1.6=>2.0L

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JB
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2002
    • 210
    • Finland

    1.6=>2.0L

    Noniin sitten tarttis pikaisia vastauksia..
    Homman nimi on se että kävin juuri konttorilla leimaamassa 1502turboa,
    muutoskohtia piti olla leveys +muuta sälää mutta yllätyksenä tuli että kone pitäisi katsastaa kun otteessa lukee että entinen 1.6 vaihdettu 2.0L ja turbolla???
    Nyt katsastusmies haluaa tietää että mikä lohko on ja onko se 1.6 koneesta iskua vaihtamalla ja poraamalla toteutettu vai 2.0 lohkolla...

    Niin että mitkä hilut pitää 1.6 koneessa olla että siitä saadaan 2.0 poraamalla ja iskua pidentämällä... Kokemuksia???

    Hitto kun risoo meinaan menee prossat 36.5% ja pitäis saada alle 35%
    Ja kun se litratilavuus on vaihdettu joskus 1991 tammisaaressa niin tuskin papereita löytyy..

    Tätyy sanoa että katsastus konttorilla oli enemmän kuin asialinen palvelu. Konala on kyllä ehdottomasti paras konttori..

    -Janne
    E91 320d -06

    E28 M535 -85

    E114 1502 turbo -74

    E114 1600-2 -69

    E10 2002 -73
  • T3
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 8530
    • Karhe

    #2
    1,6-koneessahan on poraus 84mm ja iskunpituus 71mm.
    Jos siitä koneesta olis tehty 2-litrainen, vaatisi se seuraavat muutokset.
    Poraus pitäisi muuttaa 89mm:iin ja niin paljoa tuskin kannattaa porata.
    Hanki suosista 1,8-2,0-lohko, niissä on molemmissa 89mm poraus.
    Lisäksi 2-litraisen isku on 80mm, joten joudut hankkimaan sellaisen kampiakselin.

    Helpoiten tietenkin saat sen 2-litraisen alakerran kun ostat kokonaisena, mutta kuten tunnettua, niitä ei R-kioskilta saa, jostain kuitenkin. Tosin hinnat ovat ihan eri lukemissa kuin 1,6-1,8-alakerroilla.
    .

    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

    Comment

    • Bullitt
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 2786
      • Turku

      #3
      Mutta jos homma on tehty 1991, niin miksi katsastusmies siihen nyt puuttui? Oletko sä tehnyt sen jälkeen jotain merkittäviä muutoksia?

      Ja mitä väliä sillä on, että miten se iskutilavuus on saatu, jos se kerran on otteeseen merkitty, että on 2-litraa?
      Last edited by Bullitt; 06-08-2005, 12:40.


      Comment

      • mortimer
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 1079
        • Satulinna kaukomaan

        #4
        Originally posted by T3
        1,6-koneessahan on poraus 84mm ja iskunpituus 71mm.
        Jos siitä koneesta olis tehty 2-litrainen, vaatisi se seuraavat muutokset.
        Poraus pitäisi muuttaa 89mm:iin ja niin paljoa tuskin kannattaa porata.
        saahan 1.6 koneesta VW:n 85,5mm männillä ja evo3 87mm kammella 1998cc eli liki 2-litraisen... takuulla uniikki versio.

        oli lohko sitten 1.6 tai 2.0 niin prossat 12% menee kumminkin ahtamisessa


        Originally posted by Bullitt
        Mutta jos homma on tehty 1991, niin miksi katsastusmies siihen nyt puuttui? Oletko sä tehnyt sen jälkeen jotain merkittäviä muutoksia?
        muutoskatsastus uusien lisämuutosten takia jolloin vanhatkin (merkkaamattomat prossat?) lasketaan uusiksi ?
        Last edited by mortimer; 06-08-2005, 12:47.

        i3S -20
        E30M3 slotcar 1:32
        XKE FHC 1971
        Mgb Gt -66
        T6 -19
        E91 -08

        Comment

        • Sag
          Bimmer Rookie
          • Jul 2003
          • 104

          #5
          Originally posted by mortimer
          oli lohko sitten 1.6 tai 2.0 niin prossat 12% menee kumminkin ahtamisessa
          Tuo ei kyllä pidä paikkaansa, jos jälkiahdetaan auton alkuperäinen moottori. Silloinhan ei vaihdeta käytännössä mitään osia, tai ainakaan niistä ei kannata/tarvitse kertoa Pelkän ahtimen tai muiden osien lisäämisestä ei siis oteta prosentteja.

          Comment

          • T3
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 8530
            • Karhe

            #6
            Originally posted by Sag
            Tuo ei kyllä pidä paikkaansa, jos jälkiahdetaan auton alkuperäinen moottori. Silloinhan ei vaihdeta käytännössä mitään osia, tai ainakaan niistä ei kannata/tarvitse kertoa Pelkän ahtimen tai muiden osien lisäämisestä ei siis oteta prosentteja.
            Oho!
            Mulla on ainakin aina ollut sellainen käsitys, että ahtaminen katsotaan moottorin vaihdoksi---> prosentit menee.
            Olenko väärässä, vai olenko saanut väärää tietoa, vai olenko joskus tullut konttorilla kusetetuksi?
            .

            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

            Comment

            • Muumi
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 1703
              • Rovaniemi

              #7
              Originally posted by T3
              Oho!
              Mulla on ainakin aina ollut sellainen käsitys, että ahtaminen katsotaan moottorin vaihdoksi---> prosentit menee.
              Olenko väärässä, vai olenko saanut väärää tietoa, vai olenko joskus tullut konttorilla kusetetuksi?
              Tästäkin on kahdenlaista näkökantaa konttoreilla,prosentit menee,ei mene.

              Pari viikkoa sitten kaveri katsasti mersun ahtimelle,rinnastettiin moottorin vaihtoon teknisesti,(piti olla alustan vastaavuus todistus tehokkaampaan ja teholaput)Mutta prosentteja koneesta ei mennyt,oli lisälaite asennus,ei moottorin vaihto.
              E24 635csi

              Comment

              • jani1632
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 2243
                • Etelä-pohjanmaa

                #8
                Originally posted by JB
                Noniin sitten tarttis pikaisia vastauksia..
                Homman nimi on se että kävin juuri konttorilla leimaamassa 1502turboa,
                muutoskohtia piti olla leveys +muuta sälää mutta yllätyksenä tuli että kone pitäisi katsastaa kun otteessa lukee että entinen 1.6 vaihdettu 2.0L ja turbolla???
                Nyt katsastusmies haluaa tietää että mikä lohko on ja onko se 1.6 koneesta iskua vaihtamalla ja poraamalla toteutettu vai 2.0 lohkolla...

                Niin että mitkä hilut pitää 1.6 koneessa olla että siitä saadaan 2.0 poraamalla ja iskua pidentämällä... Kokemuksia???

                Hitto kun risoo meinaan menee prossat 36.5% ja pitäis saada alle 35%
                Ja kun se litratilavuus on vaihdettu joskus 1991 tammisaaressa niin tuskin papereita löytyy..

                Tätyy sanoa että katsastus konttorilla oli enemmän kuin asialinen palvelu. Konala on kyllä ehdottomasti paras konttori..

                -Janne

                Tällaisten katsastusmiesten pitäisi olla aivan jossain muissa hommissa.....ja vaikka ihan eri planeetalla...

                suosittelen konttorin vaihtoa..vaikkakin taitaa olla myöhäistä jos sulla on keskeytetty muutoskatsastus meneillään...
                näissäkin asioissa kannattaa hankkia mahdollisimman paljon etukäteistietoa konttorilta ennen kun menee sinne auton kanssa.
                Tallin täytteet:
                E70 3.0d -09
                E34 540ia -94
                E39 520d -00
                E39 528i M-sport -00
                E60 520i -04
                E30 -86
                E61 520da -09

                Comment

                • Sag
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2003
                  • 104

                  #9
                  Originally posted by T3
                  Oho!
                  Mulla on ainakin aina ollut sellainen käsitys, että ahtaminen katsotaan moottorin vaihdoksi---> prosentit menee.
                  Olenko väärässä, vai olenko saanut väärää tietoa, vai olenko joskus tullut konttorilla kusetetuksi?
                  Siinä mielessä se katsotaan moottorin vaihdoksi, että tehojen puolesta muun auton pitää vastata jotain muuta mallia tai sitten osua tämän "20%-säännön" sisään. Prosentteja ei kuitenkaan lasketa kuin vaihdetuista tai poistetuista osista. Voihan olla ettei nuo käytännöt ole aina ihan yhteneviä konttoreiden kesken, mutta pykälien mukaan asian pitäisi mennä näin.

                  Comment

                  • JB
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2002
                    • 210
                    • Finland

                    #10
                    No niin...
                    Siis auto on muutoskatsastettu ennestään jo turbolle ja 2L koneelle joskus vuonna 90-91
                    mutta siinä ei lue että onko se vaihdettu lohko vai porattu ja tämän se katsastusmies haluaisi tietää. Mitä lakipykäliin tulee niin se on se aivan ja sama koska litratilavuuden muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihdoksi = 12%

                    Mutta miksi ne haluaa alkaa tonkia sitä ja kirjata prosentit jo jostain muutoskatsastetusta osasta en tiedä! Se on muutenkin niin vanha auto (-74) että mitään veronkiertoa sillä ei pysty tekeen.
                    Vois samalla pistää prosentit päälle 50% ja maksaa autovero uudestaan ~100€ =)

                    No saas nähä maanantaina miten käy, yritetään vielä soittaa sinne konttorille mikä sen on muutoskatsastanut -90
                    mutta papereita tuskin enään löytyy..
                    E91 320d -06

                    E28 M535 -85

                    E114 1502 turbo -74

                    E114 1600-2 -69

                    E10 2002 -73

                    Comment

                    • Petey
                      Newbiemmer
                      • Jul 2003
                      • 24
                      • Kuopio

                      #11
                      Paitsi että jos prosentit menevät yli 50% niin auto katsotaan "omavalmisteiseksi" jolloin autovero ei ole lähelläkään 100e. Auton mallivuosi olisi 2005, jolloin sen täytyisi läpäistä kaikki uudelle autolle tehdyt vaatimukset. käytännössä sitä ei enää ikinä kilpiin saisi.

                      Näitä on nähty jonkun verran 90-luvun veronkierto autoja, jotka on ollu pakko laittaa lihoiks.

                      Comment

                      Working...
                      X