BMW 300-sarja
Moottorin ylikuumenemisia. Termostaattivikoja.
Moottorin öljyvuotoja.
Jakohihnavikoja. Jakohihnan vaihtoväli ainoastaan 40 000 kilometriä.
Hihna vaihdettu ketjuksi vuoden 1993 lopussa.
Nokka-akseli voi olla kulunut malleissa 316 ja 318.
Moottorinohjauselektroniikan vikoja bensiinimoottoreissa 1998-2002, dieseleissä 2001-2002.
Dieseleissä ahdinvikoja vuosimalleissa 2001-2002.
Käynnistysmoottorivikoja. Rakennetta on parannettu vuonna 1992.
Laturivikoja. Laturin kiinnikkeen korvakkeet ovat murtuneet.
Vesipumppuvikoja vuosimalleissa 1998-2000 ja dieselissä 1998-1999.
Polttoainejärjestelmässä vuotoja. Polttoainevuotoa moottoritilassa. Polttoainepumppu irti tai rikki.
Sytytysjärjestelmävikoja. Virranjakajavikoja, sytytyskaapelivikoja, kosteushäiriöitä.
Viallisia jäähdyttimen korkkeja vuosimalleissa 1982-1994.
Vetopyörästön öljyvuotoa. Kuuntele, ettei vetopyörästö pidä ääntä. Öljynpuutteesta johtuen vetopyörästö voi olla vioittunut.
Jarrulevyt ovat kuluneet.
Käsijarru juuttuu ja puoltaa.
Takajarrut laahaavat ja toimivat epätasaisesti.
Alapallonivelissä on väljää.
Raidetankojen päät voivat olla väljät.
Takapään apurungon helat ovat väljät.
Takapään iskunvaimentimien yläkumit ovat rikki.
Ohjaustehostimen öljyvuotoa.
Keskuslukitus voi reistailla.
Ajovaloihin kerääntyy kosteutta. Heijastimet ovat tästä syystä huonokuntoiset.
Tarkasta, ettei takavaloissa ole vettä.
Ajovalojen pesimet reistailevat.
Ajovalojen korkeudensäätö epäkunnossa.
Sähkötoimisten lasinnostimien vikoja.
Sivuikkunoiden tiivistevuotoja
Huollontarpeen ilmaisin ei toimi.
Takimmaisen äänenvaimentimen kiinnitys on löystynyt.
Pakoputki ja katalysaattori eivät kestä pitkään.
Pakokaasupäästöt ovat liian korkeat.
Vanhemmissa neliovisissa malleissa ovien tiivisteiden kautta kuului suhinoita.
BMW 500-sarja
Jakohihnavikoja 518i mallissa vm.1990-1993. Vaihtoväli on ainoastaan 50 000 km.
Nokka-akseliongelmia, mikäli ei käytetä hyvää öljyä ja öljyn vaihtovälit ovat pitkät.
Kannenpulttien katkeamisia on esiintynyt vuosimalleissa 1988 ja1989. Varmista huoltohistoriasta, että pultit on vaihdettu.
Moottorin ylikuumenemisia.
Sylinterikannen tiiviste on palanut, myös turbodieseleissä. Syynä on viallinen termostaatti.
Moottorin öljyvuotoa jakopään puolelta.
Ajonestolaitteen vikoja.
Moottorinohjauselektroniikan vikoja bensiinimoottoreissa vuosimalleissa 1998-1999, dieseleissä 1999-2002.
Dieseleissä polttoaineen ruiskutusjärjestelmän vikoja vuosimalleissa 1999-2002.
Ahdinvikoja dieseleissä vuosimalleissa 1999-2001.
Vesipumppuvikoja: vuotoa, kiinnileikkautumisia.
Polttoainepumppuvikoja vuosimalleissa 1998 ja 1999 ja dieseleissä 1999-2002.
Jäähdytinvuotoja. Vuotavia jäähdytysnesteletkuja. Viallisia jäähdyttimen korkkeja vuosimalliin 1994 saakka.
Joutokäyntiongelmia. Joutokäynti vaeltaa. Lisäilmaluisti rikki.
Sytytysjohdinvikoja. Rakennetta on parannettu vuoden 1993 lopussa.
Sytytyspuolavikoja.
Laturivikoja.
Käynnistysmoottorivikoja. Rakennetta on parannettu vuonna 1992.
Vaihdelaatikon takapään öljyvuotoa.
Vaihteiston synkronointivikoja.
Kytkin on kulunut. Nestevuotoa kytkimen käyttöjärjestelmässä. Rakennetta on parannettu v. 1996.
Vetopyörästön öljyvuotoa.
Tehoton käsijarru.
Etujarrulevyt voivat olla kuluneet.
Takajarrusatulat juuttuvat. Takajarrulevyt ovat ruostuneet.
Jarrupainesäiliö voi olla rikki.
Etuakseliston tuennassa on väljää.
Jousien katkeamisia.
Tarkasta takapään apurungon kiinnityksen kunto. Vika ilmenee apurungon kolahteluna kuopissa. Tukitangon heloissa väljää.
Raidetangon päät ovat väljät.
Ohjaustehostinvikoja.
Ovien lukkomekanismissa on ongelmia.
Kojelaudan painetussa piirissä vikoja. Mittarit eivät toimi tai neulat hypähtelevät. Polttoainemittarivikoja.
Huoltovälin ilmaisinkortti voi olla viallinen. Tällöin lämpömittarin ja kierroslukumittarin viisarit voivat heilua edestakaisin.
Lähivalot himmeät. Ajovalojen kuviot epäselvät. Ajovalojen lasit saattavat olla rikki.
Pakoputkistovuotoja.
BMW 700-sarja
Moottorin öljyvuotoa. Öljyvuotoa voi öljynpaineanturin luona.
Nokka-akseli voi olla kulunut.
Vesipumppuvuotoja.
Jäähdytinvuotoja. Jäähdytysnesteletkuvikoja. Viallisia jäähdyttimen korkkeja vuosimalliin 1994 saakka.
Termostaattivikoja.
Huoltovälin ilmaisin saattaa olla viallinen.
Tarkista pakokaasupäästöt. Happianturi tai katalysaattori voi olla viallinen.
Tarkista automaattivaihteiston toiminta. Automaattivaihteisto saattaa olla kulunut jo 100 000 kilometriä ajetussa autossa.
Jarrulevyt voivat olla kuluneet. Etujarrulevyt voivat olla kierot.
Takajarrulevyt ovat ruosteessa.
Käsijarru puoltaa.
Jarruputket ja polttoaineputket ruostuvat.
Etupään nivelissä voi olla väljää.
Takapään apurungon helat ovat väljät.
Tarkista auton huoltohistoria ja vertaa sitä matkamittarin lukemaan.
Kojelaudan painetussa piirissä vikoja. Polttoainemittarivikoja.
Tarkista ilmastointilaitteen kunto.
Jos ajovalot ovat himmeät tai pysäköintivalot eivät toimi, niin tällöin valomoduli on rikki.
Tuulilasinpyyhkimen sulan varsi irtoaa kiinnityksestään.
Sähkötoimisten lasinnostimien vikoja.
Ikkunoiden tiivistekumit kutistuvat. Tästä johtuen tiivisteestä kuuluu suhinaa ajon aikana.
Tarkasta pakoputkiston kunto. Vaihto voi tulla kalliiksi. Takapönttö on usein ruostunut.
BMW 840/850
Moottorin öljyvuotoa.
Vuosimallissa 1997 kaasuläppä saattaa jäädä osittain auki, jos kaasuvaijerin ja vakionopeussäätimen vaijerin kiinnitys murtuu tärinästä johtuen.
Moottorinohjauselektroniikan vikoja. Saattaa olla syynä korkeisiin pakokaasupäästöihin.
Viallisia jäähdyttimen korkkeja vuosimalliin 1994 saakka.
Jarrulevyt ovat kuluneet edessä ja takana.
Kuluneet iskunvaimentimet
Ajotietokoneen vikoja.
Vikalistan lähteenä on käytetty lukuisia julkaisuja kuten saksalaisia ”ADAC Gebrauchtwagen” ja ”TUV Auto Report”. Ruotsin Autokatsastuksen ja Kuluttajaviraston yhteisesti julkaiseman kirjasen ”Bilar-starka sidor&svaga punkter” sisältämiä autojen vikatietoja on otettu mukaan. Tietoja on kerätty myös seuraavista lehdistä: Auto Motor und Sport, Autobild, Teknikens Värld, Tuulilasi ja Tekniikan Maailma. Myös Helsingin Sanomien lukijoilta on tullut hyviä vinkkejä tyyppivioista.
Vikalistan tarkistuksessa on käytetty hyväksi kirjoittajan tekemiä tarkastuksia, jotka on julkaistu Helsingin Sanomissa käytettyjen autojen kuntotesteinä. Listan laadinnassa ovat avustaneet myös Helsingin Hakuninmaan Autotohtoriaseman henkilökunta sekä eräiden automaahantuojien edustajat.
Kaikkia kyseisen mallin vikoja ei löydy jokaisesta autosta.
Listan tarkoituksena on, että ostaja osaa kiinnittää erityistä huomiota luettelossa mainittuihin seikkoihin. Kannattaa varmistua, onko autosta korjattu listan sisältämiä vikoja vai onko korjaus vielä edessä. Eri automallien vikalistojen pituus riippuu kuitenkin siitä, miten laajat tiedot automallin vioista on ollut saatavilla. Mainittujen vikojen lukumäärästä ei voi päätellä sitä, onko joku automalli huonompi kuin toinen.
Vikalistaan perehtyessä tulee selvästi ilmi, miten tärkeää on auton kunnon tarkkailu ja kuluvien osien määräajoin tapahtuva vaihto. Monet viat johtuvat osien luonnollisesta kulumisesta.
Useassa automallissa esimerkiksi takajarrut vaativat toimiakseen asianmukaisesti säännöllistä huoltoa.
Säännöllisesti huolletusta autosta ei yleensä esimerkiksi jakohihna katkea aiheuttaen mahdollisia lisävaurioita siinä tapauksessa, että männät osuvat venttiileihin. Tulee kuitenkin ottaa huomioon, että jakohihnan kestoiässä on eri automallien kesken yli kolminkertaisia eroja.
Autoissa on myös erilaisia pienehköjä vikoja, puutteita ja ominaisuuksia, joita ei esitetä vikalistassa, koska niistä yleensä aiheutuu vain eriasteista haittaa. Ajoa ne eivät yleensä estä. Tällaisia vikoja ovat kiusallinen kojelaudan heijastuminen tuulilasiin, ovien tiivisteiden kautta kuuluva suhina, huono istuin ja väsyttävä ajoasento, heikko näkyvyys taaksepäin ja voimakas ajomelu varsinkin tietynlaisilla tienpinnoilla.
Autoissa esiintyy usein uuden mallin ensimmäisinä vuosina lastentauteja eli normaalia enemmän vikoja, koska uusi malli pyritään saamaan mahdollisimman nopeasti myyntiin. Tällöin sen lopputestaus jää ostajan tehtäväksi. Viat korjataan yleensä takuuna. Rakennetta parannetaan vuosien myötä. Käytetyn auton ostajan kannattaa ottaa tämä huomioon eikä valita ensimmäisten mallivuosien autoa.
Markkinoille tulee jatkuvasti uusia automalleja. Niiden vikatiedot tulevat tietoon muutaman vuoden viiveellä. Vikalista on päivitetty ajan tasalle, mutta siinä on mukana vanhojakin automalleja, joita esiintyy vielä yleisesti käytettyjen autojen kaupassa.
Vikasarjat on koonnut Helsingin Sanomien Auto-liitteen vakituinen avustaja, autoinsinööri Antero Puukka.
Lähde: Helsingin Sanomien autojen vikasarja
Moottorin ylikuumenemisia. Termostaattivikoja.
Moottorin öljyvuotoja.
Jakohihnavikoja. Jakohihnan vaihtoväli ainoastaan 40 000 kilometriä.
Hihna vaihdettu ketjuksi vuoden 1993 lopussa.
Nokka-akseli voi olla kulunut malleissa 316 ja 318.
Moottorinohjauselektroniikan vikoja bensiinimoottoreissa 1998-2002, dieseleissä 2001-2002.
Dieseleissä ahdinvikoja vuosimalleissa 2001-2002.
Käynnistysmoottorivikoja. Rakennetta on parannettu vuonna 1992.
Laturivikoja. Laturin kiinnikkeen korvakkeet ovat murtuneet.
Vesipumppuvikoja vuosimalleissa 1998-2000 ja dieselissä 1998-1999.
Polttoainejärjestelmässä vuotoja. Polttoainevuotoa moottoritilassa. Polttoainepumppu irti tai rikki.
Sytytysjärjestelmävikoja. Virranjakajavikoja, sytytyskaapelivikoja, kosteushäiriöitä.
Viallisia jäähdyttimen korkkeja vuosimalleissa 1982-1994.
Vetopyörästön öljyvuotoa. Kuuntele, ettei vetopyörästö pidä ääntä. Öljynpuutteesta johtuen vetopyörästö voi olla vioittunut.
Jarrulevyt ovat kuluneet.
Käsijarru juuttuu ja puoltaa.
Takajarrut laahaavat ja toimivat epätasaisesti.
Alapallonivelissä on väljää.
Raidetankojen päät voivat olla väljät.
Takapään apurungon helat ovat väljät.
Takapään iskunvaimentimien yläkumit ovat rikki.
Ohjaustehostimen öljyvuotoa.
Keskuslukitus voi reistailla.
Ajovaloihin kerääntyy kosteutta. Heijastimet ovat tästä syystä huonokuntoiset.
Tarkasta, ettei takavaloissa ole vettä.
Ajovalojen pesimet reistailevat.
Ajovalojen korkeudensäätö epäkunnossa.
Sähkötoimisten lasinnostimien vikoja.
Sivuikkunoiden tiivistevuotoja
Huollontarpeen ilmaisin ei toimi.
Takimmaisen äänenvaimentimen kiinnitys on löystynyt.
Pakoputki ja katalysaattori eivät kestä pitkään.
Pakokaasupäästöt ovat liian korkeat.
Vanhemmissa neliovisissa malleissa ovien tiivisteiden kautta kuului suhinoita.
BMW 500-sarja
Jakohihnavikoja 518i mallissa vm.1990-1993. Vaihtoväli on ainoastaan 50 000 km.
Nokka-akseliongelmia, mikäli ei käytetä hyvää öljyä ja öljyn vaihtovälit ovat pitkät.
Kannenpulttien katkeamisia on esiintynyt vuosimalleissa 1988 ja1989. Varmista huoltohistoriasta, että pultit on vaihdettu.
Moottorin ylikuumenemisia.
Sylinterikannen tiiviste on palanut, myös turbodieseleissä. Syynä on viallinen termostaatti.
Moottorin öljyvuotoa jakopään puolelta.
Ajonestolaitteen vikoja.
Moottorinohjauselektroniikan vikoja bensiinimoottoreissa vuosimalleissa 1998-1999, dieseleissä 1999-2002.
Dieseleissä polttoaineen ruiskutusjärjestelmän vikoja vuosimalleissa 1999-2002.
Ahdinvikoja dieseleissä vuosimalleissa 1999-2001.
Vesipumppuvikoja: vuotoa, kiinnileikkautumisia.
Polttoainepumppuvikoja vuosimalleissa 1998 ja 1999 ja dieseleissä 1999-2002.
Jäähdytinvuotoja. Vuotavia jäähdytysnesteletkuja. Viallisia jäähdyttimen korkkeja vuosimalliin 1994 saakka.
Joutokäyntiongelmia. Joutokäynti vaeltaa. Lisäilmaluisti rikki.
Sytytysjohdinvikoja. Rakennetta on parannettu vuoden 1993 lopussa.
Sytytyspuolavikoja.
Laturivikoja.
Käynnistysmoottorivikoja. Rakennetta on parannettu vuonna 1992.
Vaihdelaatikon takapään öljyvuotoa.
Vaihteiston synkronointivikoja.
Kytkin on kulunut. Nestevuotoa kytkimen käyttöjärjestelmässä. Rakennetta on parannettu v. 1996.
Vetopyörästön öljyvuotoa.
Tehoton käsijarru.
Etujarrulevyt voivat olla kuluneet.
Takajarrusatulat juuttuvat. Takajarrulevyt ovat ruostuneet.
Jarrupainesäiliö voi olla rikki.
Etuakseliston tuennassa on väljää.
Jousien katkeamisia.
Tarkasta takapään apurungon kiinnityksen kunto. Vika ilmenee apurungon kolahteluna kuopissa. Tukitangon heloissa väljää.
Raidetangon päät ovat väljät.
Ohjaustehostinvikoja.
Ovien lukkomekanismissa on ongelmia.
Kojelaudan painetussa piirissä vikoja. Mittarit eivät toimi tai neulat hypähtelevät. Polttoainemittarivikoja.
Huoltovälin ilmaisinkortti voi olla viallinen. Tällöin lämpömittarin ja kierroslukumittarin viisarit voivat heilua edestakaisin.
Lähivalot himmeät. Ajovalojen kuviot epäselvät. Ajovalojen lasit saattavat olla rikki.
Pakoputkistovuotoja.
BMW 700-sarja
Moottorin öljyvuotoa. Öljyvuotoa voi öljynpaineanturin luona.
Nokka-akseli voi olla kulunut.
Vesipumppuvuotoja.
Jäähdytinvuotoja. Jäähdytysnesteletkuvikoja. Viallisia jäähdyttimen korkkeja vuosimalliin 1994 saakka.
Termostaattivikoja.
Huoltovälin ilmaisin saattaa olla viallinen.
Tarkista pakokaasupäästöt. Happianturi tai katalysaattori voi olla viallinen.
Tarkista automaattivaihteiston toiminta. Automaattivaihteisto saattaa olla kulunut jo 100 000 kilometriä ajetussa autossa.
Jarrulevyt voivat olla kuluneet. Etujarrulevyt voivat olla kierot.
Takajarrulevyt ovat ruosteessa.
Käsijarru puoltaa.
Jarruputket ja polttoaineputket ruostuvat.
Etupään nivelissä voi olla väljää.
Takapään apurungon helat ovat väljät.
Tarkista auton huoltohistoria ja vertaa sitä matkamittarin lukemaan.
Kojelaudan painetussa piirissä vikoja. Polttoainemittarivikoja.
Tarkista ilmastointilaitteen kunto.
Jos ajovalot ovat himmeät tai pysäköintivalot eivät toimi, niin tällöin valomoduli on rikki.
Tuulilasinpyyhkimen sulan varsi irtoaa kiinnityksestään.
Sähkötoimisten lasinnostimien vikoja.
Ikkunoiden tiivistekumit kutistuvat. Tästä johtuen tiivisteestä kuuluu suhinaa ajon aikana.
Tarkasta pakoputkiston kunto. Vaihto voi tulla kalliiksi. Takapönttö on usein ruostunut.
BMW 840/850
Moottorin öljyvuotoa.
Vuosimallissa 1997 kaasuläppä saattaa jäädä osittain auki, jos kaasuvaijerin ja vakionopeussäätimen vaijerin kiinnitys murtuu tärinästä johtuen.
Moottorinohjauselektroniikan vikoja. Saattaa olla syynä korkeisiin pakokaasupäästöihin.
Viallisia jäähdyttimen korkkeja vuosimalliin 1994 saakka.
Jarrulevyt ovat kuluneet edessä ja takana.
Kuluneet iskunvaimentimet
Ajotietokoneen vikoja.
Vikalistan lähteenä on käytetty lukuisia julkaisuja kuten saksalaisia ”ADAC Gebrauchtwagen” ja ”TUV Auto Report”. Ruotsin Autokatsastuksen ja Kuluttajaviraston yhteisesti julkaiseman kirjasen ”Bilar-starka sidor&svaga punkter” sisältämiä autojen vikatietoja on otettu mukaan. Tietoja on kerätty myös seuraavista lehdistä: Auto Motor und Sport, Autobild, Teknikens Värld, Tuulilasi ja Tekniikan Maailma. Myös Helsingin Sanomien lukijoilta on tullut hyviä vinkkejä tyyppivioista.
Vikalistan tarkistuksessa on käytetty hyväksi kirjoittajan tekemiä tarkastuksia, jotka on julkaistu Helsingin Sanomissa käytettyjen autojen kuntotesteinä. Listan laadinnassa ovat avustaneet myös Helsingin Hakuninmaan Autotohtoriaseman henkilökunta sekä eräiden automaahantuojien edustajat.
Kaikkia kyseisen mallin vikoja ei löydy jokaisesta autosta.
Listan tarkoituksena on, että ostaja osaa kiinnittää erityistä huomiota luettelossa mainittuihin seikkoihin. Kannattaa varmistua, onko autosta korjattu listan sisältämiä vikoja vai onko korjaus vielä edessä. Eri automallien vikalistojen pituus riippuu kuitenkin siitä, miten laajat tiedot automallin vioista on ollut saatavilla. Mainittujen vikojen lukumäärästä ei voi päätellä sitä, onko joku automalli huonompi kuin toinen.
Vikalistaan perehtyessä tulee selvästi ilmi, miten tärkeää on auton kunnon tarkkailu ja kuluvien osien määräajoin tapahtuva vaihto. Monet viat johtuvat osien luonnollisesta kulumisesta.
Useassa automallissa esimerkiksi takajarrut vaativat toimiakseen asianmukaisesti säännöllistä huoltoa.
Säännöllisesti huolletusta autosta ei yleensä esimerkiksi jakohihna katkea aiheuttaen mahdollisia lisävaurioita siinä tapauksessa, että männät osuvat venttiileihin. Tulee kuitenkin ottaa huomioon, että jakohihnan kestoiässä on eri automallien kesken yli kolminkertaisia eroja.
Autoissa on myös erilaisia pienehköjä vikoja, puutteita ja ominaisuuksia, joita ei esitetä vikalistassa, koska niistä yleensä aiheutuu vain eriasteista haittaa. Ajoa ne eivät yleensä estä. Tällaisia vikoja ovat kiusallinen kojelaudan heijastuminen tuulilasiin, ovien tiivisteiden kautta kuuluva suhina, huono istuin ja väsyttävä ajoasento, heikko näkyvyys taaksepäin ja voimakas ajomelu varsinkin tietynlaisilla tienpinnoilla.
Autoissa esiintyy usein uuden mallin ensimmäisinä vuosina lastentauteja eli normaalia enemmän vikoja, koska uusi malli pyritään saamaan mahdollisimman nopeasti myyntiin. Tällöin sen lopputestaus jää ostajan tehtäväksi. Viat korjataan yleensä takuuna. Rakennetta parannetaan vuosien myötä. Käytetyn auton ostajan kannattaa ottaa tämä huomioon eikä valita ensimmäisten mallivuosien autoa.
Markkinoille tulee jatkuvasti uusia automalleja. Niiden vikatiedot tulevat tietoon muutaman vuoden viiveellä. Vikalista on päivitetty ajan tasalle, mutta siinä on mukana vanhojakin automalleja, joita esiintyy vielä yleisesti käytettyjen autojen kaupassa.
Vikasarjat on koonnut Helsingin Sanomien Auto-liitteen vakituinen avustaja, autoinsinööri Antero Puukka.
Lähde: Helsingin Sanomien autojen vikasarja
Comment