Originally posted by -Tapi
            Näköjään vuosimallikohtainen juttu tuo ilmamassamittarin muutos. Olen itse odotellut vikaa mutta ajettuihin 150 tkm:iin se ei ole vielä osunut. Katselin eilen erään korjaamon pöydällä noin 50 rikkinäistä ilmamassamittarin sondia. Merkkiin ja malliin katsomatta osa oli aina samanlainen. Yksi ero löytyi, osasta puuttui ilmanlämpöanturi. Senkin nastat oli kuitenkin valmiina ja osa olikin korjattu erilaisella mittarilla juottamalla kylkeen valmiiseen kohtaan vastus.

            "Säätäjän" mukaan 02-vuotisista uudempiin sondi on muuttunut 530:sissä ja jos merkkiliikkeestä hakee massamittarin, he korvaavat vanhan uudella ja se edellyttää ohjelmointia (samalla mahdollinen "lastutus" poistuu). Vanhanmallinen sondi sopii aina ilman ohjelmointia.

            Mitenköhän tuo Volkkarin sondi? Uutta vai vanhaa mallia?
            MIkä ero noilla on käytännössä?

            Eli Motonetin anturi menee paikalleen ilman modauksia tai muita ylimääräisiä nysväyksiä? Toimiiko se myös kunnolla?

            Comment

            • k1mmalin
              Bimmer Rookie
              • Feb 2004
              • 76
              • Kuopio

              #7
              Autoni -99. Tommoinen mittari sinne kävi ja toimii ilman ohjelmointia!

              Tuote: 28-3262 Ilmamäärämittari MB/VW-TD/TDi 64,50€

              Liitin voi olla vähän erillainen mutta sopii kumminkin.
              530 kiisseli

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #8
                Tuo on siis vanhanmallinen sondi. Jos itse massamittari olisi kuoriltaan uudempi, siihen kävisi vain uudempi sondi (massamittarin keskellä on venturiputki). Tässä VW-esimerkissä käsittääkseni on vaihdettu pelkkä sondi, ei koko massamittaria?
                ---

                Comment

                • Keimo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 2032
                  • Kekkoslovakia

                  #9
                  Siis, mitä eroa tuossa vanhemmassa ja uudemmassa on, vaikuttaako ajo-ominaisuuksiin vai mitä?

                  Kannattaako maksaa enemmän ja hommata se uudenmallinen?

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #10
                    Fyysisesti toisessa on isompi virtauspinta-ala (vanhemmassa) koska uudemmassa on keskellä venturiputki pienentämässä kokonaispinta-alaa. Mutta asia ei ole noin yksinkertainen, koska tämä ei ole systeemin rajoittava osa. Virtaus on varmasti eri rungoissa erilainen mutta sitä ei tiedä Mooseskaan, kumman hyväksi

                    Jos merkkihuolto laittaa uudemman vanhoihinkin malleihin ja näkee vaivaa päivittääkseen softankin vastaamaan uutta, niin kai se uudempi on jotenkin parempi. Mutta toisaalta merkkihuolto tuntuu ymmärtävän näiden tekniikasta yhtä paljon kuin mittarimato digitaalityöntömitasta..
                    ---

                    Comment

                    • k1mmalin
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2004
                      • 76
                      • Kuopio

                      #11
                      Pelkkä sondi on vain vaihdettu.
                      530 kiisseli

                      Comment

                      • fel929
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2004
                        • 29
                        • oulu

                        #12
                        1234

                        joo se mersu/volkkari malli sopii suoraan, ohjelmointiin en ota kantaa mutta itse en oo käyttäny missään 320d -00 sama anturi on kyllä myös x30d:ssä.. 20tkm ajettu tuolla tarvikeosalla saapa nähdä kauanko kestää.. katsastuksessa savutus 0,57 ja sitärataa..
                        -k-

                        Comment

                        • Keimo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 2032
                          • Kekkoslovakia

                          #13
                          Ok, eli VW/Mersu osa menee suoraan siihen alkuperäiseen ilmamassamittarin runkoon ilman mitään modauksia tai muutakaan väkivaltaa?

                          Millainen on vaihtaa itse. Kerran olen operaatiota todistanut, eikä näyttänyt kovin vaikealta.

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            #14
                            Kannattaa kuitenkin ennen sondin vaihtamista tarkistaa, kumman mallin MAF on kyseessä. Jos keskellä on venturiputki, niin se on uudempi ja silloin saa aina huoletta heittää uudemman mallin sondin ilman ohjelmointia. Jos taas kyseessä on vanha malli, niin moni taho tarjoaa uutta sondia tilalle ja se edellyttää ohjelmointia.

                            Vaihto on helppoa, mutta jos vaihtaa vain sondin, niin ruuvien kannat näyttivät olevan niitä ihania torxeja, joissa on tappi keskellä. Tapin voi tietysti katkaista mutta oikealla avaimella sekin lähtisi auki.

                            Samalla kun tarkastin, kumpi omassani oli (oli uudempi), tein pienen metallilätkän EGR-venttiilin putken liittimen sisään. EGR oli saanut ~50 mm halkaisijaisen imukanavan supistumaan noin 6 mm pienemmäksi. Mustaa dieselkarstamönjää riitti varmaan jogurttipurkillinen.. Tämä lätkä nyt sitten estää imusarjan karstaantumisen, tehoa se ei nosta (tuli mitattua heti sen jälkeen että kaikki tehtaan lupaamat olivat tallella (ja vääntöä vähän ylikin).
                            ---

                            Comment

                            • aapok
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2003
                              • 807
                              • Liperi

                              #15
                              Sanokaapas jos tiedätte, että löytyykö tollasta varaosavastinetta -96 528i:hin? Minulta kun hajosi kys. autosta ilmanmäärämittari.
                              -Aapo-

                              520da touring Lci M-sport -07
                              1600-2 -68 (kaveriprojekti)
                              Chevrolet Avalanche LTZ -09
                              Sea Ray 230 sundancer -94

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎