Elikkä volvolla nostivat ton hintaa yli 300 eskon, mistä mittari halvalla ja minkä auton mittari kävisi? Kun ei viitsisi maksasaa kovinkaan paljon ku kuitenkin hajoo kohta!!!
Announcement
Collapse
No announcement yet.
530 d:n ilmamassamittari rikki!
Collapse
X
-
Näköjään vuosimallikohtainen juttu tuo ilmamassamittarin muutos. Olen itse odotellut vikaa mutta ajettuihin 150 tkm:iin se ei ole vielä osunut. Katselin eilen erään korjaamon pöydällä noin 50 rikkinäistä ilmamassamittarin sondia. Merkkiin ja malliin katsomatta osa oli aina samanlainen. Yksi ero löytyi, osasta puuttui ilmanlämpöanturi. Senkin nastat oli kuitenkin valmiina ja osa olikin korjattu erilaisella mittarilla juottamalla kylkeen valmiiseen kohtaan vastus.
"Säätäjän" mukaan 02-vuotisista uudempiin sondi on muuttunut 530:sissä ja jos merkkiliikkeestä hakee massamittarin, he korvaavat vanhan uudella ja se edellyttää ohjelmointia (samalla mahdollinen "lastutus" poistuu). Vanhanmallinen sondi sopii aina ilman ohjelmointia.
Mitenköhän tuo Volkkarin sondi? Uutta vai vanhaa mallia?---
Comment
-
-
Originally posted by -TapiNäköjään vuosimallikohtainen juttu tuo ilmamassamittarin muutos. Olen itse odotellut vikaa mutta ajettuihin 150 tkm:iin se ei ole vielä osunut. Katselin eilen erään korjaamon pöydällä noin 50 rikkinäistä ilmamassamittarin sondia. Merkkiin ja malliin katsomatta osa oli aina samanlainen. Yksi ero löytyi, osasta puuttui ilmanlämpöanturi. Senkin nastat oli kuitenkin valmiina ja osa olikin korjattu erilaisella mittarilla juottamalla kylkeen valmiiseen kohtaan vastus.
"Säätäjän" mukaan 02-vuotisista uudempiin sondi on muuttunut 530:sissä ja jos merkkiliikkeestä hakee massamittarin, he korvaavat vanhan uudella ja se edellyttää ohjelmointia (samalla mahdollinen "lastutus" poistuu). Vanhanmallinen sondi sopii aina ilman ohjelmointia.
Mitenköhän tuo Volkkarin sondi? Uutta vai vanhaa mallia?
Eli Motonetin anturi menee paikalleen ilman modauksia tai muita ylimääräisiä nysväyksiä? Toimiiko se myös kunnolla?
Comment
-
-
Fyysisesti toisessa on isompi virtauspinta-ala (vanhemmassa) koska uudemmassa on keskellä venturiputki pienentämässä kokonaispinta-alaa. Mutta asia ei ole noin yksinkertainen, koska tämä ei ole systeemin rajoittava osa. Virtaus on varmasti eri rungoissa erilainen mutta sitä ei tiedä Mooseskaan, kumman hyväksi
Jos merkkihuolto laittaa uudemman vanhoihinkin malleihin ja näkee vaivaa päivittääkseen softankin vastaamaan uutta, niin kai se uudempi on jotenkin parempi. Mutta toisaalta merkkihuolto tuntuu ymmärtävän näiden tekniikasta yhtä paljon kuin mittarimato digitaalityöntömitasta..---
Comment
-
-
Kannattaa kuitenkin ennen sondin vaihtamista tarkistaa, kumman mallin MAF on kyseessä. Jos keskellä on venturiputki, niin se on uudempi ja silloin saa aina huoletta heittää uudemman mallin sondin ilman ohjelmointia. Jos taas kyseessä on vanha malli, niin moni taho tarjoaa uutta sondia tilalle ja se edellyttää ohjelmointia.
Vaihto on helppoa, mutta jos vaihtaa vain sondin, niin ruuvien kannat näyttivät olevan niitä ihania torxeja, joissa on tappi keskellä. Tapin voi tietysti katkaista mutta oikealla avaimella sekin lähtisi auki.
Samalla kun tarkastin, kumpi omassani oli (oli uudempi), tein pienen metallilätkän EGR-venttiilin putken liittimen sisään. EGR oli saanut ~50 mm halkaisijaisen imukanavan supistumaan noin 6 mm pienemmäksi. Mustaa dieselkarstamönjää riitti varmaan jogurttipurkillinen.. Tämä lätkä nyt sitten estää imusarjan karstaantumisen, tehoa se ei nosta (tuli mitattua heti sen jälkeen että kaikki tehtaan lupaamat olivat tallella (ja vääntöä vähän ylikin).---
Comment
-
Comment