Announcement

Collapse
No announcement yet.

2.5tds lähtee käyntiin huonosti kylmänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Anveko95
    BTCF Member
    • Apr 2018
    • 3
    • Oulu

    2.5tds lähtee käyntiin huonosti kylmänä

    Terve! Uutena täällä ja vain vähän aikaa seiskan omistajana huutelen..

    Elikkäs ongelma on nyt se että kylmänä ei taho lähtä käyntiin millään, aluksi starttaa ilosesti ja välillä hörähtelee muka käynnistyäkseen mutta ei.. Sitten alkoikin akku hiipumaan ja kuulu vain naks. Yöksi akku laturiin ja uus yritys... Sitten lähti sahaamisen jälkeen just ja just käyntiin, hirveä kolkatus käy, tyhjäkäynti "pompottaa" ja tyhjäkäynti muutenkin alhanen jotain 500-600. Näytöllä lukee jotaki puumerkkejä saksalaisittain ja pikaisen googlauksen perusteella vaikuttaisi herjaavan suuttimia? Konehuone kiiltää ku papin pallit joten vuotoja ei näytä olevan, suodattimien ja muiden liittimet ja letkut siis käyty läpi. Kone tuntuu aika nuhapumpulta, tuntuu ettei kiihdytyskaista riitä saamaan edes 100km/h vauhtia jostain diisselin saannista tuntuis johtuvan?

    Perus lukija ei päästäny moottoriin käsiksi vaan kokeilemma vielä inpalla kunhan ajankohdat natsaa kaverin kans. Kaipailisin siis vinkkejä tähän mistä vois johtua ja mistä kannattas lähtä liikkeelle!
  • aaape
    BTCF Member
    • Aug 2009
    • 617
    • Muaninka

    #2
    Hehkut kannattaa tarkastaa/vaihtaa jos ei tietoa millon ne on vaihdettu. Toki voi olla että jakoketju on venynyt ja pumpun ajoituspielessä.
    e36 328i turbo (95)
    vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
    e30 316 (m30)(87) projekti

    EX.
    e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

    Comment

    • Anveko95
      BTCF Member
      • Apr 2018
      • 3
      • Oulu

      #3
      Originally posted by aaape View Post
      Hehkut kannattaa tarkastaa/vaihtaa jos ei tietoa millon ne on vaihdettu. Toki voi olla että jakoketju on venynyt ja pumpun ajoituspielessä.
      Kiitoksia, täytynee kokeilla nuo hehkut ensinnä vaihella!

      Comment

      • MPV
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 1193
        • Muhos

        #4
        Kuulostaa hieman hehkuvialta, mutta eipä voi sulkea pois viallista siirtopumppuakaan. Surinan pitäisi kuulua tankista jo kun laittaa virrat päälle ja samalla ilmakupla siinä ruiskupumpulle menevässä kirkkaassa letkussa pitäisi lähteä kohti pumppua.

        Kerran muuten oli yhdessä tds:ssä erikoinen vika. Lähti käymään, mutta vilkutti sitä ruiskun merkkivaloa tyhjäkäynnillä. Kierrokset kun saavuttivat 1500, niin sammui. Loppujen lopuksi syyllinen oli viallinen sammutinsoleinoidi.

        Comment

        • Anveko95
          BTCF Member
          • Apr 2018
          • 3
          • Oulu

          #5
          Originally posted by MPV View Post
          Kuulostaa hieman hehkuvialta, mutta eipä voi sulkea pois viallista siirtopumppuakaan. Surinan pitäisi kuulua tankista jo kun laittaa virrat päälle ja samalla ilmakupla siinä ruiskupumpulle menevässä kirkkaassa letkussa pitäisi lähteä kohti pumppua.

          Kerran muuten oli yhdessä tds:ssä erikoinen vika. Lähti käymään, mutta vilkutti sitä ruiskun merkkivaloa tyhjäkäynnillä. Kierrokset kun saavuttivat 1500, niin sammui. Loppujen lopuksi syyllinen oli viallinen sammutinsoleinoidi.
          Joo sitä surinaa oon kovasti hakenu ku virrat kääntää päälle, jostain konehuoneesta kyllä kuuluu hyvin pientä surinaa hetken aikaa. Eikös siirtopumppu näissä ole kuskin penkin alla pellissä? Jotain tämmöstä tuossa googlettelin.. Käytin egr ja imusarjan alustavasti irti, suht puhtailta näytti, yksi hehkun pää oli ruosteessa kun muut oli ihan kuin uusia, mitäs noiden hehkujen irroituksessa kannattaa ottaa huomioon muuta kuin irroitus lämpimällä koneella? Käytin myös egr alipaine? Letkua irti ja sama meininki jatkuu, joten voisko siinä olla vikaa? Mietin jo tulppaamista kun ei noista tahdo olla hyötyäkään

          Comment

          • M-ERiMiEs
            BTCF Member
            • Jun 2013
            • 210
            • Porvoo

            #6
            Vanhassa tds:ssä oli tuohon jakajapumpulle menevään pa-linjaan laitettu takaisku joka ainakin teoriassa piti esti polttoaineiden valumisen pois pumpulta ja parantaa kylmäkäynnistystä. itse en sitä siihen laittanut mutta myyjä mainitsi asiasta juuri tuon kylmäkäynnistyksen parantamiseksi.


            Pompottava tyhjäkäynti johtunee kuluneesta määräsäätimestä jota voi yrittää fiksata "hammermodella" eli määräsäätimen kannen liikuttamista inan eri asentoon. Omassa tuota tyhjäkäyntiä sai rauhotettua myös jatkuvalla evry-modilla potikan kanssa.
            F11 LCI 535i M-Sport
            Voorti -12

            Vikakoodeja, koodailuja ja päivityksiä Porvoon seudulla kaikkiin malleihin, YV:llä saa kiinni.

            Comment

            • sambezii
              BTCF Member
              • Apr 2018
              • 6
              • Seinäjoki

              #7
              Lainataanpas tätä keskustelua.

              Itellä vähä samaa ongelmaa 525 tds:n kans, mutta ei lähde käyntiin ollenkaan muutaku pilotilla tai hinaamalla. Kaikki hehkut kävin läpi ohmi mittarin kans ja näytti 0.07..? Ja virtaki tuli hehkuille asti (vajaa 12V).
              PA-suodattimen vaihdoin ja ajelinki hetken sen jälkeen ku saatiin hinaamalla käymään, mutta sit ku sammutti ja kokeili startilla niin ei... Siirtopumpunki pitäis toimia ainakin äänestä päätellen
              Mistähän lähtis vikaa etsimään? Aika vähän näitä bemarin diesel koneita värkänny

              Auto on siis e34 -96 ja 216tkm ajettu, mutta on seissy muutaman vuoden. Voiko olla ketju venähtäny näin "vähän" ajetussa?

              Comment

              • zakspeed
                BTCF Member
                • Nov 2003
                • 1996
                • Tampere/kainuu

                #8
                Originally posted by sambezii View Post
                Lainataanpas tätä keskustelua.

                Itellä vähä samaa ongelmaa 525 tds:n kans, mutta ei lähde käyntiin ollenkaan muutaku pilotilla tai hinaamalla. Kaikki hehkut kävin läpi ohmi mittarin kans ja näytti 0.07..? Ja virtaki tuli hehkuille asti (vajaa 12V).
                PA-suodattimen vaihdoin ja ajelinki hetken sen jälkeen ku saatiin hinaamalla käymään, mutta sit ku sammutti ja kokeili startilla niin ei... Siirtopumpunki pitäis toimia ainakin äänestä päätellen
                Mistähän lähtis vikaa etsimään? Aika vähän näitä bemarin diesel koneita värkänny

                Auto on siis e34 -96 ja 216tkm ajettu, mutta on seissy muutaman vuoden. Voiko olla ketju venähtäny näin "vähän" ajetussa?
                Joskus oli vielä muistissa minkä verran se pumppu kesti mennä pieleen, mutta aikaa on hitusen viimesimmästä pumpun säätelyistä. Mutta noilla kilometreillä ei enään ole pumpun ajoitus "alueella" ihan kuten kuuluisi. Tarkastus ja uudelleen säätö tuonee jotain muutosta asiaan ja työnö suhteellisen nopea kokeilu.
                -M5- '00
                -i3 94 rex '19
                -Ascona B 4.0 '80
                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                Comment

                • MPV
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 1193
                  • Muhos

                  #9
                  Originally posted by sambezii View Post
                  Auto on siis e34 -96 ja 216tkm ajettu, mutta on seissy muutaman vuoden. Voiko olla ketju venähtäny näin "vähän" ajetussa?
                  Kerran värkkäilin kaverina yhtä tovin aikaa seisonutta tds:ää... Ensin ei meinannut lähteä käymään ollenkaan, paitsi hinaamalla olivat saaneet käyntiin. Sen jälkeen alkoi kyllä lähtemään käyntiin, mutta kierrokset jos nosti 1500:n, niin sammui. Sillä kertaa vika poistui, kun vaihdettiin pumpusta sammutinsolenoidi. Jotenkin se jumitti...

                  Onko autossa ollut se vika ennen seisomaan jäämistä, vai tuliko seisonnan aikana?

                  Comment

                  • sambezii
                    BTCF Member
                    • Apr 2018
                    • 6
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Originally posted by MPV View Post
                    Kerran värkkäilin kaverina yhtä tovin aikaa seisonutta tds:ää... Ensin ei meinannut lähteä käymään ollenkaan, paitsi hinaamalla olivat saaneet käyntiin. Sen jälkeen alkoi kyllä lähtemään käyntiin, mutta kierrokset jos nosti 1500:n, niin sammui. Sillä kertaa vika poistui, kun vaihdettiin pumpusta sammutinsolenoidi. Jotenkin se jumitti...

                    Onko autossa ollut se vika ennen seisomaan jäämistä, vai tuliko seisonnan aikana?
                    Tuota sammutinsolenoidia mietin kans et vois olla :think
                    Ja pumpun ajotusta vois koittaa säätää. Missähän tää säätö ruuvi vaan sijaitsee?
                    Ei mitää hajua onko vika ollu ennemmin ku viikko sitte ostin projektiksi auton Vanhalta omistajaltakaan vaikee kysyä ku kuolinpesästä ostettu.

                    Comment

                    • sambezii
                      BTCF Member
                      • Apr 2018
                      • 6
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Okei elikkäs viaksi paljastui sammutin solenoidin huono virran saanti. Aluksi näyttää 12V mutta startatessa putoaa 6V. Vedin suoraa akulta solenoidille virran ja lähti ku palmun alta käyntiin.
                      Nyt sitten ensimmäisenä varmaan akku ostoksille. Ties kuinka kauan tuokin akku on tuola ollut. Sitten selvitellään lisää jos ongelma jatkuu.

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by sambezii View Post
                        Okei elikkäs viaksi paljastui sammutin solenoidin huono virran saanti. Aluksi näyttää 12V mutta startatessa putoaa 6V. Vedin suoraa akulta solenoidille virran ja lähti ku palmun alta käyntiin.
                        Nyt sitten ensimmäisenä varmaan akku ostoksille. Ties kuinka kauan tuokin akku on tuola ollut. Sitten selvitellään lisää jos ongelma jatkuu.
                        Jos akulta suoraan piuhan vetäminen korjasi ongelman, niin itse epäilisin hapettumaa johdoissa/liitoksissa.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎