Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pohjan jotku ihme korkit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miku
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 2624
    • Kajaani

    Pohjan jotku ihme korkit

    toivottavasti tuli tarpeeksi selvä otsikko elikkä e21 on lattiatiloissa pohjassa 4kpl semmoisia noin 15cm halkaisijaltaan olevia "korkkeja" onko näillä mikä tarkoitus? päästä vesi ulos? jos näin niin eikö se päästä myös sisään? minulla ne on niin ruosteessa/maatunut tai jotain ettei ota mitään selvää mitä ne on? mitä jos leikkaan siitä korkin reiän ympäriltä huonon pellin pois ja hitsaan umpeen? mitä pahaa tällä tavalla tapahtuu?
    TEAM "Peli Menetetty"
    Nyt:
    E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
    E30 320i 2d m20b27 tic project
    E38 728ia
    E46 316i sedan
    Ex:
    3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21
  • bmw harrastelija
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 758
    • -

    #2
    Juuh, ei muuta ku kiekot pois ja uutta tilalla. Meikäläisellä laser leikkasi ne rst:stä. Yleensä itse kiekko on ruosteessa, mutta runko ei massojen alta, mutta on hyvä vetästä paljaalle pellille jos ottaa varman päälle.
    thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
    Alex von Falkenhausen

    Comment

    • jmp2002
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 5727
      • Rovaniemi

      #3
      ja niistä rei´istä on koria kiikutettu hihnalla.. ainakin 02 ne oli vain liimalla kiini ja arvaa vain oliko mädöt, no ne on jo lähtenyt pois ja uutta peltiä paikalla..
      E30 325i Touring -89
      E30 325i touring -88 m50tbo
      G20 330e M-Sport -20

      Comment

      • TheLoial
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 1109
        • Helsinki

        #4
        Hitsaa vain reiät umpeen. Ne tahtoo vain ruostua ajan myötä muuten.

        bmw harrastelija: Voi muuten musta rauta ja rosteri samassa hitsissä käydä ruostumaan...

        Comment

        • bmw harrastelija
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 758
          • -

          #5
          [QUOTE=TheLoial]Hitsaa vain reiät umpeen. Ne tahtoo vain ruostua ajan myötä muuten.

          bmw harrastelija: Voi muuten musta rauta ja rosteri samassa hitsissä käydä ruostumaan...[/QUOTENii, laipat siis kävi ennen liimausta happokylvyssä, samoten kori ja sitte sialla kiinni
          thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
          Alex von Falkenhausen

          Comment

          • Miku
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 2624
            • Kajaani

            #6
            hep

            no onko niillä mitään ihan käytännnön ideaa...? tarkoitusta? ei selviä pelkällä läpyskän vaihdolla koska reiän reunat on kans lahon oloiset.

            Eli mitä haittaa tulee jos leikkaan ehjään peltiin asti neliönmuotoisen reiän ja hitsaan täysin umpeen?

            sit vielä samaan topikkiin.. milläs aineilla kannattas pohja sit sisätilan puolelta käsitellä kohan on kaikki paikattu. siis maalit ja muut tökötit siihen asti että voi mattoo vetää päälle? semmosta ainetta että kestää sit ruostumatta pitkään kun kaikki putsattu ruosteesta. Happopohjamaali ja joku mössö päälle?
            TEAM "Peli Menetetty"
            Nyt:
            E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
            E30 320i 2d m20b27 tic project
            E38 728ia
            E46 316i sedan
            Ex:
            3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

            Comment

            • T3
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 8530
              • Karhe

              #7
              Ei ole mitään haittaa siitä, että leikkaat vaikka neliönmuotoiset reijät niiden pyöreiden tilalle. Leikkaat niin kaukaa, että on ehjää peltiä mihin hitsata sitä uutta.

              Kannattaa tietenkin varsinkin kuskinpuolella katsoa ensin sinne auton pohjaan. Nimittäin siellä runkopalkin vieressä kulkee ne alkuperäiset bensalinjat ja jarruputki. Jos sitten innostut sisäpuolelta oikein villisti rälläkällä leikkelemään, saattaa laikka viedä mennessään myös noita putkia. Parempi siis katsoa, kuin katua jälkeenpäin mitä on tullut tehtyä.
              Hitsatessa pitää sit tietty varoa noita samoja putkia.
              .

              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

              Comment

              • Miku
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 2624
                • Kajaani

                #8
                heps

                ja siitä puheen ollen. kertokaapas (T3) missä tarkalleen menee bensalinjat? onko kaikissa e21 paluuputki valmiina ku kaveri semmoista puhu? vai liekkö jouduttu vetämään se ruiskutuksen jälkeen...? ei päässy viel auton alle kurkkiin...

                jos toi paluuputki on valmiina niin sillonhan siellä menee kaksiputkea eikä enempää? tulo ja paluu...? ku tosissaan pelottaa et tuikahtaa tuleen... niin mietin et bensatankki irti ja melkeen joutuu niitä bensalinjojaki irrottaa ku niiden kohdalta vähä lahonnu...

                ja käys T3 aina välillä kahtoo tuolta projektit osiosta tätä hommaa ku saattaa tulla aina kysymyksiä joihin ei viittis aina uutta topiccia tehdä ja sinä tunnut tietävän.
                Last edited by Miku; 26-04-2005, 20:57.
                TEAM "Peli Menetetty"
                Nyt:
                E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                E30 320i 2d m20b27 tic project
                E38 728ia
                E46 316i sedan
                Ex:
                3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                Comment

                • Miku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 2624
                  • Kajaani

                  #9
                  hep

                  oisko muuten järkevämpi ostaa sinkittyä peltiä vai onko jotain miksi ei sinkittyä? ekaa kertaa tälleen isommin ja huolellisemmin pohjaa paikkaamassa.

                  ja millä sais nuo pohjassa olevat (sisäpuolella) eristeet pois mitkä on ilmeisesti liimattu kiinni...? taltalla, meisselillä ja vasaralla on nakutettu suurin osa mut ei saa kaikkea jos ei vuotta naputtele. Mikäs hyvä konsti? laikankin mahtaa vetää melko nopeesti tukkoon?
                  Last edited by Miku; 26-04-2005, 21:08.
                  TEAM "Peli Menetetty"
                  Nyt:
                  E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                  E30 320i 2d m20b27 tic project
                  E38 728ia
                  E46 316i sedan
                  Ex:
                  3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                  Comment

                  • T3
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 8530
                    • Karhe

                    #10
                    Originally posted by Miku
                    ja siitä puheen ollen. kertokaapas (T3) missä tarkalleen menee bensalinjat? onko kaikissa e21 paluuputki valmiina ku kaveri semmoista puhu? vai liekkö jouduttu vetämään se ruiskutuksen jälkeen...? ei päässy viel auton alle kurkkiin...

                    jos toi paluuputki on valmiina niin sillonhan siellä menee kaksiputkea eikä enempää? tulo ja paluu...? ku tosissaan pelottaa et tuikahtaa tuleen... niin mietin et bensatankki irti ja melkeen joutuu niitä bensalinjojaki irrottaa ku niiden kohdalta vähä lahonnu...

                    ja käys T3 aina välillä kahtoo tuolta projektit osiosta tätä hommaa ku saattaa tulla aina kysymyksiä joihin ei viittis aina uutta topiccia tehdä ja sinä tunnut tietävän.
                    oisko muuten järkevämpi ostaa sinkittyä peltiä vai onko jotain miksi ei sinkittyä? ekaa kertaa tälleen isommin ja huolellisemmin pohjaa paikkaamassa.

                    ja millä sais nuo pohjassa olevat (sisäpuolella) eristeet pois mitkä on ilmeisesti liimattu kiinni...? taltalla, meisselillä ja vasaralla on nakutettu suurin osa mut ei saa kaikkea jos ei vuotta naputtele. Mikäs hyvä konsti? laikankin mahtaa vetää melko nopeesti tukkoon?




                    Bensalinjat menee pohjassa niin, että tankinanturilta lähtee vasemmalle ja kulkevat tankeille varatun kotelon etureunaa pitkin ja putoavat kuskinpuolen tankin vasemman etunurkan kohdalta alas. Siitä lähtevät eteenpäin ihan kynnyksen vieressä. Noin puolessavälissä pohjaa ts. siinä kohdassa, missä runkopalkki alkaa, putket kurvaavat keskemmälle pohjaa n.30cm. Lopunmatkaa putket kulkevat runkopalkin vieressä noustakseen ihan siellä edessä hieman ennen moottorin palkkia ylös konehuoneeseen. Näiden bensaputkien kanssa yhdessä kulkee myös takajarrujen jarruputki.

                    Kaikissa E21:ssä EI OLE valmiina tuplalinjoja. Esim. 315 ja 316-malleista ne puuttuvat (on siis vaan tuloputki)
                    Sulla on ilmeisesti 320/6:n, joten siellä pitäisi olla myös paluulinja valmiina, koska tuossa mallissa kaasarilta lähtee myös paluu tankille.

                    Tuon bitumimassan saa kaikkein helpoiten pois, kun hieman lämmittää sitä esim kuumailmapuhaltimella. Ei niinpaljoa, että se alkaa sulamaan, vaan silleen sopivasti. Haet jostain halpakaupasta eurolla leveän taltan tms. ja sillä samalla työntelet irtoavan bitumin pois. Helppoa kuin kaljan juonti
                    Last edited by T3; 27-04-2005, 07:12.
                    .

                    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                    Comment

                    • Miku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 2624
                      • Kajaani

                      #11
                      jeps

                      jeps eli hankinta listalle kuumailmapuhallin. vasta talli saatiin niin ei vielä hirveenä työkaluja hommattu. kyllä on 320/6 ja kolme putkea siinä menee. en vaan pimeässä nähnyt tarkemmin mitä ne on ja minne menee... no jos noihin muihinkin kysymyksiin joku viitsisi vastailla.... esim tuo maali ja pelti hommaa...
                      TEAM "Peli Menetetty"
                      Nyt:
                      E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                      E30 320i 2d m20b27 tic project
                      E38 728ia
                      E46 316i sedan
                      Ex:
                      3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                      Comment

                      • TheLoial
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 1109
                        • Helsinki

                        #12
                        Sinkittyä peltiä ei voi hitsata kunnolla. Eräs kaveri kylläkin hioo hieman reunoja jotta saa hepattua kiinni, sen tarkemmin en ole tutkinu. Itse käytän vain mustaa. Siitähän ne autot on tehty kokonaan niin ei sinne välttämättä tarvitse sinkittyä laittaa. Hyvin tehty paikka kestää, voi tulla auton elinikä päähän ennenkuin paikka irtoaa tai edes näyttää ruostetta ulos. Tuommoinen tasaisessa pellissä pohjassa oleva paikka on helppo hitsata täysin umpeen ja siististi limisaumalla, jollon siitä saa huokosettoman ja helposti viimeisteltävän.

                        Jos esim. hiot sauman kokonaan pois, jotta saat täysin tasaisen kohdan siihen, niin verrattuna huonosti hitsattuun pistehitsiin (joka ruostuu 100% varmasti sieltä hitsien välistä jonne maali ei yllä) sauma kestää siistinä pitkään. Siihen päälle sitten vaikka pohjamaali, pintamaali, kosteudelle alttiina olevalle saumalle korikitti ja suojamassa niin kyllä pitäisi kestää. Pohjiin voi laittaa vielä happopohjamaalin jotta tulee täydellinen.

                        Sitä saumaa ei ole pakko hioa pois ellet tee museokunnostusta, vaan siisti sauma tosiaan kestää ja ei sitä siellä alla kukaan katso.

                        Pistehitsi paikat saisi kieltää lailla. Kun kylkeen vedät vaikka kaaren kiinni pisteillä ja vielä pellin hieman päällekkäin, hitsi polttaa välistä maalia ja kaikkihan nyt tietää miten arka hitsattu kohta on ruostumaan. Vie yön yli ulos niin jo on pintaruostetta. Sitten kun vielä siihen pistehitsin päälle vetää kitin, niin ruoste hiipii pistehitsin ja pellin välistä ulos ja kitit ropisee ja irvottaa jo seuraavana kesänä Näitä näkee jokaisen kaupan parkkipaikalla...

                        Tuosta pohjan matosta: itse sain sen ihan meisselin avulla otettua irti. Sen kun tyrkkäsi sinne alle niin matto lähti isoina levyinä irti pohjasta. Se vaikutti kokoon kuivuneelta. Joku täälläkin kerran kertoi että lämmitti sitä jolloin se muuttui töhnäksi jonka irroittaminen oli hankalaa. Myös teräsharjalaikka kulmurissa puree hyvin erilaisiin bitumi ym töhniin.

                        Comment

                        • Miku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 2624
                          • Kajaani

                          #13
                          hep

                          Elikkä meisselin ja vasaran kanssa sitä on tullut naputeltua... lähtee sentti kertaa sentti palasina. nyt muuten kaikki irti paitsi jossain vähän vielä kiinni. tota happopohjamaalia minäkin ajattelin.... minkä hintaista tämä normaalisti on?
                          TEAM "Peli Menetetty"
                          Nyt:
                          E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                          E30 320i 2d m20b27 tic project
                          E38 728ia
                          E46 316i sedan
                          Ex:
                          3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎