Announcement

Collapse
No announcement yet.

525 tds humppaa kone lämpöisenä!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mihu
    Bimmer Rookie
    • May 2005
    • 46
    • Hyvinkää

    525 tds humppaa kone lämpöisenä!

    Käytetty jo pari kertaa pajalla. Ei löytynyt ratkaisua ongelmaan, puhuttu yleisesti Bemujen tyhjäkäyntiongelmista ja dieselien "FAQ"-jutuista mm. jakajapumpun tiivistämisestä (kallis homma ja ei ole kuitenkaan auttanut asiaan juurikaan). Ylivuotoletkuja vaihdeltu, takaiskuventtiilit asennettu (käynnistyi huonosti), suotimia uusittu ym. sun muuta "valohoitoa" tehty. Humppaa ihmeellisesti, jaksottain. V..mainen vika, kun ei voi laittaa edes poppikoneitten syyksi...

    Pajalla kaveri sanoi, että diesel-expertti (olikos nyt Boschin kaveri) oli todennut, että kannattaa vaihtaa ruiskutusputket (kuluu ajan myötä). ONKO KUKAAN TEHNYT TÄTÄ?!? Millaisia vaikutuksia/komplikaatioita ollut seurauksena?

    Nimim. Tietämätön
  • Hene
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2002
    • 399
    • Joensuu

    #2
    Siinä voi olla myös pumpun joku säätö yms ongelma, itsellä humppaa tyhjäkäynti todella harvoin, mutta useammin kun tyhjäkäynnillä "rasittaa" moottoria.

    Mulla vielä kaikenlisäks pumppu kolisee tyhjäkäynnillä.

    Kun on kerta toiminut niin olen vaan ajanut, jos pysähtyy niin silloin puututaan asiaan
    X5 E53 3.0d

    Comment

    • -H-
      Newbiemmer
      • Jun 2005
      • 16
      • Oulu

      #3
      Jollakin oli ollut ongelmia kanssa tuon tyhjäkäynnin epätasaisuuden kanssa ja vika oli ollut jossain vauhtipyörän anturissa. Katopa tuolta threadista nimi. saastuttajan kommentti: http://www.bmwtuningclub.net/forum/s...ad.php?t=38299

      Comment

      • jani1632
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 2243
        • Etelä-pohjanmaa

        #4
        Originally posted by Hene
        Siinä voi olla myös pumpun joku säätö yms ongelma, itsellä humppaa tyhjäkäynti todella harvoin, mutta useammin kun tyhjäkäynnillä "rasittaa" moottoria.

        Mulla vielä kaikenlisäks pumppu kolisee tyhjäkäynnillä.

        Kun on kerta toiminut niin olen vaan ajanut, jos pysähtyy niin silloin puututaan asiaan
        Taitanee kolina johtua kuluneesta(lue lopussa olevasta) kaksoismassa vauhtipyörästä...
        vahvasti epäilen että pumppu ei ko.ääntä pidä...
        Tallin täytteet:
        E70 3.0d -09
        E34 540ia -94
        E39 520d -00
        E39 528i M-sport -00
        E60 520i -04
        E30 -86
        E61 520da -09

        Comment

        • DiisseliKiisseli
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 550
          • Uusimaa

          #5
          Tästä on puhuttu ennenkin täällä. Onko samat oireet:



          Saattaa olla pumpun potikka, ehkä putsaus auttaa. Itselläkin vika edelleen päällä, ei se siitä ole pahemmin muuttunut mihinkään suuntaan.

          Olen enemmänkin miettinyt tätä hommaa ja mielessä on käynyt tuo laturi, eli voisko olla sen jännitteensäädin jotenkin loppu tai hiilet huonot. Eli laturilta ei tulisikaan tasaista jännitettä, joka sitten vaikuttaisi tohon potikkaan niin että nousee ja laskee humppaavan jännitteen mukana ja moottorin tyhjäkäynti siinä samalla.

          En ole jaksanut vaihtaa laturin jännitteensäädinpakettia ja hiiliä tai koko laturia, vaihda sinä ja kerro auttaako :-)

          Toinen vaihtoehto olisi laittaa joku jännitteen tasaaja suoraan siihen pumpulle ja kattoa onko sillä vaikutusta. Kun tuon sähkön kanssa sillä tuntuu olevan kovasti tekemistä, ainakin tässä mun tapuksessa.
          Last edited by DiisseliKiisseli; 09-08-2005, 14:01.

          Comment

          • mihu
            Bimmer Rookie
            • May 2005
            • 46
            • Hyvinkää

            #6
            Originally posted by DiisseliKiisseli
            Tästä on puhuttu ennenkin täällä. Onko samat oireet:



            Saattaa olla pumpun potikka, ehkä putsaus auttaa. Itselläkin vika edelleen päällä, ei se siitä ole pahemmin muuttunut mihinkään suuntaan.

            Olen enemmänkin miettinyt tätä hommaa ja mielessä on käynyt tuo laturi, eli voisko olla sen jännitteensäädin jotenkin loppu tai hiilet huonot. Eli laturilta ei tulisikaan tasaista jännitettä, joka sitten vaikuttaisi tohon potikkaan niin että nousee ja laskee humppaavan jännitteen mukana ja moottorin tyhjäkäynti siinä samalla.

            En ole jaksanut vaihtaa laturin jännitteensäädinpakettia ja hiiliä tai koko laturia, vaihda sinä ja kerro auttaako :-)

            Toinen vaihtoehto olisi laittaa joku jännitteen tasaaja suoraan siihen pumpulle ja kattoa onko sillä vaikutusta. Kun tuon sähkön kanssa sillä tuntuu olevan kovasti tekemistä, ainakin tässä mun tapuksessa.

            Niin, mitä enemmän asiaa on pähkinyt itse ja osaavien tuttujen kanssa, niin sitä enemmän rupee kyllä haiskahtaan "sähköiseltä" ongelmalta. Itellä ei kyllä voi sanoa, että sähkökuormitus liialti vaikuttaisi tyhjäkäyntikierroksiin, ainakaan vaikuttaisi siltä (ilmastoinnit sun muut päällä)...

            Sitten tuli mieleen, että kuinkas tuo automaattiloota vaikuttaa asiaan / hankaloittaa vian etsintää? Voisi varmaan olla myös lootasta(kin) kiinni, kun humppaamisen D:llä ilmetessä vaihtaminen N:lle esim. liikennevaloissa poistaa vian "kokonaan" (siis tilapäisesti - auto ei oikeastaan humppaa, jos ei "veto" päällä).

            Comment

            • Happo
              BTCF Member
              • Sep 2004
              • 922
              • Kauhajoki

              #7
              Originally posted by mihu
              Sitten tuli mieleen, että kuinkas tuo automaattiloota vaikuttaa asiaan / hankaloittaa vian etsintää? Voisi varmaan olla myös lootasta(kin) kiinni, kun humppaamisen D:llä ilmetessä vaihtaminen N:lle esim. liikennevaloissa poistaa vian "kokonaan" (siis tilapäisesti - auto ei oikeastaan humppaa, jos ei "veto" päällä).
              Se pumpun potikka siellä oireilee. Se oireilee tyhjäkäynnillä eniten ja se humppaaminen pahenee, mitä enemmän moottoria kuormittavia laitteita on käytössä (ilmastointi, D päällä valoissa yms.).
              Konehuoneen lämpötila vaikuttaa siihen. Esim maantienopeuksien jälkeen käy tyhjäkäyntiä tasaisesti, mutta hieman kaupunkiajoa/ paikallaan käyttämistä, niin johan humpsahtelee.

              Onko tohon pumpun potikkahommaan kukaan keksinyt semmosta alle 500€:n ratkaisua? Siis huollossa teetettävää huoltoa, ettei itse tarvisi lähteä availemaan pumppua (luulisin, että tästä tänne mennään, no mikässiihen nyt tuli-tuntumalla)?
              Ford S-Max 2.0
              Kilpuri VW Golf III VR6
              ex:

              F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20

              Comment

              • mihu
                Bimmer Rookie
                • May 2005
                • 46
                • Hyvinkää

                #8
                Originally posted by Happo
                Esim maantienopeuksien jälkeen käy tyhjäkäyntiä tasaisesti, mutta hieman kaupunkiajoa/ paikallaan käyttämistä, niin johan humpsahtelee.

                Onko tohon pumpun potikkahommaan kukaan keksinyt semmosta alle 500€:n ratkaisua? Siis huollossa teetettävää huoltoa, ettei itse tarvisi lähteä availemaan pumppua (luulisin, että tästä tänne mennään, no mikässiihen nyt tuli-tuntumalla)?
                Juu, just noin tuon käynnin (siis ajossa ei mitään oireita, mutta kun taajamassa rumpsuttelee niin ..kele...) kanssa. Eikä toi pumpun tiivistys oikeen tuu ainakaan meikäläisen budjeteilla puheiksi, kun kerran asiantuntijakaverin (joka on tosiaan muutamia tiivistyksiä tehnyt á 600-700 eekkeriä) mukaan ei oo juuri apuja ollu.

                Comment

                • LASSI-S
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 4918
                  • hattula/hämeenlinna.

                  #9
                  paska mikä paska, koko pumppu. ostakaa multa ehjä pelkkä remppa voi tulla huomattavasti kalliimmaksi
                  E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

                  Comment

                  • Hene
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2002
                    • 399
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by jani1632
                    Taitanee kolina johtua kuluneesta(lue lopussa olevasta) kaksoismassa vauhtipyörästä...
                    vahvasti epäilen että pumppu ei ko.ääntä pidä...
                    Kolina kuuluu moottorin etuosasta, pumppu tai joku apulaite pitää mekkalaa.
                    X5 E53 3.0d

                    Comment

                    • biimer
                      Newbiemmer
                      • Jan 2005
                      • 2

                      #11
                      humppausongelma

                      Todennäköinen syy ongelmaasi on syöttöpumpun kannen alla oleva liukupinta, josta johdetaan jännite määränsäätimelle. Liukupinta likaantuu ja kuluu, jolloin syntyy humppaamista/rykimistä syötölle (erityisesti silloin kun kuormitus vaihtelee). Huolloksi voi kokeilla puhdistusta, tai sitten määränsäätimen vaihtoa. Onkohan kukaan kysynyt paljonko kso. laite maksaa, ja mistäköhän niitä saa ostaa? Vaihto on periaatteessa yksinkertainen toimenpide, laite on 4:llä ruuvilla kiinni.

                      t. Biimer

                      Comment

                      • Happo
                        BTCF Member
                        • Sep 2004
                        • 922
                        • Kauhajoki

                        #12
                        Niihän sitä voi kokeilla. Mutta tohtiiko sen kannen ottaa irti->saako toimivana takaisin oikealle kohdalle ilman testereitä sun muita?
                        Sen kannen kohdistaminenhan on millinkymppi-peliä.
                        Last edited by Happo; 09-08-2005, 23:36.
                        Ford S-Max 2.0
                        Kilpuri VW Golf III VR6
                        ex:

                        F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20

                        Comment

                        • DiisseliKiisseli
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2004
                          • 550
                          • Uusimaa

                          #13
                          Täyssynteettistä 2-tahtiöljyä parin prosentin verran diisselin joukkoon niin pysyy pumppu kunnossa, sanoi eräs diisselimies.

                          Comment

                          • Tapsa.k
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2003
                            • 2676
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by DiisseliKiisseli
                            Täyssynteettistä 2-tahtiöljyä parin prosentin verran diisselin joukkoon niin pysyy pumppu kunnossa, sanoi eräs diisselimies.
                            Talvilaatu on sen verta kuivaa että sillon voi käyttää tollasia seoksia, kesälaadulla vähempiki piisaa
                            -Official member of BTCF-Sauna Team-

                            Comment

                            • jani1632
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 2243
                              • Etelä-pohjanmaa

                              #15
                              Originally posted by DiisseliKiisseli
                              Täyssynteettistä 2-tahtiöljyä parin prosentin verran diisselin joukkoon niin pysyy pumppu kunnossa, sanoi eräs diisselimies.
                              Tätä konstia olen itsekin käyttänyt niin kauan kun diesel bemarilla ajanut,eikä mitään ongelmia ole ollut sähköpumpun kanssa..
                              Tiedän yhden e34 tds jonka lievät käyntiongelmat paranivat muutaman tankillisen jälkeen käyttäen 2t öljyä..
                              joten ihan puppuakaan tuo ei ole...
                              Tallin täytteet:
                              E70 3.0d -09
                              E34 540ia -94
                              E39 520d -00
                              E39 528i M-sport -00
                              E60 520i -04
                              E30 -86
                              E61 520da -09

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎