Diagnostiikkakaapelit ja -softat

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aryhanen
    Bimmer Rookie
    • Jul 2005
    • 69

Diagnostiikkakaapelit ja -softat

Älkää nyt pahastuko, mutta aloitan uuden threadin. Tuota aikaisempaa melkein 50-sivuista ei lue enää erkkikään.
    Jos saan ehdottaa, niin laittakaa tähän vastaukseksi TOIMIVAT kaapeli- ja softayhdistelmät ja kertokaa, missä mallissa mikäkin toimii. Mukaan linkit kytkentäkaavioihin, softiin jne.
    Itse suunnittelen ja rakentelen elektroniikkaa puoliksi työkseni, eli voin kyllä yrittää auttaa piirilevy- yms. asioissa jos tarvetta on.

-AR

(Tietysti eniten kiinnostaa, mikä systeemi toimii omassa värkissä, -92 e34 525ix.)
  • diorite
    Bimmer Rookie
    • Feb 2005
    • 146
    • Etelä-Suomi

Samoin itseäni kanssa kiinnostaa mikä toimii omassani (-98 E46 318i) missä on sekä 20pin liitin konehuoneessa että OBD liitin kuskin jalkatilassa. Ja jos niitä on useampia, niin mielummin 1 sarjaportin versio.

Kolvi kyllä pysyy kädessä mutta ei viitsi alkaa kasaamaan ennenkuin on varmaa tietoa sopivasta piuha/ohjelma yhdistelmästä ja kunhan jossain on kunnon ohjeet mitä jopa ymmärtää koska saksaa ei ole koskaan tullut koulussa luettua.

Olen myös valmis ostamaan kyseisen piuhan jos joku sellaisen sopivaan hintaan kokoaa.

Comment

• jpeltoma
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2004
      • 600
      • pirkanmaa

Taisin ensimmäisenä keksiä kokeilla ja testata sen KW71 modauksen miglenium piirille/wanhemmat autot. Kävi mielessä itselläkin josko olis tehnyt yhteeenvedon... mutta luovuin siittä kun joku kuitenkin alkaa tekeen bisnestä näillä? Mulla palo aikaa useita kymmeniä tunteja itelle selvittää toi homma. Eli siinä mielessä jokainen saa mun puolesta penkoa sen threadin läpi. Ja asia on aika monivivahteinen eri protokollineen eli lukeminen kyllä valaisee jos haluaa todella ymmärtää.

Niitä Miglenium Kytkiksiä ei löydy suoraan enää webbisivuilta, mutta megathreadissa on suorat linkit serverille. Wanhoille alle -95 autoille DTR katkaistaan ja kytketään TX:ään.Lisänä mulla on vielä 1N5817 schottky lähdössä. Softana on Venäjällä häkätty Carsoft 6.1. Löytyy megathreadissa mainitulta eestin poikien saitilta.Pistokkeen saa ucables.com:sta parilla kympillä.

Mm. Jartsa02 auttoi mua tossa hommassa myös paljon, kiitokset siitä. Jartsa on käsittääkeeni myös polttanut tossa hommassa paljon aikaa.
      Last edited by jpeltoma; 28-09-2005, 07:33.
      __________________________________________________ ________________________
      Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

Comment

• Tuotanur
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 274
        • 03

Originally posted by jpeltoma
        Taisin ensimmäisenä keksiä kokeilla ja testata sen KW71 modauksen miglenium piirille/wanhemmat autot. Kävi mielessä itselläkin josko olis tehnyt yhteeenvedon... mutta luovuin siittä kun joku kuitenkin alkaa tekeen bisnestä näillä? Mulla palo aikaa useita kymmeniä tunteja itelle selvittää toi homma. Eli siinä mielessä jokainen saa mun puolesta penkoa sen threadin läpi. Ja asia on aika monivivahteinen eri protokollineen eli lukeminen kyllä valaisee jos haluaa todella ymmärtää.

Niitä Miglenium Kytkiksiä ei löydy suoraan enää webbisivuilta, mutta megathreadissa on suorat linkit serverille. Wanhoille alle -95 autoille DTR katkaistaan ja kytketään TX:ään.Lisänä mulla on vielä 1N5817 schottky lähdössä. Softana on Venäjällä häkätty Carsoft 6.1. Löytyy megathreadissa mainitulta eestin poikien saitilta.Pistokkeen saa ucables.com:sta parilla kympillä.

Mm. Jartsa02 auttoi mua tossa hommassa myös paljon, kiitokset siitä. Jartsa on käsittääkeeni myös polttanut tossa hommassa paljon aikaa.
        Mikset se voisi olla sinä, joka alkaa tekeen bisnestä näillä johdoilla ja tiedolla? Olisi varmasti melkoinen liuta miehiä ostamassa johtoa ja tietoa mitkä ohjelmat hankkia.

Ei kai kukaan sinulta ilman tuota johtoa tahtoisikaan.

Onneksi naapurin kauppias myy tavaroitaan muillekin, vaikka on joutunut käyttämään aikaansa verkostonsa kokoamiseen. Ja nyt on kyse vain maitokaupasta.

Comment

• jpeltoma
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 600
          • pirkanmaa

Mä olen sitä mieltä, että kräkättyjen softien ja niille interfacien myynti on väärin. Niinkauan kuin itelle tai kaverille tehdään harrastuksen vuoksi niin OK. Mutta jos mennään siihen Saksan tyyliin että Ebayssa näitä kaupataan monella sadalla eurolla...Ja esim autohuollot joiden oikeasti pitäisi OSTAA tämä alkuperäisenä, ostavat kräkätyn. Ei liene epäselvää mihin se johtaa alkuperäisen tekijän kannalta.
          Last edited by jpeltoma; 28-09-2005, 14:55.
          __________________________________________________ ________________________
          Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

Comment

• Janzki
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 4947
            • Lohja

Originally posted by jpeltoma
            Mä olen sitä mieltä, että kräkättyjen softien ja niille interfacien myynti on väärin. Niinkauan kuin itelle tai kaverille tehdään harrastuksen vuoksi niin OK. Mutta jos mennään siihen Saksan tyyliin että Ebayssa näitä kaupataan monella sadalla eurolla...Ja esim autohuollot joiden oikeasti pitäisi OSTAA tämä alkuperäisenä, ostavat kräkätyn. Ei liene epäselvää mihin se johtaa alkuperäisen tekijän kannalta.
            Samaa mieltä kanssasi. Ei myyntiin asti näitä..Meikälle tarjottiin kans sillo ku kiinnostuin tästä niin miglenium interfeissiä hintaan 70e
            En tiiä oisko siinä pitäny itkeä taikka nauraa Onneks *kiitäen Jartsa02:sta* onnistuin tuollaisen tekemään "omin voimin". Säästin öhm..60ekua.

Ja tuosta modauksesta, jpeltoma..Mulla toimii ilmeisesti ihan samalla tavalla kuin sulla ja ilman shotkyjä..Linjat yhdistetty siinä diodin päällä ennen 7407:kaa. Ainoo vaan että ne auton nastojen paikat on vissii vähä hapettunu niin ei löydä kuin DME:n, saman teki shotkyn kanssa joten siinä tuskin vika. En vaan jaksa räpätä autoo kokoaja, pitää välillä ajaa
            Viikonloppuna ehkä huoltelen taas autoo ja jos muistan niin testailen tota putsauksen jälkee.
            Sähköposti.
            IG: janzki_

Comment

• Tuotanur
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2005
              • 274
              • 03

No herran pieksut sentään, ei tietenkään saa myydä kräkättyjä softia tai muuten luvattomia ohjelmia.
              Suurta vääryyttä ei ole jos benchmarkkaat laitteen ja teet vastaavilla komponenteilla toimivan pelin. Voit, jopa korvausta vastaan tehdä myös tutuillesi nuo.

Sorry, lähtee ot

Comment

• jaki
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2979
                • Uusimaa

Originally posted by Tuotanur
                No herran pieksut sentään, ei tietenkään saa myydä kräkättyjä softia tai muuten luvattomia ohjelmia.
                Suurta vääryyttä ei ole jos benchmarkkaat laitteen ja teet vastaavilla komponenteilla toimivan pelin. Voit, jopa korvausta vastaan tehdä myös tutuillesi nuo.

Sorry, lähtee ot
                Hyvä, että en aloittanut tätä kyseenalaistamista Niin ei haukuta kalkikkseksi
                Fakta vaan on se, että tuo Carsoft on normaalisti myytävä softa, joka nyt vaan on cräkätty. Ei tee siitä silti laillista. Ihan ok, niin kauan kuin tätä tekee teknisenä kokeiluna, mutta esim jo maksusta kaverille tehty diagnoosi, täyttää rikoksen merkit. Halusi ajatella mitä tahansa. Taasen tuo Millenium tms kytkentä ei ole kopio mistään, sen nyt saa tehdä ja vaikka kaupatakin kuka vaan. Sen sijaan se kiinalainen kaapeli, jossa CPU sisällä, lienee ohjelmineen kopio CS:stä. Ihme muuten ettei tuo Carsoft ole älähtänyt tästä. Samoin se eestin saitti, jossa nyt on kaikki softat jaossa.
                Harmi ettei se DABE jne ole tehty valmiiksi saakka. Nehän on täysin freewarea.
                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

Comment

• jartsa02
                  BTCF Member
                  • Jun 2003
                  • 1131
                  • Helsinki

Mä oon kanssa vähän samaa mieltä tästä hommasta: noi Carsoft-hommat on piraatteja ja niillä kaupan tekeminen on arveluttavaa ja oikeestaan jonkun kunnon FAQinkin tekeminen tänne sivuille niitten käytöstä ja interfeissivaihto-ehdoista ei oo mun mielestä järkevää. Sen takia voi olla parempi, että noi jutut on tollee sekavasti jossain pitkässä topikissa. Toi Carsofti kuitenkin taitaa käydä sotaa näitä juttuja vastaan: CS 6.5 -klooni-interfeissejähän tuolla Ebayssä kaupitellaan paljon, mutta kyllä sielläkin huomaa, että Ebay poistaa tunnarit kauppiailta, jotka suoraan kauppaa sitä Carsoft-adapterina.

Toi miglenium-kytkis taitaa olla ihan vapaata kamaa, mutta jostain syystä senkin kaaviot on poistunut tuolta sivuilta, tiiä häntä mitä siinäkin on sitten loppupelissä taustalla. Toi interfeissihän sinänsä ei ole homman ongelma, sellasen oman version nopeesti suunnittelee ja sen jälkeen kenelläkään ei ois mitään sanomista. Toi softapuolihan se varsinainen ongelma tässä onkin kun ei oo pahemmin valmiita ohjelmia freewareina tähän BMW-hommaan. Toi DABE on hyvin toimiva juttu tiettyihin malleihin, mutta siitä ei sitten uudempia versioita ole tullut eikä sen tekijäkään suostunut heittää source-koodia siitä jakoon. Sinänsä ymmärrettävää: teet paljon hommaa, tutkit asioita, teet softan ja näät vaivaa asian hyväksi ja sitten jos paat sourcen jakoon, joku "pöllii" sen aivan varmasti ja rupee tekee bisnestä sillä. Sen takia muakaan ei oikeen huvita tehdä mitään täydellistä selvitystä kaikista tutkailuista ja ihmettelyistä ton E39:n DS2-protokollan kanssa, koska aikaa ja vaivaa on noihin tutkailuihin palanut ihan tarpeeksi.
                  BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

Comment

• jaki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 2979
                    • Uusimaa

Tätä vois vielä jatkaa. Aikoinaan (useita vuosia sitten), olin kirjeen (mailin) vaihdossa tuonne CS:ään päin. Kun kuulin hinnasta, innostus lopahti heti. Mutta sitten ne alkoivat kai suunnittelemaan sellaista versiota, jolla olisi voinut tehdä analyyseja ainoastaan omalle autolle (tai identiselle). Ne jopa kyseli mitä sellainen voisi maksaa. Sekin tyssäsi siihen, että minähän tarvitsisin sellaisen kahdelle eri mallille, E36 ja E39. Eikä sieltä sitten enää mitään kuulunutkaan.

Tekis nyt vaan sellaisen "kuluttaja"version. Kyllä siitä nyt useamman satasen maksaisi.
                    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

Comment

• diorite
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2005
                      • 146
                      • Etelä-Suomi

Originally posted by jaki
                      Tätä vois vielä jatkaa. Aikoinaan (useita vuosia sitten), olin kirjeen (mailin) vaihdossa tuonne CS:ään päin. Kun kuulin hinnasta, innostus lopahti heti. Mutta sitten ne alkoivat kai suunnittelemaan sellaista versiota, jolla olisi voinut tehdä analyyseja ainoastaan omalle autolle (tai identiselle). Ne jopa kyseli mitä sellainen voisi maksaa. Sekin tyssäsi siihen, että minähän tarvitsisin sellaisen kahdelle eri mallille, E36 ja E39. Eikä sieltä sitten enää mitään kuulunutkaan.

Tekis nyt vaan sellaisen "kuluttaja"version. Kyllä siitä nyt useamman satasen maksaisi.
                      Tälläinen systeemi olisi oikein loistava. En minäkään tarvi mitään sellaista versiota millä pystyy myös kummin kaiman lapsien autot testaamaan vaan riittäisi että oman auton vikakoodit saa selville ja nollattua. Ja tuollaisesta ei joku 50-100 euroa olisi paha hinta maksaa. Eikä nyt tarvi sitten alkaa ihmettelemään miksen jo sellaista ole ebaystä tilaamassa. Tilaan kyllä mielelläni jos joku kertoo mikä toimii 120% varmuudella oman autoni kanssa ja vielä jotenkin hoitaa maksut koska itselläni ei ole mitään kansainvälistä luottokorttia tms.

Comment

• aryhanen
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2005
                        • 69

Diagnostiikka

OK, ei tehdä bisnestä piraattisoftilla. Mutta vihjatkaapa edes, olenko oikeilla jäljillä?

1. CarSoft 6.5 tuolta: http://carforum.tehas.ee/viewtopic.php?id=404
                        2. Interfacen kytkentäkaavio samasta paikasta
                        3. Muutokset kytkentäkaavioon

Kysymykset:
                        A. 1 ja 2 onnistuu, mutta mitä kaaviossa on väärin ja mitä pitää muuttaa? (Megathreadissa puhutaan schottky-diodeista sun muista.) 74257:n nastoja 10 ja 11 ei kai ainakaan kytketä yhteen?
                        B. Mitä tuolla systeemillä voi olettaa pystyvänsä lukemaan -92 e34 525ix:stä?

-AR

Comment

• mailman
                          BTCF Member
                          • Jul 2003
                          • 8008
                          • Vantaa

Jotenkin näyttää, että tästä topicista on tulossa vain "kakkososa" tuohon alkuperäiseen? Ja topicin aloittajakin laittamassa tätä OT:ksi, imo?
                          Eikö tähän nyt voisi vain listata ne SUORAAN TOIMIVAT versiot. Eikä arvuutella tosiaan et tämä ja tämä ja tämä sekä muutos tuohon ja tuohon.
                          Vaan suorat ohjeet et miten porukka noita saa duunailtua?
                          G01 ///M40i '19
                          F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                          E39 ///M5 '00

Comment

• aryhanen
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2005
                            • 69

Diagnostiikkaa

Joo, olet oikeassa mailman, OT:ksi meinaa mennä. Mutta sitähän minä tässä yritin kysellä, että toimiiko Carsoft 6.5 ja interface kytkentäkaaviomuutoksineen. Jos vaan joku kertoisi, mitä muutoksia pitää tehdä ja vahvistaisi että toimiiko se oikeasti.
                            Aloitetaan sitten vaikka uusi threadi, jos joku saa sanottua mikä toimii missäkin. =)

-AR

Comment

• Janzki
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2005
                              • 4947
                              • Lohja

Huoh.

Edelleen sieltä toisesta topikista selviää. Jos asiasta on todella kiinnostunut niin sen kyllä jaksaa lukasta läpi.

Heittäkää modet lukkoa..
                              Sähköposti.
                              IG: janzki_

Comment

Working...
                              X