Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seosmittari

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wj
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 3253
    • Järvenpää

    Seosmittari

    Elikkäs päätin vääntää pari tommosta. Muuten olis jo tehty mut ei ollu laatikossa Ic-piirejä.

    No tässä oli kysymyskin. Eli minkälainen lamda anturi tulis ostaa?
    Riittääkö ihan perus malli koska toi anturin paikka on heti pakosarjassa? Ettei tarttis käyttää 80€ siihen lämmitettävään..


    Jos kiinnostusta on niin voin sopuhintaan tehdä noita enemmänkin. Mutta tässä ei enää ole koulua kun pariviikkoa. Jos tommonen kiinnostaa niin ilmottaa ajoissa että kerkee tilaamaan vielä osia.

    Itselle sen väsään siihen konsolin etu "koteloon" ja ledit "teho" käyrän muotoon. Tulee 6 pun, 5 kelt, 5 vih ja 3 kelt.
    - 2006 Mustang cabriolet
    - Sleekcraft Enforcer 28'
  • Tom1s
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2002
    • 669
    • .

    #2
    Käytän 20 ledisen seosmittarin kanssa etuvetoisen c kadetin lambdaa kun oli niin halapa(1johto) Toimii mutta olen miettinyt että voishan tuo olla tarkempikin. Mutta toisaalta näkee tuosta nyttenkin jos menee laihalle.
    F31 328i M-Sport

    Comment

    • -Tate-
      Moderator
      • Jan 2004
      • 3210
      • Nurmijärvi

      #3
      No mulla oli itellä vanhassa autossa joku motonetin perus kylmäversio.. Sai aina odotella sen pari kilsaa että lämpes ja alko näyttämään jotain. Seuraavaan autoon tulee kyllä lämmin anturi.
      I Believed I Would Die.

      Comment

      • thomas
        Bimmer Rookie
        • Nov 2002
        • 67
        • Helsinki

        #4
        Jos sulla on se lambdan mutteri valupakosarjassa lähellä kantta (alle 20cm), niin kaksijohtoinen rittää. Jos ollaan kaukana kannesta, niin omissa tekeleissä kannattaa ehdottomasti suosia lämmitettävää mallia. Pysyy sitten näyttämä jotenkin hanskassa. Itsellä oli edellisessä autossa lambda moottoritilan lopussa, jolloin pienillä kuormituksilla anturi jäähtyi ja näytti väärin.

        ps. yksijohtoinenkin anturi kelpaa, mutta muista vetää erillinen maadoitus anturilta mittarille.
        -- All Go, No Show

        Comment

        • -Tate-
          Moderator
          • Jan 2004
          • 3210
          • Nurmijärvi

          #5
          Originally posted by thomas
          Jos sulla on se lambdan mutteri valupakosarjassa lähellä kantta (alle 20cm), niin kaksijohtoinen rittää. Jos ollaan kaukana kannesta, niin omissa tekeleissä kannattaa ehdottomasti suosia lämmitettävää mallia. Pysyy sitten näyttämä jotenkin hanskassa. Itsellä oli edellisessä autossa lambda moottoritilan lopussa, jolloin pienillä kuormituksilla anturi jäähtyi ja näytti väärin.

          ps. yksijohtoinenkin anturi kelpaa, mutta muista vetää erillinen maadoitus anturilta mittarille.
          Jooh mulla oli sama ongelma autossa, ensikertalainen kun olin niin menin laittaan anturin vasta kun pakosarja loppuu ja alkaa normaaliputki.. Halusin et anturi näyttää seoksen kaikista sylintereistä et on tarkempi tulos, mut eihä se oikeen sit pelannu aina kunnolla.. millon jäähty ja millon se sit ei vaan toiminu kunnol.. nyt oon onneks viisaampi! (kai)
          I Believed I Would Die.

          Comment

          • Jubu
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2002
            • 937
            • Kuusankoski

            #6
            Originally posted by Tom1s
            Käytän 20 ledisen seosmittarin kanssa etuvetoisen c kadetin lambdaa ...
            öh ... siis ?? :oops:


            .

            Comment

            • Team Eastcorner
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 1095
              • Vimpeli

              #7
              Originally posted by Jubu
              Originally posted by Tom1s
              Käytän 20 ledisen seosmittarin kanssa etuvetoisen c kadetin lambdaa ...
              öh ... siis ?? :oops:


              .
              niinpä.. what the f..... frontwheel drive los c-kadettos... ?? :oops:
              Rides:

              -E28 518i ´86
              -Audi A6 C5 ´99
              -VW T4 ´97

              Comment

              • Tom1s
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2002
                • 669
                • .

                #8
                jaa niin minä muistelin... voipi olla että kyseessä olikin munamallin kadetti tms. mutta etuvetoinen kuitenkin kyseessä. En noista mallimerkinnöistä ole perillä :lol:

                Anyway siksi koska oli aikoinaan motonetissa halvimpia lambda-antureita.
                ja näyttää olevan edelleen 35e joku toyotan anturi tais olla hieman vajaat 35e
                F31 328i M-Sport

                Comment

                • wj
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2003
                  • 3253
                  • Järvenpää

                  #9
                  Eli 4kpl ostas on sitten tilattu. Kaksi tätä kautta.
                  Vielä on mahollisuus ilmottaa ostavansa.

                  Toki voin pitkin kesää tilata noita osia. Ja kasata. sillon se tulee kalliimmaksi. Ja piirilevyjä en voi itse tehdä, ne pitää sitten teetättää. Eli kalliiksi tulee
                  - 2006 Mustang cabriolet
                  - Sleekcraft Enforcer 28'

                  Comment

                  • Suutari
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2003
                    • 3064
                    • Suomi

                    #10
                    tuossa lambdan sinkussahan on vaan se vika et senhän voi myös tehdä itse kahdella ledillä..rikas/laiha :lol:...mielenkiintonen ois jos jostain löytys äärialueella 400/700-1000mV toimiva tarkempi rakentelu ohje...kun ei se hyödytä paljoa (ainakaan auton säätöjen kanssa)jos ei noille äärialueille saa resoluutiota pienennettyä.. :( . Kivojahan ne valot tietty on siinä kojelaudassa ja luo uskoa et suunnilleen oikeilla seoksilla mennään..Onko jollain tietoa piiristä jolla tuota sinkkua pystys muokkaamaan paremmin kun. Vai meneekö suoraan prossu puolen hommiks...Eli suunnilleen et leikattas tuo joka jaettas kunnolla..sais paljon parempaa infoa missä mennään. Onko :idea: ?

                    Linkkinä yhteen kuvaajaan jos ei tietoa
                    Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                    -Official BTCF-Sauna Team-
                    -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                    -Team BTCF Top Alcohol-
                    -Team Pimp My Bride-
                    TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                    R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                    R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                    526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                    Comment

                    • Suutari
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2003
                      • 3064
                      • Suomi

                      #11
                      No PERKE...!! Oispa kannattanu lukea noi sivut ensin kunnolla :(b) . Tuollahan juuri tommosen tekooon onkin ohjeet...sen siitä saa kun hätäilee. Asiallisen olonen tuo 20ledin piiri. :roll: ja kulostaa ihan hyvältä tuo aluekkin 20ledille, mutta tätä linkkiä http://www.autospeed.com/cms/A_2055/article.html kun tutkii niin
                      ei nuo äijät ainakaan välitä 0.4V alle menevistä lukemista..eli laihalla jos alle 0.4V Lambda. vois sitten miettiä et skaalais tuon mittarin esim. 0.3-0.7 ja sitten toisen piirin 0.7-1.0V? Oisko ideoita/ehdotuksia. Sais kohtuu "tarkat" lukemat jo. Toi toinen yläalue menis jo 0.03V välein...0.4-0.6 kohdalla "stokiometrisenä" vielä 0.4 sallittu..siitä alaspäin sit laihalla ja sillähän tiedolla ei sitten olekkaan väliä et miten laihalla kun on kerran laihalla niin sitten on liian vähän soppaa. Eli ala-alue menis 0.04V välein. Tuossa vaan semmonen juju et mitenkähän tuo hyppii tuossa 0.4-0.6V välillä...
                      Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                      -Official BTCF-Sauna Team-
                      -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                      -Team BTCF Top Alcohol-
                      -Team Pimp My Bride-
                      TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                      R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                      R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                      526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                      Comment

                      • wj
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 3253
                        • Järvenpää

                        #12
                        Noniin. Vanha aihe ylös kun tulee taas ajankohtaseks.
                        Keväällä toi ei jostain käsittämättömästä syystä pelannu mut nyt selvis et piirilevy on valotettu peilikuvana
                        Olipas iso vika.

                        Tossa justiin rakensin ensimmäisen testi kappaleen. Hyvin pelaa säätöpenkissä ja autossa.

                        Nyt sitten toimitan halukkaille noita. Rakennus sarjana. Eli osat ja piirilevy. Tai sitten koottuna 3mm ledeillä. Ja vielä koteloitunakin ton voi saada.
                        Suurimmat ongelmat tossa on saada normaali 5mm ledit mahtumaan piirilevyyn ja koteloinnin tekeminen. hommaa on

                        No nyt sitten haluukkaat ilmottelkaa jos tommonen kiinnostaa. Tarkaa hintaa en laskenut vielä mutta eiköhän noita suht edullisesti saa
                        - 2006 Mustang cabriolet
                        - Sleekcraft Enforcer 28'

                        Comment

                        • tihuovin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 1422
                          • Oulu

                          #13
                          Yleensä halvalla ei saa tarkaa tulosta, kuten joku sanoikin se on enempi ON/OFF tyyppinen. Mitä laajempikaistainen (laaja jännitealue) se lambda anturi on, sen tarkempia tuloksia sillä saa. Turbon kanssa kannattaisi suosiolla ostaa se kalliimpi/kallein tarvikelambda.

                          Muun elektroniikan valmistaa/tekee halvalla, kallein komponentti on toi lambda.

                          t: Timo

                          Comment

                          • Saku
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2002
                            • 343
                            • Jkl

                            #14
                            Originally posted by tihuovin
                            Mitä laajempikaistainen (laaja jännitealue) se lambda anturi on, sen tarkempia tuloksia sillä saa. Turbon kanssa kannattaisi suosiolla ostaa se kalliimpi/kallein tarvikelambda.

                            Tavalliset lambdat aina nimellisesti 0-1000mV, oli sitten kyseessä 1, 3 tai 4 johtoinen. Anturin näyttämä riippuu lämpötilasta, joten lämmitettävä (3 tai 4 joht) on kylmällä koneella ja/tai pakokaasulla "laajempikaistainen" kuin esilämmittämätön lambda. Mutta anyway kapeakaistainen eli tavallinen lambda.

                            Oikea laajakaistainen lambda on sitten 5 johtoinen ja hintaluokka (tarvii aina ohjauselektroniikan) vähintään satoja euroja. Ulostulojännite lähtökohtaisesti 0-5V.
                            E30 "339" 1380hv - E30 "316" 749hv - E36 328T 505hv - 335i N54 464hv - Vette C3 LS TT 1210hv - Vette C6 TT 1022hv- R-Motorsport

                            Comment

                            • KariM
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2003
                              • 199
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Tuolta hankittuna DIY-kitti wb-lambdan elektroniikalle sekä näytölle tekisi laskujeni mukaan reilun parisataa euroa (sis. rahti/tulli/vakuutus). Antureita saa Suomestakin ihan edullisesti.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎