Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vaparin viritysohjeet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Slow_M3
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 779

    #16
    Originally posted by Tone83
    vähän offtopic, mutta onko kukaan asentanut omaan vastaavia "virityksiä" http://www.uucmotorwerks.com/udp/udp...escription.htm tai http://www.uucmotorwerks.com ja sieltä UNDERDRIVE PULLEYS
    Kato niitä dynokäppyriä, tommonen "lisäteho" tulee vaikka vaihtamalla ilmanputsari uuteen vakiomalliseen 2xvaihtoväliä useammin

    Jos haluaa virittää vaparia niin kannattaa ottaa aihioksi semmonen kiuas jossa suunnittelija on jättänyt enemmän korjailtavaa kun esim bemun moottori-inssit. Vaikkapa joku jenkkimotti jossa litrateho on säälittävä 60hp/l on hyvä virityskohde, vaihtamalla selkeästi huonot vakiokamat saa merkittävästi lisää henkeä laitteeseen.. niitä huonoja osia ei bemun nykyisissä koneissa juuri ole mitä vaihtamalla auto oikeesti liikkuis yhtään sen nopeemmin.
    sigpic

    Comment

    • samivaan
      Bimmer Rookie
      • Nov 2004
      • 176

      #17
      Vaparin virityksestä omia näkemyksiä.

      On täysin merkki/moottori kohtaista se, mistä autoa voi/kannattaa virittää. Moneen autoon lyödään peltisarjat ens alkuun. Johonkin saastevuoden jenkkiin tämä voikin tuoda 30 heppaa, mutta sitten taas esim. volvo monissa vanhemmissa 100hp malleissaan on jo käyttänyt niin avaria sarjoja, ettei alle 180-200hv tehotavoitteilla hyödytä edes yhtä heppaa sarjojen vaihdosta.
      Osa valmistajista (honda) käyttää jo vanhemmissa niin kireitä nokkia, ettei nokkaa vaihtamalla tule lisää tehoa. Osalla kannet on niin avarat ettei porttaus auta mitään jne. Osassa kannet on niin ahtaat ettei niistä porttaamallakaan saada just mitään irti, oli virtausmittaria käytössä tai ei.

      Voisi melkein sanoa, että ainoa tapa saada vaparista lisää tehoa, on uusia/parantaa koko pakosarjat+putkisto, imusarja + bensansyöttöön liittyvät roippeet ja nokka-akseli + varmistaa että kansi virtaa sen mitä tehoja ulos halutaan. Ei siis halpaa eikä helppoa saada synkroniin, JOS lähtökohtana on jo suht suuret litratehot. Mitä huonommat litratehot aloittaessa, sen helpompaa saada lisää tehoa.

      Johonkin vanhaan 5.7 litran saastevuoden jenkkiin kun heittää 150 euron peltisarjat, 150 euron imusarjan isolla kaasarilla, 150 euron nokan ja porttaa kannet edes sinneppäin niin tehot pomppaa +100 heppaa ylöspäin, ja rahaa ei mennyt hyvin paljoa. Lopputuloksena hyvät tehot, mutta auton hallinta ja ajettavuus ei tällä kaavalla kyllä parane yhtään.

      Virittäessä kannattaa muistaa se, että mitä korkeammaksi saa litratehon, sen lyhytikäisemmäksi saa koneen.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #18
        ...ja sekin kannattaa muistaa että nyt puhuttiin sen ikäisestä autosta/tekniikasta jonka on vuosittain läpäistävä myös saastemittaukset.
        Hyvinkin pienet muutokset vaativat koko ympäröivän muidenkin järjestelmien uudelleenkalibrointia. Nyt oli vieläpä kysymys autosta/tekniikasta jossa moottorinohjaus toimii yhdessä mahdollisen steptronic vaihdelaatikon ja luistoneston/ajonhallintajärjestelmän kanssa. Uudempi ajonesto taas aiheuttaa sen että lisälöpöä ei koneeseen kovin pienellä satsauksella saada, samalla kun jo lastun vaihto edellyttää VTT:n pussitestiä... Pienetkin "viritykset" vaikuttavat siis kaikkeen näissä autoissa ja aika vähän on tässäkin maassa tietotaitoa hallita edes lastun laittaminen 9/98-uudempaan nelilambdaiseen e39/e46:een, puhumattakaan siitä että kiesin kaikki muutkin systeemit olisivat sen jälkeen täysin kotrollissa. Varsinkin laatikon ohjaus on näistä "virityksistä" pikkuisen ihmeissään...

        Comment

        • Matiska
          Bimmer Rookie
          • Jul 2004
          • 170
          • Helsinki

          #19
          nämä ns. vapaat lisähevoset tulevat aika kalliksi mut niin se tulee turbo masiinakin jos kunnolla tekee eli kone atomeiks ja "kunnon" palikkaa tilalle...

          Comment

          • samivaan
            Bimmer Rookie
            • Nov 2004
            • 176

            #20
            Äh joo luin huonosti. Tosiaan jos 2001 mallisesta autosta, niin eihän siihen saa turboakaan laillisesti. Eikö se ole jostain -92 alkaen pitää olla VTT testattua palikkaa, eli jopa turbo autoon suuremman turbon vaihto on täys laitonta puuhaa? Että jos virittää haluaa laillisesti, niin parempi ajaa 80 luvun kärryllä?

            Comment

            • bmwjack
              Bimmer Rookie
              • Oct 2003
              • 138
              • Tampere

              #21
              "On täysin merkki/moottori kohtaista se, mistä autoa voi/kannattaa virittää. Moneen autoon lyödään peltisarjat ens alkuun. Johonkin saastevuoden jenkkiin tämä voikin tuoda 30 heppaa, mutta sitten taas esim. volvo monissa vanhemmissa 100hp malleissaan on jo käyttänyt niin avaria sarjoja, ettei alle 180-200hv tehotavoitteilla hyödytä edes yhtä heppaa sarjojen vaihdosta.
              Osa valmistajista (honda) käyttää jo vanhemmissa niin kireitä nokkia, ettei nokkaa vaihtamalla tule lisää tehoa. Osalla kannet on niin avarat ettei porttaus auta mitään jne. Osassa kannet on niin ahtaat ettei niistä porttaamallakaan saada just mitään irti, oli virtausmittaria käytössä tai ei.

              Voisi melkein sanoa, että ainoa tapa saada vaparista lisää tehoa, on uusia/parantaa koko pakosarjat+putkisto, imusarja + bensansyöttöön liittyvät roippeet ja nokka-akseli + varmistaa että kansi virtaa sen mitä tehoja ulos halutaan. Ei siis halpaa eikä helppoa saada synkroniin, JOS lähtökohtana on jo suht suuret litratehot. Mitä huonommat litratehot aloittaessa, sen helpompaa saada lisää tehoa."


              tuo mainittu kirja läpi juuri noita kannattaa/ei kannata näkökulmia aika hyvin.

              Helpoimmat tehot on lähtenyt 1.6 sierrasta. vakiona yksikurkkuinen naurettavan pieni kaasari muuttuvalla kurkulla(juuttuvalla. No ei siis tehoputkea, ei peltisarjoja, ei nokka-akselia. Luin vain ford manuaaleista, että samaa ohc konetta on käytetty ns taunus sportissa. Ja siinä on kaksikurkkuinen weber tuplakurkuilla. no romikselta 100mk mirafiorin weberi. 200mk kaksikurkkuisen imusarja, joka kuulapuhallettiin sisältä. Sytystä käänsi 10asteesta 12 koska taunus sportissa oli se ennakko. Pienien suutinetsintöjen jälkeen vehje kulki persdynolla kaksi kertaa enemmän kuin ennen. Ensimmäisellä kurkulla meno oli jo tehokkaampaa kuin vakiokaasarilla, toinen kurkku kun aukes, niin hyvin kiihtyi. Meni päästöistä 5 vuotta putkeen läpi korvakuulosäädöllä. katsastuksessa vain kysyin, jos meni rajalle, että laiha vai rikas ja säädin vähän sitten laihemmalle tai rikkaammalle sen mukaan.

              Samalla sai käsiryypyn, joten bensankulutus putosi varsinkin talvella todella paljon.

              mottiin olis voinut laittaa 2L:raisen nokan, joka on kireämpi, mutta ei opiskelija viitsinyt.

              vakiona piti olla 75hp. muihin autoihin verrattuna ainakin 95-100hp lähti virityksen jälkeen.

              omassa 318i:ssä eniten hämää tuo ilmamäärämittari, sen pieni luukkumainen reikä muistuttaa ikävästi tuota sierran alkuperäisen kaasarin luistia. Miten se voi hengittää tommosesta rööristä.?

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #22
                Vaparin....ja NYKYVAPARIN.....

                Comment

                • bmwjack
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2003
                  • 138
                  • Tampere

                  #23
                  Joo eihän se ohc mikään nykymotti ole. Mutta eipä joku m42:nenkään mikään nykymoottori ole.

                  Kirjassa oli hyvä viritysesimerkki opelin 1.6 ecotech motista. 110hp vakiona. Kuski halus 150hp 'halvalla'.

                  muistaakseni muutokset oli tosi pienet. ahdistava kaasuläppäkotelo vaihdettiin isompaan(joka tehtiin vanhasta sivuimukaasarista). Imunokkaa ne taisi ajoittaa ja bensanpainetta säätää. Olisko putki kanssa laitettu.

                  Ja 150 irtosi. ei paha 1.6sesta.

                  Comment

                  • NHB
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2003
                    • 1120

                    #24
                    bmwjack, tarkoittanet taunus GT:tä. Siinä on kaasarin lisäksi vähän muutakin tehty 88 hepan ulos saamiseksi. Tehdasvirityksenä koneesta löytyy mm. peltisarja, eri sytkäkäyrän omaava virranjakaja ja kireämpi nokka-akseli. Persdynosi kuulostaa aika optimistiselta.

                    Comment

                    • bmwjack
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2003
                      • 138
                      • Tampere

                      #25
                      persdyno on aina optimistinen

                      Olen muistaakseni katsellut niitä nokka-ajoitus lukuja, ja GT:n nokka on 2L nokka?

                      No ei jaksa enää fordeja...

                      JT

                      yksi hyvä kiihtyvyys lisä oli varmaan 1.3 perä , joka on tihein.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎