Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lämmöt hävisi...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1848
    • Lappeenranta, Finland

    Lämmöt hävisi...

    No niin, ei riittänyt, että lämppärin automatiikka temppuilee, nyt mykistyi koko toosa. Ei tule lämpimän henkäystäkään. Aamulla löin vehkeen tulille ja konehuoneesta kuului muutama tosi omituinen naksahdus. Pikasilmäyksellä ei mitään irtonaista ja ei kun baanalle. Koneen lämmöt nousi ihan normaalisti, mutta lämmityslaitteesta ei tule kuin ulkoilmaa.

    Pikainen arvaus: vesiventtiili jumissa kiinni-asennossa. Omituista vaan sikäli, että kai tässä lämpötilassa se pitäisi olla alunperinkin auki etenkin kun se on lepotilassa ilman sähköä auki-asennossa. Noo, jospa se oli jo eilen pihaan tullessa juuttunut kiinni-asentoon. Menee purkuhommiksi, olihan se muistaakseni huollettavissa vai onko viisaampaa ostaa kokonaan uusi ? Ja mitähän se taas mahtaa maksaa...

    Jos sen saa purettua, niin näkeekö siitä miten se aukeaa ja menee kiinni jos siihen koemielessä sähköä tarjoaa ?

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1848
    • Lappeenranta, Finland

    #2
    Tutkimattomat ovat Bemareiden temput... Parina aamuna oli tuo edellä kuvattu ilmiö, että lämmöt katosi täysin. Nyt taas lämpöä tulee kuin ennenkin. Samassa yhteydessä huomasin, että vesiventtiilien ääni muuttui entisestä "paukahtelusta" hienoiseksi "naksahteluksi". Aiemmin joutokäynnillä liikennevaloissa tunsi polkimissakin asti venttiilien iskut, nyt ääni on hiljainen naksutus ja polkimissa ei tunnu enää läheskään samaa tärähdystä.

    Aiemmin oli myös ilmiönä se, että alkulämmityksen (=täysi teho) jälkeen lämppäristä tuleva ilma alkoi kylmetä. Voisiko olla, että aiemmin venttiilit jäivät jumiin kiinni-asentoon ja automattiikka yritti pulssittaa turhaan. En tunne venttiilien rakennetta, mutta jos siellä on joku solenoidin tapainen ja se iskee "tyhjää" kun itse venttiili on jo valmiiksi kiinni, niin voihan se antaa ylimääräistä ääntä ja tunnetta polkimiin asti. Pitää nyt seurailla tilannetta ja lämppärin toimintaa. Toivottavasti venttiili on kunnossa, 175€ olis uusi...

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

    Comment

    • 525iiäxä
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2005
      • 1848
      • Lappeenranta, Finland

      #3
      Hämmennetääs lisää. Nyt on empiiristä tietoa lisää.

      Asensin vesiventtiilin johtoihin hienot merkkivalot, jotka tuikkivat venttiilien tahtiin. Ajelin eilen illalla välin LPR - Hki-Vantaa ja seurailin venttiilien käyttäytymistä ja sisälämpötilaa sekä sisään tulevan ilman lämpöä.

      Lähtiessä molemmat lamput paloivat kirkkaana ja lämpöä tuli kabiiniin, säätimet asennossa vähän yli 20. Tässä kohtaa tuli jo ensimmäinen ihmetys. Jossain täällä muistan lukeneeni, että kun vena ei saa sähköä niin silloin vesi virtaa läpi. Kokemus osoittaa nyt päinvastaista. Anyway, sisälämmön kivuttua noin 20 asteeseen alkoi lamput tuikkia, eli automatiikka heräsi rajoittamaan veden kulkua. Tässä vaiheessa systeemi jopa näytti toimivan. Sisään tuleva ilma oli sellaista sopivaa ja lämpö pysyi kohdallaan. Sitten kohtapuoliin sisään tuleva ilma alkoi jäähtyä ja merkkilamput palaa. Tuo taas kielii siitä, että systeemi kyllä pyytää lämpöä, mutta venttiilistä ei tule vesi läpi. Jonkun kerran kun kääntelin säätimiä ääriasennosta toiseen, niin lamput alkoi taas tuikkia ja lämpöä tulla. Kaiketi vena alkaa taas toimia kun vähän härnää. Tätä se teki tasaisin väliajoin. Hetkittäin tuntui toimivan, mutta välillä meni jumiin koko toosa.

      Oisko se venttiili kuitenkin jotenkin huono vaikka on purettu ja putsattu viikko sitten ?

      Pakko kai se on uskoa, että venan toiminta onkin juuri noin päin. Kun kääntää nupit kylmälle, niin valot sammuu. Enpä tullut asiaan kiinnittäneeksi huomiota kun venttiili oli pöydällä purettuna. Ei kai systeemiin liity mitään muita automatiikan perässä olevia osia, läppiä tms. ?

      Ei viitsisi suin päin ostaa kallista osaa, joten mistähän saisi vaikka lainaksi taatusti toimivan vesiventtiilin ?

      Volvo V70 2.4T -02
      E30 323i -84 (taas)

      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

      Comment

      • Luntti
        2Wheel Driver
        • Jul 2003
        • 5021
        • Yka

        #4
        Vuosi sitten mulla takkuili kans nuo venttiilit. En muista enää tarkalleen miten, mutta jotenkin liittyi kans niiden sähköihin. Hain monenlaista uutta anturiakin, putsasin sen "imurin" lämmön säätimien panelista ja kaikkea mikä tuli mieleen silloin. Mikään ei auttanut. Sitten viimeinen hätäkeino käyttöön. AKUN KENGÄT IRTI. Ja sen jälkeen on toiminut tähän päivään saakka.

        Comment

        • 525iiäxä
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1848
          • Lappeenranta, Finland

          #5
          Mitähän kaikkea muutakin resetoituu kun sähköt irrottaa ?

          Täytyy kokeilla tuota ja sitten jatkaa venttiilin kanssa jos ilmiö jatkuu.

          Volvo V70 2.4T -02
          E30 323i -84 (taas)

          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

          Comment

          • |parsakaali|
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2005
            • 997

            #6
            mulla oli sellainen ongelma tuon venttilin kanssa... autohan oli kyllä e28 520. mut kummiskin et se lopetti lämpimän puhaltamisen ku ajoi yli 80... toimi ihan normaalisti kaupunki oloissa... vika korjaantui laittamalla e36 venttiili sinne =)

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #7
              Originally posted by 525iiäxä
              Mitähän kaikkea muutakin resetoituu kun sähköt irrottaa ?
              OBC ja mankka. Tyhjäkäynti saattaa vaeltaa kun laitat käyntiin buuttauksen jälkeen, mutta anna käydä tyhjäkäyntiä niin kauan kunnes se tasaantuu.
              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • Beneth
                Bimmer Rookie
                • Sep 2005
                • 47

                #8
                Muistelisin että edesmenneessä -88 525:ssä oli samanlaisia ongelmia kabiinin lämpöjen kanssa eli välillä toimi ja välillä ei ja loppujenlopuksi taas ei. En sitte jaksa muistaa mikä loppujenlopuksi sen itse vian aiheutti, mutta Motronic-boksin vaihon jälkeen pelas moitteettomasti.Kukas noista tietää . Tuo vanha poksi tossa seinällä vielä näköjää lepää, mut kuitekii et tällästä täältäpäin..
                E32 750iL -90
                E34 M5 -92
                F31 320xd
                L405 Vogue

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎