Announcement

Collapse
No announcement yet.

Takakumi käryää?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dws
    Bimmer Rookie
    • Dec 2004
    • 85

    Takakumi käryää?

    Niin eli vähänkään runsasvauhtisemman ajon jälkeen haisee melko voimakas kuminkäry kuskinpuolen takarenkaan kohdalla. Kämmenellä kun sipaisee renkaan pintaa ja nuuhkaisee niin vahva kärynhaju siitä lähtee. Muista renkaista ei hajua tartu käsiin tällä menetelmällä. Viittaako tämä nyt siis siihen, jonka olen itse asiassa jo alkuaikoina pistänyt merkille, että juurikin tuo k-puolen takarengas näyttäisi auraavan hieman enemmän kuin vänkärin puolella. Täältä palstalta olen lukenut tuosta ja saanut sen käsityksen, että tuo ei vakavaa ole ja, että rengas saattaa esim pihaan kääntyessä jäädäkin seisontajaksi hieman kallelleen. Mutta nyt tuon käryn jo useampaan otteeseen haistettuani olen alkanut miettiä, josko sittenkin se auraa turhankin paljon.

    Vai voiko tuo haju sitten tarttua renkaaseen esim renkaan viereisistä ajossa 'käryävistä' puslista etc? Mikään expertti en todellakaan (ainakaan vielä) tuon auton kanssa olen, joten kaikki kommentit otetaan mielellään vastaan.

    Niin ja vielä toinenkin ongelma/ominaisuus, jonka yhteydestä edelliseen en osaa sanoa. Eli ajon jälkeen jää minuutiksi pariksi naputtamaan jokin tuolla taka-akselistolla. Ja ihan perus autokaupan renkaanpotkimistaktiikalla olen saanut äänen joskus jopa loppumaan hetkeksi eli viittaisiko tämä nyt jotenkin niihin pusliin? Eli kuulostaako humpuukilta jos veikkaisin, että syy voi olla juurikin tuo, että renkaan auratessa vähän turhankin paljon myös puslat jäävät tavallaan 'jännitykseen', joka sitten pikkuhiljaa purkautuu napsuen auton seistessä paikallaan
  • Kentsu
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1397
    • Tuusula

    #2
    Aika viturallaan on aurauskulma jos "kumi palaa". Oletkohan sulkenut pois sen vaihtoehdon että jarrut ja myös vanne kuumenee jarrun laahaamisen johdosta?
    Ex: 523iA '97, 520iA '89
    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

    Comment

    • dws
      Bimmer Rookie
      • Dec 2004
      • 85

      #3
      Sen verran vielä, että kaikki renkaat kyllä tuntuvat yhtä lämpöisiltä ajon jälkeen (siis vähän reippaamman ajon niin kuin jo taisin mainitakin) mutta ainoastaan tuo yksi rengas haisee kuminkärylle.

      En ole Kentsu sulkenut pois tuotakaan vaihtoehtoa. Ajattelitko, että kuumentaa vanteen joka puolestaan käryttää rengasta? Vaiko, että jarrun itsessään laahatessa syntyisi tuota käryä. Varmaan käryä tulisikin tuossa tapauksessa, mutta että palaneen kumin hajuista...?

      Comment

      • Janzki
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 4947
        • Lohja

        #4
        Jos jarrut laahaa..Niin levyt on hemmetin kuumat varsinkii jos hetken ajelet 100km/h..

        Eli käyppäs heittää lenkkiä, sitte vaikka aja linikka pysäkille ja sylkäset sinne levyyn..Jos kiehuu oikee kunnol niin laahaa.
        Sähköposti.
        IG: janzki_

        Comment

        • Rossifumi
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1030
          • Hamina

          #5
          ja ihan vannetta tunnustelemalla huomaat jos se on paljon kuumempi niin laahaa.

          Älä sitten polta kättäs jos se oikeesti laahaa nimittäin vanne on silloin oikeesti kuuma.
          Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

          On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Vain toinen puoli ei voi aurata, vaan molemmat luonnollisesti auraavat ajossa yhtä paljon. Toisaalta niin paljon ei knelläkään voi olla autossa kulmat vituillaan että kumi alkaisi alle sulamaan. Kyllä vika pitää olla joko jarruissa tai pyöränlaakerissa?

            Comment

            • bmwjack
              Bimmer Rookie
              • Oct 2003
              • 138
              • Tampere

              #7
              Mullakin haisee sama kohta, mutta olen jotenkin epäillyt, että se on joku pakoputken kannatin kumi joka siellä haisee.

              Jack

              Comment

              • BcB
                Bimmer Fanatic
                • May 2004
                • 222
                • Tampere

                #8
                mulla oli sama homma.. Ja paheni vaan koko ajan.. Käry johtui siis jarrusylinterin jumituksesta, eli jarrut laahas, lopuks todella pahasti.. Vika korjaantui sylinterin, palojen ja vituralleen vääntyneen levyn uusimisella..
                Näillä mennään...

                530d e60 sedan

                Ex:
                320 e30 Imola Red Coupe
                525i e34 Luxorbeige Sedan
                535i e34 Shadowline Sedan
                328i e36 Touring M-Sport
                535 e39 sedan V8- manual

                Comment

                • dunkelblau
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2003
                  • 1151
                  • Uusimaa

                  #9
                  Kyyllä se kumikin voi välillä vähä haista... Mulla nous höyry yks aamu palloista vielä hetken firman pihassakin...

                  (No ku se yks jarru hidasteli siinä, tie oli märkä, ja ohikin oli aivan pakko päästä)

                  Kyl se nyt kuitenki täs tapaukses haiskahtas kuitenki jarruilta?
                  "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

                  Comment

                  • Saarikoski
                    R.I.P.
                    • Feb 2005
                    • 726
                    • KOKKOLA

                    #10
                    Jos jarrut laahailee noin paljon niin kannattaa pikimmiten laittaa kuntoon, muuten saat pikapuoliin alkaa uusimaan pyöränlaakeria ja jarruosia...

                    Comment

                    • HarzaTheMan
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2004
                      • 458
                      • Sawo

                      #11
                      Palaneen kumin haju voisi johtua putkiston kannatinkumin käryämisestä. Eli jos putki pääsee ottamaan kumiin kiinni, niin se kyllä palaa. Kannattais katella auton alle ennen kuin putki tipahtaa ajaessa maahan.

                      Ja tuo naksahtelu auton sammuttamisen jälkeen voi myös kuulua putkistosta. Eli kuuma putkisto elää hieman jäähtyessään ja siitä lähtee naksahteleva ääni, kuuluu monista autoista ja on ihan normaalia.

                      Levyjarrujen laahaamisen voi todeta usein myös pölyyntyvästä vanteesta. Eli mustaa jarrupölyä kertyy vanteen pintaan selvästi enemmän kuin toisen puolen saman akselin vanteeseen. Laahaavassa rumpujarrussa tuota pölyä ei yleensä kerry, mutta rumpu kuumenee ihan selvästi enemmän kuin toisella puolella ja usein haiseekin pahalle, mutta ei kumille.
                      ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

                      Comment

                      • dws
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2004
                        • 85

                        #12
                        Olen tässä ajellut vähän reippaammin tutkimusmielessä (kelpaakohan selitykseksi jepareille? ) enkä ole huomannut, että toinen jarrulevy tai jopa vanne olisi yhtään toista kuumempi ajon jälkeen. Mutta kuminkäry haisee edelleen. Taitaa tosiaan olla juuri niin, että se on tuo pakoputkien kannatinkumi joka siellä käryää.

                        Comment

                        • ducatirocks
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2009
                          • 200
                          • Lempäälä

                          #13
                          Vieläkö tällä ketjulla olis virtaa ratkaista tämä aihe!

                          Minulla kumin käryä on tullut viime aikoina E91 korisesta takaa kuskin puolelta. Vikaa en ole osannut haeskella vielä mistään.

                          Kertokaatten!
                          - F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -

                          Comment

                          • valtti81
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2006
                            • 399
                            • karvia

                            #14
                            .....

                            Kyllä se on pakko olla pakoputki joka ottaa johonkin pohjaan tai muuhun kiinni jos ei jarrut laahaa ...
                            Bemarien vikakoodien luvut ja pikkurempat 0407027620
                            ex: 1x 324d 1x e36 325 sedan 2x e36 325 coupe e39 530i m-sport 01 E34 m5 91 330da 06 e90 530dat e61 535d e60 -05 m-sport nyk x5 e70 35d 08
                            Älä lue historiaa, tee sitä !!

                            Comment

                            • ducatirocks
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2009
                              • 200
                              • Lempäälä

                              #15
                              Jarrulevyt ja vanteen kokeilin takaa ajon jälkeen ja molemmat oli saman lämpöiset ainakin "rukkastuntumalla". Pakoputken reittiä en ole tarkistanut vielä.

                              Onko muita ideoita. Kumin haju todellakin on voimakkain jossain vasemman takapyörän lähistöllä.
                              - F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎