Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalauksesta, jälleen kerran.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4647
    • Tuusula

    #16
    Noniin, ohjeita ja vinkkejä tullut paljon. Kiitoksia

    Mitenkäs kun rajaa maalattavan alueen teipillä niin kun sen teipin nappaa pois jää selvä raja joka tuntuu kädelläkin, miten siitä pääsee eroon?

    edittiä; ja vielä, eli lakkaa ei tule siis ollenkaan, pelkkä maali riittää? Pitääkö siihen maaliin sitten sotkea jotain lisäainetta? Joustoaineesta joku taisi puhua aiemmin, pitääpä lukea uudestaan
    ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      Nykyisin automaalauksessa käytettävän kaksikerrosvärin päälle lasketaan aina 2-K kirkaslakka...
      Pitäisiköhän nyt kuitenkin selvittää ihan ensiksi mitä emmeitä projektissa aiotaan käyttää???

      Comment

      • KFZ-Koenig
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 2900

        #18
        Käytetään nyt tätä topiccia omaankin kysymykseen.

        Onko Hemillä tai jollain muulla hajua, miten hyvin voi esim. kattoluukun tiivisteen, vesikourujen listat taikkas tuuli- ja takalasin kumitiivisteet teipata tms. ennen maalausta, jotta lopputulos olisi hyvä eli maalia vain siellä missä pitääkin. Mitenkäs ammattimiehet tuollaisen oikeesti tekee? Nostetaanko esim. kumilistojen reunat jollain narulla ylös, jotta maali pääsee alle (kuten aikanaan näin jonkun tekevän)?

        Ei kiinnostaisi purkaa autoa aivan atomeihin, mutta ikävä satsata myös maalaukseen, jos lopputuloksena maali lohkeilee noiden reunoista tai tiivisteet jne. maalissa.
        Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          Kyllähän ne mahdollisuuksien mukaan pyritään nostamaan erivahvuisin sähköjohdoin ylös. Tässäkin piilee kuitenkin pieni riski siitä että aina jostain tiivisteen alta pölähtää paskaa lakkapintaan/sekaan.
          Samalla käy usein niin että uunituksessa kumi/muovihuulien alle jätetyt narut jättävät ne paikkapaikoin hieman "härölleen",jne.
          Kysymys on siis taas laadusta=hinnasta mistä on valmis maksamaan.
          e39:n tyyppisten lasien tapauksessa ainoastaan purkamalla ne, mahdollistuu 100% laadukas lopputulos.
          Tuulilasin ja takalasin irroitus+takaisinlaitto on n.80-100€:n lisäkustannus(vähänkin huono tuulilasi kannattaa vaihtaa juuri tässä kohdassa). e39 Lasien tiivistereunojen "narutus"+teippaus tuntiveloituksena tässä tapauksessa n.20-30€ joten irroituksesta saatava laatuhyöty maksaa n.50-70€...mikäli se tiivisteiden alta mahdollisesti ilmestyvä paska ei aiheuta paljon paikkomaalailua/lakkailua.

          Comment

          • Lemon
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 198
            • Joensuu

            #20
            Originally posted by Jonsku
            Noniin, ohjeita ja vinkkejä tullut paljon. Kiitoksia

            Mitenkäs kun rajaa maalattavan alueen teipillä niin kun sen teipin nappaa pois jää selvä raja joka tuntuu kädelläkin, miten siitä pääsee eroon?

            edittiä; ja vielä, eli lakkaa ei tule siis ollenkaan, pelkkä maali riittää? Pitääkö siihen maaliin sitten sotkea jotain lisäainetta? Joustoaineesta joku taisi puhua aiemmin, pitääpä lukea uudestaan
            tuosta teippirajasta, kannattaa harkita sitä häivyttämistä ja sen jälkeen kiillottamista.

            Jos tietäs maalattavan kohteen värin niin ois helpompi vastata tuleeko lakkaa vai ei tosta lakkaväristä jos et oo varma niin helppo tapa on kokeilla hiomalla, otat hiomapaperia vaikka 400 ja pyyhkäset pari kertaa jos irtoaa valkosta pölyä on lakkaväri jos ihan värillistä niin kyseessä ei oo lakkaväri.

            Comment

            • Jonsku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 4647
              • Tuusula

              #21
              '87 e30 BMW-schwartz, kun hioo niin lähtee väriä => eli ei ole lakkaa..? Eli pelkkä maali vaan pintaan sitten ilmeisesti.


              Mitenkäs tuo häivyttäminen menee, ihan vaa ruiskii normaalisti maalia ja vähemmän ja vähemmän ku siirtyy maalattavasta alueesta poispäin..? Milläs se pitäs sitte kiillottaa? Jollain hiomatahnalla?
              ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
              ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
              ex. Alpina D10 Touring #33/94
              ... and many more

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #22
                Värillä ei ole merkitystä sille onko kaksikerrosjärjestelmä vai ei.
                Eli nykyiset autovärit, olivatpa metallihohtoja, helmiäisiä tai ihan perusvärejä, ovat ihan lakattavaa tavaraa. Millään keinohartsi, alkydipohja tai 2-K epoksiväreillä tms. ei autoja nykyisin enään maalailla.
                Itse väri=pikmentti="massa" jätetään siis 2-K kirkaslakkakerroksen alle.
                Eli: väri="massa" pintaan...haihtuminen...2-K lakkaa päälle märkää märälle...uuni tai ilmakuivaus.

                Comment

                • Jonsku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 4647
                  • Tuusula

                  #23
                  Jees, millastas pohjamaalia sitte kannattais ruiskia..? Pohjana on kittiä ja karhennettua vanhaa maalipintaa, osittain myös puhdasta peltiä.
                  ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                  ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                  ex. Alpina D10 Touring #33/94
                  ... and many more

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #24
                    Ehdottomasti...ja vain EHDOTTOMASTI 2-K = kaksikomponenttinen pohja/hiontaväri! Tätä ei voi missään tapauksessa korostaa liikaa.
                    Eli se on se tärkein ja ehdottomasti niin lyhyessä kuin pitkässäkin juoksussa eniten lopputulokseen vaikuttava työvaihe. Levitykseen käy vaikka suti, mutta jo sähköruutta on kova sana jos ei ole minkäänlaista paineilmaa saatavilla. Maalipinnan/lakan voi uusia ja korjata vaikka kymmenen kertaa, kunhan pakkelin/metallin/hiotun maalipinnan ja pintavärin välissä on luotettava "betonointi" = 2-K hiontaväri.

                    Comment

                    • migg
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2005
                      • 40

                      #25
                      Ennen tätä pohja/hiomaväriä kannattaa vetää happomaali niille alueille missä pelti paistaa.

                      Eikä tarvi välttämättä lakkaa muuta kuin metalliväreissä, ellei kyseessä ole ns. vesimaalit, näissä lakka tulee aina päälle oli sitten metalli tai perusväri. Kyllä "vanhempiakin" maaleja saa ostettua ja käytetään edelleen. Jokatapauksessa kun menet maalia ostamaan niin kyselee sieltä liikkeestä minkälaisia maaleja myyvät ja mitä kaikkea siihen maalaukseen tarviit.

                      Häivytys siten että kun on vedetty eka kerros, toinen kerros vedetään hieman yli edellisestä sumurajasta ja tämän jälkeen reilusti ohennetulla maalilla viimeistellään sumurajan alue. Lopuksi kun maali on kuiva, myllytetään hiomatahnalla tämä häivytys kohta.

                      Comment

                      • KFZ-Koenig
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 2900

                        #26
                        Mitenkäs tollanen helmiäismaali? Tuleeko järkevän näkönen, jos vetää orkkissävyllä, mutta helmiäisenä ylimaalauksen ja jättää oven karmit ja konehuoneen alkuperäseks? Paistaako ne karmit jne. pahasti maallikon silmään?

                        Mitenkäs tuollainen helmiäinen maalaillaan, eli mitä kerroksia milläkin aineella ja paljonko nousee keskimäärin aineiden hinta verrattuna tavallisiin väreihin?
                        Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #27
                          No, pistääkö silmään? Joitain ei ja ammattimiestä voi sairastaa ja paljon? Myydessä tällainen ratkaisu on huomattava haitta=este, joka kannattaa pitää mielessä.
                          Helmiäiset ovat yleensä taas ns.kolmikerrosvärejä. Tämä tarkoittaa sitä että varsinainen väripigmentti päästää jonkin verran valoa lävitseen, jolloin se heijastuu takaisin alla olevasta pohjaväristä. Tällä saadaan väriin syvyys ja valon/varjon kontrastivaikutusta. Samalla käytetyn pohjavärin sävy siis muuttaa itse värin sävyä. Itse maalaaminen on ihan samanlaista kuin tavallisen kaksikerrosvärinkin, paitsi että itse värin peitto-ominaisuudet ovat heikommat. Lähes kaikki "metallihohtoina" mielletyt nykyvärit ovat itse asiassa helmiäisiä, eikä tässä siis ole muuta ihmeellistä kuin että itse väripigmentti on n.25% kalliimpaa kuin metallit/perusmassat.
                          esim.bemun perusvärit calypsorot tai "teiniblaut" ovat helmiäisiä jo -90 luvun alusta.

                          Comment

                          • xtc
                            BTCF Member
                            • Aug 2002
                            • 2908
                            • Heinävesi<->Kuopio

                            #28
                            No pitää minunkin osallistua. Auto on menossa maalarille juhannuksen jälkeen ja pohjia pitäis mahollisimman paljon tehdä itse.

                            Auto on 94 cabrio ja ovien jälkeen pinta on ihan kunnossa. Eli sieltä riittää hiominen 800 mataks? Ja mistä tukemisesta ihmiset puhuu tossa hiomisessa?

                            Etuovissa on isot ja syvät naarmut. Kannattaako ruveta ite tasoittelemaan vai vienkö suosiolla jollekkin joka ottaa siitä 200 euroa? Ja keulan osat onkin ihan uutta et niihinkin kuulema riittää pelkkä mataksi hiominen.
                            Pommit:
                            BMW 325 cäbi HooCee optik
                            Audee Q7
                            Vivaro
                            2xFL6

                            Comment

                            • ile01
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2004
                              • 191
                              • Helsinki

                              #29
                              Mustat on perseestä,white power!
                              vhl:llän vemppa team

                              Comment

                              • Maxi
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2003
                                • 190
                                • Vaasa

                                #30
                                Minun mielestä stickyn arvoinen topic.
                                Itse sain paljon uutta tietoa ja uskoisin että moni muukin saisi joka tämän lukisi.
                                rai rai.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎