Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw i ja hybridi autoilijat huomio

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    Bmw i ja hybridi autoilijat huomio

    Muistutus nopeasti yleistyvien täyssähkö ja hybridi autojen omistajille. Jos ja kun huollatatte näistä autoista ilmastointeja katsokaa, että se tehdään paikassa jossa tietoa kuinka se homma tapahtuu ja mitä aineita sinne laitetaan. Huollossa, kun tarvitaan testeriä myös kaveriksi.

    Pienestä asiasta saa äkkiä suuren mielipahan jos joudutaan huuhtelemaan koko ilmastointi järjestelmä mukaanlukien kaikki korkeajännitekomponentit joissa kylmäaine kulkee. Pahimmassa tapauksessa uusimaan niitä.

    Lähinnä käytettävän öljyn osalta oltava tarkkana jotta eristysvastus ongelmilta vältytään.

    Asiansa osaavissa paikoissa on vain ja ainoastaan "sähkö" autoille käytettävät huoltolaitteet jottei niiden sisässä ole muita kylmäaineita, eikä öljyjä käytetty.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
  • walde
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2008
    • 947
    • Melkein Espoo

    #2
    Omien (lukuisten) kokemusten mukaan usein huuhtelukaan ei enää auta, vaan ainakin kuivain, paisuntaventtiili ja usein myös ilmastoinnin kompressori joudutaan uusimaan. Rakenteensa vuoksihan ilmastoinnin kompressori on muutenkin se korkeajännitejärjestelmän komponentti, jossa on luontaisesti alhaisin eristysvastus, ja joka siten laskee järjestelmän eristysvastuksen sille tasolle kuin se on. Usein siis pikkutippakin perinteistä PAG- tai PAO-öljyä järjestelmässä riittää eristysvikaan.

    Letkujen ja järjestelmän huuhtelutoiminnon omaavat (eli periaatteessa tarkoitukseen suunnitellut) ilmastoinninhuoltolaitteetkin ovat muutamissa tapauksissa aiheuttaneet autoihin eristysvikoja, enkä itsekään käytä tai opeta käyttämään kuin omaa pyhitettyä laitetta - niissä järjestelmissä siis, joissa sähköisen kompressorin rakenne on sellainen, että ND11- tai POE-tyyppinen öljy vaaditaan.
    Last edited by walde; 30-01-2019, 00:48.
    E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
    F20 LCI2 118dA M-Sport '19

    Comment

    • walde
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2008
      • 947
      • Melkein Espoo

      #3
      Nähtäväksi jää muuten myös milloin ensimmäinen DIY-mies tai pärnäsen korjaamo käräyttää DC/DC-muuntimen 12V akkua vaihtaessa - näin nimittäin saattaa käydä aika helposti, jos korkeajännitepiiriä ei tee jännitteettömäksi ennen 12V akun maakaapelin irrotusta...
      E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
      F20 LCI2 118dA M-Sport '19

      Comment

      • suppari
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2006
        • 4049
        • Turku

        #4
        Onko tämä enemmän pärnäsen tai diy miehen vika, vaiko suunnittelupuolen bugi? Hybridi taitaa samaan tyyliin pamauttaa bst:n pihalle kun tulee pieni kolhu? Vai onko tehtaalla ajateltu, että kolarin jälkeen on ok uusia puoli sähköjärjestelmää?
        sigpic
        P:0409699000

        JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
        tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
        huollot/korjaukset!

        BMW E&F sarjaan.
        Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
        8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
        AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎