Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalauksesta, jälleen kerran.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4646
    • Tuusula

    Maalauksesta, jälleen kerran.

    Jeps, olen lueskellut maalausta käsittelevät topicit läpi mutta vielä jäi pari(kymmentä ) kysymystä;

    Eli, peilien maalaus (muovia), minkälainen maali ja lakka kannattaa ruiskia pintaan? Viimeksi kun kävin ostamassa maalia niin myyjä puhui korjausmaalista ja normimaalista, mikä näissä on erona? Väitti että korjausmaaliin ei tartte heittää lakkaa päälle, senkun myllyttää niin hyvä tulee.

    Autosta (e30) olisi siis tarkoitus maaalata peilit, munuaiset, luomet ja sitten ne normaalit (eli lokarin kaaria, takarekisterikilven valojen ympäriltä ja vähän konehuonetta)

    Hommahan mennee näin..?
    -Hionta, puhtaalle pellille
    -Kittiä, hiomista, kittiä, hiomista jne..
    -Pohjamaali (2k..? )
    -Hiontaväri, hiomista (vai onko tämä sama kuin pohjamaali)
    -Itse väri
    -Lakka

    Mutta eipä tässä auta muu ku lähteä kokeilemaan hitsausta ja hiomista näin aluksi, jospa sitä pääsis tulevalla viikolla maalia ruiskimaan
    - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

    ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more
  • kosti
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 1713
    • Vantaa/Lappeenranta

    #2
    Tyhmä kommentti varmaan, mutta jos sulla on jotai romuosia ni kannattaa varmaan reenata ja kokeilla niillä ennenku lähtee ruiskii noihin?
    Ex:320i Touring M-Sport -97 | E34 535i -89 | E34 525i -89

    Comment

    • Mikkomies84
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 1055
      • Siilinjärvi

      #3
      Mulle on kerrottu näin, että jos on valmiiksi maalattu pelti, niin tarvii vaan hioo se kiilto siitä pois vesihiomalla, ja sitten vaan maalit ja lakat päälle. Tietysti jos on lommoja ym. niin kittiä tietysti.

      Comment

      • nudi
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 214
        • Järvenpää

        #4
        älä mee tollasii tekee krapulassa. mä voin tulla lakkaa vetelee = )

        Comment

        • Jonsku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 4646
          • Tuusula

          #5
          Originally posted by nudi
          älä mee tollasii tekee krapulassa. mä voin tulla lakkaa vetelee = )
          Noh noh, maalinhajuhan vaan selvittää päätä Lakkaa ihan vaan omaa autoas "vielä yks kerros"
          - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

          ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
          ex. Alpina D10 Touring #33/94
          ... and many more

          Comment

          • Lemon
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 198
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by Jonsku
            Autosta (e30) olisi siis tarkoitus maaalata peilit, munuaiset, luomet ja sitten ne normaalit (eli lokarin kaaria, takarekisterikilven valojen ympäriltä ja vähän konehuonetta)
            peilit, munuaiset ja luomet varmaan maalaat irrallaan ja kokonaan yli kokonsa takia, onkos nuo muut yli vai paikkamaalauksia ?

            Comment

            • Jonsku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 4646
              • Tuusula

              #7
              Joo-oh, tulipahan laulatettua rälläkkää oikeen urakalla. Huomenna pitäisi käydä hakemassa hiomapaperia ja pari laikkaa sekä kittiä niin "pääsee" käsin hiomaan.

              Luomet, munuaiset ja peilit menee juu erillään, mutta noi muut on paikkamaalauksia pääasiassa. Konehuoneesta maalaan osittain vanhan maalin päälle, osittain kitin päälle.
              Prkles oli takakontin tiivisteen alla ruostetta reilusti
              - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

              ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
              ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
              ex. Alpina D10 Touring #33/94
              ... and many more

              Comment

              • sirkus
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 2195
                • kaustinen

                #8
                Muovi osat ensin helvetin hyvä putsaus rasvan poistoaineella useita kertoja sitte mahdollisesti riippuen millasta muovia hionta esim karhunkielellä tai p400 paperilla, pölyjen putsaus, muovitartunta aine, maali jos 1 kerros eli ei lakkaa niin joustoaine maaliin jos taas lakattava niin joustoaine lakkaan. Pelti korjausten jälkeen voi vetästä happovärin ensin korjatuille ja etenkin kirkaille peltialueille ja sen päälle hiomaväri ja viimeinen hionta p320-400 kuiva tai p600 märkä. Näin ite olen tehny ja näin moni maalarikin tekisi, muitakin tapoja on mut tämä ainakin toimii.
                Chrysler 300c crd touring 2010
                Daily driver
                Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                Man cave on wheels
                Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                Built not bought
                V8, only juice&milk come in 2 litres

                Kawasaki zzr1100 fighter


                Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                Comment

                • Miku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 2624
                  • Kajaani

                  #9
                  hep

                  -Normi väreihin ei tule lakkaa. metallihohtoväreihin tulee.
                  -Peileihin ym.. hionta mataksi, muovitartunta, ehken pohjamaali, pintaväri.
                  -suoria hyviä peltipintoja ei hiota pellille vaan mataksi.
                  -Kitti puhtaalle pellille, sitten happonen. joidenkin valmistajien aineet sallivat vetää hapon pellille ja sit kitti
                  -hinkkaväri semmoisille pinnoille joita on työstetty, jotkut vetävät ympäri auton.
                  -ruiskukitti on myös tod hyvä kitattujen pintojen viimeistelyyn.
                  TEAM "Peli Menetetty"
                  Nyt:
                  E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                  E30 320i 2d m20b27 tic project
                  E38 728ia
                  E46 316i sedan
                  Ex:
                  3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                  Comment

                  • Doni
                    Moderator
                    • Sep 2004
                    • 2842
                    • Kyrsälä

                    #10
                    Originally posted by Miku
                    -Normi väreihin ei tule lakkaa. metallihohtoväreihin tulee.
                    -Peileihin ym.. hionta mataksi, muovitartunta, ehken pohjamaali, pintaväri.
                    -suoria hyviä peltipintoja ei hiota pellille vaan mataksi.
                    -Kitti puhtaalle pellille, sitten happonen. joidenkin valmistajien aineet sallivat vetää hapon pellille ja sit kitti
                    -hinkkaväri semmoisille pinnoille joita on työstetty, jotkut vetävät ympäri auton.
                    -ruiskukitti on myös tod hyvä kitattujen pintojen viimeistelyyn.
                    Miten hiontaväri eroaa "normaalista" maalista. Itse olen käyttänyt pohjavärinä kiiltävää 2k-maalia. Pinta on ollut tällainen ja hionnan jälkeen

                    Lommot kun olen kitannut, niin onko tuella hionta oikea tapa? Jos hioo koko auton epäkeskokoneella, niin saako pinnasta suoran?
                    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                    Comment

                    • Miku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 2624
                      • Kajaani

                      #11
                      Originally posted by Doni
                      Miten hiontaväri eroaa "normaalista" maalista. Itse olen käyttänyt pohjavärinä kiiltävää 2k-maalia. Pinta on ollut tällainen ja hionnan jälkeen

                      Lommot kun olen kitannut, niin onko tuella hionta oikea tapa? Jos hioo koko auton epäkeskokoneella, niin saako pinnasta suoran?
                      Enpä ole ikinä kokeillut normi 2-k pintaväriä pohjana... Hiontaväri ainakin peittää paremmin naarmut, huokoset kitistä jne.
                      itse ainakin hion viimeistelyn tuella käsin. voi olla että epäkeskollakin saa suoran mut enemmän kumminkin luotan käsin viimeisteltyyn.

                      ja korjatkoot viisaammat minun mokani. en ole alan ammattilainen. Vähän tehnyt tällä tavalla ja hyvin on onnistunut. ja näin pari kaverituttu automaalaria ovat neuvoneet.
                      TEAM "Peli Menetetty"
                      Nyt:
                      E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                      E30 320i 2d m20b27 tic project
                      E38 728ia
                      E46 316i sedan
                      Ex:
                      3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                      Comment

                      • Doni
                        Moderator
                        • Sep 2004
                        • 2842
                        • Kyrsälä

                        #12
                        Originally posted by Miku
                        Enpä ole ikinä kokeillut normi 2-k pintaväriä pohjana... Hiontaväri ainakin peittää paremmin naarmut, huokoset kitistä jne.
                        itse ainakin hion viimeistelyn tuella käsin. voi olla että epäkeskollakin saa suoran mut enemmän kumminkin luotan käsin viimeisteltyyn.

                        ja korjatkoot viisaammat minun mokani. en ole alan ammattilainen. Vähän tehnyt tällä tavalla ja hyvin on onnistunut. ja näin pari kaverituttu automaalaria ovat neuvoneet.
                        Hiontaväri on varmasti paksumpaa, mutta on tuolla 2-k pintavärillä saanut tasaisen pinnan. Ja sitä sattuu olemaan monta sataa litraa, niin ei haittaa vaikka muutaman kierroksen joutuu vetämään.

                        Viimeistelyn hion itsekkin tuella.
                        Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                        Comment

                        • Lemon
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2004
                          • 198
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by Jonsku
                          Luomet, munuaiset ja peilit menee juu erillään, mutta noi muut on paikkamaalauksia pääasiassa. Konehuoneesta maalaan osittain vanhan maalin päälle, osittain kitin päälle.
                          Prkles oli takakontin tiivisteen alla ruostetta reilusti
                          jos puhutaan paikkamaalauksista niin esim. takakaaren kohdalla hioisin itse takakyljen mataksi, kitatuille/karheammalla hiotulle pinnalle hiomaväriä ja hionta 400/600 paperilla (itse hion 600 vesissä tuen kanssa) sen päälle värimassa, lakkaa sitten koko takakyljen ja häivyttää c-pilariin jonka jälkeen pieni kiillotus. Pienempiä paikkamaalauksia tekisin ihan värikynällä tai pensselillä koska peukalonpään kokoisia kohtia on hankala maalata ruiskulla sumujen takia, tietysti eihän takakontin irrotus ja kokonaan maalaus ole hirmu iso urakka.

                          Comment

                          • Miku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 2624
                            • Kajaani

                            #14
                            rity

                            Originally posted by Doni
                            Hiontaväri on varmasti paksumpaa, mutta on tuolla 2-k pintavärillä saanut tasaisen pinnan. Ja sitä sattuu olemaan monta sataa litraa, niin ei haittaa vaikka muutaman kierroksen joutuu vetämään.

                            Viimeistelyn hion itsekkin tuella.
                            oletkos vetänyt tuon ihan puhtaalle pellille?

                            Osaisko joku sanoa pysyykö tuommoinen pintaväriksi tarkoitettu puhtaassa pelllissä aivan yhtä hyvin kuin pohjamaali? Joskus mopon tankkiin vetäsin puhtaalle pellille 2-k kiiltävän mustan ja siinä se ei pysynyt oikein hyvin. En tiedä sit mikä kusi ja siitäkin on aikaa niin pirusti ettei muistakkaan tarkkaan.
                            muistaakseni hioin lopuksi pellin 400 paperilla veden kera. asiallinen puhdistus ja maali päälle.
                            TEAM "Peli Menetetty"
                            Nyt:
                            E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                            E30 320i 2d m20b27 tic project
                            E38 728ia
                            E46 316i sedan
                            Ex:
                            3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                            Comment

                            • Doni
                              Moderator
                              • Sep 2004
                              • 2842
                              • Kyrsälä

                              #15
                              Originally posted by Miku
                              oletkos vetänyt tuon ihan puhtaalle pellille?

                              Osaisko joku sanoa pysyykö tuommoinen pintaväriksi tarkoitettu puhtaassa pelllissä aivan yhtä hyvin kuin pohjamaali? Joskus mopon tankkiin vetäsin puhtaalle pellille 2-k kiiltävän mustan ja siinä se ei pysynyt oikein hyvin. En tiedä sit mikä kusi ja siitäkin on aikaa niin pirusti ettei muistakkaan tarkkaan.
                              muistaakseni hioin lopuksi pellin 400 paperilla veden kera. asiallinen puhdistus ja maali päälle.
                              Joissain kohti on ollut puhdasta peltiä näkyvissä. Suuremmat kohdat olen ensiksi ruiskuttanut 2k pohjavärillä.

                              En usko että, tulee ongelmaa tuon kanssa että ei pysyisi. En ole sellaista huomannut eikä kukaan asiasta sen enempää maininnut.
                              Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎