Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hella huomiovalojen asennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antti_
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 364

    Hella huomiovalojen asennus

    Voisiko joku kertoa mitenkä nämä huomiovalot kytketään, kun ei vaan nyt tunnu oikein onnistuvan


    tuossa on asennusohje sivulla 3..

    johto 30 kai on jatkuva 12v ja johto 87 huomiovaloille menevä virta? mutta entäs muut johdot..?
  • Janzki
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 4947
    • Lohja

    #2
    Nää on aina mukavia..yrtitetään edes auttaa:

    30: on tosiaan akun plussa
    85: "heräte" eli oisko parkeille johto, tai miten nyt haluat että nuo toimii..
    87: haarotettuna menee huomareiden virtajohtona
    86: koppiin kytkimelle ja kytkimeltä maille, jos ihan oikeen tuon ymmärsin.Jotenkii hassusti laitettu. Diodikin siinä on välissä mutta ei valodiodi, joka voisi olla sen katkaisimen nappula..

    Tosin, itse en aikaan noihin hellan kytkentäkaavoihin ole luottanut kun todettiin kerran lisävaloja asentaessa että virheitä oli, ja paljon. Kantapään kautta sitten varaosaliikkeen kanssa opittii.
    Last edited by Janzki; 27-08-2005, 14:58.
    Sähköposti.
    IG: janzki_

    Comment

    • bmw e34
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2002
      • 633
      • raahe

      #3
      onko se rele siinä satsissa ihan tavis sulkeva rele ?.kun tuossa ohjessa lukevan perusteella se olisi aukeava/vaihtava jonka vuoksi en oikeen ymmärrä mitä virkaa noista on kun parkkivalot ajaa saman asian.jos se on NO (Neutral Open eli sulkeva) niin valot toimii kun ajovalot on päällä volvo-tyyliin,mutta jos se on NC (Neutral Closed eli aukeava) valot pelaa ainoastaan virrat päällä mutta valot pois päältä.
      jos noista olisi apua :

      85 releen ohjaus
      86 releen maa
      87 kuormalle menevä
      30 jatkuva virta akulta
      15 virtalukolta II-asento

      paljonko tommosesta ylellisyydestä piti köyhtyä ?.

      Comment

      • antti79
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 2499
        • Littoinen

        #4
        Tuollahan se on juuri niinkuin mainitsit sivulla 3 toi asennusohje! Ei sitä oikeen tuon tarkemmin vois kertoa. Kytke se noin kun se tuossa on näytetty, kytkennässä ei ollut mitään outoa tai virheitä.
        sigpic
        Originally Posted by jari kihlman
        "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

        Comment

        • Antti_
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2004
          • 364

          #5
          hmm, en nyt jaksa edes vielä miettiä tuota tarkemmin. tuon pitäisi toimia niin että jos ajovalot kytkee päälle niin nuo sammuu ja toisinpäin.. mutta minun mielestä se ei kyllä ihan niin toimi tuolla kytkennällä, ja tuossahan on 2 vaihtoehtoa , katkasimen kautta toimivaks tai sit automaattisesti..(ainakin niin tuolla sivulla 23 sanotaan)

          ja en mä muista mitä nuo makso, halusin vaan nuo niin voi ajaa enkelit päällä ilman että poliisit vittuilee
          Last edited by Antti_; 27-08-2005, 16:40.

          Comment

          • Antti_
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2004
            • 364

            #6
            Originally posted by Janzki
            Nää on aina mukavia..yrtitetään edes auttaa:

            30: on tosiaan akun plussa
            85: "heräte" eli oisko parkeille johto, tai miten nyt haluat että nuo toimii..
            87: haarotettuna menee huomareiden virtajohtona
            86: koppiin kytkimelle ja kytkimeltä maille, jos ihan oikeen tuon ymmärsin.Jotenkii hassusti laitettu. Diodikin siinä on välissä mutta ei valodiodi, joka voisi olla sen katkaisimen nappula..

            Tosin, itse en aikaan noihin hellan kytkentäkaavoihin ole luottanut kun todettiin kerran lisävaloja asentaessa että virheitä oli, ja paljon. Kantapään kautta sitten varaosaliikkeen kanssa opittii.

            Juuri noin minä aijon ne kytkeä, mutta ei ne silloin sammu kun ajovalot kytkee päälle. Ohjeessahan sanotaan että niiden pitäisi sammua..

            Comment

            • jani73
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 4328
              • Turku

              #7
              Originally posted by bmw e34
              onko se rele siinä satsissa ihan tavis sulkeva rele ?.kun tuossa ohjessa lukevan perusteella se olisi aukeava/vaihtava jonka vuoksi en oikeen ymmärrä mitä virkaa noista on kun parkkivalot ajaa saman asian.jos se on NO (Neutral Open eli sulkeva) niin valot toimii kun ajovalot on päällä volvo-tyyliin,mutta jos se on NC (Neutral Closed eli aukeava) valot pelaa ainoastaan virrat päällä mutta valot pois päältä.
              jos noista olisi apua :

              85 releen ohjaus
              Itse ymmärtäisin tuon kytkiksen ja suomenkielisen tekstin perusteella, että ohjaus, 85, ryöstetään ajovaloilta.
              Kun ajovalot on päällä, rele alkaa vetää ja katkaisee virran sumuvaloilta, eiku HUOMIOvaloilta.
              Last edited by jani73; 27-08-2005, 20:23.

              Comment

              • Janzki
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 4947
                • Lohja

                #8
                Originally posted by jani73
                Itse ymmärtäisin tuon kytkiksen ja suomenkielisen tekstin perusteella, että ohjaus, 85, ryöstetään ajovaloilta.
                Kun ajovalot on päällä, rele alkaa vetää ja katkaisee virran sumuvaloilta.
                [nus] Huomiovaloja ollaan kytkemässä [/nus]

                Kannattaa kattoo sitä relettä. Ja jos on epävarma hommasta niin vie jollekkii joka osaa laittaa, vedät vaikka johdot joten kuten valmiiks niin ei varmasti paljoa maksa. Ihan vaan ettei mitää kallista pala ite autosta tai jopa auto yöllä kytkentöjen jälkeen.
                Sähköposti.
                IG: janzki_

                Comment

                • Janzki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 4947
                  • Lohja

                  #9
                  Yleisesti näyttäs vähän sille ettei tuota ole nyt täysin loppuun mietitty tuota kytkentää.

                  Kaiken järjen mukaan tuo kytkentä toimii myös ilman virtoja, eli nappi päälle ja huomarit on päällä. Ja kun ajovalot lykkää päälle niin sammuu huomarit, kovin typerästi toteutettu.

                  Mielestäni joku edellä sanoi että virtalukkoon se yksi johto..Mutta eikös siinä tule oikaria sillon? Kahdella plussalla vääntää relettä..

                  Ite melkee toteuttaisin tuon kaksi toimisella releellä tai kahdella releellä, jos haluaisin niin että huomarit menee päälle kun lyöt virrat päälle. Mutta jos haluaa aina nappia vääntää niin sillonhan toimii tuolla kytkennällä.

                  Voi olla että en ole nyt täysin tuota kuvaa ymmärtäny, vääntäkää vaikka rautalangasta mutta siis näin itse tuon miettisin nopeesti katottuna.
                  Sähköposti.
                  IG: janzki_

                  Comment

                  • Antti_
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2004
                    • 364

                    #10
                    kyllä on tullu ennenkin kytkettyä sähkövehkeitä, en pelkää et auto palais, mutta kun minun mielestä tuolla releellä on mahdotonta saada tuo kytkentä pelaamaan niinkuin sen pitäisi pelata!

                    ja rele siis toimii niin että kun 85 ja 86 läpi kulkee virta niin 30 ja 87 yhistyy...
                    Last edited by Antti_; 27-08-2005, 20:34.

                    Comment

                    • Antti_
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2004
                      • 364

                      #11
                      Originally posted by Janzki
                      Yleisesti näyttäs vähän sille ettei tuota ole nyt täysin loppuun mietitty tuota kytkentää.

                      Kaiken järjen mukaan tuo kytkentä toimii myös ilman virtoja, eli nappi päälle ja huomarit on päällä. Ja kun ajovalot lykkää päälle niin sammuu huomarit, kovin typerästi toteutettu.

                      Mielestäni joku edellä sanoi että virtalukkoon se yksi johto..Mutta eikös siinä tule oikaria sillon? Kahdella plussalla vääntää relettä..

                      Ite melkee toteuttaisin tuon kaksi toimisella releellä tai kahdella releellä, jos haluaisin niin että huomarit menee päälle kun lyöt virrat päälle. Mutta jos haluaa aina nappia vääntää niin sillonhan toimii tuolla kytkennällä.

                      Voi olla että en ole nyt täysin tuota kuvaa ymmärtäny, vääntäkää vaikka rautalangasta mutta siis näin itse tuon miettisin nopeesti katottuna.

                      Sitä minäkin olen mieltä että tuolla releellä homma ei tule pelaamaan ainakaan ihan samalla tavalla kuin sen ohjeen mukaan pitäisi.. Kahdella releellä sen saisi toimimaan..

                      Comment

                      • jani73
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 4328
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by Antti_
                        Sitä minäkin olen mieltä että tuolla releellä homma ei tule pelaamaan ainakaan ihan samalla tavalla kuin sen ohjeen mukaan pitäisi.. Kahdella releellä sen saisi toimimaan..
                        Mutta eikö se toimisi yhdellä vaihtoreleellä tai aukeavallakin releellä.
                        Vaihtoreleessä kytkee johdon navan 87 sijasta napaan 87a.

                        Comment

                        • Janzki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 4947
                          • Lohja

                          #13
                          Originally posted by jani73
                          Mutta eikö se toimisi yhdellä vaihtoreleellä tai aukeavallakin releellä.
                          Vaihtoreleessä kytkee johdon navan 87 sijasta napaan 87a.
                          Saa toimimaan, ja kohtuu helpostikkin. Kuten edellä sanoin kaksitoiminen kelpaa joka on juurikin tuo 87 + 87a systeemi.Elikkä viisnapanen valorele..Tai sitten juuri aukeavalla releellä joka siis aukeaa kun rele "vetää".

                          Eli laittaa niin että kun parkit laittaa päälle niin syttyy myös huomarit, kun ajovalo asentoon kääntää niin rele vaihtaa napaa esim vaan tyhjään jolloin huomarit sammuu.

                          Ja jos haluaa sitten vaan pelkillä parkeilla ajaa, niin lyö nappulan katkomaan vaikka huomareiden plussaa tai maata jolloin ne ei toimi kun nappula off..

                          Mutta en tiiä mihi autoo nää on tulossa ja onko valoautomatiikkaa, jos ei ole niin sillon tuo toimii, jos on niin ei välttämättä päde, riippuen autosta.
                          Sähköposti.
                          IG: janzki_

                          Comment

                          • Jarde
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2005
                            • 446
                            • Oulu

                            #14
                            Tuo Hellan kytkentä on ihan oikein, ainakin vähän sähkötekniikkaa opiskelleena voisin väittää niin(ei takuuta)!

                            Tuossa kytkennässä 15 napa kytketään virtalukolle(kytkimen kautta jos haluaa), josta virta menee releen läpi auton parkkivaloille. Eli parkit syttyy kun virta kytketään ja samalla rele vetää ja sytyttää huomiovalot. Ja jos parkit sytytetään auton valokytkimestä on releen 85 nasta samassa potenttiaalissa kuin 86 nasta, mistä seuraa että rele ei vedä ja huomiovalot sammuu. Diodi estää virran kulun parkeilta virtalukolle.
                            Ja kytkimellä oleva maadoitus on kytkimen merkkivaloa varten.

                            E39:ssä ei valomoduli välttämättä kestä tuota kytkentää, joten olen omassa autossa toteuttanut sen kolmella releellä. Yksi rele ottaa herätteen parkeilta ja kaksi muuta katkoo herätettä jos ajovalot tai sumuvalot kytketään. Lisäksi kojelaudassa on kytkin jolla voi kytkeä huomiovalot kokonaan pois. Selvää
                            E46 320d sedan vm-02
                            museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                            Comment

                            • Janzki
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2005
                              • 4947
                              • Lohja

                              #15
                              On se oikein joo, mutta näyttäs vähä sille että enemmän suunniteltu autoon missä automaattivalot.

                              Kuten aikasemmin sanottu, kyllä se sillä toimii. Mutta tuskin halutulla tavalla. Helpointa on todellakin tehdä kahdella tavis releellä ja jos löytyy noita sumareita sun muita niin sitten tietty enemmän releitä.
                              Sähköposti.
                              IG: janzki_

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎