Announcement

Collapse
No announcement yet.

525 12v vs. 525 24v

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bemarnisti
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 244
    • Vihti

    525 12v vs. 525 24v

    no niin elikkäs mikäs on noissa malleissa käytännön ero bensankulutuksessa ja tuollaisessa "käyttötehossa"? kannattaako ehdottomasti valita toi 24 venttiilinen jos on mahdollisuus? jonkin verran hinnakkaampihan se on..
    elikkäs kokemuksia vaan tänne..
  • Hevimies
    Bimmer Enthusiast
    • May 2004
    • 1456
    • Savonlinna

    #2
    Nehän on ihan eri koneet. 12-tappinen kulkee tyypillä M20 ja 24-tappinen M50. Vaihtunut muistaakseni vuonna 90 tai 89 lopussa. M20 tuli markkinoille vuonna 71 eli saattaa eroja olla muussakin kuin venttiilien lukumäärässä.

    Comment

    • T3
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 8530
      • Karhe

      #3
      Originally posted by Hevimies
      Nehän on ihan eri koneet. 12-tappinen kulkee tyypillä M20 ja 24-tappinen M50. Vaihtunut muistaakseni vuonna 90 tai 89 lopussa. M20 tuli markkinoille vuonna 71 eli saattaa eroja olla muussakin kuin venttiilien lukumäärässä.
      Melkein kaikki päin mettiä!

      M50 tuli virallisesti -91, vaikkakin ensimmäiset on rekisteröity jo -90, mutta malli on kuitenkin -91.
      M20 tuli kylläkin vasta -77 ollen silloin koodilla M60, mutta samasta koneesta on kysymys.

      Mistä kukin tykkää, on sitten eriasia. Molemmissa omat hyvät puolensa, mutta olishan se nyt kumma, jos ei kunnossa oleva M50 olisi ominaisuuksiltaan parempi verrattuna vanhempaan läskiremmimoottoriin.
      Molemmilla pärjää ja pääsee eteenpäin. Molemmissa myös omat tyyppivikansa.
      .

      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

      Comment

      • Hevimies
        Bimmer Enthusiast
        • May 2004
        • 1456
        • Savonlinna

        #4
        T3 tarkistaa tietolähteensä ennenkuin alkaa neuvomaan.

        FAKTAA:
        - M20 lötytyy 3.0Si:n nokalta ja on tullut markkinoille 1971.
        - M50 istutettu E34:n 9/89

        MOT

        Comment

        • Tomi T
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 3845
          • Nokia

          #5
          Originally posted by Hevimies
          - M50 istutettu E34:n 9/89
          Ei ainakaan tuotantoon ole tullut 1989.

          edit: toisaalta ETK tarjoaa jo 1/1989 E34:lle M20 ja M50, mutta enpä ole ikinä nähnyt myytävänä 1989 tehtyä M50-koneista.. vain noita 9/90 jälkeisiä.
          Last edited by Tomi T; 03-10-2005, 23:36.
          BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
          ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
          ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
          BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
          BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

          ex. 53*BMW

          Comment

          • Hörö
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 223

            #6
            Originally posted by Hevimies
            T3 tarkistaa tietolähteensä ennenkuin alkaa neuvomaan.

            FAKTAA:
            - M20 lötytyy 3.0Si:n nokalta ja on tullut markkinoille 1971.
            Ei helv. Ja varmaan samasta M20:stä (pikkukutonen) puhutaan....

            Eli eipäs sekoiteta niitä vanhoja ja uusia moottorikoodeja.

            edit: 3/90 väittää niksmannit että ois tullu M50 E34:seen.
            Last edited by Hörö; 03-10-2005, 23:50.
            "Yeah! I'm riding alone and I've drugged my senses
            There's no one else to take the consequences
            See when the day is gone free & the night creeps up on me
            I take my B.M.W that's where I wanna be..."
            D.A.D. True Believer

            Comment

            • Hevimies
              Bimmer Enthusiast
              • May 2004
              • 1456
              • Savonlinna

              #7
              Originally posted by Hörö
              Ei helv. Ja varmaan samasta M20:stä (pikkukutonen) puhutaan....

              Eli eipäs sekoiteta niitä vanhoja ja uusia moottorikoodeja.
              No meni viittaus ehkä vähän ohi alkuperäisen kysymyksen. Mutta idea kuitenkin on se, että tuo M20 on vanha kuin taivas kun M50:kin on jo suhteellisen iäkäs. Ja kyllä niitä M50 (kuin myösM20) on laitettu kolmeneloseen jo 89. Sitä en tiedä millon on ensimmäiset myyty mutta on ihan mahdollista ja jopa todennäköistäkin että liikenteessä on -89 E34:a M50 koneella.

              EDITTIÄ: Söötsin inttervepistä ja wikipedia kertoo: The BMW M50 is an I6 piston engine. It was introduced in 1989 to replace the BMW M20 and was replaced by the BMW M52 in 1994. Displacement ranges from 2.0 L to 3.0 L. It is a DOHC 24-valve engine. A Technical Update or M50TU version from 1992 introduced VANOS variable valve timing.
              Last edited by Hevimies; 04-10-2005, 00:06.

              Comment

              • Kentsu
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 1397
                • Tuusula

                #8
                Originally posted by Bemarnisti
                no niin elikkäs mikäs on noissa malleissa käytännön ero bensankulutuksessa ja tuollaisessa "käyttötehossa"? kannattaako ehdottomasti valita toi 24 venttiilinen jos on mahdollisuus? jonkin verran hinnakkaampihan se on..
                elikkäs kokemuksia vaan tänne..
                Käytännön ero bensankulutuksessa taitaa olla baut 2 l/100 km, ainakin kaupunkiajossa. Käytännön ero tehossa ja väännössä on "selkeä". Toisaalta 12v on tekniikaltaan hyvin paljon yksinkertaisempi sekä halvempi korjata, ja turbotuksissahan tämä 12v näyttäis olevan kova pannu. Ketjukäyttöinen nokka-akseli taas halventaa huoltoja 24v:ssä.
                Ex: 523iA '97, 520iA '89
                /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                Comment

                • KJ
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2004
                  • 695
                  • Järvenpää

                  #9
                  Joo, M50 moottoria on alettu valmistamaan jo -89 loppuvuodesta. Kertakaan en ole vielä -89 aitoon M50 moottorilla varustettuun E34:seen törmännyt mutta ainakin saksassa niitä on jo alkuvuoden -90 mallisissa. Suomiautoissa ensimmäiset M50:set lienee syyskuulta -90.

                  Mutta sekä M20B25:n ja M50B25:n omistaneena voi sanoa että eroa on paljon. Kyllä 24v on huomattavasti nöyrempi ja kuluttaakin vissiin vähemmän. Mulla oli VANOS versio 24 venttiilisestä ja se oli kyllä hyvä pannu E34:seen mun mielestä. Kulutuksesta en voi oikeen kunnollista vertailua kertoa, koska se mun M20:nen oli automaatti lootalla, ja M50:nen manuaali kirstulla. Mutta automaatti 525 i -89 vei noin 11-12l/100km seka-ajossa pääkaupunkiseudulla, ja 525i Touring -93 ilmastoinnilla vei noin 10,5 l/100km samanlaisessa ajossa. Olen päässyt Touringilla maantiellä jopa alle 9 litran kulutuksiin ainakin ajotietokoneen mukaan ilmastointi päällä.
                  F30 330e -17 Alpinweiss 3
                  E70 X5 3.0sd -08 Schwarz 2

                  Comment

                  • alspe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 3402
                    • Tre

                    #10
                    Originally posted by Kentsu
                    Käytännön ero bensankulutuksessa taitaa olla baut 2 l/100 km, ainakin kaupunkiajossa. Käytännön ero tehossa ja väännössä on "selkeä". Toisaalta 12v on tekniikaltaan hyvin paljon yksinkertaisempi sekä halvempi korjata, ja turbotuksissahan tämä 12v näyttäis olevan kova pannu. Ketjukäyttöinen nokka-akseli taas halventaa huoltoja 24v:ssä.
                    Ei ole m50-koneessa mitään hankalaa, jos nyt kone- tai kansiremonttia ei oteta huomioon. Ihan helppo korjailla kun vaan täältä lueskelee searchilla ohjeet ennen kuin alkaa hommiin. M50:ssä ei tarvitse säädellä venttiileitä eikä kuunnella niiden säklätystä ym. Kyllä semmonen 1ke kannattaa maksaa lisää m50:stä jos olisi samankuntoiset m20- ja m50-koneiset.
                    G30 520d xDrive
                    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      #11
                      Originally posted by Hevimies
                      eli saattaa eroja olla muussakin kuin venttiilien lukumäärässä.
                      Silti löytyy yllättävän paljon yhtäläisyyksiäkin, kuten kytkinkopan pulttikuvio ja koneenkorvakkojen kiinnitykset(tosin m50 on kallistettu enemmän), kk ja runkolaakerit pienin varauksin samoja, männät vaihtokelpoisia yms. yms.

                      Ääri tilanteissa jopa kampiakselit ovat vaihdettavissa keskenään, eivät aivan tosin heittämällä.
                      Olli.

                      Comment

                      • kaol
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 5007
                        • Ilmajoki

                        #12
                        Originally posted by Hevimies
                        FAKTAA:
                        - M20 lötytyy 3.0Si:n nokalta ja on tullut markkinoille 1971.


                        MOT
                        Kaikki päin mettiä.

                        FAKTAA:
                        - 3.0Si:n kone "M20" on M30-moottoriperhettä.


                        MOT
                        Kokeilemalla se selviää...

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #13
                          Originally posted by kaol
                          Kaikki päin mettiä.

                          FAKTAA:
                          - 3.0Si:n kone "M20" on M30-moottoriperhettä.


                          MOT
                          Kyllä kyllä!

                          Comment

                          • Guest's Avatar

                            #14
                            vähän ohi otsikon.. mut

                            mul on e34 vm 89 tolla m20 koneella.. käykö/saankos vaihtaa tuon m50 koneen siihen suoraan? ja tarviiko mitä juttuja ottaa huomioon? kiitoksia avusta =)

                            Comment

                            • Bemarnisti
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2005
                              • 244
                              • Vihti

                              #15
                              elikkäs ootteko päässy tolla 24 tappisella 525:lla matka-ajossa alle 8 litraan, vai onko toi yltiöoptimismia?
                              miten usein tohon uudempaan koneeseen täytyy vaihtaa toi jakoketju?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎