Announcement

Collapse
No announcement yet.

530D -01 -> -03

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Guest's Avatar

    530D -01 -> -03

    Em. farkku olisi tarkoitus hommata.
    Faceliftattu malli siis, sillä 142 Kw:n koneella.

    Joko manu tai auto-askilla.

    Kokemusta ja kommentteja ko. autosta, koneesta ja automaatista?

    Tyyppivikoja?

    Saako kilometrit BMW:n huollosta valmistusnumeron perusteella?
    ainakin Volvolta saa...
    Huoltoväli? Kone taitaa olla ketjulla?

    Muuta huomioitavaa?

    Millaisia keskikulutuslukemia olette ko. autolla saaneet? (kerro onko
    tomaatti).
  • tuomkiti81
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2005
    • 1162
    • Seinäjoki

    #2
    Originally posted by Major
    Em. farkku olisi tarkoitus hommata.
    Faceliftattu malli siis, sillä 142 Kw:n koneella.

    Joko manu tai auto-askilla.

    Kokemusta ja kommentteja ko. autosta, koneesta ja automaatista?

    Tyyppivikoja?

    Saako kilometrit BMW:n huollosta valmistusnumeron perusteella?
    ainakin Volvolta saa...
    Huoltoväli? Kone taitaa olla ketjulla?

    Muuta huomioitavaa?

    Millaisia keskikulutuslukemia olette ko. autolla saaneet? (kerro onko
    tomaatti).
    mä hommasin 3viikkoa sitte 530d sedanin (vm-01) ja todella tyytyväinen oon ollu ainaki tähänasti.autoni on automaattilaatikolla mikä on mun mielestä tolle koneelle ihan ehdoton..joskus oon manuaalillaki ajanu ja eipä siinä mitää vikaa ollu mut 530d:s on toi vääntö niin uskomaton että automaatti sopii siihen ku muna suuhun

    itse tarkistin kilometrit avaimesta paikallisessa bmw-huollossa.

    huoltovälistä en tarkasti edes tiedä..jokatoinen huolto on öljyhuolto ja jokatoinen on isohuolto(muistaakseni) oliskohan 20tkm välein(korjatkaa jos oon vääräs) mut ittehän ny moottoriöljyt vaihtaa 10tkm välein helposti.

    mun tietääkseni kaikki bmw:t on ja on ollu ketjulla lukuunottamatta joitain bensakoneita 90-luvun alus.

    eilen kävin tos nokialla(yht 370km) ja keskikulutus oli 6.9L/100km ja kohtuu reipasta tuli ajettua kokomatkan.

    muut kertokoon tyyppivioista yms enemmän..
    Mercedes Benz Cls 350cdi W218
    Opel Insignia 2.0 Cdti
    Scania R560 8x4

    Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
    Ex. E60 530dA -05
    Ex. E39 530dA -01
    Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
    Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
    Ex. Opel Vectra 1.6i -99

    Comment

    • RoopeA
      Newbiemmer
      • Aug 2005
      • 7

      #3
      530DA sedan

      Itse hommasin 530DA sedan vm-03 tämän viikon maanantaina, ja olen autosta tosi innoissani. Mielestäni löysin hienon yksilön (ajettu alle 50tkm) - edes naapuriautojen ovenpainaumia ei näy.

      Xenon-valot oli toivomuslistalla, mutta tästä autosta ne puuttuu. Parhaillaan on päällä kova miettiminen, ostaisinko Hellan Xenon-valosetin autoon, kun valoteho paranee sillä kuitenkin niin huomattavasti.

      Viikon kaupunkiajon jälkeen olen oikeastaan ollut hieman yllättynyt korkeahkosta keskikulutuksesta (9,5l/100km), mutta toisaalta ilmoitettu kaupunkikulutus taitaa olla n. 11litraa. Maantieajossa kulutus näyttää putoavan tosi nopeasti alle seitsemän litran.

      Hieno auto. Mieli teki laittaa E60 koppainen, mutta kyllä tälläkin kelpaa kun ei ollut valuuttatilanne nyt ihan suosiollinen asialle.

      Ajettavuudesta sellainen kommentti, että muutama vuosi sitten (olisiko ollut 2001) sain kutsun BMW:ltä koeajamaan Majvikin kartanoon BMW dieseleitä. Paikalla oli koeajettavana Saab 9-5, Volvo S80, MB 200 (tai 230), Audi A6, BMW 530d, BMW 320D. Autojen erot paljastui yllättävän selvinä kun ajoi niitä vuorotellen peräperää. Autoista sai antaa arvostelut, ja jälkikäteen BMW lähetti koeajajille tulokset. BMW 530D oli ihan ylivoimainen voittaja, muistaakseni Saab toinen, Audi kolmas ja Volvo ja MB peränpitäjinä. Tämä oli myös oma tuomioni.

      Comment

      • Nelikko
        Bimmer Rookie
        • Feb 2005
        • 60

        #4
        3 l, turbodiesel -01-> 03

        Jos et välttämättä tarvitse isoa koria, niin suorita koeajo myös 330:llä, tietysti automaatilla. touring on kätevä. ja talvella ei nelivetoa voita mikään, eikä isoon koppaan sitä edes saa. Mulla menee jo neljättä vuotta ja suunpielet on edelleen korvissa. Aina ei kannata niin suurta ottaa, kun samalla rahalla saa.
        Se kulutus on ihan vauhdista kiinni, ihan huomaamattaan toteaa usein liikennevaloista lähdettäessä ajavansa kaukana edellä muista. Muitten tahtiin vaan, niin kulutuskin on paljon alle "muitten".

        Comment

        • skaffa
          Bimmer Rookie
          • Jan 2005
          • 92
          • Hesa

          #5
          Moro

          Muutamilla kavereilla on ollut "late model" e39 530d enkä ole pahaa kuullut. Muutamia pikkuihmeellisyyksiä: virtalukko paskaksi, sähköissä kummituksia... Mutta ei kai enään muutaman vuoden käytetyssä näitä pitäisi olla. Tulee sitten aikanaan kulumisviat.

          Newbie täällä kirjoittelijana, vaikka olenkin puolisen vuotta lueskellut.

          Skaffa
          e60, 530d, 311hp, 693Nm, Silber Grau

          Comment

          • Rahu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 6464
            • Tuusula

            #6
            Missä vaiheessa tarkalleen ottaen tuli tuo 218hp 530:iin?
            Originally posted by skaffa
            Moro

            Muutamilla kavereilla on ollut "late model" e39 530d enkä ole pahaa kuullut. Muutamia pikkuihmeellisyyksiä: virtalukko paskaksi, sähköissä kummituksia... Mutta ei kai enään muutaman vuoden käytetyssä näitä pitäisi olla. Tulee sitten aikanaan kulumisviat.

            Newbie täällä kirjoittelijana, vaikka olenkin puolisen vuotta lueskellut.

            Skaffa
            Aika hyvät tehot näyttäis olevan tuossa sun dieselissä, mites voimansiirto kestää nuo väännöt?
            BMW Service
            P.o4oo925441
            [email protected]
            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

            Comment

            • Moonshine
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 1018
              • Järvenpää

              #7
              Originally posted by Rahu
              Aika hyvät tehot näyttäis olevan tuossa sun dieselissä, mites voimansiirto kestää nuo väännöt?
              , mutta kun karkaa, niin sitten karkaa: Miten nuo tehot on revitty?
              "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

              Comment

              • janson
                Newbiemmer
                • Jul 2005
                • 24

                #8
                No kerratkaa vielä lyhyesti koko diesel historia. Milloin tuli 530d ja mitä merkittäviä muutoksia tuli tekniikkaan vuosien varrella?

                Comment

                • Keimo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 2032
                  • Kekkoslovakia

                  #9
                  Originally posted by skaffa
                  Moro

                  Muutamilla kavereilla on ollut "late model" e39 530d enkä ole pahaa kuullut. Muutamia pikkuihmeellisyyksiä: virtalukko paskaksi, sähköissä kummituksia... Mutta ei kai enään muutaman vuoden käytetyssä näitä pitäisi olla. Tulee sitten aikanaan kulumisviat.

                  Newbie täällä kirjoittelijana, vaikka olenkin puolisen vuotta lueskellut.

                  Skaffa
                  Hmm, hurjat lukemat ilmoitat tuossa sigussasi. Mitäs kaikkea olet tehnyt autoosi. Ei taida pelkällä lastulla lähteä ja löytyykö dynolappua? Melkein 100hp:n lisäys tuntuu aika roimalta.

                  Tuossa E60:ssä on ZF:n laatikko, kun 39 dieseleissä on GM:n Hydramatic. Noilla väännöillä luulisi olevan kovilla.

                  Comment

                  • skaffa
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2005
                    • 92
                    • Hesa

                    #10
                    Moro

                    Ei ollut lähtötehotkaan ihan 218hp! Bemari on tunnettu dieselien osalta siitä että tehot ovat "takuutehoja" eli vähintään ilmoitettu löytyy. Uudesta M5 koneestakin on jarruteltu jopa 530 vakiona (sorry ei diesel). e60 530d "normaali" tehot on n.225-230.

                    Alla osoite koko tarinaan kuvineen ja dyno lappuineen.



                    Dyno purettiin ja kalibroitiin koska virittäjä itsekään ei uskonut tehoja. Ensimmäinen versio antoi 318hp ja yli 700Nm, mutta virittäjä suositti ottamaan hieman alas. Rajoitin sen sijaan väännettiin ylös Kärry on uskomaton: alle kuusi sadalla, 1800kg painoa, mittari pohjiin! Jotain täytyy olla vialla tässä yhtälössä.

                    Vielä Artukaisissa ajettu paras 1/8-mile aika. Minulla on manuaali, eikä e60 saa lukkoa, paitti M5.

                    60ft 2.308 s
                    330ft 6.285 s
                    ET 9.510 s
                    Speed 123.75 kph

                    Kolmilitrainen tuli e39 koppaan 1998 koodilla 57D29M, 2925cc, 184hp@4000, 41Nm8@2000-3000

                    Kone uusiutui täysin mallivuodelle 2004 e60 koppaan (kaupoissa jo 2003) koodilla M57D29, 2993cc, 218hp@4000, 500Nm@2000. Uusi seiska sai koneen jo vuotta aiemmin.

                    Mallivuodelle 2006 e60 saa myös jo nyt seiskassa olevan kiristetyn version 231hp tehoilla.

                    Kuinka muuten saan kuvia postin sekaan??

                    Skaffa
                    e60, 530d, 311hp, 693Nm, Silber Grau

                    Comment

                    • roadrunner
                      BTCF Member
                      • Nov 2003
                      • 155
                      • Rovaniemi

                      #11
                      tuolla kaverin 530d.n dynolappu.... pelkällä lastulla...=)
                      E36 323i turbo coupe m-sport avusblue -97
                      E61 530xd m-sport edition titansilber -09

                      E91 320d -06
                      E46cab 330i m-sport titansilver -01
                      E39touring tds -97
                      E91 320d m-sport lemansblue -06
                      E39 m5 avusblue -99
                      E39 tds m5replica -97
                      E36 320i -92

                      Comment

                      • Luxi
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2005
                        • 82
                        • Tuusula

                        #12
                        Heittelin tonne sekaan..

                        Originally posted by Major
                        Em. farkku olisi tarkoitus hommata.
                        Faceliftattu malli siis, sillä 142 Kw:n koneella.

                        Joko manu tai auto-askilla.
                        -tyypitin molempia ennen hakupäätöstä, kyllä kannatti!

                        Kokemusta ja kommentteja ko. autosta, koneesta ja automaatista?
                        -huhtikuussa toin omani (530d A touring 10/-01 runsailla hebeneillä) Suhl:sta, ajattelin kyllä norkoilla laivassa rostokista suomeen, mutta matkalla rostokkiin mieli muuttui ja ajelin halki eteläisen ruotsin. Syy siihen on helppo keksiä : )) Edellinen menopeli oli myös erittäin hieno ajettava (saba Aero automaatilla ja maptunin lastulla), mutta... automaatti vaihtaa hienosti, yleensä. Adaptiivisuus tuo tökstöks -vaihtoja joskus, lähinnä moottorijarrutuksien yhteydessä. Matalaviritteinen M57D30 kone on mukava lypsettävä, mappaus tuottaa todellakin rahalle vastinetta : ) OBDII portti on oikotie moneen, onneen ja äh.. suomessa myös helppoon sakkolappuun.

                        Tyyppivikoja?
                        -Search

                        Saako kilometrit BMW:n huollosta valmistusnumeron perusteella?
                        ainakin Volvolta saa...
                        Huoltoväli? Kone taitaa olla ketjulla?
                        -OBC kertoo, ketjulla kyllä.

                        Muuta huomioitavaa?
                        -itse ostaisin edelleenkin loppuvuoden -01 mallin, jos facelift ja muut nyanssit kiinnostaa. Jotain vauvatautejakin on lääkitty vielä lisää poijes näissä 01--> malleissa.

                        Millaisia keskikulutuslukemia olette ko. autolla saaneet? (kerro onko
                        tomaatti).
                        -matkalla menee alle 7, nyt noin kahden kk:n OnBoardComputerin ilmoittama keskikulutus vaunua vedeltyäni poriin ja takas+kaupunkitaajamaa/matka-ajoa sekaisin 8.6 l/100 km.
                        ps. tekis mieli hehkuttaa paljon enemmänkin, mutta ku on kesäkelit vielä ; )
                        Last edited by Luxi; 14-08-2005, 23:53.
                        Almandin Brown | Mineral Silber A14 | Ostra - grey
                        G31 540 xd -17 | F25 X3 35d -14 | BMW K13R 2013 1300cc

                        Comment

                        • Keimo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 2032
                          • Kekkoslovakia

                          #13
                          Siis tuohan on aivan posketon tulos

                          Oletko käynyt mittaamassa pakopaineita, on meinaan varmasti korkeat noilla lukemilla.


                          Originally posted by skaffa
                          Moro

                          Ei ollut lähtötehotkaan ihan 218hp! Bemari on tunnettu dieselien osalta siitä että tehot ovat "takuutehoja" eli vähintään ilmoitettu löytyy. Uudesta M5 koneestakin on jarruteltu jopa 530 vakiona (sorry ei diesel). e60 530d "normaali" tehot on n.225-230.

                          Alla osoite koko tarinaan kuvineen ja dyno lappuineen.

                          http://forums.e60.net/index.php?show...86&hl=remapped

                          Dyno purettiin ja kalibroitiin koska virittäjä itsekään ei uskonut tehoja. Ensimmäinen versio antoi 318hp ja yli 700Nm, mutta virittäjä suositti ottamaan hieman alas. Rajoitin sen sijaan väännettiin ylös Kärry on uskomaton: alle kuusi sadalla, 1800kg painoa, mittari pohjiin! Jotain täytyy olla vialla tässä yhtälössä.

                          Vielä Artukaisissa ajettu paras 1/8-mile aika. Minulla on manuaali, eikä e60 saa lukkoa, paitti M5.

                          60ft 2.308 s
                          330ft 6.285 s
                          ET 9.510 s
                          Speed 123.75 kph

                          Kolmilitrainen tuli e39 koppaan 1998 koodilla 57D29M, 2925cc, 184hp@4000, 41Nm8@2000-3000

                          Kone uusiutui täysin mallivuodelle 2004 e60 koppaan (kaupoissa jo 2003) koodilla M57D29, 2993cc, 218hp@4000, 500Nm@2000. Uusi seiska sai koneen jo vuotta aiemmin.

                          Mallivuodelle 2006 e60 saa myös jo nyt seiskassa olevan kiristetyn version 231hp tehoilla.

                          Kuinka muuten saan kuvia postin sekaan??

                          Skaffa

                          Comment

                          • S.P.R
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 1009
                            • Oulu area

                            #14
                            Kulkoo!

                            Vielä Artukaisissa ajettu paras 1/8-mile aika. Minulla on manuaali, eikä e60 saa lukkoa, paitti M5.

                            60ft 2.308 s
                            330ft 6.285 s
                            ET 9.510 s
                            Speed 123.75 kph
                            Kylläpä on kulkua ihan kivasti! Oma veto 540iA:lla Bimmerpartyillä
                            ET 9,527 s
                            Speed 124.43 kph

                            Eli aika tasoissa mennään. Periaatteessa e60 vois olla vieläkin enemmän kulkua
                            kun on manuaali ja hiukan enemmän tehoa ja 1/2 enemmän vääntöä...

                            Comment

                            • skaffa
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2005
                              • 92
                              • Hesa

                              #15
                              Moro

                              Empä tieda noista pakopaineista. Mitään lämpö tms ongelmia ei kuitenkaan ole ollut. Toki jos ei uskota numeroarvoja vaan katsotaa vain tehon/väännön lisäystä ei tulos näytä enään niin radikaalilta (n.25% lisää). Paineet kirjallisuuden mukaan 2,3 bar. (535d 272hv, 560Nm 2,85bar)

                              Tuo kärry noilla välityksillä on mielettömän vaikea lähettää, puolikkaalla lähtö ratkaisee paljon. Ykkösellä tulee rajoitin vastaan kuinka nopeasti hyvänsä yrittää heittää isompaa. Kakkosella ei voi lähteä koska sutii koko 200m. Automaatilla olisi varmasti helpompaa ja voisi saada vielä parempia aikoja. Laskelmien mukaan täydellä matkalla pitäisi päästä mataliin 14s aikoihin ja jonnekin 160 km/h yläpuolelle.

                              Eihän laite ole tarkoitettu kiihdytyslaitteeksi. Paras tunne kiihdytettäessä on kun 80-90km/h painaa kaasun pohjaan! Ja mutkaan menee aivan uskomattoman hyvin eikä jarrujen häipymisestä tietoakaan.

                              Niin ja laite painaa 1670, josta 47% taka-akselilla. Rekisteriotteen mukaan...

                              Hulluin juttu on että kulutus putosi pysyvästi n.6,3 L/100km tasolta 6,1 L/100km tasolle moottoritievauhdeilla vakionopeussäädintä käytettäessä. Nyt on 25tkm kokemusta remap versiosta.

                              Paras ostos koskaan

                              Skaffa
                              Last edited by skaffa; 15-08-2005, 16:26.
                              e60, 530d, 311hp, 693Nm, Silber Grau

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎