Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaatti talvella.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaol
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 5007
    • Ilmajoki

    Automaatti talvella.

    Minkälaisia nuo vanhemmat bemarin automaattiaskit on ajaa kovilla pakkasilla?

    Lähinnä kiinnostaisi tuo 4HP22, mutta jos tietoa löytyy muista 80-luvulla valmistetuista bemareissa käytetyistä laatikoista niin kertokaa ihmeessä.

    Yleinen käsitys minulla on että olisi aika kankea aluksi...?

    Hakua on käytetty.
    Kokeilemalla se selviää...
  • huoppa81
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 638
    • Villähde, Finland

    #2
    Itellä on 4hp22 ja sillä ajelin yhen talven ja toimi tosi hienosti, tosin vie tietysti aika paljon enemmän polttoainetta kovilla pakkasilla.
    Garage:

    E21 323i -79
    E21 323i -82
    E30 325i Cabriolet -91
    E30 316i -89
    E39 520i -01
    Kadett C 1,2 -76

    Lynx Rave RE 600 -08

    Comment

    • kaol
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 5007
      • Ilmajoki

      #3
      Originally posted by huoppa81
      Itellä on 4hp22 ja sillä ajelin yhen talven ja toimi tosi hienosti, tosin vie tietysti aika paljon enemmän polttoainetta kovilla pakkasilla.
      Viekö yli 2 litraa enemmän? mikä auto (320iA E30)?

      Eikö muilla ole mitään sanottavaa?
      Kokeilemalla se selviää...

      Comment

      • sirkus
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 2194
        • kaustinen

        #4
        Mä ajoin viimetalven 730ia -88:lla jos on tuo loota ja toimi moitteettomasti. Yli 15 asteen pakkasilla meno on ensikilometreillä raskaan oloista ja bensaa palaa mut sen alle ainakin roikassa oleva auto ei syöny keskimäärin ku 1l enempi ku kesällä.
        Chrysler 300c crd touring 2010
        Daily driver
        Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
        Man cave on wheels
        Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
        Built not bought
        V8, only juice&milk come in 2 litres

        Kawasaki zzr1100 fighter


        Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

        Comment

        • kaol
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 5007
          • Ilmajoki

          #5
          Originally posted by sirkus
          Mä ajoin viimetalven 730ia -88:lla jos on tuo loota ja toimi moitteettomasti. Yli 15 asteen pakkasilla meno on ensikilometreillä raskaan oloista ja bensaa palaa mut sen alle ainakin roikassa oleva auto ei syöny keskimäärin ku 1l enempi ku kesällä.
          OK. Thanks!
          Eli eipä se mikään paha ole, koska on tapana pitää autoa roikassa aina +0 asteesta lähtien.
          Kokeilemalla se selviää...

          Comment

          • laine
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1501
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by kaol
            OK. Thanks!
            Eli eipä se mikään paha ole, koska on tapana pitää autoa roikassa aina +0 asteesta lähtien.
            Ajellut talvisin e30 325iA sähköohjatulla laatikolla, sama siis mistä kyselit mutta sähköohjattu.. Aluksi hiukka kankea mutta vauhtiin päästyä(~10min) normi...viehän se vähä enemmä bensaa mutta ei huomattavasti.

            Comment

            • T3
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 8530
              • Karhe

              #7
              Mutta tomaatilla vittumainen ajella liukkaisiin risteyksiin jne. Tomaatissa kun on se veto päällä ja tällä taasen on työntävä vaikutus.

              Pari talvea sitten ajelin muutaman kuukauden E28 520iA:lla ja kotiin tullessani ensimmäisillä kunnon liukkailla tussautin kevyesti lämppäritolppaan. (siinä riitti naapurin kakaroilla nauramista)
              Mietin sitten, että miksi auto ei pysähtynyt ja vasta sitten hoksasin, vetohan oli päällä. Satoja kertoja samaan paikkaan ennemin olin ajanut ja tiesin/tunsin kuinka ajoissa pikkaan pitäisi jarruttaa. Manuaalivaihteistolla ajettaessa kytkin olis tietty ollu pohjassa, enkä olis tolppaan päästäny. No tämän kun oppi tiedostamaan, niin ei enää tullut ongelmia. Asia on mielestäni kuitenkin hyvä pitää mielessä, kun tomaatilla talvella kurvailee.
              Myöhemmin tulikin aina risteyksissä ja kotipihaan tultaessa pökättyä vaihteenvalitsin jo vauhdissa N:lle, niin työntävää vaikutusta ei ollut.
              Last edited by T3; 11-05-2005, 10:08.
              .

              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

              Comment

              • osilpi
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2003
                • 486
                • Espoo

                #8
                Originally posted by T3
                Mutta tomaatilla vittumainen ajella liukkaisiin risteyksiin jne. Tomaatissa kun on se veto päällä ja tällä taasen on työntävä vaikutus.

                Pari talvea sitten ajelin muutaman kuukauden E28 520iA:lla ja kotiin tullessani ensimmäisillä kunnon liukkailla tussautin kevyesti lämppäritolppaan. (siinä riitti naapurin kakaroilla nauramista)
                Mietin sitten, että miksi auto ei pysähtynyt ja vasta sitten hoksasin, vetohan oli päällä. Satoja kertoja samaan paikkaan ennemin olin ajanut ja tiesin/tunsin kuinka ajoissa pikkaan pitäisi jarruttaa. Manuaalivaihteistolla ajettaessa kytkin olis tietty ollu pohjassa, enkä olis tolppaan päästäny. No tämän kun oppi tiedostamaan, niin ei enää tullut ongelmia. Asia on mielestäni kuitenkin hyvä pitää mielessä, kun tomaatilla talvella kurvailee.
                Myöhemmin tulikin aina risteyksissä ja kotipihaan tultaessa pökättyä vaihteenvalitsin jo vauhdissa N:lle, niin työntävää vaikutusta ei ollut.
                Sama "ongelma" oli mullakin ekana talvena, että jäi veto päällä puskemaan hiljalleen eteenpäin vaikka eturenkaat jo lukossa. Mutta vaihde N:lle niin ei ongelmia.

                Kolme talvea olen ajellut ilman ongelmia. Kulutus kyllä on pakkasilla aika reipasta, ennen kuin laatikko vähän lämpenee. Auto on roikassa tahi webasto päällä aina ennen lähtöä alle +5c keleillä. Laatikkohan oli zf3hp22.

                Ja nyt maanantaina sitten nähdään, mitenkä kestää 1300kg kärryn vedossa tuo laatikko, kun ekana reittinä on Espoo-Lahti-Savonlinna-Jyväskylä-Lappeenranta-Espoo... Mahdollisissa jyrkemmissä mäissä aion vaihtaa kakkoselle ajoissa, sillä kolmosella 80kmh kiekkoja on 2500 eli kaukana vetoalueelta.
                E34 525i 12v 1990
                Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                ex-BMW:t
                E28 520iA 1983
                E28 520iA 1985

                Comment

                • BMW
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 3827
                  • California

                  #9
                  Tuosta työntävästä vaikutuksesta tehdään kyllä nyt mun mielestä vähän liian iso ongelma tässä. Tottahan se on että tomaatissa on ajovaihteilla aina veto päällä vaihde sisällä. Jarrua kun painaa rohkeasti eikä jännitä niin takuulla pysähtyy. Toki etupyörät saattavat lukkiutua liukkaalla ennen takarenkaita ryömintä nopeudella (kun absit ei toimi) mutta kun painaa jarrua reilummin- myös takapäähän saadaan tarpeeks hidastetta ja auto pysähtyy.

                  Mulla ei oo ollu tuo mikään ongelma kun asian tiedostaa- osaa säädellä jarrua sen mukaan. Koskaan en laita N-asentoa tuota varten päälle.
                  P
                  R
                  N
                  D

                  Comment

                  • Rocker
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 1023
                    • Suburb of SUUR-Oulu

                    #10
                    e28 524Td oli 4hp22 lootalla ajossa toista vuotta, pelasi kuin junan vessa sillon kun ajoi. Turbiini räjähti -40ast pakkasissa, mutta sen onneksi saattoi korjauttaa asiantuntevassa automaattilaatikkohuolto liikkessä. Pakkasissa matkaanlähtö tosiaan hiukan tahmeaa, mutta pian se siitä eka kilsojen aikana alkaa vertymään. Muuten pelas kyllä hyvin.
                    T:Tero
                    2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
                    Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
                    EX: 524Tda, 324TdicT
                    Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
                    ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

                    Comment

                    • T3
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 8530
                      • Karhe

                      #11
                      Originally posted by M-Technic
                      Tuosta työntävästä vaikutuksesta tehdään kyllä nyt mun mielestä vähän liian iso ongelma tässä. Tottahan se on että tomaatissa on ajovaihteilla aina veto päällä vaihde sisällä. Jarrua kun painaa rohkeasti eikä jännitä niin takuulla pysähtyy. Toki etupyörät saattavat lukkiutua liukkaalla ennen takarenkaita ryömintä nopeudella (kun absit ei toimi) mutta kun painaa jarrua reilummin- myös takapäähän saadaan tarpeeks hidastetta ja auto pysähtyy.

                      Mulla ei oo ollu tuo mikään ongelma kun asian tiedostaa- osaa säädellä jarrua sen mukaan. Koskaan en laita N-asentoa tuota varten päälle.
                      No ei täs nyt kukaan siitä mitään liian isoa ongelmaa ole tekemässä. Kunhan nyt vaan asiasta kirjoitettiin(työntävästä vaikutuksesta ja sen itsekin myönsit). Itsellänikin kävi vain ja ainoastaan sen yhden kerran pieni moka, kun tussautin siihen lämppäritolppaan. Senjälkeen osasin asiaan varautua, mutta se pitää olla takaraivossa. Silloin se asia oli minulle uusi/ennenkokematon.

                      Sen jälkeen osasin itsekin asian tiedostaa ja säädellä jarrutusta tilanteen mukaan. ts. osasin aloittaa jarrutuksen riittävän ajoissa.

                      Muuten näistä tomaattilattikosta voitais käydä keskustelua vaikka kuinka pitkään. OMA mielipiteeni on: Automaattilaatikko on perseestä!
                      .

                      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                      Comment

                      • Keimo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2032
                        • Kekkoslovakia

                        #12
                        Originally posted by T3
                        No ei täs nyt kukaan siitä mitään liian isoa ongelmaa ole tekemässä. Kunhan nyt vaan asiasta kirjoitettiin(työntävästä vaikutuksesta ja sen itsekin myönsit). Itsellänikin kävi vain ja ainoastaan sen yhden kerran pieni moka, kun tussautin siihen lämppäritolppaan. Senjälkeen osasin asiaan varautua, mutta se pitää olla takaraivossa. Silloin se asia oli minulle uusi/ennenkokematon.

                        Sen jälkeen osasin itsekin asian tiedostaa ja säädellä jarrutusta tilanteen mukaan. ts. osasin aloittaa jarrutuksen riittävän ajoissa.

                        Muuten näistä tomaattilattikosta voitais käydä keskustelua vaikka kuinka pitkään. OMA mielipiteeni on: Automaattilaatikko on perseestä!
                        Et vaan osaa. Ensimmäinen autom. auto ja eipä ole edes käynyt mielessä, että moiseen sankaritekoon voisi yltää. Jarruhan on sitä varten.

                        Vain köyhät vispaa vaihteiden kanssa, eikös se joku suuri ajattelija niin todennyt?

                        niin ja se hymiö

                        Comment

                        • pmv
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 2032
                          • tornio

                          #13
                          Onhan se melko Legendaarinen heitto tämä että "Mitä urheilullista on hammasrattaiden asettelussa eri asentoon?" Olikohan tuo joku Tekniikan Maailman entinen päätoimittaja, joka tämän lausahti kun joku kehui manuaalivaihteiston urheilullisuutta.

                          Comment

                          • BMW
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 3827
                            • California

                            #14
                            Originally posted by T3
                            No ei täs nyt kukaan siitä mitään liian isoa ongelmaa ole tekemässä. Kunhan nyt vaan asiasta kirjoitettiin(työntävästä vaikutuksesta ja sen itsekin myönsit). Itsellänikin kävi vain ja ainoastaan sen yhden kerran pieni moka, kun tussautin siihen lämppäritolppaan. Senjälkeen osasin asiaan varautua, mutta se pitää olla takaraivossa. Silloin se asia oli minulle uusi/ennenkokematon.

                            Sen jälkeen osasin itsekin asian tiedostaa ja säädellä jarrutusta tilanteen mukaan. ts. osasin aloittaa jarrutuksen riittävän ajoissa.

                            Muuten näistä tomaattilattikosta voitais käydä keskustelua vaikka kuinka pitkään. OMA mielipiteeni on: Automaattilaatikko on perseestä!
                            Nimenomaan tämä on sellainen asia joka ei edes ole ongelma- kunhan asian tiedostaa ja toimii sen mukaan. Halusin vain todeta että itselläni ei ole koskaan tuottanut harmia tämä "ominaisuus" joka on aika mitätön.

                            Ei jarrutusta tarvitse tomaatilla sen aikaisemmin aloittaa kuin manuaali tikullakaan, kunhan ryömintä nopeudessa ei säästä jarrua samalla tavalla kuin manuaali laatikolla varustetussa mopossa.

                            Jep- vain köyhät polkee vasemmalla.
                            P
                            R
                            N
                            D

                            Comment

                            • Bavaria
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2002
                              • 494

                              #15
                              Originally posted by pmv
                              Onhan se melko Legendaarinen heitto tämä että "Mitä urheilullista on hammasrattaiden asettelussa eri asentoon?" Olikohan tuo joku Tekniikan Maailman entinen päätoimittaja, joka tämän lausahti kun joku kehui manuaalivaihteiston urheilullisuutta.
                              Hyvä heitto oikein päätoimittajalta, eli käytettävyydellä, painolla ja toimintavarmuudella ei ole urheilillusuuden kanssa mitään tekemistä, vai?

                              ps.Automaatit on tehty yks kätisille ja jalkaisille = jenkeille

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎