Announcement

Collapse
No announcement yet.

Amppeereista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ari Lipsanen
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 268
    • Juva

    Amppeereista

    kun tuo auton vakio akku antaa 66ampperii virtaa ni ku laitoin sit sisustaan semmosen pienen kylmäkatodiputken nii yllättäen se sit kärähti siit suurest amppeeri kuormituksest vaik se onki tarkoitettu 12v:lle ja siin on vastus välis...no
    sitä vaa et pitäskö siihe välii laittaa joku boksi joka tiputtas amppeerien annon 15:sta? millanen se ois ja myyäänkö mis?
    BMW 325i e36, vm-94 taxi
  • bulk
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 324
    • Sink Hell

    #2
    Originally posted by Ari Lipsanen
    kun tuo auton vakio akku antaa 66ampperii virtaa ni ku laitoin sit sisustaan semmosen pienen kylmäkatodiputken nii yllättäen se sit kärähti siit suurest amppeeri kuormituksest vaik se onki tarkoitettu 12v:lle ja siin on vastus välis...no
    sitä vaa et pitäskö siihe välii laittaa joku boksi joka tiputtas amppeerien annon 15:sta? millanen se ois ja myyäänkö mis?
    Miten ois pieni sähköopin kertaus ennen kuin poltat koko auton.

    Se ampeerimäärä tulee suoraan kaavalla I=U/R, eli jos sulla on U=12V ja katodin kuormaresistanssi R, niin aivan sen KUORMAN perusteella sitä virtaa kulkee. Eli jos katodi on kärähtänyt, vaikka se on tarkoitettu 12 voltille, olet kytkenyt sen väärin. Ja jos siinä on etuvastus, se on tarkoitus kytkeä sarjaan sen putken kanssa.
    [130i E81 M-Sport Limited Edition 2007]

    Comment

    • Bullitt
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 2786
      • Turku

      #3
      Se 66 on Ah, eli amppeeritunti. Ah tarkoittaa akun kapasiteettia, eli sitä kuinka kauan akku kestää tietynsuuruista rasitusta.

      Sun akkus saattaa kyetä antamaan jopa 400 amppeeria sitä virtaa hetkellisesti, mutta ei se sitä tarkoita, että se puskee sen väkisin joka kerta, kun siihen jotain kytket.


      Comment

      • Ari Lipsanen
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2005
        • 268
        • Juva

        #4
        ookkei... ...selvä kiitän
        BMW 325i e36, vm-94 taxi

        Comment

        • Jubu
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2002
          • 937
          • Kuusankoski

          #5
          Originally posted by Bullitt
          Se 66 on Ah, eli amppeeritunti. Ah tarkoittaa akun kapasiteettia, eli sitä kuinka kauan akku kestää tietynsuuruista rasitusta.
          niin , eli esim 1 amppeerin kuormalla, kapasiteetti riittää 66 tunniksi ...

          Comment

          • bulk
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 324
            • Sink Hell

            #6
            Originally posted by Bullitt
            Sun akkus saattaa kyetä antamaan jopa 400 amppeeria sitä virtaa hetkellisesti, mutta ei se sitä tarkoita, että se puskee sen väkisin joka kerta, kun siihen jotain kytket.
            Joo tää on hyvä pitää mielessä siinä vaiheessa kun ruuvailee niitä akun napoja. Joku esim Optima antaa starttivirtaa > 1000ampeeria ja siihen kun iskee akun plussan ja miinuksen väliin lenkkiavaimen, niin lämpöiseksi se muuttuu aika nopeasti.
            [130i E81 M-Sport Limited Edition 2007]

            Comment

            • kooma
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2004
              • 1022
              • Pikis

              #7
              Originally posted by bulk
              Joo tää on hyvä pitää mielessä siinä vaiheessa kun ruuvailee niitä akun napoja. Joku esim Optima antaa starttivirtaa > 1000ampeeria ja siihen kun iskee akun plussan ja miinuksen väliin lenkkiavaimen, niin lämpöiseksi se muuttuu aika nopeasti.
              ...tai sen pyöränpultti avaimen joka on kuuspyttysen E36:n akun "kannessa"
              Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

              Comment

              • Ari Lipsanen
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2005
                • 268
                • Juva

                #8
                paistinpannun ja eiku kokkaamaa
                BMW 325i e36, vm-94 taxi

                Comment

                • full
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 1211
                  • Tampere

                  #9
                  Todellisuudessahan laitteet eivät tiettävästi ota enempää virtaa kuin ne tarvitsevat eikä sitä kukaan niille niin paljoa pysty antamaan jotta ne hajoaisivat ellei joku ole todella pahasti vialla.
                  BMW M535iA -86
                  Volvo V90 -18

                  Comment

                  • Ari Lipsanen
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 268
                    • Juva

                    #10
                    Originally posted by full
                    Todellisuudessahan laitteet eivät tiettävästi ota enempää virtaa kuin ne tarvitsevat eikä sitä kukaan niille niin paljoa pysty antamaan jotta ne hajoaisivat ellei joku ole todella pahasti vialla.

                    tarkoitat kai jos on vastus välis?
                    BMW 325i e36, vm-94 taxi

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10097
                      • KVLA

                      #11
                      Originally posted by Ari Lipsanen
                      kun tuo auton vakio akku antaa 66ampperii virtaa ni ku laitoin sit sisustaan semmosen pienen kylmäkatodiputken nii yllättäen se sit kärähti siit suurest amppeeri kuormituksest vaik se onki tarkoitettu 12v:lle ja siin on vastus välis...no
                      sitä vaa et pitäskö siihe välii laittaa joku boksi joka tiputtas amppeerien annon 15:sta? millanen se ois ja myyäänkö mis?
                      Jos se putki on 12V:n laite,niin ei se kärähdä vaikka se olisi kytketty 200Ah:n akun perään.Jos se on ehjä ja kytketty OIKEIN,niin varmasti toimii.Eikä kärähdä mitkään muutkaan ehjät oikein kytketyt 12V:n "lisävempaimet".

                      Comment

                      • tumppu86
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2003
                        • 900
                        • E-pohjanmaa

                        #12
                        Oliko se sellanen kylmäkatodi putki mihin kuuluu laittaa invertteri?

                        Comment

                        • pete81
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 2056
                          • .........

                          #13
                          Originally posted by Ari Lipsanen
                          tarkoitat kai jos on vastus välis?
                          vastus laitetaan eteen jännitteen, ei virran takia. ja ainoa millä noita laitteita suojaat on sulake, joka suojaa laitetta liian suurilta virroilta esim. oikosulussa.

                          Comment

                          • wj
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 3253
                            • Järvenpää

                            #14
                            Originally posted by full
                            Todellisuudessahan laitteet eivät tiettävästi ota enempää virtaa kuin ne tarvitsevat eikä sitä kukaan niille niin paljoa pysty antamaan jotta ne hajoaisivat ellei joku ole todella pahasti vialla.
                            Esim ledit tarvitsevat etuvastuksen minkä tarkotus rajottaa virtaa.

                            Katodeista ei ole juurikaan jäänyt tunneillä päähän. Käsittääkseni se tarvitsee korkeajännite hakkurimuuntajan jota pitää suojata autossa, koska jännite vaihtelee. Vaikka 3kpl diodeilla sarjassa tai regulaattorilla joka pitää vakiona hakkurin tarvitseman jännitteen.

                            Menikö ihan metsään
                            - 2006 Mustang cabriolet
                            - Sleekcraft Enforcer 28'

                            Comment

                            • torx
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2004
                              • 383
                              • Tuusula

                              #15
                              Mulla on tollanen kylmäkatodi putki autossa. Eikä mitään jännite regulaattoria sen hakkurin edessä ja hyvin toiminut vuoden. Tais jotain 600v muuttaa se hakkuri sille putkelle..
                              G30 530e m-sport -19.
                              https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=407671
                              -
                              Välillä tuntuu, että kaikki muu paitsi mulkku menee päin vittua.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎