Announcement

Collapse
No announcement yet.

pulttijaon muutos aluvanteeseen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 7606
    • Vantaa

    #16
    Eipä taida riittää vanteessa materiaali 4-100 jaolle. Toi vanteen keskireikä pitäisi hitsata melkein täyteen tavaraa että ainevahvuus olisi riittävä. Tossa on ilmeisesti 72.6mm keskireikä ja siihen pitäisi saada 57.1mm.
    Jos ei keskireikää hitsaa umpeen (ja sorvaa uutta) niin pultinreikien ja keskireiän välinen materiaalivahvuus on noin 7mm luokkaa joka ei kestä vaan murtuu kun joutuu rasitukselle.

    Lisäksi sen hitsatun alumiinin tulisi olla yhtä vahvaa/heikkoa kuin vanteessa oleva alumiini ettei se murru sen takia...
    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
    Tiedustelut priva tai 0452210069

    Current
    E61 530d
    E39 530d
    E39 520iA
    E46 330xd
    E28 528i

    Comment

    • Bullitt
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 2786
      • Turku

      #17
      Mitäs jouduit noista vanteista maksamaan? Onko 8-tuumaiset ympäriinsä, vai 8 eteen / 9 taakse?

      Ostin just yhdet vanteet, mutta pistä vaikka privaan hintaa, jos et rupee noita raiskaamaan ja joutaa myyntiin.


      Comment

      • Esko
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 11680
        • Kouvola

        #18
        Emmä nyt tätä projektia vielä ala hautaamaan...täytyy ens viikolla soitella muutamaan paikkaan tosta jaon muutoksesta

        kyllä siitä sitte informoidaan jos noi myyntiin menee

        Comment

        • Maza
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 4319
          • Kannus/Kokkola

          #19
          Originally posted by Robi
          Eipä taida riittää vanteessa materiaali 4-100 jaolle. Toi vanteen keskireikä pitäisi hitsata melkein täyteen tavaraa että ainevahvuus olisi riittävä. Tossa on ilmeisesti 72.6mm keskireikä ja siihen pitäisi saada 57.1mm.
          Jos ei keskireikää hitsaa umpeen (ja sorvaa uutta) niin pultinreikien ja keskireiän välinen materiaalivahvuus on noin 7mm luokkaa joka ei kestä vaan murtuu kun joutuu rasitukselle.

          Lisäksi sen hitsatun alumiinin tulisi olla yhtä vahvaa/heikkoa kuin vanteessa oleva alumiini ettei se murru sen takia...
          Helposti menee 4x100 jako tohon. Mulla on omissa bbs:ssä 72,6mm keskireikä ja muutettuna 4x100 jaolle. Kunnolliset keskitysholkit vaan niin ei tarvi pulttien kantaa koko rasitusta. Tosin nämä vanteethan on taotut eikä mitkään uudenvuodentina-alessiot.

          Nämä vanteet on ollut tosiaan ihan normaalissa käytössä (mm. rata-ajoa). Ei siis mitkään näyttelyvanteet.

          Comment

          • Esko
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 11680
            • Kouvola

            #20
            Dodii!

            tuli sitte jynssättyä paskat pois noista vanteista ja pitäs vielä vetää vaha pintaan



            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #21
              Älä herran tähden mene pilaamaan noinkin asiallisia vanteita....
              Eli, ei tule homma onnistumaan millään järjellisellä hinnalla niin että lopputulos kestäisi missään suhteessa päivänvaloa. Vaihda mielummin uusi jako napoihin jos ihan pakko on juuri nämä valssit saada alle. Muistutan että jos=kun hitsattu vanne jossain vaiheessa sitten pettää(pettää 100% varmuudella väsymismurtuessaan ennen luonnollisen elinkaaren loppua) ja henkilövahinkoja syntyy...artisti maksaa loppuikänsä sitten niitä vanteita. Toivotaan kuitenkin että et syöksy minun tai kenenkään perheenjäseneni eteen kolmipyöräisenä....

              Comment

              • Bmw Dreamer
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 2762
                • Kouvola

                #22
                Juu ei noin hienoja vanteita kannata mennä pilaamaan!!!

                Mut edelleenkin, kyseleppä jvakeva:lta, et pystyykö JFD:llä sorvaamaan sellasia paloja tonne... Koska JFD:llä on aika kivasti niitä työstökoneita....
                BMW 520d Touring '06 314tkm
                BMW 530D Touring '99 552tkm
                BMW 320da Touring '02 427tkm
                Volvo V70 D5 '02
                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                Case IH 5140 Maxxum

                Comment

                • Esko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 11680
                  • Kouvola

                  #23
                  olis tossa tietty tollanenkin vaihtoehto...pitää kattoa mihin saakka tossa hinta kohoaa

                  Comment

                  • Belfast81
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2005
                    • 204
                    • SOUMI

                    #24
                    Ööh...

                    Kokkolassa sellanen firma kuin... Olikohan se alutech. Tekee tollasia... ainakin meijän firmalta lähti borbetin mersun vanteet joita on tyyliin 8 sarjaa suomessa sinne hitsattavaks... Rahan Haaskausta sanon mä. mutta jos noi todella haluaa alle niin ei se mahdotonta ole.
                    Vw Passat "power diesel" 1.9tdi

                    Comment

                    • arne525
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2004
                      • 97
                      • 02600

                      #25
                      Järjetön projekti

                      Mitään noin uskomatonta ajatusta en ole vähään aikaan kuullu. Ei minkäänlaisia edellytyksiä onnistua hitsaushommissa. Kokeile keksiä jotain muuta!!!

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #26
                        Se on juuri näin...
                        Jos=kun vanteiden hitsaaja ei voi tietää vanteissa tismalleen käytettyä seosta, syntyy käytetyn täyteaineen ja perusaineen rajapinnoille erittäin murtumaherkkiä alueita. Eli keskiön väsymislujuus laskee huomattavasti jolloin pettäminen tapahtuu vasta muutaman vuoden kuluttua. Lisäksi pitäisi röntgenillä saada varmistettua täysin huokoiseton/virheetön lopputulos.
                        Vaikka itse täyttö saataisiinkin tehtyä välttävästi, vääntyy vanteen keskiö hitsauksesta enemmän tai vähemmän vaatien uuden tasohionnan.
                        Eli ei todellakaan kannata taloudellisestikkaan ko.projekti, varsinkin kun niiden jälleenmyyntiarvo on ko.toimenpiteen jälkeen romualumiinin hinta...

                        Comment

                        • Rossifumi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1030
                          • Hamina

                          #27
                          Juu varmaan edullisemmaksi tulis hankkia jostain sopivat navat autoon.

                          Eikös E36:n kamppeet pitäny sopia jotenkin E30:eenkin?
                          Ja eikös E36:ssa ollut just jo toi 5x120 jako?

                          Korjatkaa jos muistelen väärin.

                          Edit: typoja pois.
                          Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

                          On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

                          Comment

                          • Venture
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2005
                            • 278
                            • Kempele

                            #28
                            Itseä sama projekti (ja vielä juuri samat vanteet mielessä ) oli harkinnassa.. Soittelin paikkoihin ja sorvaus ja reikien poraukseen ryhtyi useampi firma(valitettavasti Oulun alueella).. Kehuivat tarkkuuntansa(varmasti suorassa eikä värise ajossa). Hitsaajat olivat sitten harvassa. Ei tullut mieleen yhtään. Johonkin kansikorjaus firmaan oisin soittanut. Mutta setä, jolle vanteet olisin vienyt olis ollu jo harkinnan takana.. Luultavasti asiasta olisi neuvoteltu ja suunniteltu useammankin kerran saunassa hänen kanssaan pätevyyden varmistamiseksi.

                            Kysymyksiä hitsauksesta oli muun muassa:
                            -Hitsauksessa voi syntyä jännitteitä rankenteeseen(jännitteet voi poistaa uunissa?)
                            -Väärin jäähtyessä rakenne voi vääntyä?
                            -Metalli murtuu siintä, missä metallin jäykkyys vaihtuu?(hisauksen metallin ja vanteen metallin raja)?
                            -Vanteen metallin tunnistus hitsausta varten? Osaako hitsaaja varmasti hommansa tämän BBS ("special?) alumiininseoksen kanssa?

                            (Kysymykset syntyivät "mutu" tuntumalla ja perustuen osittain Esson Baari huhuihin ja opiskelin päättelykykyyn)
                            Mutta onhan yhdet(Juu, näitä foorumin vanteita meinaan) tällaiset vanteet jo onnistuneesti tehty.

                            Comment

                            • Minel87
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2005
                              • 24

                              #29
                              Originally posted by Esko
                              Nyt tuli saksasta uudet 17" BBS:n alut mutta pulttijako on 5x120 ja se pitäisi saada muutettua 4x100 jaolle!

                              onko kellään tietoa kymenlaakson alueella kuka hitsaisi noi vanhat reiät umpeen ja poraisi uuden jaon tilalle?

                              mihinkään hirveän kauas ei viittisi alkaa noita viemään ku tulee sitte toimituskuluja mukavasti ku ei noi vanteet muutenkaan mistään halvimmasta päästä olleet!

                              takaportiksi on jätetty sitte, että myydään noi sitte jollekkin kenen autoon ne sopii

                              aivan täysin tee-se-itse-miehen autotalli homma ruveta hitsaan jotain vanhoja reikiä umpeen!! kempillä kö meinaatte hitsata? samalla millä toiset rakentaa lukkoperiä

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5856
                                • Joccis City

                                #30
                                navat

                                osta taakse e30 m3 navat ja jos budjetti on pieni, muuta 325i:n jarrulevyyn 5x120 jako siten takapää on ratkaistu turvallisesti ja edullisesti. Eikä tartte ostaa m3 jarrukamoja taakse

                                eteen jostain e30 m3 tolpat ja navat ostat e28 mallista jos ei tule tolppien mukana.. jarrusatulaksi löytyy eteen varmaan helposti satulat e28/e32:sta ja m3 levyt nyt ei paljoa maksa...

                                ei ole mahdottoman kallis ja tulee ainakin sellainen kunnollinen ratkaisu.
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎