Juttua uusio(talvi)renkaista

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juster
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 624

    #16
    Ihan mielenkiinnosta, kun annat ymmärtää TM:n testien olevan jatkoa renkaiden markkinointikoneistolle. Eivätkö puolueettomat testit nimenomaan anna kuluttajalle tietoa tässä Hemin kuvaamassa tilanteessa: ”rengaskauppa on se paikka jossa kuluttaja on oikeasti arvostelukyvyttömimmässä tilassa”? Mihin kuluttajan tulee sitten uskoa? Ehkäpä arvostelukyvykkäästi uskoa omia tuotteita kauppaaviin uusiorengas myyjiin?

    Oikeastaan ainoa asia mistä olen samaa mieltä, on renkaan vanhentumisesta aiheutuvan pidon vähenemisen. Kuinka paljon pito vähenee sälytyksessä, riippuu säilytys olosuhteista sekä kumiseoksen laadusta.

    Totuus on, että käytännössä kaikki ajaa käytetyillä renkailla ja vain harva ostaa joka vuosi uudet renkaat. Sitä vain en ymmärrä että joku ostaa valmiiksi kerran jo loppuun ajetulla ja ei alhaisiin lämpötilaan tarkoitetulla (kesärengas) rungolla varustetun renkaan?

    Tuossa parjatussa TM:ssä oli halpa renkaat testissä 16/2005 ja viimeiseksi jäi EkoTurbo ja lainaan tähän renkaan loppuarvostelun:

    ”Eko Turbo sijoittui testissä viimeiseksi ja vieläpä varsin selvällä erolla edellisiin. Renkaan ongelmana oli sen surkea pito märällä asfaltilla. Märkäpidossa renkaan pintamateriaali on ratkaisevassa roolissa ja näyttää siltä että Eko Turboon valittu kumiseos ei toimi. Valinta perusteena lienee ollut hinta, sillä ominaisuuksista ei perusteita löydy. Myös renkaan ajettavuus on onneton. Ääritilanteissa renkaan rungon ja pinnan tulisi toimia hyvässä yhteistyössä, jotta ajokäytös olisi loogista ja rauhallista. Uusiorenkaassa runkoa ja jälkeenpäin pinnoitettua pintaa ei ole alun perinkään suunniteltu toimimaan yhdessä, ja syntyvät ajo-ominaisuudet ovat pelkkää arpapeliä. Lopputulos nähdään nyt kelvottomana ääritilannekäytöksenä. Melu- ja mukavuuskokeessa Eko Turbo pärjäsi muiden rinnalla hyvin. Samoin vesiliirtokokeessa, jossa suorituksen ratkaisee pintakuvion toiminta. Uusiorenkaan valitsevan kannattaa tiedostaa renkaan mahdolliset puutteet. Käytetyt mitkä käytetyt, vaikka uusilta näyttävätkin”

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      TM on kuten sanoitkin: Puolueeton rengastestaaja...mutta vain puolueeton eri tuotteiden suhteessa toisiinsa!!!
      Miksi TM renkaita testaa? Ei suinkaan tehdäkseen kuluttajien puolesta valintoja ja vain kaikki tämä vain hyvää hyvyyttään.
      TEKNIIKAN MAAILMA TESTAA RENKAITA MYYDÄKSEEN LEHTEÄÄN ja tuottaakseen osakkeenomistajille voittoa/maksimaalista voittoa.
      Ei ole mitään syytä kyseenalaistaa heidän testimenetelmiä tai puolueettomuuttaan itse testausprosessissa. TM:n itsensä määrittelemän pisteytysjärjestelmän mukainen lopputulos niissä olosuhteissa missä testit on tehty, niilla autoilla, testaajilla,testivälineillä on varmasti joka suhteessa näillä ehdoin on ihan oikea. Kannattaa nyt kuitenkin huomata että JOKAISESSA lehdessä/JOKAISESSA testissä on eri lopputulos joka on siis SE OIKEA tulos niillä edellytyksillä millä testi on tehty.
      Jos/toivottavasti kun oikeasti tutkii testeissä saatavia suorituskykyarvoja ja vertaa niitä jonkun toisen lehden suorituskykyarvoihin, on välillä TODELLA vaikea löytää mitään yhteneväistä linjaa eri testattavien renkaiden välillä.
      Tämä johtuu=voi johtua vain siitä että oikeasti saatavat mitta-arvot ovat niin lähellä toisiaan että pienetkin erot muuttujissa voivat muuttaa lopputulosta...ei paljon mutta:
      Eli koska siis TM:kin on olemassa vain tuottaakseen voittoa, pitää testeissä myydä ja puhua superlatiivein. Kukaan ei ostaisi TM:ää mikäli testien lopputuos olisi tasapeli. On siis käytettävä täysin yhdentekevistä ja vain ns.TM-edellytyksin saatavista eroista superlatiivista kieltä ja luotava mielikuvia valtavista eroista tuotteiden välillä. Tätähän tekee jokainen lehti jota myydään testeillä. Näistä testeistä yleensä karisee niiden luoma illuusio kun niitä tarkastelee esim.15-vuoden viiveellä. Silloin voi naureskellen todeta että kuka ihmeen typerys on tuohon langennut ja maksanut x3 tuotteesta jolla oikeasti ei ole ollut merkitystä sen käyttöelinkaareen. Muistutan että Opel on voittanut lukemattomia TM:n autotestejä, vaikka tuotteena se on ollutkin KOKONAISELINKAARESSAAN täysin susi verrattuna moneen muuhun.
      Toisaalta voin muistuttaa muutamasta BMW testistä joissa ei oikeasti ole ymmärretty koko tuotetta. Tosin tässä kohdin monen BMW merkkiuskovaisen objektiivisyys yht`äkkiä herääkin, kyseenalaistamalla TM:n käyttämän superlatiivisen ulosannin.
      Minulle on herttaisen yhdentekevää millä kumilla Juster talvensa sujuttelee, mutta jos=kun omia kokemuksia ei ole, eikä oma objektiivisyys oikein riitä Michelinin markkinointikoneistoa vastaan, niin näihin vääränkokoisten kesärenkaiden testeihin vetoaminen puhuttaessa yli 16" nastarenkaista on jo enemmän kuin tarkoitushakuista. Ihmisenhän toki kuulemma pitää AINA uskoa johonkin, mutta kyllä se on niin että säkki päässä haistaa vain oman hengityksensä...Juster kokeilee 225/45-17" encorea tai ässää ja jatketaan sitten.

      Comment

      • IvvN
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 3078
        • HelSINKI

        #18
        Paljon tekstiä, mutta kysymys kuuluu. Onko porukka sitä mieltä, että toi Encora ja Ässä on selvästi paljon parempi kuin toi Eko Turbo? Onko jollain kokemuksia verrata noita perus merkkirenkaisiin? Eroa paljonkin vai ihan pieni huomaamaton ero? Koska hinnathan on ihan eri planeetalta.
        Luxusta elämään - KhreliX Design verhoomo
        www.kxd.fi

        Mahdollisesti maailman paras verhoomo

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          Ekoturbo=Encore...

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #20
            LUPAAN....että sokkotestillä sellaista "kultapersettä" ei olekkaan joka perstuntumalla osaa sanoa mikä merkki siellä 225/45-17" nastarenkaan kyjessä komeilee!!!. Itse asiassa viime talvena kun itse lopullisesti siirryin näihin "ylikokouusioihin", käytin bemulla ajavia muutamia kavereita pienellä koeajolenkillä ja pyysin nimeämään renkaan. Kukaan ei arvannut että kyseessä oli "uusio" vaan arvaukset liikkuivat juuri niiden ennakkokäsitysten pohjalta miten kuviteltiin jonkun tietyn merkin ominaisuuksiin kuuluvan.
            Nokian hakkis4:sta, misukkaan ja pirelliin. Se mikä oli huomioitavaa niin joka ukko kehui tajutonta pitoa ja rengasmelun nousua, eli rengaskehityksen eteenpäinmenoa näissä ylikokoisissa....Edelleen, ei muuta kuin kokeilemaan...

            Comment

            • b@ss
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2003
              • 408
              • Lammi

              #21
              ässä renkaan hakkapeliitta 2 kuvio pitää mulla ainakin tosi hyvin kokona 195/55r15. pystyy jääradallakin pitään vauhtia. ihan peilijäällä ei pito ole kummoinen mutta lumella ja karhealla jäällä hyvä pito
              E30 323i [pajalla]
              Nissan Primera GT
              myydään e34 osaa
              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=173239

              Ex. Opel Manta GSi -84, Ford Escort RS2000 -76

              Member of Team ERT
              Juodaan_naiset_kauniiksi.com

              Comment

              • juster
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 624

                #22
                Vieläkään ei ole tullut minkäänlaista faktaa uusiorenkaisen hyvyydestä verrattuna aidosti uuteen renkaaseen. Mistään ei ole löytynyt puolueetonta testiä, jossa uusiorenkaiden ominaisuudet olisi todettu lähellekään uusien renkaiden veroiseksi. Siis ei mistään.

                Se että uusiorenkaan laatu on riittävää jollekin henkilölle, ei kerro niiden laadusta oikeastaan mitään. Kun tuotteen tärkein osa eli runko on ollut kertaalleen loppuun käytetyssä renkaassa. Kun runko pinnoitetaan uudestaan, todennäköisesti yhteen sopimattomalla kumilaadulla. Kun runko joka suunniteltu kesäolosuhteisiin vielä joutuu talven pakkasiin, johon sitä ei todellakaan ole suunniteltu, niin mikä ihme siitä tekee hyvän?

                Mikä takaa, kun ostat käytettyihin runkoihin tehdyt uusiorenkaat, että edes ne 4 kappaletta ovat ominaisuuksiltaan keskenään samanlaisia (yhtä huonoja)? Kuinka paljon ominaisuuksissa on hajontaa, jos verrataan 20 kpl samankokoista uusiorengasta toisiinsa? Varmasti valtava, koska uusiorenkaiden pohjaksi valittujen käytettyjen kesärenkaisiin tarkoitettujen runkojen valmistajat ja niiden ominaisuudet vaihtelevat. Ne ovat siis erilaiset jo ollessaan uutena ”ensimmäisellä” kierroksella. Tähän kun vielä lisätään runkojen erilaiset käyttöolosuhteet (ajokilometrit, käytetyt ajonopeudet, paniikki jarrutukset, lämpötilat, ajoneuvon paino ym. ym.) sillä ensimmäisellä ja ainoalla käyttökerralla mihin alkuperäinen rungon valmistaja on suunnitellut. Saadaan niin paljon muuttujia aikaiseksi, että on helppo ymmärtää mikä tällaisen tuotteen laatu on.

                Mutta jos haluaa lain määräykset täyttävät renkaat ja hinta on tärkein kriteeri, silloin on uusiorengas paikallaan.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  Juster: Mihin ihmeessä sinä sitten perustat väitteesi VALTAVISTA eroista nykyuusion ja "testivoittajan välillä? Toteathan että mitään näyttöä ei ole?
                  Minulla nyt kumminkin on kolmessa omassa/perheen autossa ja vähintään kuudessa kaverin autossa joko ylikoko encoret tai ässät. Se ei vielä ole kovin eksaktia, mutta on se sentään eksaktimpaa kuin heitellä jotain huuhaa juttua joistain loppuunajeuista rungoista, vääristä kumilaaduista(sama kumi kuin Nokian hakkiksissa), tms. täysin absurdiin markkinointiuskovaisen höpinään.
                  Ajan kyllä tyypit ensi talven aikana kaikilla mahdollisilla rengasmerkeillä/malleilla omien ja muiden uusioiden lisäksi, joten jotain oikeastikkin jää jotain pakostakin käteen. Sinä et voi tietää mihin tuo uusion laatu riittää jos/kun et ole milloinkaan sellaista kokeillut.
                  Kukaan EI EDELLEENKÄÄN ole väittänyt että uusiorenkaan laatu olisi PAREMPI kuin "testivoittajan", vaan kysymys on hinta/LAATUsuhteesta KOKO RENKAAN KÄYTTÖELINKAAREN AIKANA. Eli siitä riittääkö nykyisten 225/45-17" nastallisten encore ja ässäuusioiden pito-ominaisuudet OIKEASTI ajamaan nastarenkaan asemaa auton alla vai ei.

                  Juster: Niin, mitkä ja minkä ikäiset 225/45-17" nastakumit sinulla olikaan ensi talvena autosi alla? Omistatko auton?

                  Comment

                  • creative 22
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 560
                    • Alavus

                    #24
                    Joskus omistamassani Bmw 520 i:ssä (e34) oli Colway-merkkiset uusio talvirenkaat, jotka oli autoliike siihen asennuttanut ennen myyntiä.Pidossa ja äänitasossa ei ollut moittimista ja auto käyttäytyi aivan ok.Mitään tärinöitä ei myöskään ollut.Tosin keväällä huomasin että renkaiden sivuihin oli jo ilmestynyt pieniä mutta selvästi havaittavia halkeamia.lisäksi nastoja oli rauhallisesta ajotyylistä huolimatta kadonnut aika runsaasti, myös eturenkaista.
                    Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                    Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                    BMW Freude Am Fahren

                    Comment

                    • juster
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 624

                      #25
                      Niin totesin, ettei UUSIORENKAIDEN edes kohtuullisesta laadusta ole olemassa minkäänlaista puolueetonta testiä. Sen sijaan esim. jo aikaisemmin mainitsemassani ja siteeramassani TM 15/2005 testissä uusiorengas oli selvästi huonoin.

                      Testissä olivat ns. halparenkaat ei niin sanottuja laatumerkkejä mukana olivat esim. Marangoni, Sava, Kormoran, Aurora ym. Ei Eko Turbo tosiaan loistanut, kuten voi lukea edellisistä kirjoituksistani suoraan lainaamani arvostelun, vaan oli rehellisesti ja selvästi huonoin.

                      Comment

                      • mekstrm
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2003
                        • 836
                        • Vantaa

                        #26
                        Originally posted by IvvN
                        Paljon tekstiä, mutta kysymys kuuluu. Onko porukka sitä mieltä, että toi Encora ja Ässä on selvästi paljon parempi kuin toi Eko Turbo?
                        Silloin kun itse vielä rengasalalla olin, oli Ässä-rengas runko valinnoissaan ehdottoman kriittinen. Silloin niille kelpasi ainoastaan misukka ja bridgestone,toisin kuin muille.
                        Sanoivat että on ainoat merkit joilla on tarpeeksi laadukas runko kestämään moitteetta kaksinkertainen käyttöikä + pinnoitusprosessi.
                        Tämänpäivän tilanteesta en enää tiedä...

                        Jaa niin, silloin tuli 16" ässäläisillä ajettua yksi talvi. Mielenkiintoinen kokemus...autosta tuli käsittämätön käärme (E30). Syyksi löysin sen että tosiaan oli sit misukan rungot takana ja bridgestonet edessä. Tämä on mielestäni pinnotettujen arvaamattomin ja ehkä vaarallisin ominaisuus.
                        Maallikkohan ei voi mistään tietää mitä runkoa menee alle.(ei yleensä asentajakaan)
                        Last edited by mekstrm; 20-10-2005, 22:23.
                        Since 1994 : 520i e28 -83, 316 e30 -85, 316i e30 -89,316 e30 -87, 318i e30 touring -89, 325i e30 cabrio -87, 320i e36 touring -96,325i e30 cabrio -88, 316i e30 bavaria -91, 325i cabrio -87, 318i e36 touring -95, 325i sedan -91, 320i e36 touring -97, e39 525ia touring -01, e46 318i touring -02 , 316ti compact -03 Nyt e61 525i touring, e46 318i cabrio -04

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #27
                          Juster: Edelleenkin...mikä pyörii sinun autosi alla?

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #28
                            mekstrm: Kuinka saitkin juuri 2kpl bridgestonea ja 2kpl misukkaa ja vielä niin että ne osuivat pareiksi samoille akseleille? Hauska tarina joka tapauksessa.
                            No, ässä ilmoittaa pinnaavansa nykyisin vain misukan runkoon joten tuota skenaariota ei ole. Toisaalta...kuinka monella on nytkin autossaan erimerkkiset etu ja taka kesäkiekot? Veikkaan että aika monella vieläpä eri kokoiset ja eri nopeusluokan renkaat ihan ilman mitään "kiemurteluja" mitkä johtuisi erimerkkisistä renkaista. Uusioissa sentään suurin osa rakennekumista muuttuu samaksi kulutuspintarakenteesta puhumattakaan.
                            Kesärunko vähän väsyneenäkin on silti vähintään x2 jäykempi kuin yksikään nykyinen talvirunko, joten ihan heti ei tule tilannetta että kiesi huojuu rungon vetelyyden vuoksi uusioissa. Jos tuo vanheneminen olisi niin suuri ongelma kuin nuo misukan "markkinamiehet" antavat ymmärtää, niin tuskin raskaan kaluston TODELLA kovalle rasitukselle joutuvat kiekot pinnoitettaisiin AINA uusiokäyttöön. Toisin on huojumisen kanssa kun uusimmat "alikoko" testivoittajat varsinkin raskasperäisissä autoissa jossa yli 100kmh nopeudet ovat jo hengenvaarallia...tai ainakin tuntuvat siltä alle 3bar rengaspaineilla. Tätä ongelmaa ei ainakaan "ylikoko" uusioilla ole, vaan käyttäytyminen on junamaista kovissakin nopeuksissa. Tästähän näitä on siis haukuttukin...eli talvirenkaalle liiallisesta jäykkyydestä. Tästä ei tosin ole haittaa mikäli nastoissa riittää puhtia ja juuri tästä syystä uusiot yleensä nastoitetaan aavistuksen pitkiksi(tai hieman jopa enemmän kuin "aavistuksen").

                            Justerille vielä sen verran että nyt PUHUTAAN vain ja ainoastaan nastoitetusta talvirenkaasta. Otsikostakin tämän voit havaita, joten unohdetaan nyt se ekoturbon "huima" tappio halpiksille erikokoisissa KESÄRENKAISSA. Sillä ei kerta kaikkiaan ole mitään tekemistä nyt puhuttavan asian kanssa. Puhutaan sitten ensi keväänä siitä kesärengastestistä lisää, mutta nyt oli kyse YLIKOKOISISTA nastarenkaista. Itsekkään en missään tapauksessa ostaisi encoren enkä minkään muunkaan uusiovalmistajan kesärengasta koska ne ominaisuudet mitä minä vaadin kesärenkaalta löytyvät paremmalla hinta/laatusuhteella GT-Radialin, Kumhon, Auroran tai muutaman muun luettelosta. Alle 150kmh keskinopeuksilla talvilämmöissä jäykkärunkoinen 225/45-17" Encore tai Ässä toimii minulla ja kaikilla muilla nämä alle uskaltautuneet vääntää hintaansa nähden ERINOMAISEN hyvin.

                            Juster, edelleenkin...minkä kokoiset,ikäiset ja merkkiset kumit olikaan sinun AUTOSI alla viime ja ensi talvena?

                            Comment

                            • ex-VAG
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2004
                              • 408
                              • Tampere

                              #29
                              uusiokumeista

                              Eli viime talvena oli e39:n alla 205/65/15 koossa olevat green diamondit. Tätä kokoa/merkkiä en voi sitten suositella kennellekkään. Vaikka rengas on alkupään e39:lle vakiokoko (-99), ei tämä toimi millään järkevillä paineilla huojumatta. Pito oli ihan OK, mutta maantieajossa tuli "lievä" hiki pitää auto kaistalla. Vaikka renkaissa olikin vielä uuden veroisesti pintaa jäljellä, jouituivat ne jo keväällä v...nuksissani jätelavalle.

                              Kuitenkin pistän kyseisen uusiorenkaan hirvittävyyden ainoastaan rungon piikkiin, en pinnan ominaisuuksien. Todennäköisesti tänäkin talvena tulee uusiot, mutta 225/45/17 koossa, jossa oletettavasti rungot ovat vähemmän ajettuja, keskimäärin kevyemmistä autoista, sekä jäykempiä kuin edelliset.

                              Aika näyttää... Kuitenkin omilla kilsoilla esim 370€ vs. 1000€, tuntuu melko houkuttelevalta, jos joka tapauksessa renkaita joutuu vaihtamaan parin vuoden välein, makselee tuolle erotuksella sitten vaikka dieselveroa.

                              Comment

                              • Aksu|
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 1062

                                #30
                                Ässillä olen ajanut kesäisin kokoluokassa 13" -> 17". Heleposti vinkuu, mutta ajaa hienosti asiansa (pitokin parempaa ku makarooneissa).


                                Talvella olen ajanut 13" -> 16" kokoluokassa, ja nyt talveksi tulossa 225/45/17 ässät alle. Kaikki on toimineet hyvin eikä ole ollut runko-ongelmia.
                                Viime talvena alla oli 195/65/15 encore2 enkä toista kertaa alle laita, se meteli oli sietämätön. 200km jälkeen auto meni onneksi seisontaan
                                Viime talvena toisessa autossa oli continental winterviking talvikumit ja hienostihan nekin toimi. Paljon käytännön eroja en kyllä pystynyt toteamaan puoleen enkä toiseen (uusio vs. uusi).

                                Jokainen laittakoon mitä perse kestää
                                EX:
                                328CiA -99
                                525tdsA -98
                                525i -93
                                316i -95
                                Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

                                Comment

                                Working...
                                X