memebuy23buy

520 -89 lastutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    #16
    lastu

    Lastusta on todellista hyötyä vasta kun se tehdään juuri sille kyseiselle auto yksilölle. Kuten joku jo sanoi, kaiken maailman tusina lastuista(ohjelmista) ei ole mitään hyötyä.

    onpa liikkeellä sellaisiakin lastuja joissa alkuperäistä pohjavääntöä on leikattu jotta saadaan koneeseen tehopiikki ja kuluttaja uskomaan tehon kasvu...

    moniko lastunikkareista on ajanut laitteet puolueettomassa penkissä ennen ja jälkeen lastun??

    mutta kukin tallaa tavallaan!!

    Tätä ei ole tarkoitettu topiikin aloitajalle, vaan yleensäkin.

    vaikka tämä sanotaan joka kerta kun joku haluaa alkujaan mopoon (1,6-2,0) koneeseen tehoa lisää halvalla vähintään sen 100hv, MIKSI VITUSSA SILLOIN OSTAA ALKUJAAN ALITEHOINEN PIRSSI?


    Topiikin aloittelijalle suosittelen lämpimästi 520i:n sijaan ostamaan sen 525i:n, ei taida juurikaan maksaa enempää ja on jo sellainen moottori kuin e34 korissa pienimmillään olisi pitänyt olla. Kulutus on todennäköisesti pienempi.

    taitaa olla univelkaa kun tuli taas avauduttua, mutta ei herneitä.
    voittaa se mopoinkin BMW monen arvoasteikolla ne riisit
    Aprilia RSV4

    Comment

    • alspe
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 3399
      • Tre

      #17
      Originally posted by jannmann
      Lastusta on todellista hyötyä vasta kun se tehdään juuri sille kyseiselle auto yksilölle. Kuten joku jo sanoi, kaiken maailman tusina lastuista(ohjelmista) ei ole mitään hyötyä.
      Autoyksilölle?? Onko autoilla sielunelämä? Meinaatko, että autoa kuunnellaan stetoskoopilla pellin läpi, että miten hengittää ja otetaan putkenpäästä ääninäyte ja sitten jokaiseen autoyksilöön tehdään näiden mittausten perusteella eri lastu?

      Kyllä kai kaikkiin samalla moottorilla ja moottorinohjaus laitteistolla oleviin tulee samanlainen lastu. Se on vaan ohjelma piirillä!
      G30 520d xDrive
      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

      Comment

      • Mr. Z
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2003
        • 943
        • Manse

        #18
        Originally posted by alspe
        Autoyksilölle?? Onko autoilla sielunelämä? Meinaatko, että autoa kuunnellaan stetoskoopilla pellin läpi, että miten hengittää ja otetaan putkenpäästä ääninäyte ja sitten jokaiseen autoyksilöön tehdään näiden mittausten perusteella eri lastu?

        Kyllä kai kaikkiin samalla moottorilla ja moottorinohjaus laitteistolla oleviin tulee samanlainen lastu. Se on vaan ohjelma piirillä!
        hohhoijaa.. niin se _lastu_ on _samanlainen_ fyysisesti kyllä, mutta ohjelman parametrit voikin olla sitten jo erilaiset. Mulla on pinkkilastu omassa mustan sijaan. Ihan sikana potkii!
        Last edited by Mr. Z; 11-08-2005, 09:55.
        E38 740ia
        E39 530 dAT
        ex. E34 520i sedan
        ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
        ex. E36 325i sedan
        ex. E36 328i touring
        ex. E36 318 iS qp
        ex. E36 325i qp -R.I.P-
        ex. E21 320i sedan
        ex. E30 318i sedan
        ex. E3 2500 sedan

        Comment

        • alspe
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 3399
          • Tre

          #19
          Otetaan kaksi kappaletta vm. 1991 e34 m50b20, ei vanosta, kummassakin samat 0 261 200 403 boksit ja ilmamäärämittarit ym. samat, niin niihin voi tulla täysin erilaiset "teholastut"?
          G30 520d xDrive
          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

          Comment

          • jam75
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2003
            • 654
            • Tornio

            #20
            Originally posted by alspe
            Otetaan kaksi kappaletta vm. 1991 e34 m50b20, ei vanosta, kummassakin samat 0 261 200 403 boksit ja ilmamäärämittarit ym. samat, niin niihin voi tulla täysin erilaiset "teholastut"?

            Kyllä näin on, autoissa on eroa. Eli jos lastua haluat niin menehän vasittuihin lastutusfirmoihin ja ne penkittää sulle OIKEAN lastun ja hintahan ei ole enään sit se "50euroa" vaan 500-1000 väliin ennemminkin.

            Essonbaaritehoja saat sillä 50juurolla mutta oikeita tehoja saat vain maksamalla reilusti...
            Last edited by jam75; 11-08-2005, 11:12.

            Comment

            • jvakeva
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 2432
              • Kouvola

              #21
              pitäis oma käyttää penkissä tollasella tusina lastulla.. ja kattoa mitä pienillä säädöillä saa aikaan..
              B10 V8 # 108
              saab r560 8X4

              Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                #22
                lastu

                Originally posted by alspe
                Autoyksilölle?? Onko autoilla sielunelämä? Meinaatko, että autoa kuunnellaan stetoskoopilla pellin läpi, että miten hengittää ja otetaan putkenpäästä ääninäyte ja sitten jokaiseen autoyksilöön tehdään näiden mittausten perusteella eri lastu?

                Kyllä kai kaikkiin samalla moottorilla ja moottorinohjaus laitteistolla oleviin tulee samanlainen lastu. Se on vaan ohjelma piirillä!
                Otetaan kaksi kappaletta vm. 1991 e34 m50b20, ei vanosta, kummassakin samat 0 261 200 403 boksit ja ilmamäärämittarit ym. samat, niin niihin voi tulla täysin erilaiset "teholastut"?

                Kaikki mekaaniset laitteet on yksilöitä, vai oletko mahdollisesti keksinyt valmistusmenetelmän jolla voidaan valmistaa 100% identtisiä osia?

                Jokaiselle osalle löytyy tuotanto toleranssit joiden puitteissa myös valmistuneissa moottoreissa on keskinäisiä eroja, ero voi olla helposti jopa 5-15hv riippuen moottorin koosta.
                Esim 600cc moottoripyörissä eroja on helposti se 5hv.

                Puhumattakaan eritavalla kuluneista käytetyistä moottoreista.

                Kaikki vaikuttaa kaikkeen, lohkon korkeus, kannen plaanaus, venttiilit, nokka-akselit, nokka-akselien nokkapyörien prässäys, kampiakselin asentotunnistin jne...jne..

                Myös bensalaatu vaikuttaa, Suomessa bensa on ehkäpä parhainta mitä letkusta saa, siksi esim jenkkilässä tehdyt ohjelmat eivät anna parasta hyötyä koska lastu on tehty niitten kurabensalle, vai miksiköhän jenkki M3:ssa ei le siellä 100hv litratehona... sitä kannattaa miettiä!!!
                Last edited by jannmann; 11-08-2005, 14:22.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • alspe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 3399
                  • Tre

                  #23
                  Tottahan se näin menee jos noin tarkasti ajettelee. Mutta... Silloihan pitäisi käydä joka öljyn- ja suodattimenvaihdon jälkeen taas säätämässä lastu taas uudelleen kun kone käy herkemmin ja ohjelmointi menikin pieleen. Ja aina hakea bensa samalta asemalta ja VARMISTUA, että se on samaa kuin lastun ohjelmoinnissa.

                  Pointtini on se, että millä saa eniten tehoa/euro. Jos halpalastulla (vaikka vain) 3 hv/50 euroa, niin saako 500-1000 "kunnon lastulla" 30 - 60 hv? Tuskin edes kovin monesta ahdetusta.

                  Paljon on tullut hyvääkin palautetta halpalastuista, liekö kaikki luulotautisia? Mitäs luulette? Pitää kyllä testata.

                  Missä niitä penkityspaikkoja on? Onko se niin vaikea/kallista saada dynokäyriä?
                  G30 520d xDrive
                  EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                  Comment

                  • jam75
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2003
                    • 654
                    • Tornio

                    #24
                    Originally posted by alspe
                    ...Pointtini on se, että millä saa eniten tehoa/euro. Jos halpalastulla (vaikka vain) 3 hv/50 euroa, niin saako 500-1000 "kunnon lastulla" 30 - 60 hv? Tuskin edes kovin monesta ahdetusta...

                    Niin ja meidän pointti oli että vaparin virittäminen pelkällä lastulla on melko "turhaa"...penkissä optimoitu lastu voi tuoda sen 10hv plusmiinus jotain 1-2hv karkeasti. Se että jos löytyy esim penarilta jo tehtaalta lähtien jonku "puusilmän" ohjelmoima auto jossa lähtötilanne on jo 50-60 heppaa alempi niin totta tuohon saa sen saman melko äkkiä takasin. Mutta siis tuskimpa BMW on niin surkeasti tehnyt noita ohjelmia että niissä olis potentiaalia siis pelkällä ohjelman muutoksella saada "tuhatta" hevosta.

                    Ja että ahdetusta ei sais...jep jep, mutta ku siinä on sit se toinen mitä vaparista puuttuu, eli ahtopaine ja hevosiahan alkaa tuleen eri malliin eli ei kuiten sotketa vaparilastutusta ja ahdettujen lastutusta ku siinä on vissi ero, eikö ??

                    Comment

                    • Mr. Z
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2003
                      • 943
                      • Manse

                      #25
                      Originally posted by alspe
                      Pointtini on se, että millä saa eniten tehoa/euro. Jos halpalastulla (vaikka vain) 3 hv/50 euroa, niin saako 500-1000 "kunnon lastulla" 30 - 60 hv? Tuskin edes kovin monesta ahdetusta.

                      Paljon on tullut hyvääkin palautetta halpalastuista, liekö kaikki luulotautisia? Mitäs luulette? Pitää kyllä testata.

                      Missä niitä penkityspaikkoja on? Onko se niin vaikea/kallista saada dynokäyriä?
                      Työkaverin 530d:stä (on paprutkin) Harinen otti 241 hv ja 570 Nm.. ja ilmeisesti varaa olisi vielä ottaa pikkasen, mutta jätti nyt tällä erää noihin lukuihin. Makso dynoajoineen yms. = 800 e. Ihan pelkällä ohjelmoinilla.
                      E38 740ia
                      E39 530 dAT
                      ex. E34 520i sedan
                      ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
                      ex. E36 325i sedan
                      ex. E36 328i touring
                      ex. E36 318 iS qp
                      ex. E36 325i qp -R.I.P-
                      ex. E21 320i sedan
                      ex. E30 318i sedan
                      ex. E3 2500 sedan

                      Comment

                      • jvakeva
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2432
                        • Kouvola

                        #26
                        Originally posted by Mr. Z
                        Työkaverin 530d:stä (on paprutkin) Harinen otti 241 hv ja 570 Nm.. ja ilmeisesti varaa olisi vielä ottaa pikkasen, mutta jätti nyt tällä erää noihin lukuihin. Makso dynoajoineen yms. = 800 e. Ihan pelkällä ohjelmoinilla.
                        ahdetut erikseen
                        B10 V8 # 108
                        saab r560 8X4

                        Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                        Comment

                        • Mr. Z
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2003
                          • 943
                          • Manse

                          #27
                          Originally posted by jvakeva
                          ahdetut erikseen
                          Lueppa se mun quottaus Alspen viestistä..
                          "
                          Originally Posted by alspe

                          Pointtini on se, että millä saa eniten tehoa/euro. Jos halpalastulla (vaikka vain) 3 hv/50 euroa, niin saako 500-1000 "kunnon lastulla" 30 - 60 hv? Tuskin edes kovin monesta ahdetusta"
                          E38 740ia
                          E39 530 dAT
                          ex. E34 520i sedan
                          ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
                          ex. E36 325i sedan
                          ex. E36 328i touring
                          ex. E36 318 iS qp
                          ex. E36 325i qp -R.I.P-
                          ex. E21 320i sedan
                          ex. E30 318i sedan
                          ex. E3 2500 sedan

                          Comment

                          • alspe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 3399
                            • Tre

                            #28
                            Originally posted by Mr. Z
                            Lueppa se mun quottaus Alspen viestistä..
                            "
                            Originally Posted by alspe

                            Pointtini on se, että millä saa eniten tehoa/euro. Jos halpalastulla (vaikka vain) 3 hv/50 euroa, niin saako 500-1000 "kunnon lastulla" 30 - 60 hv? Tuskin edes kovin monesta ahdetusta"
                            Joo mä tarkoitin lähinnä, että kaikista ahdetuista ja tuota tehonlisäyksen ylärajaa. Täytyy varmaan käyttää enemmän aikaa kun kirjoittaa, ettei tule virhearviointeja.
                            G30 520d xDrive
                            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                            Comment

                            Working...
                            X