Announcement

Collapse
No announcement yet.

SelfTest ja Computer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Axel
    Bimmer Rookie
    • Jun 2005
    • 67

    SelfTest ja Computer

    Tuossa jarrupaloja vaihtaessani mietin missä se auton ABS-äly on. Edessä on vasemmalla toisessa jarrupalassa liitin, mutta tulkitsin sen kulumistunnistimeksi. Vaihdoin tarvikepalat jossa sitä ei ollut. Saakohan niitä erikseen?
    Entä SelfTest. Jossakin ohjeessa oli että E30:n vikakoodin saa ledin vilkuntana kun painaa viisi kertaa kaasun pohjaan. Se ei kyllä omassa tee mitään.
    Last edited by Axel; 17-07-2005, 17:02.
  • Axel
    Bimmer Rookie
    • Jun 2005
    • 67

    #2
    Jatketaas vähän tätä aihetta.

    Niin, yritin löytää dokumentointia auton varsinaisen tietokoneen ohjelmoinnista, mutta se luonnollisesti on rajatumpaa tietoa. Vanhemmissa BMW:ssä näyttää olevan 8032-pohjainen prosessori (omassa 8051), siinä EPROM:lla ohjelma ja EEPROM asetuksille (=oletus). Tuon EEPROM:n dokumentointi kiinnostaisi. Pistokkeessa näyttää CarSoftin testerin perusteella olevan TTL-tasoinen sarjaportti.
    "Näissä piireissä" saattaisi olla käyttöä esim. yksinkertaiselle debug-laitteelle jolla voitaisiin lukea vaikka happianturin arvot ja todeta onko se oikeasti rikki vai meneekö vaihtoon koska katsastusmies/korjaaja näin sanoi. Mainittakoon vielä että oma seisonut BMW kilahti katsastuksessa päästöarvoihin ja katsastusmies sanoi katin olevan rikki. Korjaamolla taas ehdotettiin lambda-anturin vaihtoa. "Vika" korjaantui pienellä ajolenkillä.
    Uusimmissa autoissa oleva OBD onkin dokumentoitu ihan toisella tavalla ja siihen löytyy kytkentäkaavioita, ohjelmia jne. joka lähtöön... siinäkin on tosin pieni projekti sen liittimen etsiminen.

    Comment

    • 535_M5
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 221
      • Masku

      #3
      Originally posted by Axel
      Edessä on vasemmalla toisessa jarrupalassa liitin, mutta tulkitsin sen kulumistunnistimeksi. Vaihdoin tarvikepalat jossa sitä ei ollut. Saakohan niitä erikseen?
      Kyllä se on kulumisentunnistin, myös toisessa takapyörassä on samanlainen eikä ne tule jarrupalojen mukana. Taitavat maksaa 6€ kappale tarvikeliikkeessä.

      Comment

      • Axel
        Bimmer Rookie
        • Jun 2005
        • 67

        #4
        Joo, onhan se kulumistunnistin. Itsekin sen jostain kuvastosta löysin erikseen myytävänä ja päättelin näin. Nyppäsin johdon kokonaan irti ja "ratkaisin" asian siten. Se vaan, että vois kuvitella että sitten just se valo palaakin siellä kojelaudassa, kun se normaalisti on oikosuljettuna se lenkki. Noh, ei mennyt muutenkaan putkeen kun nyt ne jarrut krahisee takana levyjen ja palojen vaihdon myötä. Mielestäni kyllä hioin ja putsasin ne kengät hyvin. Hyvin näytti myös pyörä pyörivän eikä siinä kuule mitään krahinaa. Ajossa kyllä kuulee että joku siellä hiukan kiinni ottaa.
        Otin ne vielä kertaalleen auki ja yritin paikallistaa mikä siellä ottaa kiinni mutten keksinyt.... kuluuhan ne mutten nyt viitsisi ehdoin tahdoin ajaa niitä levyjä soikeaksi...

        EDIT: vielä noista kulumistunnistimista: ne pitäis kyllä sisällyttää niihin paloihin vaikka oliskin tarvikepaloja. Sen verran tiukassa ne on vanhoissa ettei niitä kyllä käytetä. Kysyin vielä myyjältä että onko niihin paloihin mitään erillistä tarvikesarjaa; ruuveista, jouseista tms. ei kuulemma ollut. Ja kyllä se takajarrujen jousikin oli aika finaalissa muttei sellaista sitten uuttakaan siihen hätään mistään saanut...
        Last edited by Axel; 17-07-2005, 20:22.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎