Announcement

Collapse
No announcement yet.

Laturin toiminta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jaskalla
    Bimmer Rookie
    • Sep 2017
    • 68
    • Kaakonkulma

    Laturin toiminta?

    Pitääkö toimivasta laturista tulla virtaa tasaisesti kaikilla kierroksilla ja kuinka paljon. Nyt ajaessa noin 80-100 km/h vauhti Carly näyttää virraksi 12,08 volt ja kun nostaa jalan kaasulta nousee voltit hetkellisesti 14 volttiin. Carlyn live data kertoo että jännite on liian alhainen ja että vikaa pitäisi etsiä auton laturista.

    Mitään virtaan liittyviä ongelmia tai vikakoodeja ei ole. Ainut mikä ongelma on ollut pidemmän aikaa on kun kiihdyttää reippaammin tulee vikakoodi 4560 Rail-pressure plausibility delivery-controlled. Tätä ongelmaa ei ole kun akun lataa erillisellä laturilla täyteen. Mikä tässä ensimmäisenä kärsii alhaisesta virrasta eikä salli autolle täysiä tehoja.
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16460
    • Asikkala

    #2
    Palaako tai hehkuuko laturin valo ? Syttyykö se kun virrat kääntää avaimesta päälle ? 12 on tietenkin liian vähän, miten kun parkissa kaasuttelee ? Mikä auto ?

    Comment

    • Jaskalla
      Bimmer Rookie
      • Sep 2017
      • 68
      • Kaakonkulma

      #3
      Ei pala eikä hehku. Ei syty kun virrat laittaa päälle. Parkissa voi kaasutella kaikki toimii. Kaikki toimii normiajossa mutta kun lyö kaasun pohjaan tulee tuo rail pressure ilmoitus. Akun lataa täyteen ei tule tuota ilmoitusta.

      Auto on BMW X1 d23 diesel vm 2010. Optimointi tehty.

      Edit: Mittasin vielä latauksen tyhjäkäynnillä ja se oli 13.9-14.1volttia. Liikkeelle lähdettäessä tai hieman kierroksia lisättäessä voltit tippuu tuonne 12 tuntumaan.
      Last edited by Jaskalla; 18-06-2023, 18:03.

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by Jaskalla View Post
        Ei pala eikä hehku. Ei syty kun virrat laittaa päälle. Parkissa voi kaasutella kaikki toimii. Kaikki toimii normiajossa mutta kun lyö kaasun pohjaan tulee tuo rail pressure ilmoitus. Akun lataa täyteen ei tule tuota ilmoitusta.

        Auto on BMW X1 d23 diesel vm 2010. Optimointi tehty.

        Edit: Mittasin vielä latauksen tyhjäkäynnillä ja se oli 13.9-14.1volttia. Liikkeelle lähdettäessä tai hieman kierroksia lisättäessä voltit tippuu tuonne 12 tuntumaan.
        Selvästi ongelma on latauksen kanssa. Ei jännite saa tippua alle 13v moottori käynnissä. Onhan dampperi kunnossa ja hihna pyörii normaalisti myös kierroksilla?
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Jaskalla
          Bimmer Rookie
          • Sep 2017
          • 68
          • Kaakonkulma

          #5
          Originally posted by HTK12 View Post
          Selvästi ongelma on latauksen kanssa. Ei jännite saa tippua alle 13v moottori käynnissä. Onhan dampperi kunnossa ja hihna pyörii normaalisti myös kierroksilla?
          On kunnossa ja hihna pyörii normaalisti. Uusi laturi jo tilattu. Mitenkäs kun akun vaihdossa outolle pitää kertoa uudesta akusta. Niin pitääkö uusi laturi myös koodata.

          Comment

          • kkorvela
            BTCF Member
            • May 2019
            • 19
            • Raahe

            #6
            Mikähän auto/malli? Itsellä E60 520d vm 2009 ja siinä tekee juuri noin ja kaikki käsittääkseni kunnossa. Liittyy tietääkseni omassa kulutuksen "optimointiin"/CO2 -juttuihin, eli pitää tarkoituksella akun varauksen n. 80% ja siis joskus jännite voi olla hyvinkin alhainen ja itsekin kun seurannut niin käyttäytyy juuri noin että moottorijarrutuksella sitten nousee/käy sen jarrutuksen ajan jossain 14,8 voltissa. Toki sulla voi olla autossa/laturissa vikakin, mutta voi olla ihan toimintaankin kuuluvaa...
            ----------------------------------
            BMW 520dA E60 vm 2009

            Comment

            • ErkkiE
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 610
              • Espoon haja-asutus

              #7
              Ihan samoin toimi E61 530 LCI. Jossain vaiheessa laitoin normaalin akun (ei agm) ja kerroin autolle akkutyypin ja sen jälkeen latasi normaalisti (koska tämä hienous on vain AGM-akulla käytössä). Ajossa tällä "älykkäällä latauksella" saattoi mennä hyvinkin alas jännite mutta koskaan ei siitä mitään ongelmaa ollut. Toisaalta ei se kyllä paljoa säästäkään, koska oman tilastoinnin puitteissa ei näkynyt mitään muutosta.

              E

              Comment

              • Jaskalla
                Bimmer Rookie
                • Sep 2017
                • 68
                • Kaakonkulma

                #8
                Auto ja malli lukee toisessa viestissäni. Toinen ongelma mikä alhaisessa virrassa on ettei talvella pysty aina puhallusta laittamaan kovemmalle. Vasta kun on ajanut jonkun matkaa puhallin menee kovemmalle. Voiko ibs kaapelissa olla vika. Kyllä akun pitää lalautua täyteen eikä 80%.

                Jokuhan kovassa kiihdytyksessä kyykähtää alhaiseen virtaan. Anturit ja säätimet ne tuskin on joten oliskohan se tuo siirtopumppu mikä hyytyy ensimmäisenä.
                Last edited by Jaskalla; 20-06-2023, 15:44.

                Comment

                • Rattiukko
                  BTCF Member
                  • Nov 2022
                  • 604
                  • Uusimaa

                  #9
                  Ohjelmoi Istalla tms sen akun hybridiasetuksen pois. Joku elektroniikkaboksi ei vain tykkää matalasta jännitteestä. Osien vaihto taitaa olla aika turhaa ennenkuin asetus on muutettu.

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2225
                    • Vantaa

                    #10
                    Se efficient dynamics ominaisuuden pois koodaus einkorjaa mitään, vaan saattaa vaan piilottaa/siirtää oikeaa vikaa.
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • Jaskalla
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2017
                      • 68
                      • Kaakonkulma

                      #11
                      Ei ole Istaa. Muutenkin nyt tulee niin hienoja sanoja etten ymmärrä niistä mitään. Akun hybridiasetukset/efficient dynamics ominaisuuden poisto ei kerro minulle mitään

                      Comment

                      • Rattiukko
                        BTCF Member
                        • Nov 2022
                        • 604
                        • Uusimaa

                        #12
                        Kun asetukset pois päältä niin akku latautuu täyteen ja latausjännite se 14 koko ajan, ongelman ei pitäisi enää ilmaantua. Ehkä on joo alkavaa vikaa jossain, mutta itse laittaisin vain lataukset normaaliksi jos sillä pääsee ongelmasta eroon. Onhan se hybridisysteemi, efficient dynamics mikä lie Suomessa muutenkin vähän hankala kun on kylmää ja pakkasta. Se ei ole kovin hyvä systeemi talvella kun akku joutuu muutenkin koville.

                        Comment

                        • VilleP
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 2225
                          • Vantaa

                          #13
                          Jos se nyt lataa vain 12v ja jarrutuksessa 14v, on molemmissa se vajaa 1v vajausta. Jos sen jarruenergia latauksen poistaa niin jää latausjännite vajaaksi edelleen.
                          F11 530xd LCI
                          S2 Avant

                          Comment

                          • Rattiukko
                            BTCF Member
                            • Nov 2022
                            • 604
                            • Uusimaa

                            #14
                            Ei mullakaan jännite ole paljon yli 12V kun ei latausta auto käynnissä. Käynnissä akulla on puolen kilowatin kuorma päällä. Ei ne jännitteet ole samat kuin auto sammuksissa. Latausjännite on välillä yli 15V, välillä 14. Jos alkaa 14 niin lataus pitäisi olla ok. Nämä agm akulle.
                            Last edited by Rattiukko; 21-06-2023, 01:26.

                            Comment

                            • VilleP
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 2225
                              • Vantaa

                              #15
                              Käydessä aloittaja tätä mitannut.
                              F11 530xd LCI
                              S2 Avant

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎