Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kynäruiskumaalauksesta

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tom1s
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2002
    • 669
    • .

Kynäruiskumaalauksesta

Tuttavan WildStariin on projektina kynäruiskumaalaus ja ongelmana värien yhteensopivuus.

mm. rapakaaressa on lommo joten se kitataan jonka jälkeen hiontaväri(harmaa) ja tarkoitus olisi vetää pohjalle punainen ja siitä jatkaa kynäruiskulla(akryyliväreillä) ja lopuksi lakka päälle. Maaliliikkeessä varoittivat kun nuo akryylivärit ovat vesiliukoisia ja meinasin punaisen pohjavärin ostaa 1k autovärinä että saattaapi ruveta kiehumaan. Toisaalta 2 rapakaarta + tankki on alana sen verta melkoinen että pohja-akryyliväripulloja saisi olla tusina =)

Tosin jos homma pissii niin olisi helppo pyyhkäistä tinnerillä pois mutta silloinhan alimmaisenpäävärin pitäisi olla 2k josta olisi aina helppo aloittaa. Akryylivärit ovat askarteluliikkeestä ja alan ammattilaisen suosittelemat. Harmi vain että en itse tunne tätä ammattilaista jotta voisin kysellä miten edetä. Autovärejä ei työn teon helpottamiseksi viitsittäisi käyttää kynäruiskussa.(maskit+sun muut)

Muistelin että joku täällä mainosti ruiskumaalauksiaan niin nyt olisi tilaisuus esittää osaamistaan? :wink:

EDIT: Kyseessä ei olekkaan akryylivärit vaan temperasta hommatut air brush värit;"Myymämme ruiskuvärit ovat erikoisesti ruiskuja varten suunniteltuja vesipohjaisia (kuivuttuaan vedenkestäviä) värejä.".
    eli miten edetä hiontavärin jälkeen? Onko joku käyttänyt automaaleja näiden airbrush värien kanssa?Kiehuuko?
    F31 328i M-Sport
  • loirottaja
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2003
    • 276

Ite oon käyttänyt muovilla (kännykän kuorilla) temperasta ostettuja ruiskuvärejä jotka ovat siis vesi ohenteisia. Mielestäni maalit eivät ole kovia reagoimaan kuplimalla.

Pistin valmiin maalauksen päälle automaalaamosta haettua, ohenne/kovete/lakka yhdistelmää josta maali säilyi muuttumattomana.
    tuosta vois päätellä että tuo temperan maali ei säikähdä kovi aineita, ei ainakaan itselläni.

Edit: Ainiin ja nuo vesiohenteiset maalit ei oo kyllä yhtään terveellisempia hengittää kun tuo tehokkaammatkaan, joten pisaroita ois hyvä olla hengittelemäti. (sanoi samaisen automaalaamon kaveri)

en tiiä oliko mitään apua :oops:
    Ei työmies työtä pahenna ellei mies työmiestä.

Vai miten se meni, tästähän on tietysti eri versioita.

Comment

• touringBMW
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2004
      • 248
      • Jyväskylä

Jep jep...
      Minä olen kanssa käyttänyt noita Createxin airbrush värejä ja olen todennut hyväksi.
      Juuri temperasta olen niitä ostanut.
      Olen kanssa suihkinut niiden kuvien päälle ihan 2k lakkaa.
      ja hyvin on toiminut sen kanssa, ei mitään ongelmaa.

Olihan tietty eka kerta sen 2k lakan kanssa vähän arvelluttava,
      kun oli monta päivä suihkutellut isoa ja hienoa kuvaa.
      Kävinhän siinä ennen lakkausta mielessä että mitä jos se maali
      alkaa kuplimaan, mut onnex ei.

Se pieni pullo on suht riittoisa jos ostat vielä sitä extenderiä siihen mukaan.
      Sillä voi "jatkaa" sitä väriä max 20%.
      samalla siitä tulee hieman ohuempaa ja näin ollen hieman helpompi
      ruiskuttaa.

Onhan teillä sit hyvä ruisku eikä mikään minimanin räkäruiske...

EDIT:
      Ai niin ja temperalta on saatavana sitä maskikalvoa jos aiotte sitä käyttää.
      Itse en käyttäisi mitään maskia koska voi tehdä sellaisen sumurajan.
      Ja sen voi sitten hiontavahalla vahata piiloon. Mutta kukin tyylillään.
      Ja sitten noista värien turvallisuudesta. Oikeastaan tuo vesipohjainen
      on pahempi kuin liuotinpohjainen, koska liuotinpohjainen jossain vaiheessa
      liukenee keuhkoista pois, mutta vesipohjainen ei liukene.
      Että etolasta tms.. ostamaan hyvät suojaimet, mutta hätätilassa käy myös
      ne "kertakäyttö paperi" suodattimet.. You know what i mean.
      " Jos Jumala olisi halunnut autoista etuvetoisia, niin kävelisimme käsillämme. "

Comment

• Tom1s
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2002
        • 669
        • .

Originally posted by touringBMW
        Jep jep...
        Minä olen kanssa käyttänyt noita Createxin airbrush värejä ja olen todennut hyväksi.
        Juuri temperasta olen niitä ostanut.
        Olen kanssa suihkinut niiden kuvien päälle ihan 2k lakkaa.
        ja hyvin on toiminut sen kanssa, ei mitään ongelmaa.
        Ok. mutta oletko koittanut sellaista että pohjaväri esim valkoinen tai tässä tapauksessa viininpunainen tulisi 2k automaalina alle ja siittä sitten ruiskulla eteenpäin. Tässä olisi se hyvä puoli että aina voisi pyyhkästä ja tehdä uusiksi..toisaalta ainahan väriä voi laittaa värin päälle ja näin häivyttää. Itse kun en osaa piirtää niin mun harteilleni jää pohjanteko hieman suunnittelua ja ehkä lakkaus. Tyttöystävä pelleilee sitten tuon kynäruiskun kanssa.

Onhan teillä sit hyvä ruisku eikä mikään minimanin räkäruiske...
        IWATAn ruisku ja siihen pieni kompura..temperasta myös.

EDIT:
        Ai niin ja temperalta on saatavana sitä maskikalvoa jos aiotte sitä käyttää.
        Tuossa minullaonspoileri(GTI)-lehdessä oli maalauksesta juttua ja ajateltiin jos koittaisi sitä 3M maskiteippiä. Turusta askarteluliikkeestä vaan ei löytynyt kuin ihan kapeaa joten vielä tarttee sellasta etsiä.

Ymmärsin että nuo vesivärit olisivat nimenomaan turvallisia? Kun ohjeessa puhuttiin;"Älä käytä ruiskussa myrkyllisiä värejä vaan ainoastaan sille suunniteltuja värejä tms.".
        F31 328i M-Sport

Comment

• touringBMW
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 248
          • Jyväskylä

Kyllä sun iwatassa voi käyttää myös norm automaaleja mutta pitää
          vaan puhdistaa se ruisku hyvin sit käytön jälkeen.
          Siis ihan osiks ja kunnon puhdistus.
          Sama tietysti pätee vesiohenteisissa maaleissa.

Toki voit käyttää sitä maskiteippiä tai sit vaikka maalarinteippiä.
          Maalarin teippi on vaan vähän "karkeaa" siihen tarkoitukseen mutta käy ihan hyvin.

BTW oletko maalaamassa jotain erikoiskuvaa vai jotain korjaus hommia.
          Meinaan että jos maalaat ihan jotain koriste kuvoita niin ei tartte kuin kevyt hionta siihen norm. maalipinnan päälle ja sit maaliin sekaan sitä createxin
          tartunta ainetta, ja ei kun maalaamaan.
          Itse olen joskus käyttänyt sitä Base Coat:tia Createxin tekemää sekin.
          Se on hyvä tarttumaan eripintoihin ja sen päälle on sit hyvä maalata.

soittele tms..
          jos on jotain mitä haluta vielä tietää.
          pääsen vasta seuraavan kerran netin ääreen maanantaina.

040 5158465
          Jarno Moilanen
          [email protected]
          " Jos Jumala olisi halunnut autoista etuvetoisia, niin kävelisimme käsillämme. "

Comment

• Tom1s
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2002
            • 669
            • .

Base whitea onkin jo joten sillä varmaankin aloitellaan.
            Ruisku on aina puhdistettu kunnolla ja otettu neula pois ja pyyhitty. Varoittivat temperassa että niitä kärjessä olevia ei kannata avata koska vaikea saada takaisin. On se noinkin toiminut että sittenkun on ihan pakko niin puretaan atoimeiksi.

Tarkoitus on tehdä marilyn-aiheinen pyörä. Luonnoksia on tehty vasta lyijykynällä ja harjoiteltu ruiskun käyttöä. Kiire tuolla ei ole.

Sinä siis käyttäisit hiontavärin(pitää olla koska kitataan) tai suoraan vanhan maalin päälle pelkästään noita createxin värejä? Alan itsekkin kallistumaan siihen mutta isoja aloja olisi helpompi vetäistä kunnon ruutalla jotta saisi tasaisen pinnan ja silloin automaali olisi pop.
            F31 328i M-Sport

Comment

• loirottaja
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2003
              • 276

lainaus

Ok. mutta oletko koittanut sellaista että pohjaväri esim valkoinen tai tässä tapauksessa viininpunainen tulisi 2k automaalina alle ja siittä sitten ruiskulla eteenpäin. Tässä olisi se hyvä puoli että aina voisi pyyhkästä ja tehdä uusiksi..
              ---------------------------

äkkikös tuon testaat johonkin pellin palalle... (automaalia reilu kerros ja antaa kuivua, sitten createxiä reilusti päälle ja viel vaikka se lakka!)
              Ei työmies työtä pahenna ellei mies työmiestä.

Vai miten se meni, tästähän on tietysti eri versioita.

Comment

• Tom1s
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2002
                • 669
                • .

Kerrotaanpa kuulumisia:

Eli projekti on edennyt kiitettävästi. Pahin eli lakkaus sattui allekirjoittaneelle joten toivotaan että onnistuu.:wink:

Kuvia löytyy kotisivuiltani muuta osiosta.

Edit. Tämä varmaa olisi parempi projektit-osiossa?
                ja asiallinen palaute tervetullutta
                F31 328i M-Sport

Comment

Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎