Announcement

Collapse
No announcement yet.

N47 moottorin satunnainen vikavalo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JamoKoo
    Newbiemmer
    • Jan 2023
    • 5
    • Tampere

    N47 moottorin satunnainen vikavalo

    Vähän reilu 300tkm ajettu 118D E87 sytyttää satunnaisesti moottorin vikavalon ja pudottaa tehot moottorista. Tapahtunut kolme eri kertaa. Eka kerralla en ollut mukana mutta kiihdytettäessä tuli. Tällöin auto sammutettiin ja merkkikorjaamo ei löytänyt mitään vikakoodia joka voisi tämän selittää. Vikavalo oli myös uudelleen käynnistäessä poissa. (Korjaanolle vietiin kun juuri oli jakopää rempattu sielä mutta ei liittyne asiaan)

    Toinen kerta n 600km myöhemmin itsellä, kiihdytys 60 -> 80 km/h ja valo syttyi kesken kiihdytyksen ja tehot pois. Hiljensin ja ennenkuin kerkesin bussipysäkille vikavalo sammui ja auto toimi taas normaalisti.

    N. 400km myöhemmin kiihdyttäessä sama juttu, jatkoin pintakaasulla ja hetken päästä valo sammui ja tehot palasivat . Tällä kertaa vika tuli aina uudestaan jos kiihdytti kaasu pohjassa tai lähes pohjassa (ehkä 3/4 kaasua riitti). Vikavalo poistui aina hetken kuluttua ja tehot oalasivat. Alle puolella kaasulla kaikki toimi normaalisti vaikka kiihdytti enempikin kierroksia koneeseen. Huomiona että joka kerta kun vikavalo syttyi se tapahtui n. 1800 kierroksen kohdalla, testasin varmaan viisi kertaa ja joka kerta sama juttu. Tänään ajoin seuraavan kerran n. 70km ja vaikka miten testailin kaikki toimi normaalisti.

    Viikon päästä jos kaveri kotona katsotaan olisko sielä nyt mitään vikakoodia, eka kerralla nerkkikorjaamo katsoi ja ei ollut. Mutta moottoria paremmin tuntevat, mitä tapahtuu kiihdyttäessä n. 1800 kierroksen kohdalla niin että isommalla kaasulla tuossa kohtaa syttyy joskus moottorin vikavalo? Tekisi mieli veikata likaantunutta/viallista anturia kun vika on satunnainen, muutoin toimii normaalisti. Jos tuo ei vikakoodiakaan kirjoita niin mistä anturista tuota lähtisi ekana kokeilemaan?
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2220
    • Vantaa

    #2
    Yliahtaminen, railipaine tms aiheuttaa voimakkaassa kiihdytyksessä limpmoden. Kyllä siellä vikakoodi tilanteesta on. Jos ei ole, niin softaa peukaloitu.
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #3
      Kuten edellä todettiin, niin kyllä siellä pitää olla vikakoodi tai sitten softasta on poistettu vikakoodeja käytöstä. Valitettavan usein tätä näkee ja se hankaloittaa vian selvittämistä.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • JamoKoo
        Newbiemmer
        • Jan 2023
        • 5
        • Tampere

        #4
        Kiitos kommenteista. Kuten mainitsin niin auto oli jakopäärempassa (samalla kytkin ja kaksoismassavauhtipyörä). Tätä ennen ei ongelmaa esiintynyt reilun 6000km aikana mitä autolla ajoin.
        Eihän se tarkoita että jotain olisi tehty väärin, mutta sen jälkeen tuo alkoi. No, pitää nyt loman jälkeen saada ne koodit luettua josko sielä jotain olisi ja pääsisi jäljille. Maallikkona ajatellen jos sielä fyysisesti jokin olisi rikki niin kai se oireilisi säännöllisemmin....

        Tuo ahtaminen itselläkin tuli mieleen kun se kaasun asento siihen niin vaikutti, kai se teoriassa voisi olla turbossakin (säätyvissä siivissä tms).

        Comment

        • JamoKoo
          Newbiemmer
          • Jan 2023
          • 5
          • Tampere

          #5
          Päivitetäänpä tilannetta... Tuo mainitsemani moottorin vikavalo ei siis ole se mikä syttyy niihin merkkivaloihin vaan ilmeisesti limp modesta kertova valo siinä näytössä... Ehkä harhaanjohtavasti asian ilmaissut ja itsekin tämän vasta tajusin.

          Eilen oli taas vika päällä niin että tuli aina uudestaan kun enempi kiihdytti, tuohan korjaantuu kun sammuttaa auton.
          Ajoin sitten liikkeeseen missä jakopää ym rempat tehtiin ja kytkettiin kiinni lukijaan sammuttamatta autoa (vika päällä siis).
          Sieltä löytyi kaksi herjaa, toinen turbon paineanturilta (siinä ihan päällä kun koneesta ylimmäisen muovin poistaa) ja toinen ahtopaineen lämpötilasta. Siis ko anturit jotain vikaa antoivat.

          Puhdistettiin se ilmanpaineanturi, oli sielä minun silmään selkeetä töhnää jota poistettiin mutta ammattilaisen silmin "ei erityisen likainen".
          Jos tuo nyt ei auttanut vaan vika jatkuu niin seuraavaksi varmaan anturit vaihtoon, onhan tuolla kuitenki 305 tkm jo ajettu...

          Comment

          • JamoKoo
            Newbiemmer
            • Jan 2023
            • 5
            • Tampere

            #6
            Aika varmasti vika selvisi. Ahtopaineen lämpörila-anturin johto oli poikki. Aika näyttää tuleeko tuo ongelma vielä mutta ainakin logista vika katosi

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎