Announcement

Collapse
No announcement yet.

Torsen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LoudPipe
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1434

    Torsen

    Nyt kun tuossa toisessa topicissa ihmetellään kitkalukkoja niin rupesin miettimään, että onkos kellään käyttökokemuksia torsen-tyyppisistä lukoista? Yhtä projektia varten kerran rallinetissä asiaa tiedustelin, mutta ei ne siellä oikein osannut juuta eikä jaata sanoa, ja mullakin jäi lukko ostamatta. Mielenkiinto on kohdistunut lähinnä Quaifen ATB -periin. Nämähän toimii siten, että kunhan molemmat vetävät pyörät on maassa, vetoa ohjautuu aina pitävämmälle renkaalle. Lukkoja on saatavilla moniin eri autoihin, myös Bemareihin. Jos joku jotain näistä tietää niin, kertoa saa

    Täältä lisää ATB:stä
  • Bullitt
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 2786
    • Turku

    #2
    Melkeen vois lonkalta heittää, että tuskin on kovin monella kokemuksia. Aika mielenkiintoista, kun tuolla sivuilla olis aika moneen Bemariinkin sopivia periä. Hinta kiinnostais.


    Comment

    • K.H.M
      Bimmer Rookie
      • Nov 2004
      • 159
      • Kuopio-Iisalmi

      #3
      Audi Quatroissa on muistaakseni käytetty tuota torsen tasauspyörästöä jo 80-luvun lopusta lähtien. Kerran luvin kirjastossa Tekniikanmaailmasta juttua tuon toiminnasta. Tuohan tosiaan toimii niin että välittää voimaa paremmin pitävälle pyörälle ja on toiminnaltaan parempi kuin kitka tai viskolukko. Tuossa perässähän ei muistaakseni ole kuin rattaita jonkun verran ja muutenkin loppujen lopuksi yksinkertainen ja kestävä rakenteeltaan. Niin ja tuota pystyy käyttämään ABS jarrujen kanssa ilman mitään ongelmaa.
      BMW 328Ci Alpinweiß III

      Comment

      • Suutari
        Bimmer Enthusiast
        • May 2003
        • 3059
        • Suomi

        #4
        Audin torsen periä on ainakin kaverin audi turboissa mennyt aika tiehään(S4 ja 200turbo). kallis ja aika heikko ainakin audissa. en tiedä miten sitten noissa virimallin perissä. Tallikamu rupes käyttämään jotain muuta perää.


        Jos tehon/väännön kestoa löytyy niin onhan tuo ihan ykkönen.
        Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
        -Official BTCF-Sauna Team-
        -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
        -Team BTCF Top Alcohol-
        -Team Pimp My Bride-
        TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
        R.I.P. 1K MOTORSPORTS
        R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
        526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

        Comment

        • LoudPipe
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 1434

          #5
          Ainakin Quaife luottaa omaan tuotteeseen

          Originally posted by quaife.co.uk
          The QUAIFE is extremely strong and durable
          Originally posted by quaifeamerica.com
          Quaife America Torque Biasing Differential Lifetime Warranty: Quaife America warrants each new Quaife ATB Differential against defects in manufacture, material, workmanship, and wear-out when used in the vehicle application for which it was originally designed, on any motor vehicle, under any and all operating conditions, including racing, for as long as the original purchaser, or any subsequent purchaser owns the differential.
          Mailasin niille ja kysyin hinnoista yms. Ilmoittelen jos vastaavat.

          Comment

          • Laud
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2004
            • 335
            • Espoo

            #6
            Eikös Z3:ssa ole käytetty Torsenia ainakin joissakin malleissa?
            E36 320i coupé (M50TU)

            Comment

            • 3B
              Newbiemmer
              • Sep 2004
              • 11
              • Rauma

              #7
              Etuvetoisissahan nuo on alkaneet yleistyä jälkiasennuksina. Ainakan honda type-r -miehet on hyvin tyytyväisiä niiden toimintaan eikä kestävyyden kanssa ole ollut ongelmia. Miten lie sitten takavetoisessa, joutuisko torsenin sisuskalut kovemmille iskuille kuin etuvetoisessa, esim pitävillä renkailla asfaltilla driftaillessa.

              Audissa torsenia käytetään siis keskitasauspyörästönä, siinä ei keston kanssa ole juuri ongelmia isoillakaan tehoilla/väännöillä. Taka-akselilla torsenia käytettiin vain V8 mallissa 89-94 ja niitä on joitain jostain syystä paukahdellut muihin malleihin asennettuna ja yleensä juuri asfaltilla kaasulla luistellessa.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎