Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dieselin vauhtipyöristä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani1632
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 2243
    • Etelä-pohjanmaa

    Dieselin vauhtipyöristä

    No niin nyt on sitten omaan E34 524td:hen päivitetty kolisenvan kaksoismassapyörän tilalle vanhemmasta E28:sta peräisin oleva kova vauhtipyörä ja siihen kuuluva kytkin.
    Käyttömukavuus parani kaikin puolin värinöitä esiintyy hyvin vähän,kuminauhamaisuus katosi yms..
    Mutta aiemmin vaihteisto ei pitänyt minkäänlaista ääntä missään tilanteessa,nyt kuitenkin kovalla pyörällä ja siihen kuuluvalla kytkimellä on vaihteiston pääakseli ruvennut "rapisemaan", rapina katóaa heti kun kierroksia vähän nostaa tai kytkimen painaa pohjaan. ääni ei siis ole laakeri ääni vaan värinä ääni...
    Sen verran että ostin kytkimen tarvikeliikkeestä jonka kirjat tuntivat saman kytkimen bensa ja diesel moottoreihin...verrattuna bmw omaan dieselin levyy tämä bensan levy oli huomattavasti vähemmän jousitettu...
    pättelimmekin tässä koko työporukan voimalla automoiehiä kun ammatikseen ovat että ,tämä tarvitsee todellakin sen dieselin oman levyn(jota ei saa kuin bmw:ltä) että ei noita värinöitä synny vaihteiston akseliin...
    Ja kun toi loota oli täysin äänetön aiemmin kun oli tuo vanha ja kulunut kaksoismassa pyörä...

    Mutten olen kyllä 100% tyytyväinen,käyttömukavuus parani huomattavasti...tiedättehän kun ajaa tommosella dieselillä isolla vaihteella hiljakseen ja kaksoismassa pyörässä on väljää enemmän kun lakis llii....äähhhh perseestä.


    Muilla mietteitä/kokemuksia ko.aiheesta???????????????

    ps.seuraavaksi automaatti
    Tallin täytteet:
    E70 3.0d -09
    E34 540ia -94
    E39 520d -00
    E39 528i M-sport -00
    E60 520i -04
    E30 -86
    E61 520da -09
  • Leka
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 7701
    • Vilppula

    #2
    Tuossahan tuo on mielestäni hyvin selitetty:

    A piston engine's power delivery is not seamless like an electric motor. A piston engine makes pulses of power very rapidly. How often? In the M3, (3 X rpm) per minute. Now realize that any drivetrain component (transmission or differential) has a certain amount of looseness or slack in it - it must, or being too tight would create a lot more friction. So when the power pulse engages the transmission, it is causing the rotational power going through the unit to take up that slack. This effectively causes components to touch that were not pressed together a moment before. Between each power pulse, those components de-couple. Press any two hard objects together, whether it be a tea cup and saucer or a hammer and nail, and you notice that noise is made. Repeat the contact-release-contact cycle quickly and it makes a staccato sound - a rattle.

    Most of the larger-engine BMWs (6 cylinder and V8) went from solid single-mass flywheels to dual-mass flywheels. A dual-mass (or "twin mass") flywheel is effectively two flywheels in one, connected to each other by a coupling that allows the two flywheels to rotate relative to each other in a range up to 15 degrees, but with a small amount of resistance to this movement. This movement and the inertia/resistance of the mechanism and mass of the flywheels, therefore cushioning the power pulse variation that can cause gear rattle. Dual-mass flywheels use a simple solid-center clutch disk.

    The original dual-mass flywheel does one thing very well - exhibits inertia, the resistance to changing it's state of motion. It is more difficult to change the speed of the dual-mass flywheel, whether accelerating it or slowing it down... that means besides inhibiting engine acceleration to some degree, it also inhibits the deceleration that occurs between every power pulse. The power pulse transition is smoother, therefore no rattle.
    sigpic

    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


    Comment

    • jani1632
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 2243
      • Etelä-pohjanmaa

      #3
      tuon kun vielä suomennat!
      Tallin täytteet:
      E70 3.0d -09
      E34 540ia -94
      E39 520d -00
      E39 528i M-sport -00
      E60 520i -04
      E30 -86
      E61 520da -09

      Comment

      • DiisseliKiisseli
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 550
        • Uusimaa

        #4
        Hyvin lyhyt suomenkiekinen tiivistelmä tiivistelmä:

        Kaksoismassavauhtipyörä vaimentaa tehokkaasti moottorin terävät iskut, jolloin vaihteisto ei rutise.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎