Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS ongelma (525tdsa -98)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tomppanbmw:t
    Newbiemmer
    • Jul 2004
    • 26

    TDS ongelma (525tdsa -98)

    Olisko jollain tietoo et mistä vikaa hakis:

    Eli toimii kuin junan vessa ajettaessa tasaisesti tai kierroksilla kiihdytettäessä, mutta jos esim matka-ajossa joutuu heivaan kaasun satunnaisesti sammuttaa koneen eli ei vastaa taas kaasua painettaessa. (moottori tietenkin pyörii kokoajan johtuen automaattilootasta).
    Tilanteesta selviää päästämällä kaasun ja odotttamalla noin 3sec ja taas vetoa löytyy.
    Joskus sytyttää samassa yhteydessä DDE varoitusvalon.

    Eli missä vika?
    e91 320d Xdrive -10
    ex:e39 525 tdsa Touring -98
    ex: e30 320i -88
    ex: e34 520i -94
  • xela
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 141
    • Tampere

    #2
    vika melkoisella varmuudella syöttöpumpun määränsäätimessä

    Eli mulla on ihan sama juttu omassa autossa. Itellä on manuaali ja sama ominaisuus on ollu autossa reilun vuoden, eli siitä lähtien kun auton ostin. Itse asiassa kone ei sammu vaan kierrokset tippuu tyhjäkäynnille. Jos painaa kytkimen pohjaan tai muutaman kerran pumppaa kaasua niin taas mennään. Vikakoodiksi DDE antaa: määränsäätimen säätöpoikkeama. Uskon vakaasti, että vika on määränsäätimen induktiivisessa anturissa. Anturi ei varmaan sinänsä oo rikki mutta siihen voi olla kerääntyny sen verta stöffiä ja könää, että aiheuttaa tommosen vian tai sitten huono kontakti jossain. Ton anturin putsaamiseksi pitää syöttöpumpusta purkaa ainakin ylempi kansi ja alempikin, jolloin saa koko mysteerion otettua helpommin käsittelyyn. Se on vähän semmonen homma, ettei kannata alkaa tekemään, jos ei tiedä varmasti mitä on tekemässä.

    Se on kieltämättä aika hämärä juttu, että vika menee päälle ainostaan (joskus) kun höllää kaasun, ei koskaan tasaisella vedolla tai kiihdyttäessä.

    Comment

    • Tomppanbmw:t
      Newbiemmer
      • Jul 2004
      • 26

      #3
      pitäisköhän alkaa roppaan sitä, ootko tarkastanu liittimet mulla ei ainakaan niissä näyttäis vikaa olevan.
      e91 320d Xdrive -10
      ex:e39 525 tdsa Touring -98
      ex: e30 320i -88
      ex: e34 520i -94

      Comment

      • Shadow-line
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 245
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by xela
        Eli mulla on ihan sama juttu omassa autossa. Itellä on manuaali ja sama ominaisuus on ollu autossa reilun vuoden, eli siitä lähtien kun auton ostin. Itse asiassa kone ei sammu vaan kierrokset tippuu tyhjäkäynnille. Jos painaa kytkimen pohjaan tai muutaman kerran pumppaa kaasua niin taas mennään. Vikakoodiksi DDE antaa: määränsäätimen säätöpoikkeama. Uskon vakaasti, että vika on määränsäätimen induktiivisessa anturissa. Anturi ei varmaan sinänsä oo rikki mutta siihen voi olla kerääntyny sen verta stöffiä ja könää, että aiheuttaa tommosen vian tai sitten huono kontakti jossain. Ton anturin putsaamiseksi pitää syöttöpumpusta purkaa ainakin ylempi kansi ja alempikin, jolloin saa koko mysteerion otettua helpommin käsittelyyn. Se on vähän semmonen homma, ettei kannata alkaa tekemään, jos ei tiedä varmasti mitä on tekemässä.

        Se on kieltämättä aika hämärä juttu, että vika menee päälle ainostaan (joskus) kun höllää kaasun, ei koskaan tasaisella vedolla tai kiihdyttäessä.
        Ja samaan aiheeseen liittyen, kokeilin juuri uudella pyörimisnopeusanturilla, ei minkäänlaista vaikutusta lyhyellä koeajolla ainakaan. Aikaisemmin mainittu kaasupolkimen asennontunnistin on niin kallis osa, yli 330 erkkiä, ei viitti kokeilla. Ja kyllä se vika varmastikin sieltä syöttöpumpun sisältä löytynee, niinkuin xelakin epäilee..
        No, tänään mennään vielä piuhojen päähän liikkeeseen, kerrotaan lisää sit, mitä tds herjaa..

        Comment

        • jpeltoma
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 600
          • pirkanmaa

          #5
          Sen pelkän pumpun määränsäädin osan saa varaosanakin. Pelkään vaan että hintaa on useampi satku. Sulla XELA on ne diagnostiikka pelitkin niin ehkä sen sais ite säädettyä kohdalleen sen säätimen. Sekun on niin pirun tarkka siittä mekaanisesta paikastaan. Saksanmaalta kun tietäs jonku mestan mistä kyselis noita pumpun osia...

          Mulla on edelleen oma määränsäätimen vaihto projekti kesken. Varaosa hankittuna, parhaillaan juuri värkkään carscan:a millä vois (?) DDE boksia tutkia.
          __________________________________________________ ________________________
          Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

          Comment

          • Shadow-line
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 245
            • Pirkanmaa

            #6
            Vikakoodeja ei korjaaja setä kerennytkään vielä lukeen, mutta oli puhetta nimenomaan E39 tds pumpusta ja säätimestä, kotikonsteinkin uskaltaa sen ylimmän kannen aukaiseen, se on kuulemma pelkkä kansi, josta lähtee yksi pa-liitäntä. Varoo vain ettei pääse kakkaa sinne sisälle, sieltä pitäisi näkyä tämä määränsäätimen "osa", jota varovasti käsin pyöräyttämällä ääriasennosta toiseen kokeilemalla sen pitäisi liikkua äärimmäisen herkästi, eikä mitään "mekaanista" vastusta saisi tuntua. Jos liikkeessä tuntuu takertelua, se aiheuttaa juurikin edellä mainittuja oireita. Uusi osa maksaa kuulemma niin paljon, että uusi, koko syöttöpumppu halvempi/ järkevämpi ratkaisu pitkällä juoksulla..?

            E34 pumppu on ilmeisesti sisältä hiukan erillainen.

            Laitan kannen tiivisteen tilaukseen ja joku päivä kyllä otan sen kannen auki, yritän ottaa kuviakin hommasta.

            Ainoaa on yksi kannen pultin kanta, joka on todella erikoinen, kolmiomainen, mistähän tuohon löytyisi avain?

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎